Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Merkelig ønske fra megler - kan noe forklare meg hvorfor?


m410s

Anbefalte innlegg

Hei

 

På onsdag bydde vi på et hus der vi la inn et bud et godt stykke under takst, la oss si 3MNOK på et hus til 4MNOK.

 

Budet hadde en times frist. Ingen andre interessenter la inn bud, og selger avslo budet vårt.

 

Megler ringte etter fristen, ønsker at vi skal møte i en forhandling med selger. Vi sa nei, vi har 3MNOK og det er det. Da sa megler at selger ikke er interessert. Ok tenkte vi, det er mange andre hus her i området, Stavanger.

 

På lørdag ringte megler igjen, og han sa at selger kanskje følte seg presset av en-times budet vårt og ville nok være mer velvillig hvis vi la inn et nytt bud på samme beløp, 3MNOK, men med ett døgns frist i stedet for en time.

 

På dette tidspunktet introduserte megler oss også for "lukket" budrunde, der budet mitt ikke ville bli kommunisert til andre interessenter. Jeg ble skeptisk til dette, så jeg sjekket lovligheten bak et "hemmelig" bud.

 

Det ser ut som dette er grei praksis så lenge jeg som budgiver uttrykker ønske om lukket budrunde i vilkårene.

 

Men, vi forstår fortsatt ikke hvorfor han ønsker vi skal gjøre dette. Han appellerer til "myke" årsaker som at selger er presset, fornærmet og så videre, men magefølelsen min sier det er noe annet på gang her. Det gagner i hvertfall ikke oss.

 

Jeg ringte opp og sa "nei, beklager, selger vet om vårt tidligere bud på 3MNOK og kan komme til oss hvis de vil selge til 3MNOK".

 

Da lo faktisk megler av meg i samme setning som han sa "dette er ufattelig" ... Men er det ufattelig? Hva er det jeg ikke forstår?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, han har jo tydeligvis klart å forhandle frem at 3 mill er nok, også nekter du å være med på det. Det er nok ufattelig for megleren. Du er jo den soleklare taperen her. Du gikk bort fra et vanvittig bra tilbud, du hadde nok fått den for 3 mill istedet for 4. Om selger er furten er jo ikke ditt problem. Nå står du på bar bakke istedetfor.

Endret av Bytex
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Stol på magefølelsen din.  Selger vet jo at budet ditt er 3 millioner og kan når som helst akseptere det.  Invitere deg til lukket budrunde høres merkelig ut, hva skal poenget være med det når du har klart gitt uttrykk for at 3 millioner er din grense ?  Glem denne eiendommen, som du sier er det mange muligheter i Stavanger nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor "merkelig"? Megler kan alle reglene og det er ikke noe juks med dette. Han har bare overbevist selger om at 3 mill er det han får, han har valgt å gå med på det og "gi" deg leiligheten i en lukket runde, også sier du Nei? Det er litt uforståelig. Du kasta på en måte 1 mill ut vinduet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Stol på magefølelsen din.  Selger vet jo at budet ditt er 3 millioner og kan når som helst akseptere det.  Invitere deg til lukket budrunde høres merkelig ut, hva skal poenget være med det når du har klart gitt uttrykk for at 3 millioner er din grense ?  Glem denne eiendommen, som du sier er det mange muligheter i Stavanger nå.

 

Jeg tror du er den eneste som har forstått mitt tankekors.. Hvis de vil selge til 3MNOK så er det jo bare å si ja til mitt originale bud? Hvorfor skal jeg legge inn det samme budet en gang til?

 

Slik jeg ser det så åpner jeg opp en hel formell prosess, der selger kan f.eks. gi meg et motbud. Er motbudet hemmelig? Blir alle de andre interessentene varslet da?

 

Kan megler endre annonsen på Finn til å inneholde f.eks. "BUD FORELIGGER" som jeg har sett andre annonser har i overskriften?

 

Slik jeg tenker så vil jeg jo ikke invitere andre inn i budrunden, for et bud fra en tredjepart er eneste måten megler og selger kan tvinge opp prisen siden jeg står på 3MNOK.

 

Du er litt uforståelig. Merker et svar som "best" som ber deg gå bort fra å spare 1 million istedet for å bare ta tilbudet.

 

Jeg kom borti knappen.. :-)

Lenke til kommentar

Ja, han har jo tydeligvis klart å forhandle frem at 3 mill er nok, også nekter du å være med på det. Det er nok ufattelig for megleren. Du er jo den soleklare taperen her. Du gikk bort fra et vanvittig bra tilbud, du hadde nok fått den for 3 mill istedet for 4. Om selger er furten er jo ikke ditt problem. Nå står du på bar bakke istedetfor.

 

Dette er det rareste jeg har lest på lenge, du har vell nettopp gitt fra deg tidenes tilbud. 

 

PS: Synes virkelig synd på selger, det er ett tøft marked her på Vestlandet nå, han er vell desperat og går med på det, heldigvis for han sa du nei :)

 

Jeg har ikke fått noe tilbud, jeg har blitt bedt om å legge inn et bud på 3MNOK i en "hemmelig" budrunde som skal ligge i ett døgn slik at selger skal få tid til å tenke seg om.

 

Det er strengt tatt ikke nødvendig, for selger kan bare si at de aksepterer mitt første bud på 3MNOK (som er gått ut på tid) så er handelen gjort.

 

Slik megler legger det frem så har ikke selger akseptert 3MNOK, men megler mener vi har en bedre sjanse til å få huset til 3MNOK hvis vi legger inn budet på nytt.

