Gå til innhold

Lønnsnivå i dagligvare? (MENY)


Anbefalte innlegg

Heisann folkens! 

Jeg er da på jobbjakt etter at mitt forrige arbeidsforhold gikk fra faste vakter til ringehjelp pga. sviktende omsetning. Tilkallingshjelp er ikke noe jeg kan basere meg på, så nå søker jeg i øst og vest. Jeg har fått tilbud om jobbintervju på en Meny-butikk men har aldri jobbet i dagligvarebutikk før, kun i kiosk av de arbeidsforholdene som er relevant.

 

Hva ligger ca. lønnsnivå på i Meny? Er det normalt at dagligvarebutikker er tariffbundne? Har aldri jobbet på et sted som har vært underlagt noen tariffavtale, så hvordan er det egentlig med dette? Har alltid ligget lavere i lønn enn mine venner som har jobbet i dagligvare, så lurer litt på hvordan det er med Meny.

Stillingsutlysningen er på 1 fast vakt i uken på dagtid, så det er snakk om deltidsarbeid på ca. 32-40 timer per måned om det har noen relevans.

Tar også gjerne i mot tips til intervju! Har relativt liten erfaring med jobbintervju, da mine siste tre arbeidsforhold ikke hadde en skikkelig intervjuprosess. Jobben jeg hadde før det hadde en skikkelig prosess med flere runder, men var i en helt annen bransje og kan ikke helt sammenlignes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meny bruker tariff, så da vet du det :)

 

Takk skal du ha!

 

Side 30 (eller 28 hvis du ser nederst på hver side):

http://www.virke.no/virkehjelperdeg/tariff/Documents/Landsoverenskomsten%20Virke%20-%20HK%202014%20-%202016.pdf

(dette er minstelønn etter tariff, Norsk lov har ikke minstelønn)

 

Er vel høysesong for forhandlinger nå så satsene kan endre seg.

 

Tusen takk, da har jeg i alle fall noe å gå ut i fra, slik at jeg ikke blir lurt trill rundt dersom jeg blir tilbudt jobben med en lønn der og da. (Kanskje ikke sannsynlig, men har skjedd meg før.)

 

Generell studiekompetanse gir deg minimum lønnstrinn 3, så vet du det.

 

 

Aha, og jeg er 25+, så da er jeg uansett på trinn 3. Om jeg da har skjønt det riktig så vil timelønnen være 155 kroner. Over en tier mer i timen enn det jeg har hatt i kiosk. :)

Lenke til kommentar

 

Meny bruker tariff, så da vet du det :)

 

Takk skal du ha!

 

Side 30 (eller 28 hvis du ser nederst på hver side):

http://www.virke.no/virkehjelperdeg/tariff/Documents/Landsoverenskomsten%20Virke%20-%20HK%202014%20-%202016.pdf

(dette er minstelønn etter tariff, Norsk lov har ikke minstelønn)

 

Er vel høysesong for forhandlinger nå så satsene kan endre seg.

 

Tusen takk, da har jeg i alle fall noe å gå ut i fra, slik at jeg ikke blir lurt trill rundt dersom jeg blir tilbudt jobben med en lønn der og da. (Kanskje ikke sannsynlig, men har skjedd meg før.)

 

Generell studiekompetanse gir deg minimum lønnstrinn 3, så vet du det.

 

 

Aha, og jeg er 25+, så da er jeg uansett på trinn 3. Om jeg da har skjønt det riktig så vil timelønnen være 155 kroner. Over en tier mer i timen enn det jeg har hatt i kiosk. :)

 

 

Du har også UB-tillegg, men da må du jobbe mer enn 12 timer pr uke.

 

Man-fre fra kl 18 +22,-

Man.fre fra kl 21 +45,-

Lørdag fra kl 13 +45,-

Lørdag fra kl 16 +90,-

Søndag hele døgnet +96,-

 

Men som tidligere nevnt vil nok lønna stige litt i disse tider, da det er nytt hovedoppgjør. 

