Gå til innhold

Norsk oppstart lager boks som lar deg selge tilgang til ladestasjonen din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

bilen slutter jo å lade når den er full uansett....:-P

 

Nå har jeg ikke studert deres produkt, men jeg regner med at dene skal fungere ganske likt.

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Astronomisk-tidsur-2000034381/

 

Denne skal fungere*

uhm.. jeg mente denne: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Digital-timer-med-ukeprogram-2000021252/

Lenke til kommentar

Her lukter det at man skal ha inn mest mulig penger, og jeg tror heller mange vil dele "forholdsmessig" på regningen enn å installere en slik sak.

 

 

– På sikt ønsker vi å gjøre installasjonen gratis, og tjene penger på å selge dette som en abonnementsløsning, sier Frengstad.

 

La oss kjøpe hardwaren. Nordmenn liker ikke å leie!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her lukter det at man skal ha inn mest mulig penger, og jeg tror heller mange vil dele "forholdsmessig" på regningen enn å installere en slik sak.

 

 

– På sikt ønsker vi å gjøre installasjonen gratis, og tjene penger på å selge dette som en abonnementsløsning, sier Frengstad.

 

La oss kjøpe hardwaren. Nordmenn liker ikke å leie!

Tror du har litt rett i at dette er holdningen til mange nordmenn, men dette synes jeg er synd.

Prinsipielt sett kan det være smart å leie via abonnementsløsning. Man betaler noe mer, men det kan åpne flere markeder for ukyndige som bare vil at det skal funke og ikke ønsker å drifte og forstå selve teknikken bak. Bilkollektiv, solceller via firmaer som Otovo og lignende tjenester vil komme mer og mer tror jeg. Ikke minst fordi man slipper en stor investering up front, og utstyret blir installert mot en løpende kostnad. Noe som passer bra for borettslag hvor investeringen ofte er det som sitter langt inne.

Lenke til kommentar

 

 

bilen slutter jo å lade når den er full uansett....:-P

 

Nå har jeg ikke studert deres produkt, men jeg regner med at dene skal fungere ganske likt.

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Astronomisk-tidsur-2000034381/

 

Denne skal fungere*

uhm.. jeg mente denne: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Digital-timer-med-ukeprogram-2000021252/

Tull

Lenke til kommentar

Jeg prøver å forstå hvordan dette løser noen problemer for etablering. I borettslag så vil de tilby lading ( og parkering ) til forbipasserende for en penge?

 

Prøver å fortstå hva de skal selge/løsning på meshcrafts.com men der står det bare masse om teknologien, og ikke hva teknologien kan gjøre for meg.

Lenke til kommentar

Jeg bor I et nytt boligsameie som har en relativt sett stor parkeringskjeller I betong under bakkenivå. Parkeringskjelleren er fullsprinklet og med avanserte brann og røykmeldere tilkoblet brannvesenet. Strømanlegget er 400 volt slik at en kan velge om en vil legge ut 230V eller 400 V til ladepunkt fra egen strøm måler. Alle strøm målere står I tekniske rom på kjellerplan under hvert bygg, slik at det teknisk sett er enkelt å trekke kabel ut til et privat ladepunkt. lading fra vanlige stikk kontakter (Schuko) er ikke tillatt hos oss pga fare for varmgang. Blå eller rød insdustrikontakt av riktig type avhengig av ladestrøn er påkrevd eller egen ladeboks.

 

Sameiet har valgt å være striks på at alle ladepunkter skal ha et avansert jordefeil/kortslutnings vern av type B installert I tavle eller ute ved ladepunkt (typisk leverandør er Schneider).

 

Det som er viktig å påse er at det benyttes tilstrekkelig ledningstverrsnitt da kablene fort blir veldig lange, 30-100 meter med mange kabler på samme kabelbro..... noe en og må ta hensyn til ved dimensjonering av kabelen fra tavle til ladepunkt.

 

Så til et problem som vil være relevant hvis den omtalte "smart boksen" skulle instaleres i vår parkeringskjeller. Kjelleren er en betong bunkers under bakkenivå med tilnærmet nulldekning mhp mobiltelefon, smartboksen vil dermed ikke fungere hvis den er avhengig av mobilnettet. Jeg tror det samme er en reell problemstilling I mange slike parkeringskjellere.

