Gå til innhold

Utleie, Depositum


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg leier ut soverom i kollektiv. Jeg leier i hovedsak ut til studenter i skoleåret, og sommermånedene leier jeg ut til feriegjester. Dette er en vinn-vinn, jeg får bedre betalt juni og juli, og de slipper å betale, samtidig som de kan la sine private gjenstander bli værende. 

Det jeg lurer på er følgende: Har studentene som flytter inn igjen etter sommeren krav på å motta depositumsbeløpet i perioden de ikke har boligen til disposisjon? 

Da det er 8 studenter som bor der, så vil det være både tiltak og en utgift for meg å avslutte kontoene for å etablere på nytt 2 mnd senere.

På forhånd, takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja... For å si det sånt, de har alt å tape på å ikke ta ut deposit, b.a. de er binda til å leie med deg, de mister renter, de mister pengene (3 månader depositum er ganske mye for en student).

Du har alt å vinne. Du er garantert leietakere, du får renter, du slipper å gjøre noe. 

Om du ønsker å ikke stresse med det, burde du tilby dem å ikke ta ut deposit, mot 1000kr i avslag første månad etter sommer. 
 

Lenke til kommentar

Hvis pengene står på depositumkonto så er det jo studentene som blir godskrevet renter for sommermånedene, så de taper ingen verdens ting.

Dessuten er renten på de fleste depositumkontoer tilnærmet null, min bank tilbyr 0,1% rente.

Forslaget til cefey om 1000,- kr I avslag høres ut som en utrolig dårlig deal for utleier.

Lenke til kommentar

Renter på en depositumskonto er så-si ikke eksisterende uansett, det er virkelig ikke en faktor. 

 

Det viktigste for deg blir vel å lage avtale med studentene om dette, men det er klart at du vinner mest på dette siden du leier ut til mer i sommermånedene enn de ville betalt. Så lenge de skal bli boende etter sommeren ser jeg ikke noe problem med å gjøre det slik du gjør dog, det er som du sier også en vinn for studentene å slippe å betale, selv om de selv kanskje heller ville fremleiet og tatt fortjenesten selv. 

Lenke til kommentar

Det beste for begge parter er nok å la depositumet stå vil i hvert fall jeg si.

 

Det som er viktig er å ha en god kontrakt som avklarer plikter og rettigheter i den perioden studentene ikke er der og at det blir tatt en tilstandssjekk på husrom og inventar når studentene flytter ut om sommeren og når de flytter inn igjen ved skolestart.

 

Veldig viktig at ingen av studentene får skylden for noe sommergjestene dine har gjort og at sommergjestene står til ansvar for eventuell skader gjort på studentenes eiendeler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Depositummet er vell vanligvis knytta direkte til leigeforholdet som er omtalt i leigeavtalen?

 

Om leigeavtalen ikkje blir avslutta i mai og ny avtale blir inngått i august så ser eg ingen grunn til at depositumet skal gjerast opp kvar sommar.

Men dersom leigeavtalen utløper i mai, og studenten må inngå ny leigeavtale for å kunne fortsette å bu der til høsten, då er det også rimelig at depositumet blir gjort opp når avtalen har utgått, og at nytt depositum bli innbetalt ved inngåelse av ny leigeavtale.

 

 

Det største skjæret i sjøen her er vell om du som utleigar får muligheit til å bruke depositumet til å dekke andre utgifter enn eventuelt manglande husleige?

Om det oppstår ein skade i boligen som går utover vanlig slitasje som du meiner at leigetakaren må dekke så kan vell leigetakaren enkelt avfeie eit slikt krav ved å hevde at skaden må ha oppstått om sommaren?

 

 

I mine auger blir det feil å gjere opp depsitumet kvar sommar, men du må nesten ha ein slags rutine for tilstandsvurdering kvar gong boligen byttar brukar. Med ei slik løysning der det er forskjellige brukarar så vil det fort kunne bli du som utleigar som får problemer med å bevise ovanfor banken at du har eit legitimt krav til å trekke frå depositumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på problemstillingen. - For meg høres det ut som disse depositumet ikke står på en skikkelig depositumskonto som leietaker har opprettet, noe som er ulovlig og i praksis betyr at utleier ikke har noe depositum da leietaker med loven i hånd når som helst kan kreve disse pengene utbetalt uten at utleier har hjemmel til å trekke fra noe.

 

Hvis det derimot er slik at det står på en depositumskonto i leietakers navn, så er vel problemet ikke-eksisterende, da pengene står på leietakers konto - og så lenge h*n ikke henvender seg med ønske om å få pengene utbetalt (siden utleier må godkjenne dette) så bør vel alt være greit.

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på problemstillingen. - For meg høres det ut som disse depositumet ikke står på en skikkelig depositumskonto som leietaker har opprettet, noe som er ulovlig og i praksis betyr at utleier ikke har noe depositum da leietaker med loven i hånd når som helst kan kreve disse pengene utbetalt uten at utleier har hjemmel til å trekke fra noe.

 

Hvis det derimot er slik at det står på en depositumskonto i leietakers navn, så er vel problemet ikke-eksisterende, da pengene står på leietakers konto - og så lenge h*n ikke henvender seg med ønske om å få pengene utbetalt (siden utleier må godkjenne dette) så bør vel alt være greit.

 

Det er en skikkelig depositumskonto, det er jo grunnen til hele problemet her, siden Utleier da måtte betalt for opprettelse av ny depositumskonto ved hver sommer om denne må avsluttes pga. sommerfremleie.

Lenke til kommentar

 

Jeg er litt usikker på problemstillingen. - For meg høres det ut som disse depositumet ikke står på en skikkelig depositumskonto som leietaker har opprettet, noe som er ulovlig og i praksis betyr at utleier ikke har noe depositum da leietaker med loven i hånd når som helst kan kreve disse pengene utbetalt uten at utleier har hjemmel til å trekke fra noe.