Lenke til kommentar

Men som tidligere nevnt vil nok lønna stige litt i disse tider, da det er nytt hovedoppgjør. 

 

Akkurat det er litt usikkert. Høge røster kjemper i disse dager for eit null-oppgjer i årets lønnsforhandlingar. Eit null-oppgjer i kombinasjon av at konsumprisindeksen aukar med kanskje 2,4% betyr ei nedgang i kjøpekraft.

 

Men sidan dette vil gjelde dei fleste arbeidstakarar så har ikkje det noke særlig betydning dersom du no samanliknar lønnsnivået mellom liknande arbeidsgivarar.

Lenke til kommentar

Jeg støtter forøvrig et nulloppgjør da jeg bor midt i smørøyet for oljekrisa, og skjønner veldig godt behovet til næringslivet for å bevare de arbeidsplassene de kan. Bedre med nulloppgjør enn at man mister jobben, eller at naboen mister sin? Dessuten har vi hatt enorm økning i kjøpekraft det siste tiåret, og jeg liker ikke helt det jeg ser med tanke på bruk-og-kast-mentaliteten som vokser frem. Mine yngre søsken har f.eks et urealistisk syn på sin egen kjøpekraft, og kommer til å få et enormt sjokk den dagen de selv skal ut i arbeidslivet og forsørge lån/familie, da de aldri har opplevd å måtte virkelig spare til noe som helst, eller prioritere bort kjøp.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lønna på Meny er da egentlig veldig god! Må si jeg er overrasket. Hva skal egentlig til for å lande på lønnstrinn 6?, ser man får et skikkelig lønnshopp mellom 5 og 6.

 

Hvilke fordeler får man ved å jobbe på eksempelvis Meny? Får man rabatt som ansatt på varer der?

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Jeg var på intervju i dag og syns det gikk veldig bra. Får høre igjen fra dem i løpet av neste uke. :)

 

@Kron I andre dagligvarebutikker hvor venner jobber hører jeg at de f.eks får ta med seg brød og lignende hjem etter vakt, som ikke ble solgt den dagen. Vet ikke hvordan det er med meny, men det gir mer mening at ansatte får med seg enn at det kastes.

Lenke til kommentar

De fleste kjedene har faktisk forbud mot å ta med seg mat som skal kastes. Det antas som tyveri. Forstå det den som vil.

 

Merkelig, da jeg har flere venner som forteller meg hvor fint det er at de får med seg brød hjem. Kanskje det er lokale særordninger? En  kjøpmann som ikke liker å kaste mat og syns det er mer etisk å la det komme til nytte? Ikke vet jeg. :)

Lenke til kommentar

Brød er mulig, men pålegg og andre varer er ikke lov for ansatte å ta med hjem. Selv om de bare skal kastes.

 

Man skal betale for varene selv om man jobber i butikken.

 

Ja, så klart. Det er vel snakk om brød og andre bakervarer (boller osv) som er ferskvare og bare kan selges den ene dagen. :) Men som sagt, dette vet jeg bare fra hearsay fra venner som jobber i dagligvare.

Lenke til kommentar

Jeg fikk jobben!   :ph34r:  Lønnsbetingelser følger H&K tariff, selv om butikken ikke er tariffbundet.

Noen som har en jukseliste for PLU-kodene til NorgesGruppen? 

