Gå til innhold

Økokrim har stengt norsk Popcorn Time-domene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er bare et prakteksempel på hvor inkompetente myndighetene er når det kommer til teknologi. Dette er klassisk symbolsk whac-a-mole med en god dose Streisand-effekt og en god dose FUD-propaganda.

 

Popcorn Time er bare et navn slik som Piratebay. Streaming av torrents har kommet til for å bli, med eller uten popcorn-time.no.

 

Jeg tror nok Økokrim er fullt klar over dette, men de sender signalet når de tar ned nettstedet.

Selvfølgelig er det ulovlig å dele ut filmer som eies av andre. Det sier seg selv.

At distribusjon av filmer gjøres på en måte folk ikke liker er en annen sak. Den kampen må tas med filmindustrien, ikke med myndighetene som bare følger opp lovverket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Må vel stenge google også da.

 

 

 

 

Og Facebook.

 

 

 

- Da kan de like godt ta og stenge hele Internettet...

Der finnes så mange "engler" der ute som digitalt-sett har skit på vingene at det er latterlig.

 

Det å stenge et domene for å stoppe pirater kan lett sammenlignes med eventyret om den griske mannen som ønsket seg en penge-pose som aldri kunne tømmes.

 

Når han tok en gull-mynt ut av penge-posen så ble den erstattet med to nye.

 

Akkurat samme prinsipp gjelder her..., bare at det dukker ikke opp to nye..., men langt flere...

 

Sånn har det alltid vært og sånn frykter jeg at det kommer til å fortsette med å være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror nok Økokrim er fullt klar over dette, men de sender signalet når de tar ned nettstedet.

Selvfølgelig er det ulovlig å dele ut filmer som eies av andre. Det sier seg selv.

At distribusjon av filmer gjøres på en måte folk ikke liker er en annen sak. Den kampen må tas med filmindustrien, ikke med myndighetene som bare følger opp lovverket.

 

 

Selvsagt så gjør bare økokrim jobben sin, men det er myndighetene som har gått ned den stien som leder til at vi skal drive å stenge ned små aktører som "oppfordrer til piratkopiering". Selv om jeg ikke vet om noen bedre måter å stoppe dette på fra myndighetene sitt perspektiv, så vet jeg ihvertfall med sikkerhet si at det er nytteløst å drive å straffe små aktører når effekten er ikke-eksisterende, bare for å lage symbolsaker ut av de.

 

Hvor lenge er det vi har drevet på med denne leken nå? Siden Napster? All fakta tyder på at det er nytteløst, og at det eneste som hjelper mot piratkopiering er bedre tilgjengelighet til en fornuftig pris (f.eks Netflix, Spotify og Steam). Jeg hadde ikke brydd meg så mye om det ikke hadde vært for at folk lider for dette her. Vi snakker store bøter og mulig fengselsstraff. Hva er det vi driver å straffer folk for? En industri som ikke gidder å tilpasse seg?

 

edit:

Hadde vi legalisert piratkopiering i dag, så vedder jeg på at salgstall ikke hadde forandret seg en døyt. Det er først i det siste at Norge har gått helt bananas på piratkopiering, og etter hva jeg forstår så har det vært fullstendig nytteløst.  Det er vel bare å se på Nederland eller Spania, og forstå at selv om det er løse regler rundt piratkopiering så har ikke det en stor effekt på salg av media.

 

wRKSPJy.png

http://sdtimes.com/top-20-countries-software-piracy/

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Nei. Tek.no legger ikke tilrette for ulovlig nedlasting. Det nytter ikke å være pedantisk bare fordi det passer argumentet.

 

Skriver jeg om Piratebay så oppfordrer jeg ikke til piratkopiering. Legger jeg ut en guide om hvordan du bruker piratebay så oppfordrer jeg til piratkopiering.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vi kan gjøre en forskjell her. Vi kan lage et utkast til et klagebrev som alle sender til Økokrim evt. stortinget. Eller lage en underskriftskampanje for å markere at slike handlinger ikke godtas av oss som borgere.

 

Det er ekstremt viktig å sette Økokrim på plass da dette er misbruk av makt. I praksis kan enhver søkemotor bli sperret (dette vil ikke skje, men det er en prinsippsak) og andre domener som har lenker til slikt materiale.

 

Tenk om dette skjer med domenet ditt. Kanskje det er hovedinntekten din. Denne siden har nok ikke tapt så mye penger da det er en liten aktør.

Lenke til kommentar

Økokrim inneholder usensurerte svindelbrev. Dette vil med Økokrim sine øyne si at Økokrim er medskyldig i svindelforsøk, samt at de tilbyr fiks ferdige maler som svindlere kan bruke. Derfor burde snarest Økokrim stenge sin egen nettside og etterforske denne for forsøk på svindel.

 

http://www.okokrim.no/www/okokrim/resource.nsf/files/wwww949g92-nigeria_-_patrick_kw/$FILE/nigeria_-_patrick_kw.pdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei. Tek.no legger ikke tilrette for ulovlig nedlasting. Det nytter ikke å være pedantisk bare fordi det passer argumentet.

 

Skriver jeg om Piratebay så oppfordrer jeg ikke til piratkopiering. Legger jeg ut en guide om hvordan du bruker piratebay så oppfordrer jeg til piratkopiering.

 

Er ikke helt enig i det, men om du legger ut en artikkel der du oppfordrer folk til å bryte copyrightlover, så kunne jeg verdt enig, men er det å lage en guide det samme som å oppfordre noen til å gjøre det? Vil det da si at programmer som "Ikke gjør dette hjemme" oppfordrer folk til å gjøre det hjemme?

 

Forsåvidt så var en annen del av det gyldig, hva med google, facebook etc... hvor de faktisk lagrer piratkopiert innhold i store mengder?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Økokrim er vel noe av den mest patetiske grenen innenfor politiet. Noen som husker hvor masse ressurser og penger de kastet bort på "DVD-Jon" fiaskoen sin? Noen bør ta ansvar og revurdere budsjettene til denne avdelingen da de tydeligvis har altfor mye skattepenger de kan sløse bort! :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Tek.no legger ikke tilrette for ulovlig nedlasting. Det nytter ikke å være pedantisk bare fordi det passer argumentet.

 

Skriver jeg om Piratebay så oppfordrer jeg ikke til piratkopiering. Legger jeg ut en guide om hvordan du bruker piratebay så oppfordrer jeg til piratkopiering.

 

Om du skriver en guide til hvordan man bruker Piratebay så er jo ikke det en oppfordring til piratkopiering? Det er jo hvilken torrent/magnet brukeren til syvende og sist trykker på som avgjør om det han gjør er ulovlig? Om jeg skriver en guide på hvordan unngår å legge igjen DNA bevis, så oppfordrer jeg ikke til drap? Om jeg forteller en kompis at det er pensjonistsamling på torget på søndag og han drar dit for å stjele lommebøker. Kan jeg bli dømt for medvirkning da? Jeg viste jo ikke noe om hans hensikter/planer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...