Gå til innhold

6700K vs 5820K vs 5960X


Anbefalte innlegg

 

 

 

Nå har jeg tilfeldifgivis en 2500k mini itx, hk kan desverre IKKE overklokkes. Den ligger med 100% belastning konstant og er stadig under 60 fps(klarer ikke hente mer), mot 5820@4,5 som holder 144fps limit. Så det blir veldig verdiløs sammenligning fordi dem har kjørt benchmarkentesten sannsynligvis og der slipper 2500k'n mye lettere unna!

 

Jeg forsto ikke helt hva du mente her, kunne du ha utdypet deg litt? Hvorfor slipper 2500Ken lettere unna?

 

 

Det er lett. The division har en innbygd benchmark som alle kjører.

 

Det er greit nok, men den er ikke så veldig realistsik da den ikke tar høyde for X anntall mobs samt en mengde andre spillere og spellcasting etc i feks DZ(endgame). Under de omstendinghetene dropper 2500k fps(cpu load er fortsatt 100%), sammtidig som gpu load synker kraftig.

 

Derfor er nok mange av testede cpuene som tilsynelatende er like god på ytelse, kanskje ikke er så like allikavel.

 

Godt nok forklart?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pss.. Jeg har sagt jeg kan godt teste I7 5960X i sitt eget system m 980Ti, 6700 m 980Ti og 5820K m 980TI på Folding Nacl. Som bruker CPUen 100%.

 

Tok GTA som et eksempel på spill bruk sammenlignet med hardt bruk som folding@home. (Der ""5820K"" ligger på ca 70-80 watt-ish og 105-sih på folding)

 

Hvis du har både 5820K (gjerne på 4,2 GHz og) og 6700K, og kan teste disse på GTA 5 med sammen med 980 Ti, hadde det vært fantastisk, ja (du kunne tom. løst Gabri3Ls spørsmål om ytelse med deaktivere kjerne og -- om han fortsatt er nysjerring på det). Da kommer man nærmere. Vi må så, selvfølgelig, ta strøm som resten av systemet trekker, til betraktning.

 

Se hvem jeg siterer neste gang, jeg snakket at 250w med 5960x op 4,2 og 2 980 ikke kan stemme. 

 

Det står på Intel sin side at TDP på 5820k er 140W, hvorfor kan vi ikke gå ut ifra det?

 

Da beklager jeg.

 

Ja, vi kan forsåvidt også gå ut fra spesifikasjonstallene for TDP til begge prosessorene og, om du vil. 

 

Godt nok forklart?

 

Ja, det var det. Takk for svar! Har aldri spilt The Division, men antar du nå snakket om forskjellen i benchmarken (med lite CPU-ressurskrevende instanser/objekter) og det å spille en situasjon der man får dette -- som Online-gaming?

 

Takk for oppklaringen. Vi får se om det dukker opp flere CPU-benchmarks av The Division fremover, så vi forhåpentligvis får en oppklaring av dette. 

 

Må være kjipt å ikke kunne overklokke 2500Ken, SB er som skapt for overklokking.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Spiller litt The Division med Ht= off med 5960x og 3-way sli:

 

Ser ut som om spillet bruker litt cpu. Alt annet i bakgrunnen er lukket, så det er bare dette spillet som bruker nevneverdig cpu.

 

cpu%20division.png

 

Jeg har per dags dato ikkje sett andre spill en FSX som bruker så mye cpukraft.

Lenke til kommentar

Se hvem jeg siterer neste gang, jeg snakket at 250w med 5960x op 4,2 og 2 980 ikke kan stemme.

Regner med den var til meg? Merk at det er bare CPU som er under last. Står kanskje litt uklart, men prøvde å skrive det også.

 

Med begge 980 under full last blir det nok nærmere 520-530.

Lenke til kommentar

Spiller litt The Division med Ht= off med 5960x og 3-way sli:

 

Ser ut som om spillet bruker litt cpu. Alt annet i bakgrunnen er lukket, så det er bare dette spillet som bruker nevneverdig cpu.

 

cpu%20division.png

 

Jeg har per dags dato ikkje sett andre spill en FSX som bruker så mye cpukraft.

 

Jo høyere fps, desto høyere last på CPU. Jeg spiller på 4K TV'en og valgte at Division skulle finne beste grafikkinnstillinger for meg. Den velger Ultra, men det synes jeg vel er litt optimistisk. På et område fikk jeg 27fps med en 980ti, og så ~50+ med SLI. Etter en times tid med spilling har jeg average på ~50fps i henhold til NZXT's CAM programvare.

