Gå til innhold

Freesync monitor med gtx 970 - Bør jeg gå over til AMD GPU?


Anbefalte innlegg

Som topic sier så kjøpte jeg nett en ny 27" 144hz freesync monitor på salg men sitter med intel prosessor og gtx 970 skjermkort.

 

Er dette gsync / freesync så bra at jeg bør gå over til et AMD skjermkort eller ikke?

 

Har aldri hatt et problem med tearing når jeg har spilt men så skjønte jeg ikke så mye forskjell på 144hz heller før jeg prøvde det ;)

 

 

Takker for svar. òg en ting til hvilke kort er et bra kort å bytte ut et gtx 970 med amd?

 

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med et 970 kort hadde jeg trolig ventet en stund før jeg hadde byttet , tilsvarende fra AMD er et 390X som yter relativt bedre i Windows 10.

 

Fury X er jo et alternativ , men dyrt og relativt lite videominne.

 

I korte trekk ser jeg ingen grunn til å ikke vente med å kjøpe deg et nytt skjermkort , selvsagt har du nettopp kjøpt skjermen kan det være at du kan vurdere Angrefristen og gå for En G-Sync skjerm , personlig hadde jeg trolig bare ventet og koset meg med det jeg har nå.

Lenke til kommentar

Med et 970 kort hadde jeg trolig ventet en stund før jeg hadde byttet , tilsvarende fra AMD er et 390X som yter relativt bedre i Windows 10.

 

Her har du misforstått. 390 yter jevnt med 970. De fleste nyere spill kjører bedre med 390, for eksempel the Division, Hitman, og Far Cry Primal . Skal du ta igjen overtaket til 390 må du overklokke 970. Da forsvinner flere av argumentene for å velge 970, slik som strømforbruk.

 

Hadde jeg vært trådstarter (og få nytte av Freesync,) ville jeg solgt 970 for rundt 2600 på Finn. Legg på en 500 lapp, og få et flunkende nytt 390. Et annet alternativ er å vente og se hva AMD og NVIDIA kommer med i sommer.

 

390x befinner seg like bak 980. Et godt hestehode foran 970.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

 

Med et 970 kort hadde jeg trolig ventet en stund før jeg hadde byttet , tilsvarende fra AMD er et 390X som yter relativt bedre i Windows 10.

 

Her har du misforstått. 390 yter jevnt med 970. De fleste nyere spill kjører bedre med 390, for eksempel the Division, Hitman, og Far Cry Primal . Skal du ta igjen overtaket til 390 må du overklokke 970. Da forsvinner flere av argumentene for å velge 970, slik som strømforbruk.

 

Hadde jeg vært trådstarter (og få nytte av Freesync,) ville jeg solgt 970 for rundt 2600 på Finn. Legg på en 500 lapp, og få et flunkende nytt 390. Et annet alternativ er å vente og se hva AMD og NVIDIA kommer med i sommer.

 

390x befinner seg like bak 980. Et godt hestehode foran 970.

 

 

Ja et 390 yter greit , men et 970 kan man få kjøpt nytt for 2990 ( https://prisguiden.no/produkt/gainward-geforce-gtx-970-218612 ) mens et 390 koster rundt 3300 ( https://prisguiden.no/produkt/xfx-radeon-r9-390-8gb-231987 ) har en dårligere kjøleløsning ( I alle fall det billigste jeg linket til ) og støyer og bruker mer watt enn et 970 kort.

 

Hvor mye bedre det er ytelsemessig i flere spill varierer , skal man ha en ordentlig forskjell bør man kjøpe minst et 390x som starter på 3800 kr ( https://prisguiden.no/produkt/sapphire-r9-390x-8gb-231948 ) men ulempen er da effektforbruket som øker en del.

 

Sånn sett mener jeg at har man allerede et 970 kort kan man greie seg en liten periode til i det minste og ta en vurdering når nye skjermkort kommer ut i løpet av året til både Nvidia og AMD , det vil i det minste senke prisene og gi et bedre perspektiv på flere ting som blant annet DX12 og Nvidia ( da AMD ser ut til å gjøre det bra med stabile drivere og god ytelse denne gangen ).

Lenke til kommentar

Du skrev at tilsvarende fra AMD var et 390x. Jeg poengterte kun at dette var feil. Tilsvarende er 390- uten x.

 

Argumentet med støy og watt svekkes for øvrig av at du må overklokke 970 for å matche 390 i de fleste nyere spill. Og med overklokking kan reklamasjonsretten ryke. Det er for øvrig verdt å merke seg at 390 ikke støyer merkbart mer. Vi snakker 41 desibel mot 39. Det er også tale om 73 mot 71 grader celcius. Støy og varme er altså ikke et vektig argument her.

 

Uansett spurte trådstarter om han burde bytte skjermkort for å kunne dra nytte av Freesync. Med tanke på at det vil koste ham rundt 500-600 kroner å bytte til 390, OG han vil få flere fps i de fleste nyere spill (som jeg linket til i min forrige post), mener jeg dette er noe han bør vurdere.

 

For øvrig spesielt at du mener Fury X har lite videominne. Her har du ikke tatt høyde for den nye teknologien i Fury X. Fury Xs 4 GB er ikke en flaskehals i 4K eller 1440p i den grad 4 GB på GTX 980 kan være. 970s "4 GB" er i enda større grad en flaskehals.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...