Gå til innhold

Var påkjørselen min feil?


Tempo*elsk

Anbefalte innlegg

Jeg telte ikke sekunder. Det skjedde fort i alle fall. Men for fort til at jeg kunne kjøre inn igjen. Det var god sikt og god plass på parkeringsplassen, og uten trafikk bortsett fra meg og posten. Det er vel rimelig å anta at tiden ble halvert. Og jeg skulle heller ikke behøvd å kjørt inn igjen når det er en parkeringsplass uten trafikk, og to billengders avstand mellom rekkene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det styrker vel bare argumentet med at du sannsynligvis stoppet bare 1-2 sekunder før det smalt. Dette kan være kort nok tid til at postbilen ikke rakk å reagere/svinge unna.

 

Ikke bli sint på meg, men det er slik forsikringsselskapet kommer til å argumentere når det blir din skyld.

 

Jeg var selv i en situasjon der jeg gjorde meg klar til å rygge inn på en p-plass og ble påkjørt. Jeg hadde stoppet bilen, men ikke satt den i revers. Men siden jeg hadde TENKT til å rygge, og nevnte dette for forsikringsselskapet, ble det min feil.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Jeg blir ikke sint. Jeg forsøker bare å finne mulige argumenter for og imot. Jeg har heller ikke sagt at jeg rygget eller hadde TENKT til å rygge. For jeg stod stille og ventet med å gjøre noe som helst i noen sekunder som jeg ikke telte på fingrene mens dette foregikk. For skjedde fort. En bagatell egentlig. Etter min mening.

 

Uansett mener jeg selv at jeg ikke har kjørt uaktsomt da det var god sikt, god plass, ingen trafikk - og faktisk god nok plass og tid til at postbilen kunne ha svinget unna. Føreren var til og med enig i at h*n hadde vært uoppmerksom. Og denne kjørte uaktsomt iht farten som ble holdt på en privat parkeringsplass..

Endret av Tempo*elsk
Lenke til kommentar

 

 

Tror ikke du kan bruke høyreregelen når du skal av parkeringslomme, da har du vikeplikt.

Nei, ikke når han er inne på parkeringsplass. Der er det høyre-regelen som gjelder. (90% sikker.)

 

 

Den som rygger har vikeplikt. Kjører du derimot ut med front fra parkeringslomme, er det høyreregelen som gjelder. Tror jeg. :)

 

 

 

 

Ser at det er diskutert I en tidligere tråd

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1420238

 

Sitat fra innlegg til Pytagoras:

"Jeg kan 100% bekrefte hvordan praksisen er for forsikringsselskaper når det gjelder denne problemstillingen; For såkalte "transportsoner", dvs kjørebanene innad på parkeringsplassen, er det høyreregelen som gjelder. Parkerte biler har vikeplikt for biler som befinner seg i denne transportsonen/kjørebanene.

 

Dette kommer fra en som har jobbet i forsikringsbransjen i over 24 år innen behandling av motorvognskader.          

"

Lenke til kommentar

Nå ble vel strengt tatt vikeplikten brutt ved at du sto i veien for den andre bilen(som du hadde vikeplikt for) slik at denne måtte ha endret kjøreretning for å unngå sammenstøt med deg. Så slik eg ser det har du brutt vikeplikten din som du har når du rygger.

 

Er biler som rygger en uforutsett del av trafikkbilde på en parkeringsplass? Nei vil eg påstå. Men de har vikeplikt. Den andre bilen burde uansett kunne forutse at det er biler der som rygger og dermed både være aktsom og tilpasse farten deretter for å kunne stoppe når det skjer.

 

Eg tipper det blir skylddeling. Men det er kun min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Den som rygger har vikeplikt. Kjører du derimot ut med front fra parkeringslomme, er det høyreregelen som gjelder. Tror jeg. :)

 

 

Ser at det er diskutert I en tidligere tråd

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1420238

 

Sitat fra innlegg til Pytagoras:

"Jeg kan 100% bekrefte hvordan praksisen er for forsikringsselskaper når det gjelder denne problemstillingen; For såkalte "transportsoner", dvs kjørebanene innad på parkeringsplassen, er det høyreregelen som gjelder. Parkerte biler har vikeplikt for biler som befinner seg i denne transportsonen/kjørebanene.

 

Dette kommer fra en som har jobbet i forsikringsbransjen i over 24 år innen behandling av motorvognskader.          

"

 

 

Da lærte jeg noe nytt i dag, i alle fall hvordan forsikringsselskapene praktiserer reglene. Det er ikke forsikringsselskapene som bestemmer hvordan reglene skal tolkes, men deres praksis har betydning for lommeboka. Men ut fra debatten du linker til, er denne situasjonen ikke avklart. Vi må nok vente til noen orker å ta saken i rettsapparatet. Inntil så skjer, er det nok best for økonomien å rette seg etter forsikringsselskapenes praksis.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...