Gå til innhold

Byggingeniør eller Arkitektur/Landskapsarkitektur


IwinH

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Går Realfagskurs i vår og dette går jo så som så. Svært utfordrende og føler selvsagt jeg ikke får bearbeidet/fordøyd pensum før vi hopper videre på noe nytt. Målet er å komme seg gjennom dette! I noen fysikktimer tar jeg meg selv i å nesten sovne (dette har sikkert mye med foreleser og mine interesser å gjøre), mens matte er gøyere. Samtidig føler jeg ikke nytten av matte enda (vil vel se de praktiske sammenhengene i et evt ingeniørstudie?).

 

Jeg vil først og fremst høre erfaringer fra noen som har studert de ulike studiene i tittelen. Er interessert i å skape noe, har sansen for design, men også infrastruktur, veier og for eksempel gater/byareal. Her ser jeg at alle disse tre studiene faller innom.

 

Byggingeniør:

Liker at man først kan ta bachelor

Veldig vidt - anvendbart

Kommer inn på et av NTNU-campusene

Er det kanskje litt for tungt, er jeg virkelig så interessert i matte og fysikk?

 

Arkitektur:

Femårig master er litt risky, kan evt ta bachelor i utlandet

Studerer mest i landet 43 timer ++ i uken (?)

Kreativt, tegning, men samtidig teknisk

Kommer nok ikke inn på NTNU med sekundærvitnemål

 

Landskapsarkitektur:

Femårig master, samme som ovenfor

Kreativt, tror jeg vil trives med det

Kanskje litt lite teknisk (?)

Må til Østlandet på NMBU Ås, Ålesund eller Trondheim frister mer da, kan evt ta bachelor i utlandet først hvis jeg tør!

En byggingeniør med fordypning i planlegging kan vel også utfører en landskapsarkitekts/planleggers oppgaver??

 

Håper folk kan komme med tips og erfaringer fra en av disse tre studiene eller lignende! Ut fra mine tanker om de ulike, hva anbefaler dere? Håper også dette innlegget kan hjelpe andre som tenker å studere innen disse fagområdene!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig vanskelig å gi gode råd basert på den informasjonen som du har gitt. Står interessene dine i prioritert rekkefølge?

 

Ser du nevner NTNU to gongar, er det noken spesiell grunn til at du fyrst og fremst ønsker å studere der?

NTNU er ein bra plass å studere, men eg tenker som slik at du bør fyrst velge ei utdanning som du er interessert i, og deretter studieplass. Å velge studieplass fyrst og deretter berre ta eit fag med ledig studieplass slår meg som litt feil.

 

Eg ser at du er litt usikker på om du klarer å stå løpet ut på ein mastergrad, så i eit slikt tilfelle så vil eg nok anbefale at du tar ein bachelorgrad fyrst, og deretter bygger på med rellevant master. (Du kan ta treårig bachelor i arkitektur også her i landet).

Lenke til kommentar

Det er veldig vanskelig å gi gode råd basert på den informasjonen som du har gitt. Står interessene dine i prioritert rekkefølge?

 

Ser du nevner NTNU to gongar, er det noken spesiell grunn til at du fyrst og fremst ønsker å studere der?

NTNU er ein bra plass å studere, men eg tenker som slik at du bør fyrst velge ei utdanning som du er interessert i, og deretter studieplass. Å velge studieplass fyrst og deretter berre ta eit fag med ledig studieplass slår meg som litt feil.

 

Eg ser at du er litt usikker på om du klarer å stå løpet ut på ein mastergrad, så i eit slikt tilfelle så vil eg nok anbefale at du tar ein bachelorgrad fyrst, og deretter bygger på med rellevant master. (Du kan ta treårig bachelor i arkitektur også her i landet).

Det jeg først og fremst vil, er å høre fra folk som studerer ved disse studiene. Deres erfaringer derfra. Når det gjelder NTNU er det for eksempel fordi byggingeniør (som du sikkert vet) er ved mange høyskoler rundt om i landet. Jeg velger da vel ikke etter studiested slik jeg har skrevet det? Hvis jeg vil gå bygg på NTNU er det jo selvsagt fordi jeg har hørt mye fra denne institusjonen :)

Hvor er det arkitekt (bachelor) i Norge om jeg tør spørre?

Endret av IwinH
Lenke til kommentar

Disclaimer: Jeg har ikke studert landskapsarkitektur, men jeg har studert på NMBU og har venner som er landskapsarkitekter.

