Gå til innhold

Burde jeg gå brønnteknikk?


Turbo300

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, søkte brønnteknikk som første valg fordi det egentlig var høgt snitt og trodde ikke jeg hadde sjans for å komme inn. Men som dere kan se her: http://skole.hfk.no/bergenmaritimevgs Så var det bare 27 søkere til 30 plasser i år, det betyr at jeg mest sannsynlig kommer inn. som andre valg har jeg ikt. Men siden jeg ikke har noe spesielle interesse for noen av dele så tenker jeg på brønnteknikk. Da går jeg bare etter lønn.

Vist jeg velger ikt så er skolen 30 minutter hjemme fra og jeg bor hjemme det året, og kommer mest sannsynlig til å gå påbygg 3 året. Eller så må jeg flytte 3 timer hjemme i fra å skaffe hybel i Bergen.

 

Går man 1 eller 2 år på brønnteknikk?

Burde jeg holde meg unna brønnteknikk nå som oljeprisen har gått veldig mye ned?

Endret av Turbo300
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du faktisk interesse i å jobbe på platform kan det være en idé å ta utdanningen, og mens du venter på et bedre jobbmarked så prøver du å skaffe jobb hos noen som driver med brønnboring eller andre tjenester som kan gi deg erfaring med boring.

 

Om ikke, så ville jeg stått over om jeg hadde vært deg.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Skulle det bli så mørkt at du ikke fikk jobb etter endt brønnteknikkutdanning, kan du ta påbygging til generell studiekompetanse/ event. satse på f.eks. ingeniør- yrket (event. TAF- veien).

 

kjipt om personen faktisk ønsker å jobbe om ett år da. Da er det mye bedre å velge en retning som en har større kjangs til å få læreplass i for så å ta ing. etterpå.

Lenke til kommentar

Problemer er at jeg ikke vet hva jeg har interesse for. Så derfor frister høy lønn, masse fri, og en pause fra skole benken litt.

Men hvor lenge tror dere at jeg vil ende med å gå uten læreplass, med mindre jeg er så heldig å får det etter 1 år på brønnteknikk?

Visst jeg går IKT så kommer jeg sannsynligvis til å gå påbygg, det jeg er usikker på å flytte 3 timer hjemme i fra, å betale for eit heilt år med hybel, for og så få vite at jeg ikke kommer til å få læreplass. 

Endret av Turbo300
Lenke til kommentar

Problemer er at jeg ikke vet hva jeg har interesse for. Så derfor frister høy lønn, masse fri, og en pause fra skole benken litt.

Men hvor lenge tror dere at jeg vil ende med å gå uten læreplass, med mindre jeg er så heldig å får det etter 1 år på brønnteknikk?

Visst jeg går IKT så kommer jeg sannsynligvis til å gå påbygg, det jeg er usikker på å flytte 3 timer hjemme i fra, å betale for eit heilt år med hybel, for og så få vite at jeg ikke kommer til å få læreplass. 

 

Høy lønn og masse fri er jo flott det, men en drømmesituasjon i dag dessverre. Er vel strengt tatt en drømmesituasjon på et generelt grunnlag, alt etter hva man relaterer det til. Om du lurer på hvor lenge du må vente på læreplass, så kan du jo ta en titt på sider som maritime.no, offshore.no og hegnar.no, så legger du sikkert merke til hvor motstridende meninger det er om akkurat det. Vanskelig å spå med andre ord.

 

Jeg sier meg enig med Salvesen; om du velger yrkesfag så velg en mer generell linje hvor det er muligheter i flere bransjer. Spisskompetanse kan du bygge deg opp i arbeidslivet senere, eventuelt med høyskole- eller universitetsutdanning om det er interessant. VGS har regelrett spydd ut brønnteknikkelever de siste årene, så er alt for mange om det magre beinet der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...