Gå til innhold

Lønnsnivå i dagligvare? (MENY)


Anbefalte innlegg

Lønna på Meny er da egentlig veldig god! Må si jeg er overrasket. Hva skal egentlig til for å lande på lønnstrinn 6?, ser man får et skikkelig lønnshopp mellom 5 og 6.

 

Hvilke fordeler får man ved å jobbe på eksempelvis Meny? Får man rabatt som ansatt på varer der?

Fagbrev for trinn 6 

 

du får prosenter via trumf , 9% mener jeg det er .

 

De fleste kjedene har faktisk forbud mot å ta med seg mat som skal kastes. Det antas som tyveri. Forstå det den som vil.

det kan alt for lett misbrukes , enten ved at ansatte legger unna varer eller bestiller inn for mye så det er garantert og bli til overs . meny praktiserer uanmeldt vekter kontroll på dette ,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lønna på Meny er da egentlig veldig god! Må si jeg er overrasket. Hva skal egentlig til for å lande på lønnstrinn 6?, ser man får et skikkelig lønnshopp mellom 5 og 6.

 

Hvilke fordeler får man ved å jobbe på eksempelvis Meny? Får man rabatt som ansatt på varer der?

 

Fagbrev gjør at du havner rett på lønnstrinn 6, men tror også du kan oppnå dette trinnet med nok ansiennitet. Med fagbrev får du 9,50 kr ekstra i tillegg til trinnet.

Lenke til kommentar

Ok folkens, på kontrakten jeg skrev under stod det at butikken ikke er bundet av noen tariffavtale, men følger lønns- og arbeidstidsbetingelsene til Handel & Kontor. Nå snakket jeg med en jente som har jobbet på samme butikk tidligere, og hun sa at man ikke får tillegg for kveldsjobbing eller overtidstillegg om man er deltidsansatt med mindre enn 56 timer per måned. Er det riktig hvis de følger H&K? 

Spør fordi de har satt meg opp fast annenhver lørdags kveld, men mitt totale timeantall med faste vakter blir bare 20 per måned. Men så sier de at det "garantert blir flere vakter" som de basically bare kommer til å sette meg opp på. Hvis det eksisterer en slik 56-timersregel, er dette da en type rullering av deltidsansatte for å unngå å betale tillegg?

Lenke til kommentar

Ok folkens, på kontrakten jeg skrev under stod det at butikken ikke er bundet av noen tariffavtale, men følger lønns- og arbeidstidsbetingelsene til Handel & Kontor. Nå snakket jeg med en jente som har jobbet på samme butikk tidligere, og hun sa at man ikke får tillegg for kveldsjobbing eller overtidstillegg om man er deltidsansatt med mindre enn 56 timer per måned. Er det riktig hvis de følger H&K?

 

Spør fordi de har satt meg opp fast annenhver lørdags kveld, men mitt totale timeantall med faste vakter blir bare 20 per måned. Men så sier de at det "garantert blir flere vakter" som de basically bare kommer til å sette meg opp på. Hvis det eksisterer en slik 56-timersregel, er dette da en type rullering av deltidsansatte for å unngå å betale tillegg?

Deltidsansatte som jobber mer enn 12 timer per uke mener jeg det er, ihvertfall etter tariff.

Lenke til kommentar

Ta det med ro, barn. Svært få butikker kaster spiselig mat. Enten selges datosvinn til rundt halv pris, eller så gis det bort til Frelsesarmeen eller lignende.

 

190 tonn mat blir kastet i landets matbutikker hver dag. Så dette kan da ikke stemme. I tillegg snakkes det politisk om å forby matbutikker å kaste spiselig mat. 

 

http://www.nernett.no/article/30097

http://www.dagbladet.no/2015/06/05/nyheter/trygve_slagsvold_vedum/politikk/senterpartiet/innenriks/39498500/

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Også hadde det jo hjulpet argumentasjonen din om du ikke brukte flere år gamle artikler.