 

Landskapsarkitektur er, som du sier, lite "teknisk". I den forstand at det er ikke et eneste realfag i emneplanen. Så du kommer til korte hvis du søker etter utløp for din interesse for matematikk. Utarealet til et boligfelt er ofte prosjektert av en landskapsarkitekt, det vil si blå/grønne areal, lekeapparat, etc. Parker blir prosjekter av landskapsarkitekter. De er ofte innvolvert i veiprosjekter, dvs dekorativ grøntareal til veier. Gater og plasser blir også prosjektert av landskapsarkitekter. Det vil si, hva slags dekke som skal være der, benker, etc.

 

Slik jeg forstår det så er en landskapsarkitekt sitt forté estetikk og kreativitet. Det fører til at løsningene deres ikke nødvendigvis er praktisk gjennomførbare.

 

Kan nevne også studiet By- og regionplanlegging. Det kan virke som et studium du kan være interessert i.

En by- og regionplanlegger løfter blikket fra landskapsarkitektens detaljprosjektering og ser på det større bildet. F.eks. hvis vi et nytt sykehus skal bygges, hvor bør det bygges. Bør det bygges i utkantent av byen, midt i byen? I hvilket område bør boligutviklingen skje?

Lenke til kommentar

Disclaimer: Jeg har ikke studert landskapsarkitektur, men jeg har studert på NMBU og har venner som er landskapsarkitekter.

 

Landskapsarkitektur er, som du sier, lite "teknisk". I den forstand at det er ikke et eneste realfag i emneplanen. Så du kommer til korte hvis du søker etter utløp for din interesse for matematikk. Utarealet til et boligfelt er ofte prosjektert av en landskapsarkitekt, det vil si blå/grønne areal, lekeapparat, etc. Parker blir prosjekter av landskapsarkitekter. De er ofte innvolvert i veiprosjekter, dvs dekorativ grøntareal til veier. Gater og plasser blir også prosjektert av landskapsarkitekter. Det vil si, hva slags dekke som skal være der, benker, etc.

 

Slik jeg forstår det så er en landskapsarkitekt sitt forté estetikk og kreativitet. Det fører til at løsningene deres ikke nødvendigvis er praktisk gjennomførbare.

 

Kan nevne også studiet By- og regionplanlegging. Det kan virke som et studium du kan være interessert i.

En by- og regionplanlegger løfter blikket fra landskapsarkitektens detaljprosjektering og ser på det større bildet. F.eks. hvis vi et nytt sykehus skal bygges, hvor bør det bygges. Bør det bygges i utkantent av byen, midt i byen? I hvilket område bør boligutviklingen skje?

Takk så mye for godt svar! Hvordan er det å studere i Ås? Har hørt noe om at der er litt spesielt oppbygde semester (?). Tror kanskje by- og regionplanlegging er noe jeg kunne likt godt faktisk. Er ganske interessert i hva og hvor ting bygges, men vet ikke om det er like kreativt som landskapsarkitektur. Liker å tegne og å skape. Vet det finnes noen byggingeniørlinjer med fokus på byplanlegging også her til lands, så dette kan vel være en god miks! Matte er forøvrig ikke noe jeg er voldsomt interessert i, men liker tanken på å bli ingeniør av en eller annen grunn. Tror det må være at det er så mange muligheter til å drive med forskjellig, og gode muligheter både i inn og utland. Ville foretrukket en bachelor først, og kanskje deretter fordype meg innen det området jeg liker best.

Endret av IwinH
Lenke til kommentar

Syns det var helt utrolig bra å studere i Ås. Hvis du studerer i Oslo vil mest sannsynlig dine klassekamerater ha venner og kjente i byen. Det har du nesten garantert ikke i en liten plass som Ås. Det har sine fordeler og ulemper. Fordelen er at du blir en tett knyttet gjeng med et utrolig god klassemiljø fordi dere er alle i samme situasjon og miljø. Det er et veldig aktiv foreningsliv og det skjer veldig mye på samfunnet i Ås. Jeg hadde noen av mine beste dager på Ås.

 

Semesterene er noe annerledes bygget opp på Ås. Det er delt opp i blokker og paralleller. Blokker er små semester på bare 1 måned, mens paralleller er det du vanligvis forbinder med et semester, altså flere månder. Det er ikke alle år du har undervisning i en blokk. Noen ganger så er det et lite 5-poengsfag i en blokk. F.eks. så har du et 5-poengsfag i juni hvor du lærer frihåndstegning. Andre ganger kan et emne gå over både en blokk og en parallell-periode. Noen år har du hverken juni-blokk eller august-blokk. Da har du plutselig 3 månder fri mellom vår-parallellen og høst-parallellen. Det, kan jo være digg.

