Gå til innhold

Er det verdt å oppgradere skjerm?


warioman

Anbefalte innlegg

Hei!

Har hatt min Benq Xl 2411 en stund nå, og ser mye saftige nye specs på skjermer den siste tiden. G-Sync spesielt er hovedgrunnen til at jeg vurderer en oppgradering, men har hørt mye skrekkhistorier om feil på mange g-sync moduler og lest om såkalt "flimmer" på loading screens og lignende.

 

Jeg har ikke så veldig lyst å bruke 10K på skjerm, og vil helst holde meg i 7K klassen. Kan selvsagt strekke meg dersom det er verdt det. Er ikke spesielt flink på dette med skjermer, så all respons blir satt pris på! Forbereder meg på å gjøre en bestilling med deres hjelp :)

 

Specs på Pcen er:

GTX970

I7 2700K

16gb ddr3 1600mhz ram

750w corsair psu

500GB Samsung Evo SSD

 

Spill: fps(cod, cs osv), lol, samt alt mulig egentlig. Mest fps.

Spiller nå i 1080P, vurderer selvsagt 1440p også. 4K styrer jeg unna til skjermkortene er blitt mer i stand til å takle det :)

Endret av NinjaChrister
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

G-Sync gir deg den fordelen at du slipper tearing, og at ting blir mer smooth når du dipper under 60 fps. Absolutt verdt det. Men siden du allerede har en rask gaming skjerm, så ville jeg venta litt. Spart opp mer penger og så til høsten kjøpe deg et av de nye Pascal korta til nVidia og en ny 1440p G-Sync skjerm.

Lenke til kommentar

G-Sync gir deg den fordelen at du slipper tearing, og at ting blir mer smooth når du dipper under 60 fps. Absolutt verdt det. Men siden du allerede har en rask gaming skjerm, så ville jeg venta litt. Spart opp mer penger og så til høsten kjøpe deg et av de nye Pascal korta til nVidia og en ny 1440p G-Sync skjerm.

Hva blir forskjellen dersom jeg kjøper skjerm til høsten kontra nå? :)

Lenke til kommentar

Spørs jo på "øyemålet" og hva du oppfatter og driver med også.

 

Jeg spiller mye strategispill og MMORPG'er så for meg var 4K veien å gå. Tror ikke jeg kunne gått tilbake til en mindre skjerm nå.

 

https://www.komplett.no/product/827908/datautstyr/skjermer/skjermer/philips-40-4k-led-bdm4065uc00

 

Hehe ja den skjermen ja. 4K for fps spill krever kommende "Big Pascal" i SLI for god nok fps  :wee:

Lenke til kommentar

Til høsten kan det ha kommet flere skjermer, så du kan velge mer. Er man heldig og Display Port 1.3 skjermer har kommet, så får du en med 240 Hz også :)

 

Skal du handle nå, så er det 2 alternativer som jeg kan anbefale : 

- Asus PG279Q

- Acer XB271HU

 

Ditt valg :)

Er forsåvidt ingen hast. Var mest g-sync som stod i tankene :) Men å vente er vel ikke så dumt det heller, leser mange som har fått mye feil på begge de to der.

Lenke til kommentar

Hehe ja den skjermen ja. 4K for fps spill krever kommende "Big Pascal" i SLI for god nok fps  :wee:

 

 

Spørs hva du spiller som sagt. Jeg har en 3,5 år gammel maskin (overklokket 4.2Ghz) og et to år gammelt skjerm (290) og jeg har ikke møtt et spill ennå jeg ikke kan spille brukbart i 4K. Men så ser du også på typ spill jeg spiller at FPS ikke er så viktig eller spesielt krevende. Har faktisk alt på max og ultra typ settings i 4K.

Lenke til kommentar

 

Hehe ja den skjermen ja. 4K for fps spill krever kommende "Big Pascal" i SLI for god nok fps  :wee:

 

 

Spørs hva du spiller som sagt. Jeg har en 3,5 år gammel maskin (overklokket 4.2Ghz) og et to år gammelt skjerm (290) og jeg har ikke møtt et spill ennå jeg ikke kan spille brukbart i 4K. Men så ser du også på typ spill jeg spiller at FPS ikke er så viktig eller spesielt krevende. Har faktisk alt på max og ultra typ settings i 4K.

 

Spiller for det meste fps. Har liten tro på at du kjører alle grafikk innstillinger på max i 4K med spillbar fps.

Lenke til kommentar

Gikk nettop fra en 1080 skjerm til PG2790 med 970 kort og ja, det er ganske mer krevende å kjøre 1440 enn 1080.

Men jeg spiller for det meste FF14 og litt eldre spill, og det går helt fint.

I ff14 ligger jeg på rundt 50fps der det er greit å ha det høyt.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle kjøpt skjerm nå, hadde jeg gått for 4k. De skalerer perfekt til full HD, så kan man nyte filmer og video i 4k, mens man venter på skjermkort som klarer 4k i spill.

 

Tja Windows sin DPI skalering er langt fra perfekt...

Dessuten bare 60 Hz 4K skjermer ute = Æsj (dog redder G-Sync dagen for det meste)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

 

Hvis jeg skulle kjøpt skjerm nå, hadde jeg gått for 4k. De skalerer perfekt til full HD, så kan man nyte filmer og video i 4k, mens man venter på skjermkort som klarer 4k i spill.

 

Tja Windows sin DPI skalering er langt fra perfekt...

Dessuten bare 60 Hz 4K skjermer ute = Æsj (dog redder G-Sync dagen for det meste)

 

Fra 4k til full HD er det ganske bra fordi 4k er akkurat fire ganger så høy oppløsning, noe som gjør at man slipper å strekke piksler.
Lenke til kommentar

 

 

Hvis jeg skulle kjøpt skjerm nå, hadde jeg gått for 4k. De skalerer perfekt til full HD, så kan man nyte filmer og video i 4k, mens man venter på skjermkort som klarer 4k i spill.

 

Tja Windows sin DPI skalering er langt fra perfekt...

Dessuten bare 60 Hz 4K skjermer ute = Æsj (dog redder G-Sync dagen for det meste)

 

Fra 4k til full HD er det ganske bra fordi 4k er akkurat fire ganger så høy oppløsning, noe som gjør at man slipper å strekke piksler.

 

 

Jeg har en 4K skjerm, og 1080p ser ikke akkurat bra ut på den. Men er riktignok på 32".

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis jeg skulle kjøpt skjerm nå, hadde jeg gått for 4k. De skalerer perfekt til full HD, så kan man nyte filmer og video i 4k, mens man venter på skjermkort som klarer 4k i spill.

 

Tja Windows sin DPI skalering er langt fra perfekt...

Dessuten bare 60 Hz 4K skjermer ute = Æsj (dog redder G-Sync dagen for det meste)

 

Fra 4k til full HD er det ganske bra fordi 4k er akkurat fire ganger så høy oppløsning, noe som gjør at man slipper å strekke piksler.

 

 

Jeg har en 4K skjerm, og 1080p ser ikke akkurat bra ut på den. Men er riktignok på 32".

 

1080p i spill eller desktop? Og bruker du full screen eller windowed? Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

 

1080p i spill eller desktop? Og bruker du full screen eller windowed?

 

Fullscreen 1080p i spill. Spiller ikke på den lenger siden jeg har en Rog Swift også.

 

Akkurat. Da er misforståelsen på min side. Har ikke 4k skjerm selv, men har hatt inntrykk fra andre at 4k blir skalert bra. :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...