Gå til innhold

Norsk patent kan gjøre plast til drivstoff


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pyrolyse er en mye smartere måte å behandle avfall (plast, gummi, matavfall, treverk, papir etc) enn å bare sende den over til Sverige hvor den "bare" brennes.

Men prosjektet kommer aldri til å lykkes i Norge siden her skal man ikke finne på noe som helst som ikke er batteri eller hydrogendrevet. Basta!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her var det mye tull med tall...

Først står det: "75 prosent av plasten vi tilfører blir til drivstoff."

Men senere står det: "Prosessen oppnår et utbytte på mellom 700 og 800 liter drivstoff i form av bensin eller diesel per 1000 kg plast inn..." Men det tilsvarer ikke 75%. Diesel veier bare 0,84kg/L så medio 750 liter diesel er 630kg, eller 63% av tilført plast.

 

Senere står det at 600.000 tonn plast kun blir til 77.000 tonn drivstoff. Da er plutselig virkningsgraden nede i stusselige 12, 83%.

 

Hvilke tall har rot i virkeligheten her?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Om plastavfall hadde en verdi per kilo

Plastavfall har allerede en verdi per kilo, og har hatt det lenge. Det er en egen godt etablert storindustri i mange land at fattige samler og leverer inn plast. Men det er ikke gull man snakker om her, så det er som regel ikke verdt arbeidet å renplukke en strand for små plastbiter. Spesielt ikke når det finnes så mange andre kilder med mye høyere avkastning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette må da være verdens beste måte å destruere plasten som flyter verden over, spesielt i fattigge land. Ser bare i Peru plasten ligger hvor enn du setter din fot langs veier, over alt, dette er som p samle litervis med olje og levere det til gjennvinning til drivstoff. Hva med de tusenvis av kvadratkilometer på hverdenshavene der havstrømmene møtes, der ligger det metervis med tykke lag med plastikk og flyter, få det opp fra havet få fraktet det til slike anlegg, det må jo vøre like verdifuldt som oljen som plastavfallet en gang ble laget av, mulig mer. Vi kommer stadig nermere en tital gjennvinnings grad med slike kloke hoder som her. Ja hvorfor skal alt kjøres til sverige for å brennes når det kan lages drivstoff av alt organisk materiale. Som partimedlem i Kystpartiet i Hordaland ser jeg dette som rene Gull egget som er klekket ut ang gjennvinning, når 1000 kg plast kan bli 7 til 800 liter drivstoff, det er mye det. Gleder meg til forsettelsen, bare ikke noen miljøidioter til politikkere klarer å stanse dette prosjektet med avgifter slik det ikke skal være driveverdig når produksjons start er et faktum, slik Jens Stoltenberg klarte. Vi har jo nå MDG som jakter på avgifter på alt som kan drive en bil fremover, det er farlig det..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til Benny Flaggstang

Det kan virke som om det er mye tull med tall og her kommer en oppklarende runde.

 

Når vi sier at vi har 75% omsetning av plast til drivstoff, snakker vi om energimengden fra plasten som finnes igjen i drivstoffet. Som artikkelen sier er det stor forskjell i brennverdi på forskjellig typer plast. Dersom vi har en plast-blanding med en gjennomsnittlig brennverdi på 40 MJ/kg vil 1000 kg ha en total brennverdi på 40 000 MJ. 75% av dette blir til drivstoff. Antas det at drivstoffet har en brennverdi på 45 MJ/kg blir dette 667 kg drivstoff. Med en egenvekt på 840 kg/m3 gir dette  ca 790 liter drivstoff. Er brennverdien lavere, feks 35, blir mengden driv-stoff ca 690 liter.

 

Når det gjelder mengden plast i Norge, dreier det seg om ca 1150 tonn per dag, noe som ville gitt 115 Quantafuel anlegg. Imidlertid finnes det allerede existerende avtaler som handterer plast enten til resirkulering eller annet bruk.

 

Vår undersøkelse har funnet at ca 210 tonn per dag er lett tilgjengelig og er et utgangspunkt for oss i Norge. Om vi fram i tid klarer å tilegne oss mer av plasten, gjenstår å se.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette må da være verdens beste måte å destruere plasten som flyter verden over, spesielt i fattigge land. Ser bare i Peru plasten ligger hvor enn du setter din fot langs veier, over alt, dette er som p samle litervis med olje og levere det til gjennvinning til drivstoff. Hva med de tusenvis av kvadratkilometer på hverdenshavene der havstrømmene møtes, der ligger det metervis med tykke lag med plastikk og flyter, få det opp fra havet få fraktet det til slike anlegg, det må jo vøre like verdifuldt som oljen som plastavfallet en gang ble laget av, mulig mer. Vi kommer stadig nermere en tital gjennvinnings grad med slike kloke hoder som her. Ja hvorfor skal alt kjøres til sverige for å brennes når det kan lages drivstoff av alt organisk materiale. Som partimedlem i Kystpartiet i Hordaland ser jeg dette som rene Gull egget som er klekket ut ang gjennvinning, når 1000 kg plast kan bli 7 til 800 liter drivstoff, det er mye det. Gleder meg til forsettelsen, bare ikke noen miljøidioter til politikkere klarer å stanse dette prosjektet med avgifter slik det ikke skal være driveverdig når produksjons start er et faktum, slik Jens Stoltenberg klarte. Vi har jo nå MDG som jakter på avgifter på alt som kan drive en bil fremover, det er farlig det..

 

 

Så en gang en youtube-video av noen "hippie"-forskere i en amerikansk ørken, hvor de fanget sollys, og hvor de omgjorde gasser fra luft til drivstoff.