 

Hvis det er kreativ utfoldelse du er ute etter så er nok landskapsarkitekt ditt område. Av det jeg kan huske så hadde LA-studentene mange kreative oppgaver. F.eks. lage modeller av pappmasje, tegne i illustrator, photoshop etc. Og av det jeg kan huske så var LA-studente av de mest travle studentene på Ås.

 

Hvis du har lyst på en bachelor først kan du se på landskapsingeniør. Det er veldig likt landskapsarkikekt, men har noen elementer som er litt forskjellig. 

 

Obs. en landskapsingeniør er ikke en ingeniør i samme forstand som en bygningsingeniør er en ingeniør. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Som bachelorstudent i bygg synes jeg det er veldig fint å ha et papir etter tre år.

 

Hadde jeg vært ung jypling i dag så hadde jeg nok gått rett for en femårig grad på NTNU.

 

Byggingeniørstudiet på høyskole slik jeg går er ikke SÅ tungt, men det er selvsagt ikke noe man skal ta lett på. Vi har kun to obligatoriske matematikkfag (hvis man ikke skal ta master, da må man ha tre) og fysikken er ikke spesielt matematisk krevende og går mest på forståelse av konsepter (som jo kan være ganske vanskelige). Jeg jobber ganske mye. Det er få som gjør det bra i et slikt studie med lav innsats. De jeg vet med lav innsats har et snitt rundt E. 

 

Poenget mitt er at studiet er ikke så tungt at du skal la deg skremme om du er normalt oppegående og villig til å jobbe litt. Tror NTNU er generelt tyngre. 

Lenke til kommentar

Som bachelorstudent i bygg synes jeg det er veldig fint å ha et papir etter tre år.

 

Hadde jeg vært ung jypling i dag så hadde jeg nok gått rett for en femårig grad på NTNU.

 

Byggingeniørstudiet på høyskole slik jeg går er ikke SÅ tungt, men det er selvsagt ikke noe man skal ta lett på. Vi har kun to obligatoriske matematikkfag (hvis man ikke skal ta master, da må man ha tre) og fysikken er ikke spesielt matematisk krevende og går mest på forståelse av konsepter (som jo kan være ganske vanskelige). Jeg jobber ganske mye. Det er få som gjør det bra i et slikt studie med lav innsats. De jeg vet med lav innsats har et snitt rundt E. 

 

Poenget mitt er at studiet er ikke så tungt at du skal la deg skremme om du er normalt oppegående og villig til å jobbe litt. Tror NTNU er generelt tyngre. 

Ja dette frister ganske mye. Er litt vanskelig å komme inn på NTNU i Trondheim, både på Byggingeniør og Sivilingeniør i Bygg og Miljøteknikk. Ellers er det både bygg i Ålesund og Bergen som kan være interessant, eller andre linjer for den del!

 

Hvordan har du opplevd studiet så langt? Er det gøy, inspirerende? Mye teori, eller er det også litt praktisk undervisning? Hvilke typer tror du passer til, eller vil like, et slikt studie? 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Som bachelorstudent i bygg synes jeg det er veldig fint å ha et papir etter tre år.

 

Hadde jeg vært ung jypling i dag så hadde jeg nok gått rett for en femårig grad på NTNU.

 

Byggingeniørstudiet på høyskole slik jeg går er ikke SÅ tungt, men det er selvsagt ikke noe man skal ta lett på. Vi har kun to obligatoriske matematikkfag (hvis man ikke skal ta master, da må man ha tre) og fysikken er ikke spesielt matematisk krevende og går mest på forståelse av konsepter (som jo kan være ganske vanskelige). Jeg jobber ganske mye. Det er få som gjør det bra i et slikt studie med lav innsats. De jeg vet med lav innsats har et snitt rundt E. 

 

Poenget mitt er at studiet er ikke så tungt at du skal la deg skremme om du er normalt oppegående og villig til å jobbe litt. Tror NTNU er generelt tyngre. 

Ja dette frister ganske mye. Er litt vanskelig å komme inn på NTNU i Trondheim, både på Byggingeniør og Sivilingeniør i Bygg og Miljøteknikk. Ellers er det både bygg i Ålesund og Bergen som kan være interessant, eller andre linjer for den del!

