Gå til innhold

Respons etter søknadsfrist!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Søkte for en stund tilbake på en stilling som McDonald's medarbeider på deltid og lurte rett og slett på om når jeg kan forvente noen form for respons?

 

Søknadsfristen gikk ut 21.02.2016 og regner med at det enda er litt tidlig men lurte på om noen har erfaring med McDonald's eller eventuelt svar fra andre jobber! :)

Setter pris på tips, innspill osv! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

… I det offentlege så er det krav til å følge slik saksbehandling der alle innkommande brev blir besvart …

 

Jeg har opplevd ekstremt ulik praksis i ulike deler av offentlig sektor. Alt fra ingenting annet enn en automatisk bekreftelse på at søknaden er mottatt, til at det sendes ut navn på de som er innstilt (noe man riktig nok i de fleste tilfeller kan kreve å få, men det blir noe annet).

 

I privat sektor er det svært mange som aldri gir noe mer beskjed enn at søknaden er mottatt, men også mange som sender et standardbrev. Noen få skriver en personlig tilbakemelding, men det er da i hovedsak snakk om små selskaper.

Lenke til kommentar

Alt fra ingenting annet enn en automatisk bekreftelse på at søknaden er mottatt, til at det sendes ut navn på de som er innstilt (noe man riktig nok i de fleste tilfeller kan kreve å få, men det blir noe annet).

 

Det kan nok være litt forskjellige ordningar, men skal ein følge forvaltningslova så skal alle henvendelsar besvarast. Der det tar litt tid før ein kan svare skikkelig så skal eit midlertidig svar sendast så raskt som mulig. Dette vil vanligvis være eit standarisert brev som bekrefter at søknaden er mottat og skal behandlast seinare.

 

Nør det gjeld søkarlista så er det ikkje så vanlig å sende ut denne til søkarane. I dei fleste tilfeller er informasjonen på lista offentlig tilgjengelig, men det er vanlig å prøve å holde personopplysningane begrensa til kun dei som spør om å få søkarlistene.

Lenke til kommentar

Her er det nok forskjell fra bedrift til bedrift. Her er hvordan jeg gjør det i et reklamebyrå:

 

For min del så rekrutterer jeg kanskje 1 person i året. Det å følge opp søknader, holde intervjuer og velge ut kandidater er noe som kommer i tillegg til alle andre arbeidsoppgaver, slik at det må gjøres på overtid / kveldstid.

 

Når det kommer 80 søknader på en stilling, som ikke er uvanlig, så sier det seg selv at jeg ikke har sjans til å snakke med alle på telefonen, så ber folk om å ikke ringe.

 

Innkaller folk fortløpende til intervju, det gjør at stillingen kan bli besatt før søknadsfristen går ut, hvis jeg finner riktig person.

 

Etter at fristen har løpt ut, så sender jeg en mail til alle som ikke ble valgt ut til intervju. Når arbeidskontrakten er undertegnet så sender jeg mail til de som har vært med i intervjurunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du ringe bør du ringe nå! Jeg brukte alltid å ringe etter 1 uke, da burde de ha begynt å komme igjennom en god del av søknadene. Jeg spør høfflig hvor langt de har kommet i prossessen, hvor mange som har søkt, når de forventer å kalle inn folk til intervju og om de kommer til å kontakte de som ikke ble med videre i prossessen. Da oppnår jeg 2 ting jeg får presantert meg pr tlf og kansje de husker navnet mitt fra søknaden min, og tenker kansje at her er en som føger opp, kansje jeg burde ta en titt til på søknaden.. Og jeg får også et perspektiv på når prossessen er ferdig og de er klare til å ta en avgjørelse. Det er delte meninger om man bør ringe og "mase" etter søknadsfristen, men jeg mener det ALLTID er posetivt.

Men et tips til neste jobbsøknad, (hvis du ikke får napp) er å ringe FØR fristen er gått ut! Spør høfflig om du kan komme på kontoret å ta en prat om stillingen da du ønsker å få presantert deg og lurer på en del ting. Ta samtdig med deg søkand og cv og lever personlig isteden for å sende på mail/elektronisk søknad. Du kan gjerne sende på mail/elektronisk også hvis de vil ha det uansett. Er du tøff nok til dette så har du allerede sikret deg et lite intervju FØR de hele tatt har begynt på prossessen og har MYE større sjanser senere uansett hvilken stilling det gjelder. Jeg kan nesten garantere at de vil huske navnet ditt når de ser søknaden din og går igjennom den. Å DET er positivt! Det gjelder å være frampå (men på en høfflig og ikke arrogant måte) for å skille seg ut da det er MANGE om beinet.

 

Lykke til!

 

Edit: Sørg også for å ha et bilde på cv'en hvis du er tøff nok til å møte opp personlig å levere den som beskrevet over. Slik at de nesten ikke kan unngå å huske deg når de går igjennom den.

Endret av strike_84
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...