 

Det er og slik at ladning med betaling basert kun ved å måle ladetid er særdels ufordelaktig ved lave temperaturer hvis bilens batteri er kaldt, og I Norge er det jevnt over kaldt ofte, I denne sammenhengen er alt under = grader C kaldt. Jeg har testet dette på min Teslas ved 8 minus med kaldt batteri, første halvtimen går med til å få varma opp batteriet før reell lading kommer skikkelig I gang. Strømprisen pr Kwh I denne perioden blir dermed ekstremt høy.

 

Skal et slik appstyrt boks være attraktiv for brukere, og ikke bare for eieren av ladepunktet må Kwh prisen være den samme unasett om været er kaldt eller varmt (med unntak av variasjoner I generell strømpris). Ved lading på tidsstyrt ladepunkt ved 10 minus eller kaldere med kaldt batteri blir Kwh prisen latterlig høy og totalt uakseptabel.

 

Når du fyller gass, bensin eller diesel betaler du for den varen du får levert på tanken etter dagens pris. Samme prinsipp er det neste akseptable for EL ladepunkter også. Det betyr at skal et slikt product være attraktivt å benytte for EL-bileiere i kalde Norge så må en lage et system der en betaler for det kvantum du kjøper uavhengig av ladetid (dvs. Kwh).

Endret av 56RUD6Q0
Lenke til kommentar

Denne produktporteføljen løser intet for borettslag/sameier, da problemet ikke er teknisk, men derimot av rent juridisk og økonomisk art. Der finnes allerede EVSE som kan utrustes med autentifisering i form av RFID og som dertil kan lastbalansere et enkelt overlastvern på deling og lese av forbrukt kWh. Typisk eksempel er KEBA KeContact P20/P30. 

 

På de steder der kan trekkes dedikert kabel fra den enkelte beboers strømmåler til ladepunktet er alt vel, og vi trenger ikke dette produktet i første runde. Men i de fleste tilfeller kan der av rent praktiske grunner ikke trekkes slik dedikert kabel. Der finnes dog stort sett alltid strøm frem til garasjeanlegget, som kan fordeles utover. Denne strømmen har som regel en offisiell strømmåler ved inntakspunktet. Rent teknisk er vi da ved hjelp av lastfordeling allerede i (vegg)boks.

 

Fordele regninga er imidlertid det springende punkt. For i dette tilfelle er ladepunktet plutselig å anse som borettslagets ansvar og eiendom, da ladepunktet så likevel må tilknyttes felles strømmåler. Borettslaget må da ta regninga også for å sette opp veggboksen i første runde. Dette nekter typisk de øvrige beboere være med å betale for - strike one. 

 

Så kommer vi til strømforbruket. (Glem minuttpris, ingen beboer akter betale per minutt for å stå på egen oppstillingsplass.) Etter Meshcrafts egen innrømmelse har vi at "Løsningen holder oversikt over antall kilowattimer som er brukt, men foreløpig er den ikke godkjent som strømmåler." Der finnes allerede EVSE med kWh måler, men heller ikke disse er godkjent for fakturering. Dette krever nemlig at netteier godkjenner måleren og tillates plombere denne. Underforstått er da måleren plutselig netteiers eiendom. Og vi vet alle hva det betyr - månedlige fakturaer.  Strike two. 

 

Man kan i teorien inngå en privatrettslig avtale om å godta målinger fra målere som ikke er underlagt justervesenets jurisdiksjon. Problemet er at en slik avtale ikke holder vann straks man ender opp i retten i et tvistemål. Les, unenforceable calauses. 

 

Og tvistemålet kommer straks beboeren med ladepunkt ikke gjør opp for seg, eller en slik måler faktisk feiler. Det interessante er at en, vel, Tesla-eier fort kan løpe på seg en strømregning som langt overstiger borettslags "avgiften." Borettslaget som helhet svarer da juridisk for denne heller voldsomme strømreginga. Strike three, you're out. 

 

Hva dette produktet tilbyr er nok en IoT abonnent-sky-tjeneste, trampende over privatlivets fred i bytte for en så likevel ikke juridisk bindende oversikt over hvem som kanskje har brukt hva i strøm. Siste ledd - innkreving - er så fortsatt overlatt til borettslaget. Og om det er en sak et borettslag ikke trenger, så er det mer administrasjon. Strike four. 

 

Moralen er, er løsningen sky-basert, så sky det som pesten.

 

Eller i praksis - der finnes bare ingen løsning på EVSE problemet i slike borettslag, med mindre beboer selv er villig til å opprette ny strømmåler hos netteier i eget navn. Netteier har all mulig juridisk beskyttelse for å kunne kreve inn betaling for forbrukt strøm av enkeltindivid.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...