 

Hvordan har du opplevd studiet så langt? Er det gøy, inspirerende? Mye teori, eller er det også litt praktisk undervisning? Hvilke typer tror du passer til, eller vil like, et slikt studie? 

 

 

Du kan alltids ta master på NTNU senere, men har du muligheten og er motivert for 5 år, så hadde jeg gått rett til NTNU. :) 

 

Vi har noe lab (både fysisk og modellering/tegning på data) og praktiske prosjekter, men jeg vil si at studiet er 80% teori så langt etter 2 år. 

 

Det er vanskelig å si hva slags typer som passer til dette studiet, men det er klart at det er en stor fordel om du er glad i realfag og er glad i å jobbe mye, skjønt jeg ikke opplever nivået som veldig høyt. Det mest tekniske er selve matematikkfagene og vi har strengt tatt kun to som vi MÅ ta. Tre om man må ta master. Ellers er matematikken vi har i fysikken og øvrige tekniske fag ganske grunnleggende. Det er mer å forstå konseptene som jeg alt har nevnt. Være i stand til å visualisere ting. Forstå sammenhenger.

 

Jeg har også studert økonomi og den største forskjellen jeg merket er at jeg på økonomi kunne forstå ting mer eller mindre med en gang. Ting var veldig intuitivt. I hvert fall for meg. Mens i ingeniørfagene er alt mye mer abstrakt og vanskeligere å forhold seg til. Man kan sjeldent bruke kun sunn fornuft, selv om alt jo er fornuftig på et fundamentalt nivå for de som forstår det. Vi har formler og utledninger som selv foreleser ikke kan forklare. 

 

Jeg vil tro at arkitektstudiene og arkitektyrket er mer kreativt. Som ingeniør må du jo til en viss grad være kreativ og man skal jo ofte finne ny løsninger/forbedringer, men for eksempel når det gjelder dimensjonering av bygg/konstruksjoner (som er en stor del av mange byggingeniørers/konstruktørers hverdag), så er det mye snakk om å forholde seg til standarder, regelverk og fremgangsmåter som alt foreligger.

 

Du nevnte også at du har interesse for infrastruktur og veier. Da har HiOA en linje som passer deg ypperlig. Nemlig Teknisk Planlegging. Denne skal være mindre krevende enn den andre linjen som heter Konstruksjon og som jeg går. Google it. : )

 

Bottom line er at når det gjelder byggingeniørstudiet så har du mange muligheter. Du trenger IKKE om å jobbe med hus (som er det første jeg personlig tenker eller tenkte når jeg hørte byggeingeniør). Inntrykket mitt så langt er at vi lærer litt om alt, selv om vi har begynt å fordype oss litt mer nå. :) 

Lenke til kommentar

 

 

Som bachelorstudent i bygg synes jeg det er veldig fint å ha et papir etter tre år.

 

Hadde jeg vært ung jypling i dag så hadde jeg nok gått rett for en femårig grad på NTNU.

 

Byggingeniørstudiet på høyskole slik jeg går er ikke SÅ tungt, men det er selvsagt ikke noe man skal ta lett på. Vi har kun to obligatoriske matematikkfag (hvis man ikke skal ta master, da må man ha tre) og fysikken er ikke spesielt matematisk krevende og går mest på forståelse av konsepter (som jo kan være ganske vanskelige). Jeg jobber ganske mye. Det er få som gjør det bra i et slikt studie med lav innsats. De jeg vet med lav innsats har et snitt rundt E. 

 

Poenget mitt er at studiet er ikke så tungt at du skal la deg skremme om du er normalt oppegående og villig til å jobbe litt. Tror NTNU er generelt tyngre. 

Ja dette frister ganske mye. Er litt vanskelig å komme inn på NTNU i Trondheim, både på Byggingeniør og Sivilingeniør i Bygg og Miljøteknikk. Ellers er det både bygg i Ålesund og Bergen som kan være interessant, eller andre linjer for den del!

 

Hvordan har du opplevd studiet så langt? Er det gøy, inspirerende? Mye teori, eller er det også litt praktisk undervisning? Hvilke typer tror du passer til, eller vil like, et slikt studie? 