 

Min frykt er at hvis jeg legger inn budet på nytt, så utfører megler sin plikt overfor selger å få opp prisen på ett eller annet vis som er uklart for meg. Den eneste måten prisen kan bli presset opp er hvis det kommer inn en tredjepart og byr over meg, og derfor stoler jeg ikke helt på dette "hemmelige" budet...

 

Men kan godt være jeg tar helt feil og ikke har noe å frykte, derfor jeg spør dere.

Lenke til kommentar

 

 

Det er strengt tatt ikke nødvendig, for selger kan bare si at de aksepterer mitt første bud på 3MNOK (som er gått ut på tid) så er handelen gjort.

 

 

 

 

 

Som du selv skriver, budet ditt er gått ut på tid.  Selger kan derfor ikke akseptere det.

 

Du legge inn bud på nytt hvis du ønsker at denne handelen formelt skal gå I orden.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er strengt tatt ikke nødvendig, for selger kan bare si at de aksepterer mitt første bud på 3MNOK (som er gått ut på tid) så er handelen gjort.

 

 

 

 

 

Som du selv skriver, budet ditt er gått ut på tid.  Selger kan derfor ikke akseptere det.

 

Du legge inn bud på nytt hvis du ønsker at denne handelen formelt skal gå I orden.

 

 

Det er ikke inntrykket jeg har fått av megler. Megler sa at de også ønsket at jeg skulle legge inn budet på nytt som en form for "sikring".

 

De ønsket ikke en situasjon uten bud der de aksepterer 3MNOK, men så er jeg sleip og sier 2.8MNOK..

 

Er du helt sikker på det du skriver, for i så fall så har jeg mye større forståelse for denne "hemmelige" budrunden, og megler burde ha sagt det i så klare termer.

Endret av m410s
Lenke til kommentar

Som du selv skriver, budet ditt er gått ut på tid.  Selger kan derfor ikke akseptere det.

 

Du legge inn bud på nytt hvis du ønsker at denne handelen formelt skal gå I orden.

Er du eiendomsmegler? - Dette høres meget merkelig ut. - Budfristen er jo bare en frist der budgiver garanterer at han står ved budet. - Kan ikke se noe i veien for at man forteller en budgiver at man godtar budet dersom det fortsatt står selv om fristen er utløpt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er strengt tatt ikke nødvendig, for selger kan bare si at de aksepterer mitt første bud på 3MNOK (som er gått ut på tid) så er handelen gjort.

 

 

 

 

 

Som du selv skriver, budet ditt er gått ut på tid.  Selger kan derfor ikke akseptere det.

 

Du legge inn bud på nytt hvis du ønsker at denne handelen formelt skal gå I orden.

 

Nei, det må han ikke. Selger kan fint gi et tilbud. En aksept av et bud som er utløpt er å anse som et nytt tilbud. Det kan kjøper akseptere, og da er partene enige og har en avtale. 

Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok, da tok jeg feil. Vil dette tilbudet tilsvare et motbud, dvs at det er bindende?

 

Gjentar spørsmålet, er det ingen regler om minstevarighet på et åpningsbud?

 

Fra http://www.nef.no/xp/pub/topp/kjop_og_salg/kjop_av_bolig/653926:

 

For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må ethvert bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist. For det første følger det av eiendomsmeglings-forskriften § 6-3 (3) at et bud ikke kan ha kortere akseptfrist enn til kl. 12 første virkedag etter siste annonserte visning. For det andre kan megler sette som vilkår at alle bud og budforhøyelser skal være gyldig i f.eks. minimum 30 minutter.  

Endret av m410s
Lenke til kommentar

Så hvis jeg oppsummerer:

  • Jeg har gitt et åpent bud på 3MNOK som er gått ut
  • Det var ingen andre som heiv seg på budrunden
  • Jeg er eneste som har gitt bud på huset på 2 måneder det har ligget ute
  • Jeg har sagt at det er uaktuelt å gi mer enn 3MNOK (derfor håpløst med motbud fra selger)
  • Vi har fastslått at selger kan akseptere mitt originale bud på 3MNOK når han vil
  • Men, på tross av det, ønsker megler jeg skal legge inn et nytt bud på samme sum, 3MNOK:
    • Budet er hemmelig for andre interessenter, ingen skal bli varslet
    • Budet skal ha varighet på ett døgn
    • Dette virker "trygt" for meg da ingen skal kunne kaste seg inn i budrunden
  • Megler har aldri sagt at selger vil selge for 3MNOK.

Så hvis jeg antar at megler prøver å få opp prisen (det er vel en fair antakelse??) og eneste måten er å få inn andre budgivere.. Hvorfor da et hemmelig bud?

 

Jeg gjentar: Hvis megler klarer å overbevise selger, kan han fortsatt selge til meg for 3MNOK. Det burde ikke være nødvendig med samme bud en gang til...

 

Det er noe som ikke stemmer her :-)

Endret av m410s
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er nok ett triks av noe slag, men det verste som kan skje er jo at noen andre får huset og du gjør det ikke. Slik jeg ser det er det der du står i dag. 

 

Ser egentlig bare vinn vinn situasjoner, enten kommer det ingen andre på banen og selger har ingen annen mulighet enn å selge det til deg(sannsynligvis da han er presset), ellers kommer det noen andre på banen og selger får en verdig sum for huset sitt i ett presset marked. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...