Gå til innhold

FreeNAS server komponenter


Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp en ny fil/media server så billig som mulig. Den kommer til å kjøre Plex og ett par vm´s i Virtualbox.

 

Jeg har satt opp en komponent liste på ProShop, som jeg håpet noen med litt mer peiling enn meg kan ta en titt på. Hovedkortet har støtte for unbuffered ecc ram.

 

post-322199-0-77924700-1458065204_thumb.png

 

Det er ikke på bildet men jeg har lagt til sata kabler. Trenger jeg vifter eller er det i kabinettet?

 

Er dette et greit oppsett? har foreløpig 4 2tb harddisker jeg skal putte i den og muligens kjøpe ett raid kort etterhvert hvis jeg trenger mer plass. Går det da an å kjøpe ett 4 port raidkort og samtidig bruke de 4 som allerede er på hovedkortet?

 

Takker for all hjelp og veiledning jeg kan få

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Kan ikke forstå noe annet enn at dette burde gå greit, men jeg er ingen proff da.

Jeg tenker selv på å kjøre vbox i win7/10 ( ikke helt bestemt meg) og da sette dette opp i en dell precision T5500 som jeg har fått kjøpt billig.

 

Tenker da å kjøre akkurat det samme som deg med 4*2 tb disker.

 

Har i dag en synology server d411j men den er så hinsides treg at jeg har gitt opp og vil bare se om jeg får solgt den. Hvorfor noen selger en server med kun 128mb ram er mer enn jeg kan forstå.

 

Uansett så vil jeg følge litt med på tråden dersom du skulle få noen tips. Ønsker deg lykke til!:-)

Lenke til kommentar

Dette vil funke bra, men ikke bruk dedup i zfs (da trenger du mer minne, mye mer minne).

Ekstra porter: du trenger ikke et dedikert raid-kort, du trenger bare en vanlig SATA-kontroller med 4 porter på. Så lenge den er støttet av FreeNAS / FreeBSD så vil det funke.

Lenke til kommentar

Hva er dedup? Er det noe som er aktivert etter installasjon og må manuelt deaktiveres? 

 

EDIT: leste meg litt opp på det nå. Det er ikke noe jeg har brukt tidligere og kan ikke si det har vært noe problem, så jeg tenger det går bra.

 

Tusen takk for svar. Da får vi ser om det blir ny server de nærmeste dagene :w00t:  :)

Endret av tobias-98
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...