Og det politiske snakket baseres også på den samme bevisførselen du bruker. Utdatert og feilaktig informasjon.

Kiwi startet ikke med datosvinnsalg før 02.01.16, før dette ble maten "kastet". "Kastet" i dette tilfellet betyr donert til veldedighetsorganisasjoner. I papirene til Kiwi gikk både kastet mat (på grunn av dårlig kvalitet) og donasjon under svinn.

Blir det kastet spiselig mat, så er det fordi de enten ikke får solgt eller gitt det bort som svinn, eller så er det fordi maten har ligget ubeskyttet sammen med råtten mat (råtten eller muggen mat).

 

Jeg var selv med på å sette opp avtalen Kiwi hadde med Frelsesarmeen i sørøst-Oppland.

 

Maten som dumpsterdivere skryter av å finne, er alltid frukt og grønt (mat som har vært i kontakt med råtten mat skal destrueres og kan ikke svinnselges eller doneres) eller skadet på en annen måte (varmeskadet mat kan være helsefarlig).

Lenke til kommentar

Jeg kommer ihvertfall med referanser til tall ulikt fra deg, selv om artikkelen er to år gammel, er det bedre enn ingenting. Har du nyere statistikk så kan du gjerne henvise til det. Har liten tro på at dette er løst i særlig stor grad, selv om det kan hende avfallet er redusert på bakgrunn av tiltak du selv nevner. 

 

Edit: Fant selv nyere statistikk fra 2014. (rapport 2015) Viser at matsvinn ikke har hatt nevneverdig endring fra 2010-2014. Endring i matsvinn i dagligvarebransjen fra 13 til 14 har faktisk økt i gjennomsnitt med 11%. 

 

http://matsvinn.no/wp-content/uploads/2013/10/ForMat-rapport-2015-versjon-endelig-21-1-2016.pdf

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Ein del av problemet er at dagens regelverk har alt fokus på matsikkerheit, og ikkje miljøpolitikk.

Det å selge datovarer er problematisk sidan det einaste butikken kan gjere er å selge billegare varer som snart går ut, etter datoen så får ein ikkje lov til å selge matvarene.

 

Dagens regelverk er med andre ord lagt opp slik at det er vanskelig å være selektiv på kva mat som må kastast, og kva mat som fortsatt kan brukast.

Lenke til kommentar

Hvis det eksisterer en slik 56-timersregel, er dette da en type rullering av deltidsansatte for å unngå å betale tillegg?

Kjenner ikkje til tariffen men den burde være lett å finne.

Antallet timar kan variere, men det er vanlig å ha ei grense der ansatte som jobbar lite ikkje har rett på ubekvemstillegg om kvelden fordi det ikkje er meir ubekvemt for dei å jobbe eit par timar om kvelden. For ansatte som har jobba heile dagen og deretter må jobbe kveld så blir det ei større belastning.

 

Det at butikken ikkje har tariff, men velger å følge H&K betyr at butikken vil bruke den ferdig forhandla avtalen men uten å betale for medlemsskap. Ei utfordring her er dersom butikken avviker frå H&K så må du sjølv ta saka og hevde avtalebrudd. Hadde både arbeidstaker og arbeidsgiver vært organiserte så kunne du fått organisasjonane til å ordne opp.

 

PS, husk at tariffavtalen er gjeldande for to år om gongen, så anna kvart år blir tariffen reforhandla, og då kan avtalen endre seg mykje. Pass på at arbeidsgiver har ein oppdatert tariff.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Du har også UB-tillegg, men da må du jobbe mer enn 12 timer pr uke.

 

Man-fre fra kl 18 +22,-

Man.fre fra kl 21 +45,-

Lørdag fra kl 13 +45,-

Lørdag fra kl 16 +90,-

Søndag hele døgnet +96,-

 

Men som tidligere nevnt vil nok lønna stige litt i disse tider, da det er nytt hovedoppgjør. 

 

Vet du hvordan tillegg det er hvis man jobber natt ? eks. 00-08

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...