 

Kan skrive ned noen av de jeg kommer på i farta  :)

 

Frukt/grønt:

 

Bananer - 4011

Appelsiner (cevita) - 4011

Appelsiner - 3310

Klementiner - 4055

Kiwi - 4030

Epler røde - 4015

Epler gule - 4021

Epler grønne - 4139

Sitron - 4033

Lime - 4048

Plommer røde - 4041

Løk - 4358

Sopp - 4045

Agurk - 4316

Brokkoli - 4349

Blomkål - 4079

Isbergsalat - 4367

Hodekål - 3050

Kålrot - 4747

Tomater - 4064

Purreløk - 4629

 

 

Bakevarer:

 

Rundstykker fine/grove - 4085/4084

Skolebrød: 2040

Berlinerbolle - 2913

Energistykke - 2651

Frokostrundstykke - 2075

Pizzarundstykke - 2967

Wienerbrød - 2089

 

Er disse jeg kom på fort nå, men alt kommer seg veldig fort etter et par dager i kassen. Lykke til! :w00t:

Lenke til kommentar

De fleste kjedene har faktisk forbud mot å ta med seg mat som skal kastes. Det antas som tyveri. Forstå det den som vil.

 

Veldig enkelt: om det hadde vært lov å ta med datovarer osv kan det føre til en kultur hvor ansatte ønsker at enkelte varer skal gå ut på dato. Med dette mener jeg at Lars som har lyst på biff til kompisgjengen kan "glemme" en eske med biff bak noen andre ting på lageret og "oppdage" de etter de har gått ut på dato.

 

Har akkurat det samme i elektrobransjen hvor det kastes mange produkter med små fillefeil. 

 

Dessverre så vil det alltid være noen som utnytter slike goder, og de ødelegger for alle andre.

Endret av stresslessen
Lenke til kommentar

 

De fleste kjedene har faktisk forbud mot å ta med seg mat som skal kastes. Det antas som tyveri. Forstå det den som vil.

 

Veldig enkelt: om det hadde vært lov å ta med datovarer osv kan det føre til en kultur hvor ansatte ønsker at enkelte varer skal gå ut på dato. Med dette mener jeg at Lars som har lyst på biff til kompisgjengen kan "glemme" en eske med biff bak noen andre ting på lageret og "oppdage" de etter de har gått ut på dato.

 

Har akkurat det samme i elektrobransjen hvor det kastes mange produkter med små fillefeil. 

 

Dessverre så vil det alltid være noen som utnytter slike goder, og de ødelegger for alle andre.

 

 

 

Det gir mening, selvfølgelig. Teit at noen er såpass uærlige at det skjer. 

Jeg er veldig kritisk til at spiselig mat kastes, og det stemmer at på butikken jeg nå fikk jobb er det forbud mot annet enn å kaste datovarer, med mindre den ansvarlige i avdelingen gir tillatelse til å ta det med hjem. Håper de vil vurdere å gi bort datovarene til en lokal hjelpegruppe for fattige eller lignende. Og håper også at regjeringen kan få rompa i gir og få til samme lovforslag som de nettopp vedtok i Frankrike, at det blir ulovlig å kaste/destruere spiselig mat selv etter at datoen har gått ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg fikk jobben!   :ph34r:  Lønnsbetingelser følger H&K tariff, selv om butikken ikke er tariffbundet.

Noen som har en jukseliste for PLU-kodene til NorgesGruppen? 

 

Kan skrive ned noen av de jeg kommer på i farta  :)

 

Frukt/grønt:

 

Bananer - 4011

Appelsiner (cevita) - 4011

Appelsiner - 3310

Klementiner - 4055

Kiwi - 4030

Epler røde - 4015

Epler gule - 4021

Epler grønne - 4139

Sitron - 4033

Lime - 4048

Plommer røde - 4041

Løk - 4358

Sopp - 4045

Agurk - 4316

Brokkoli - 4349

Blomkål - 4079

Isbergsalat - 4367

Hodekål - 3050

Kålrot - 4747

Tomater - 4064

Purreløk - 4629

 

 

Bakevarer:

 

Rundstykker fine/grove - 4085/4084

Skolebrød: 2040

Berlinerbolle - 2913

Energistykke - 2651

Frokostrundstykke - 2075

Pizzarundstykke - 2967

Wienerbrød - 2089

 

Er disse jeg kom på fort nå, men alt kommer seg veldig fort etter et par dager i kassen. Lykke til! :w00t:

 

Thank you! Nå skal det pugges. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...