 

 

Du kan alltids ta master på NTNU senere, men har du muligheten og er motivert for 5 år, så hadde jeg gått rett til NTNU. :)

 

Vi har noe lab (både fysisk og modellering/tegning på data) og praktiske prosjekter, men jeg vil si at studiet er 80% teori så langt etter 2 år. 

 

Det er vanskelig å si hva slags typer som passer til dette studiet, men det er klart at det er en stor fordel om du er glad i realfag og er glad i å jobbe mye, skjønt jeg ikke opplever nivået som veldig høyt. Det mest tekniske er selve matematikkfagene og vi har strengt tatt kun to som vi MÅ ta. Tre om man må ta master. Ellers er matematikken vi har i fysikken og øvrige tekniske fag ganske grunnleggende. Det er mer å forstå konseptene som jeg alt har nevnt. Være i stand til å visualisere ting. Forstå sammenhenger.

 

Jeg har også studert økonomi og den største forskjellen jeg merket er at jeg på økonomi kunne forstå ting mer eller mindre med en gang. Ting var veldig intuitivt. I hvert fall for meg. Mens i ingeniørfagene er alt mye mer abstrakt og vanskeligere å forhold seg til. Man kan sjeldent bruke kun sunn fornuft, selv om alt jo er fornuftig på et fundamentalt nivå for de som forstår det. Vi har formler og utledninger som selv foreleser ikke kan forklare. 

 

Jeg vil tro at arkitektstudiene og arkitektyrket er mer kreativt. Som ingeniør må du jo til en viss grad være kreativ og man skal jo ofte finne ny løsninger/forbedringer, men for eksempel når det gjelder dimensjonering av bygg/konstruksjoner (som er en stor del av mange byggingeniørers/konstruktørers hverdag), så er det mye snakk om å forholde seg til standarder, regelverk og fremgangsmåter som alt foreligger.

 

Du nevnte også at du har interesse for infrastruktur og veier. Da har HiOA en linje som passer deg ypperlig. Nemlig Teknisk Planlegging. Denne skal være mindre krevende enn den andre linjen som heter Konstruksjon og som jeg går. Google it. : )

 

Bottom line er at når det gjelder byggingeniørstudiet så har du mange muligheter. Du trenger IKKE om å jobbe med hus (som er det første jeg personlig tenker eller tenkte når jeg hørte byggeingeniør). Inntrykket mitt så langt er at vi lærer litt om alt, selv om vi har begynt å fordype oss litt mer nå. :)

 

Jeg ser også at de har teknisk planlegging på NTNU, og en annen som kalles planlegging/vei/infrastruktur. Hvem vet, kanskje er konstruksjon noe for meg også, men det ser jeg etterhvert! Ellers går jeg og tenker på å studere noe innen produkt- og systemdesign, produktutvikling eller industriell design, men er vel kanskje ikke helt min ting. Om noen kan fortelle litt om deres erfaringer på et slikt studie, hadde det vært konge!

Lenke til kommentar

Studerer landskapsingeniør, og jeg vil si at landskapsarkitekturfaget er fantastisk! Nå vet jeg ikke hvordan du er som person, men det har jo som sagt mye med uteområder å gjøre, så du er en del ute, i motsetning til "vanlige" arkitekter. Jeg har tenkt til å ta den bacheloren i landskapsingeniør for å så bygge på med to år til master i landskapsarkitektur.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Studerer landskapsingeniør, og jeg vil si at landskapsarkitekturfaget er fantastisk! Nå vet jeg ikke hvordan du er som person, men det har jo som sagt mye med uteområder å gjøre, så du er en del ute, i motsetning til "vanlige" arkitekter. Jeg har tenkt til å ta den bacheloren i landskapsingeniør for å så bygge på med to år til master i landskapsarkitektur.

Landskapsingeniør i Ås du studerer? Hvordan er studiedagen/året ditt? Er evt. Ås en bra plass (føler det er et litt lite sted...)? 

Lenke til kommentar

Håper folk kan komme med tips og erfaringer fra en av disse tre studiene eller lignende! Ut fra mine tanker om de ulike, hva anbefaler dere? Håper også dette innlegget kan hjelpe andre som tenker å studere innen disse fagområdene!

 

Jeg har ikke studert noe av dette, men er siv.ing og jobber jo sammen med disse folka i endel situasjoner. Dersom du er i hovedsak teknisk interessert, bør du velge bygg. Dersom du er mer kreativ og kunstnerisk anlagt (men fortsatt med endel tekniske kunnskaper), bør du velge arkitektur.

Endret av OlavEH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...