 

Hvis det derimot er slik at det står på en depositumskonto i leietakers navn, så er vel problemet ikke-eksisterende, da pengene står på leietakers konto - og så lenge h*n ikke henvender seg med ønske om å få pengene utbetalt (siden utleier må godkjenne dette) så bør vel alt være greit.

 

Det er en skikkelig depositumskonto, det er jo grunnen til hele problemet her, siden Utleier da måtte betalt for opprettelse av ny depositumskonto ved hver sommer om denne må avsluttes pga. sommerfremleie.

 

Tja, jeg synes ikke det går klart frem - og som sagt ser jeg da ikke helt problemstillingen med mindre leietaker krever pengene utbetalt. (Og hvis h*n fortsatt er under kontrakt så kan vel dette bare være ett av punktene i kontrakten)

Lenke til kommentar

Tja, jeg synes ikke det går klart frem - og som sagt ser jeg da ikke helt problemstillingen med mindre leietaker krever pengene utbetalt. (Og hvis h*n fortsatt er under kontrakt så kan vel dette bare være ett av punktene i kontrakten)

 

 

TS skriver at det vil være både et tiltak og utgift å avslutte depositumkontoen for sommeren, da er det nok gebyr på opprettelse av konto h*n mener.

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på problemstillingen. - For meg høres det ut som disse depositumet ikke står på en skikkelig depositumskonto som leietaker har opprettet, noe som er ulovlig og i praksis betyr at utleier ikke har noe depositum da leietaker med loven i hånd når som helst kan kreve disse pengene utbetalt uten at utleier har hjemmel til å trekke fra noe.

 

Hvis det derimot er slik at det står på en depositumskonto i leietakers navn, så er vel problemet ikke-eksisterende, da pengene står på leietakers konto - og så lenge h*n ikke henvender seg med ønske om å få pengene utbetalt (siden utleier må godkjenne dette) så bør vel alt være greit.

 

Ehhh.... nei!!

Lenke til kommentar

 

Jeg er litt usikker på problemstillingen. - For meg høres det ut som disse depositumet ikke står på en skikkelig depositumskonto som leietaker har opprettet, noe som er ulovlig og i praksis betyr at utleier ikke har noe depositum da leietaker med loven i hånd når som helst kan kreve disse pengene utbetalt uten at utleier har hjemmel til å trekke fra noe.

 

Hvis det derimot er slik at det står på en depositumskonto i leietakers navn, så er vel problemet ikke-eksisterende, da pengene står på leietakers konto - og så lenge h*n ikke henvender seg med ønske om å få pengene utbetalt (siden utleier må godkjenne dette) så bør vel alt være greit.

 

Ehhh.... nei!!

 

Ehhh.... jo!!

 

§ 3-5. Depositum

Det kan avtales at leieren til sikkerhet for skyldig leie, skader på husrommet, utgifter ved fraviking og for andre krav som reiser seg av leieavtalen, skal deponere et beløp oppad begrenset til summen av seks måneders leie. Det kan avtales at depositumet skal endres i takt med endringer i leien.

Det deponerte beløp skal settes på særskilt konto i leierens navn med vanlige rentevilkår i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge.

 

§ 3-7. Forbud mot andre ytelser ved leie av bolig

Det kan ikke avtales at leier av bolig skal betale andre eller større pengebeløp enn angitt i §§ 3-1 og 3-4 til 3-6.

Den som har betalt beløp i strid med første ledd, kan alltid kreve beløpet tilbakebetalt eller erstattet av utleieren. Avtalen for øvrig er bindende selv om tilbakebetaling eller erstatning blir krevd.

Kravet etter annet ledd forrentes etter lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. § 3 fra den dag beløpet ble betalt, med mindre betaleren må anses i vesentlig grad medansvarlig for overtredelsen.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er litt usikker på problemstillingen. - For meg høres det ut som disse depositumet ikke står på en skikkelig depositumskonto som leietaker har opprettet, noe som er ulovlig og i praksis betyr at utleier ikke har noe depositum da leietaker med loven i hånd når som helst kan kreve disse pengene utbetalt uten at utleier har hjemmel til å trekke fra noe.

 

Hvis det derimot er slik at det står på en depositumskonto i leietakers navn, så er vel problemet ikke-eksisterende, da pengene står på leietakers konto - og så lenge h*n ikke henvender seg med ønske om å få pengene utbetalt (siden utleier må godkjenne dette) så bør vel alt være greit.

 

Ehhh.... nei!!

 

Ehhh.... jo!!

 

§ 3-5. Depositum

Det kan avtales at leieren til sikkerhet for skyldig leie, skader på husrommet, utgifter ved fraviking og for andre krav som reiser seg av leieavtalen, skal deponere et beløp oppad begrenset til summen av seks måneders leie. Det kan avtales at depositumet skal endres i takt med endringer i leien.

Det deponerte beløp skal settes på særskilt konto i leierens navn med vanlige rentevilkår i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge.

 

§ 3-7. Forbud mot andre ytelser ved leie av bolig

Det kan ikke avtales at leier av bolig skal betale andre eller større pengebeløp enn angitt i §§ 3-1 og 3-4 til 3-6.

Den som har betalt beløp i strid med første ledd, kan alltid kreve beløpet tilbakebetalt eller erstattet av utleieren. Avtalen for øvrig er bindende selv om tilbakebetaling eller erstatning blir krevd.

Kravet etter annet ledd forrentes etter lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. § 3 fra den dag beløpet ble betalt, med mindre betaleren må anses i vesentlig grad medansvarlig for overtredelsen.

 

 

Misforstod situasjonen her...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...