Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feil avkobling av bilbatteri


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, skulle koble av batteriet på bilen, og koblet først av den positive kabelen, så kom jeg på at jeg burde heller koblet av den negative først, så jeg gjorde det dumme og koble den positive på igjen, det ble da utviklet litt gnist og røyk, ikke så mye men det knitra litt. Men alt så ut til å fungere etterpå da begge va på, lys gikk på da jeg åpnet dører.

Så jeg lurer bare på om batteriet kan være skadet nå av den grunn og om bilen vil starte som før hvis jeg prøver?

 

Takker for svar! :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Helt normalt. Ingen fare. Det er heller ikke farlig å koble av positiv kabel først*.

 

*Man pleier å koble av negativ først så man ikke kortslutter noe hvis fastnøkkelen kommer inntil motor eller gods når en skrur av den positive.

Endret av sedsberg
  • Liker 2
Skrevet

Etterpå tok jag av den negative igjen, slik jeg skulle egentlig gjøre i starten. Men nå når jeg skal ta den på igjen kom det knitring, den positive er koblet til. Kan jeg ta den negative på selv om dette skjer eller?

Skrevet

Hvis det knitrer å spraker når du tar av batteripolen så er det ofte fordi det er noe som står å trekker strøm. At man har glemt å skru av tenning, cd spilelr står på e.l. er helt vanlig.

 

Hvis du skrur av alt før du kobler av batteriet så er det som regel ingen gnist i det hele tatt. Da blir det litt mer behagelig å skru av batteripolene.

  • Liker 1
Skrevet

Hvis du skrur av alt før du kobler av batteriet så er det som regel ingen gnist i det hele tatt. Da blir det litt mer behagelig å skru av batteripolene.

Nye biler har så mye elektronikkfjas at det er umulig. :p

  • Liker 1
Skrevet

Er en gilf mkv, men jeg måtte ha bagasjerommet oppe og der er det et lys som er på nårdet er oppe, tror kanskje det er det som evt. trekker strøm da. For hvis jeg lukker det å kobler fra batteriet får jeg ikke luken opp igjen.

Skrevet

 

Hvis du skrur av alt før du kobler av batteriet så er det som regel ingen gnist i det hele tatt. Da blir det litt mer behagelig å skru av batteripolene.

Nye biler har så mye elektronikkfjas at det er umulig. :p

 

 

Hhehe ja det stemmer jo forsåvidt.

 

Hvis man lukker alle dører, låser bil og skrur av alt, gi den tid til å "sovne", så pleier det fortsatt å ligge under 50Ma. Er  man for rask derimot så kommer det "lysbue" :p

 

At bakluke å kupelys står på er nok til at det spraker litt. Det blir fort mange amp.

Skrevet

Skal bra gjøres å få strøm i seg av et bilbatteri. Gnister er null problemer. Men 12V er for lite til å kjenne noe med mindre man skjærer opp huden og stikker ledningene ned i såret.

 

Det man derimot kan kjenne er varmen fra metallting som får strøm fra bilbatteriet gjennom seg.

  • Liker 2
Skrevet

Kanskje man kjenner 12V hvis man er søkk gjennomblaut av saltvann. Selv da vil det ikke være noe mer enn en svak prikking. Ellers må man stappe ledningene i kjeften eller gjennom huden.

 

Fra coilen har man 10-20.000 volt så det er litt mer. :p

  • Liker 2
Skrevet

Spenningen fra coilen har jo i mange tiår blitt brukt som en prank på lærlinger i bransjen.

Jeg vet ikke om det er akseptert nå lenger, men tidligere ble ofte lærlinger utsatt for en grei karamell fra coilen.

Skrevet

Kan være skummelt med gnister på bilbatteriet når det lades grunnet knallgass.

Ellers ingen problemer.

Skummelt og skummelt..... Livsfarlig er vel et bedre ord.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...