Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Kjøpehjelp - tørketrommel?


Anbefalte innlegg

Mr D eller andre, jeg trenger hjelp.

 

12 år gammel tørketrommel tok kvelden, for å unngå at jeg blir lurt på butikken håper jeg på litt hjelp.

 

De koster fra 6-15-tusen, og videre opp.

 

Jeg trenger en i std. bredde som står over vaskemaskinen på vaskerommet.

 

Siemens og Miele liker jeg, men vet ikke hvorfor.

 

Takk takk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

De med varmepumpeteknologi har jeg hørt bruker mye lenger tid, og det skaper jo ekstra slitasje på klærne.

 

Ellers anbefaler jeg å kjøpe ett sted med åpent kjøp osv. slik at du kan levere den tilbake om du ikke her fornøyd.

Lenke til kommentar

Kjøper man Bosch/Siemens (samme opphav) eller AEG/Electrolux (samme opphav) så får man generelt bra maskiner. Miele er flotte maskiner og har statistisk lengst levertid, men er også dyrest. Styr unna de biligste og merker som Candy og Hotpoint. Har ingen konkrete forslag, spørs mer om hva man ønsker av ekstra finesser som f.eks. ullprogram, trommelbelysning og spesialprogram.

 

Alle påkostede modeller bruker varmepumpeteknologi. Disse bruker mye mindrer strøm og avgir mye mindre varme slik at de er mer fleksible ift plassering. Eneste ulempen er at de bruker lengre tid. Om de sliter så mye mer på tøyet pga lengre gangtid er ikke dokumentert. Spørmålet er om en påkostet tørketrommel med skånetrommel egentlig sliter mer på tøyet en en billig/simpel maskin som kanskje har en trommel med mer friksjon eller på annen måte er røffere med tekstilene? Og hvis man er så opphengt på slitasje i tørketrommel som enkelte er, så burde man holde klærne i skapet. Både bruk, vask og tørk sliter på tekstilene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så på en slik med varmepumpeteknologi som skulle bruke veldig lite strøm når vi skulle ha ny.

Valgte en Hotpoint som bruker litt mere strøm, men blir ferdig på halve tiden. Ergo den bruker ikke noe mere strøm.

Hvilken modell er det snakk om? Strømforbruket på tørketromler oppgis pr tørkesyklus og en moderene varmepumpetrommel bruker vanligvis under halvparten av strømmen pr gang i forhold til tradisjonelle kondenstromler.

Lenke til kommentar

Kjøper man Bosch/Siemens (samme opphav) eller AEG/Electrolux (samme opphav) så får man generelt bra maskiner. Miele er flotte maskiner og har statistisk lengst levertid, men er også dyrest. Styr unna de biligste og merker som Candy og Hotpoint. Har ingen konkrete forslag, spørs mer om hva man ønsker av ekstra finesser som f.eks. ullprogram, trommelbelysning og spesialprogram.

 

Alle påkostede modeller bruker varmepumpeteknologi. Disse bruker mye mindrer strøm og avgir mye mindre varme slik at de er mer fleksible ift plassering. Eneste ulempen er at de bruker lengre tid. Om de sliter så mye mer på tøyet pga lengre gangtid er ikke dokumentert. Spørmålet er om en påkostet tørketrommel med skånetrommel egentlig sliter mer på tøyet en en billig/simpel maskin som kanskje har en trommel med mer friksjon eller på annen måte er røffere med tekstilene? Og hvis man er så opphengt på slitasje i tørketrommel som enkelte er, så burde man holde klærne i skapet. Både bruk, vask og tørk sliter på tekstilene...

 

 

Takk, fryktelig mange valg.

 

Er denne OK?

 

https://www.expert.no/hvitevarer/torketromler/aeg-t55370ah-torketrommel/p-230578/?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Lenke til kommentar

 

Så på en slik med varmepumpeteknologi som skulle bruke veldig lite strøm når vi skulle ha ny.

Valgte en Hotpoint som bruker litt mere strøm, men blir ferdig på halve tiden. Ergo den bruker ikke noe mere strøm.

Hvilken modell er det snakk om? Strømforbruket på tørketromler oppgis pr tørkesyklus og en moderene varmepumpetrommel bruker vanligvis under halvparten av strømmen pr gang i forhold til tradisjonelle kondenstromler.

Har ikke peiling. Begynner å bli en stund siden nå men selger oppga bare kwh til oss, og hvor lang tid maskinen brukte.

Kostet vel rundt 4 tusen den vi valgte (og lefdal hadde 20% på hvitevarer da) og vi er meget fornøyd. Har bare døra til badet åpent når den går så varmer den opp leiligheta i samme slengen :p

Lenke til kommentar

Elkjøp har "storebror"til en billigere penge:

 

http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/torketrommel/T65371AH3/aeg-protex-torketrommel-t65371ah3

 

Men AEG er helt kurant.

 

 

Takk, storebror altså. Det var jo spennende.

 

Så også på denne:

 

https://www.expert.no/hvitevarer/torketromler/aeg-at77787ih3-torketrommel/p-249706/

 

Men slipper jeg unna med 4990,- gliser jeg.

Lenke til kommentar

Kort tørketid er alfra og omega pga. slitasje og støy, og ikke minst tid.

 

Om de bruker noe mer strøm utgjør ikke det helt store, dessuten er de uten varmepumpe ofte billigere i innkjøp.

 

At tøy skal tørkes i nærmere tre timer iflg. spesifikasjonene synes jeg er ille lang tid.

 

Jeg ser noen klager over at tøyet ikke blir helt tørt i enkelte maskiner, så man må passe på at det finnes manuelle innstillinger da sensorteknologien ofte ikke er helt til å stole på.

Lenke til kommentar

<rant> Tørketrommel er en idiotisk oppfinnelse. Tørking bør aldri kombineres med tromling da det kverner opp klærne til digre dotter som havner i filteret. Jeg vil på det sterkeste fraråde å kverne klær. Tørkeskap eller ennå enklere, tørkestativ + vifte, gjør jobben godt uten å tygge klærne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...