Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lov å snike i køen i lyskryss?


Mads2

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har scooter, og vet det et lov å snike i køen iallefall i kryss og rundkjøringer. Har vært i en del lyskryss nå, og frister veldig å snike. Er det lov å snike i lysskryss for eksempel at jeg kjører helt fremst og presser meg foran bilen som er fremst i køen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke lovligheten, men i enkelte tilfeller med racersykkel gjør jeg det, men i de aller fleste står jeg å venter på rødt som alle andre i køen. Kommer oftest raskere i gang enn mange biler har jeg merket.

Ja det er sikkert best :)  Høres også greit å sykle, raskt og smidig fremkomstmiddel.

Endret av jokermads1
Lenke til kommentar

Jeg gjør dette selv i varierende grad. 

 

På moped: sniker litt mindre, fordi jeg ikke holder farta like godt. Unntaket er i sentrumsområdene hvor fartsgrensa er < 50.

 

På motorsykkel: Kjører mellom biler / ved siden av frem til krysset hvis det er plass og ellers er forsvarlig. Kjører så langt jeg kommer mens det er rødt, og når det blir grønt svinger jeg gjerne litt inn bak en av bilene som ikke har startet å kjøre, slik at jeg ikke overasker noen i fart, og kan følge køen. Ved laaaaaang kø sparer jeg gjerne mye tid, fordi lyskrysset gjerne blir rødt 2-3 ganger før jeg kommer frem. Saktekjøring i rushtrafikk på motorsykkel er slitsomt, og på varme dager kan både sykkel og sjåfør bli varmere enn ønskelig.

 

Jeg er litt usikker på lovligheten, men har aldri blitt stoppet, til tross for å ha kjørt forbi politiet flere ganger på måtene beskrevet over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke ulovlig å lanesplitte i Norge, så lenge det gjøres forsvarlig. Så lenge dette blir gjort på en ryddig måte så annser jeg det som tryggere enn å stå og stampe i en kø. Jeg ungår for alt i verden å bli stående som sistemann i en kø. Skulle det komme en uoppmerksom bilist og kjører inn i deg så er nok mc sesongen over din del. Enten i form av ødelagt motorsykkel og eller grunnet skader på deg selv.

 

Kjør i så fall så langt det er mulig forran siste bil i køen. Da vil bilen bak deg ta i mot en evt. påkjørsel fra en kommende bilist.

 

Men jeg foretrekker stort sett å komme meg forbi køen ved lanesplitting og dermed "vekk" fra trafikken. Men hvis det er trangt og du på en måte "presser" deg frem så kan det fort oppstå farlige situasjoner, så det blir en vurderingssak. Men ja, dette er lov i norge.

 

Husk at hvis man lanesplitter så kjører man forbi i samme felt som bilen forran. Hvis det er heltrukken midtlinje i veien så kan du fortsatt lanesplitte så lenge du ikke krysser denne linjen. Krysser du linjen blir det fort ulovlig forbikjøring og DA vanker det nok bøter :)

 

Vær dog obs på at enkelte bilister missliker dette sterkt. Spesielt i storbyer og i rush trafikk etc. (har jeg erfart). Bilister ser dette som en "forbikjøring" og prøver og presse seg frem ved å ikke slippe deg inn og eller og svinge ut mot midten og hindre deg. Tenk på at uansett hvem som har retten på sin side så er DU den myke trafikanten her. Å hisse på seg en morragretten bilist midt i rushen er nok ikke spesielt lurt. Er du selvsikker og erfaren så flekk fingeren og kjør videre :)

Endret av Bjerknez
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg gjør dette selv i varierende grad.

 

På moped: sniker litt mindre, fordi jeg ikke holder farta like godt. Unntaket er i sentrumsområdene hvor fartsgrensa er < 50.

 

På motorsykkel: Kjører mellom biler / ved siden av frem til krysset hvis det er plass og ellers er forsvarlig. Kjører så langt jeg kommer mens det er rødt, og når det blir grønt svinger jeg gjerne litt inn bak en av bilene som ikke har startet å kjøre, slik at jeg ikke overasker noen i fart, og kan følge køen. Ved laaaaaang kø sparer jeg gjerne mye tid, fordi lyskrysset gjerne blir rødt 2-3 ganger før jeg kommer frem. Saktekjøring i rushtrafikk på motorsykkel er slitsomt, og på varme dager kan både sykkel og sjåfør bli varmere enn ønskelig.

 

Jeg er litt usikker på lovligheten, men har aldri blitt stoppet, til tross for å ha kjørt forbi politiet flere ganger på måtene beskrevet over.

Ok takk for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...