 

Begge GPU'ene blir rødglødende, CAM rapporterer for det meste 97-99% load på begge. Min 4930K@4GHz med HT på ligger på maks 40% load. Jeg regner med du har 100fps+ på din X34? Da er det nok ikke rart om du får høy load. :)

Lenke til kommentar

 

Spiller litt The Division med Ht= off med 5960x og 3-way sli:

 

Ser ut som om spillet bruker litt cpu. Alt annet i bakgrunnen er lukket, så det er bare dette spillet som bruker nevneverdig cpu.

 

cpu%20division.png

 

Jeg har per dags dato ikkje sett andre spill en FSX som bruker så mye cpukraft.

Jo høyere fps, desto høyere last på CPU. Jeg spiller på 4K TV'en og valgte at Division skulle finne beste grafikkinnstillinger for meg. Den velger Ultra, men det synes jeg vel er litt optimistisk. På et område fikk jeg 27fps med en 980ti, og så ~50+ med SLI. Etter en times tid med spilling har jeg average på ~50fps i henhold til NZXT's CAM programvare.

 

Begge GPU'ene blir rødglødende, CAM rapporterer for det meste 97-99% load på begge. Min 4930K@4GHz med HT på ligger på maks 40% load. Jeg regner med du har 100fps+ på din X34? Da er det nok ikke rart om du får høy load. :)

Har 80-110 fps ute. Alt på max på x34. Ingen forskjell på fps med max AA og 0 AA. Ser veldig forskjell da.

Lenke til kommentar

Spiller litt The Division med Ht= off med 5960x og 3-way sli:

 

Ser ut som om spillet bruker litt cpu. Alt annet i bakgrunnen er lukket, så det er bare dette spillet som bruker nevneverdig cpu.

 

cpu%20division.png

 

Jeg har per dags dato ikkje sett andre spill en FSX som bruker så mye cpukraft.

 

Same story

 

post-166959-0-11009500-1458160500_thumb.png

Lenke til kommentar

 

Se hvem jeg siterer neste gang, jeg snakket at 250w med 5960x op 4,2 og 2 980 ikke kan stemme.

Regner med den var til meg? Merk at det er bare CPU som er under last. Står kanskje litt uklart, men prøvde å skrive det også.Med begge 980 under full last blir det nok nærmere 520-530.
Ah, da forstår jeg :)

Trodde du mente med hele systemet under full last, ikke bare cpu.

Min feil ;)

Lenke til kommentar

 

 

Se hvem jeg siterer neste gang, jeg snakket at 250w med 5960x op 4,2 og 2 980 ikke kan stemme.

Regner med den var til meg? Merk at det er bare CPU som er under last. Står kanskje litt uklart, men prøvde å skrive det også.Med begge 980 under full last blir det nok nærmere 520-530.
Ah, da forstår jeg :)

Trodde du mente med hele systemet under full last, ikke bare cpu.

Min feil ;)

Jeg kunne ha vært mer tydelig der. Når det hele i tillegg ble satt sammen med tester som viste systemlast, blir forvirringen komplett!

 

Rakk ikke å teste hvor mye hele systemet trakk. Får se i morgen. Nattevakt ftl...

 

Skal en kline til med en 6700k bare for testens skyld? Så har man et foldende mediesenter så snart det kommer noe spenstig på grafikkfronten utover høsten :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg håper noen tester ytelsen i spill DX11/DX12 med cores(2 4 6 8) med og uten hyperthreading.

 

De testene jeg har sett viser at spesielt  fps skades med hyperthreading-

 

Her er  Artas1984 sin test. 

http://www.techpowerup.com/forums/threads/gaming-benchmarks-core-i7-6700k-hyperthreading-test.219417/

 

Her er en av menge tester

I7 5930K 6 cores Ht off

 

Så en 2-4-6-8 Core test med HT og uten hadde vært intresant

 

Artas1984

Lenke til kommentar

Vet at singleplayer i Crysis 3 går bedre med ht off, fordi det har jeg testet. Farcry 4 med ht off er vesentlig bedre enn med ht=on med 8 kjerner.

 

Så vel spilling er det nesten ikkje tvil om at ht=off er best for 5960x iallefall. Eneste spillet jeg kan komme på som utnytter HT veldig bra er Ashes of singularity i dx12 og Flightsimulator x

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...