Lenke til kommentar

 

Vår undersøkelse har funnet at ca 210 tonn per dag er lett tilgjengelig og er et utgangspunkt for oss i Norge. Om vi fram i tid klarer å tilegne oss mer av plasten, gjenstår å se.

 

Er nok ikke lenge før noen petter smartinger finner opp en dings som kan omdanne plasten hjemme i hagen til noe nyttig. Men, jeg regner med at det ikke blir en like miljøvennlig og ren prosess som pyrolyse  :wee:

 

Er bare å glede seg til den liflige plastbrennelukta rundt omkring i norske bygder.

Hva om disse forskerne i miljøvennlighetens ånd, bare ga ut patentene sine. Eller kanskje mer realistisk at den norske staten kjøpte dem ut, og friga patentene for allmennheten. Da kunne vi hatt små mikropyrolyseanlegg hjemme i hagene våre. Og søppelbilene ville hatt mindre søppel å kunne samle inn. Vi hadde spart litt kommunale avgifter for søppelinnsamling, og vi hadde som forbrukere sittet igjen med noe nyttig av den der stinkende plastresten som omga kjøttdeigpakken.

 

Pyrolyse i seg selv er ikke særlig komplisert:

 

- ta en tank som holder en del atmosfærer etter stengning

- varm opp til denne ca. temperaturen som nevnes i artikkel, eller hvor mye som helst som blir nødvendig.

- øk trykket i tanken til en del atmosfærer, men man skal visst ikke trenge særlig mange

- omrøring har jeg ikke greie på, men det kan vel ikke skade

- så er det vel bare å tappe de herlige syntesegassene som det snakkes om

- medie i tanken som ting kjemisk skal skje i, det er simpelthen bare vann

 

Hydrokarboner bærer vann i navnet. Så det er der vannets rolle kommer inn med sine hydrogenatomer. Søppelet må være karbonrikt, ellers har det lite hensikt å forsøke seg på hydrokarboner. Men, kanskje det finnes andre bestandeler for annet søppel?

Endret av G
Lenke til kommentar

"Norsk patent" frum Blom.. amatører og andre fimra har laget drivstoff av plast i en årrekke... https://www.youtube.com/watch?v=rglW_IvzyuE

 

Det er riktig at pyrolyse (og gassifisering) er en prosess som har blitt benyttet i mange år. Som man ser av filmen du har henvist til. Denne typen pyrolyse produserer en pyrolyseolje som inneholder en lang rekker hydrokarboner og må destilleres før man får feks diesel eller bensin. Quantafuel´s prosess inneholder en katalysator som omdanner plasten til en type drivstoff og man unngår dermed destillering og får lavere drifts-kostnader og investering-kostnader. Det vi har gjort er å forbedre en allerede eksisterende prosess. Patentet er forøvrig godkjent i USA og videreføres som et WO patent.

Lenke til kommentar

 

"Norsk patent" frum Blom.. amatører og andre fimra har laget drivstoff av plast i en årrekke... https://www.youtube.com/watch?v=rglW_IvzyuE

 

Det er riktig at pyrolyse (og gassifisering) er en prosess som har blitt benyttet i mange år. Som man ser av filmen du har henvist til. Denne typen pyrolyse produserer en pyrolyseolje som inneholder en lang rekker hydrokarboner og må destilleres før man får feks diesel eller bensin. Quantafuel´s prosess inneholder en katalysator som omdanner plasten til en type drivstoff og man unngår dermed destillering og får lavere drifts-kostnader og investering-kostnader. Det vi har gjort er å forbedre en allerede eksisterende prosess. Patentet er forøvrig godkjent i USA og videreføres som et WO patent.

 

Man må nesten være kjemiker selv for å skjønne hvor mye og nøyaktig med hva denne katalysatoren bidrar med, men med varme med i bildet (dette er videreutvikling av pyrolyse) er uansett både lette og tunge fraksjoner med i bildet. Man kan ikke bare ende opp med ett produkt, her er det kanskje snakk om mer av den ønskede sorten men uansett må raffinering til.

Denne minner meg av en eller annen grunn om en pyrolysefabrikk i statene som "brenner" svineflesk og kalkunfjær som de får levert som avfall fra lokale slakterier. Fjær (tunge proteinkjeder + mye annet rart) samt fettet fra svin gir de såpass god pyrolyse-oljeblanding til slutt at større raffinerier kjøper og bruker den som en tilsetning for å forbedre egenskapene til drivstoffene de selv destillerer.

Uansett hvordan man snur på det - selv det simpleste pyrolyseanlegget er egentlig en gullgruve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"Norsk patent" frum Blom.. amatører og andre fimra har laget drivstoff av plast i en årrekke... https://www.youtube.com/watch?v=rglW_IvzyuE

Det er riktig at pyrolyse (og gassifisering) er en prosess som har blitt benyttet i mange år. Som man ser av filmen du har henvist til. Denne typen pyrolyse produserer en pyrolyseolje som inneholder en lang rekker hydrokarboner og må destilleres før man får feks diesel eller bensin. Quantafuel´s prosess inneholder en katalysator som omdanner plasten til en type drivstoff og man unngår dermed destillering og får lavere drifts-kostnader og investering-kostnader. Det vi har gjort er å forbedre en allerede eksisterende prosess. Patentet er forøvrig godkjent i USA og videreføres som et WO patent.

 

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Wankel_engine#Advantages

 

Hva med denne motoren, klarer ikke den å drive på dette drivstoffet? Eller hva om man går tilbake til dampmotoren. Da kan man jo forbrenne det meste. Selv atomkraftverk lager vel strøm på dette gamle drivsystemet..

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...