Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
bolfus skrev (2 timer siden):

Anbefaler Automobilista 2 på det varmeste; det er den kjøresimmen med best støtte for VR, og er samtidig veldig godt optimalisert og det er relativt lett å oppnå 90fps i AMS2 i forhold de fleste andre moderne simmer.  

Støttes! Selv om det er et "gammelt" spill så er det ikke så lenge siden forrige oppdatering der heller. VR funker veldig bra i AMS2, og grafikkmessig ser det bra ut. 

Assetto Corsa EVO kjøres ikke så bra i VR, heller ikke Rally synes jeg. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min dyre brunner Force feedback basen døde etter bare litt under 2 år, USB-B socketen brakk av og forsvant inn i kassa på brunner basen. Den skal vel fikses etterhvert. Men har lenge hatt lyst på en Moza AB9, heldigvis er Moza noe som er lett å få tak i Norge, både proshop og komplett har det. Så nå betaler jeg ned den de neste 6 månedene.

Har man først brukt force feedback går man ikke tilbake. En ting som irriterte meg med brunner var at pga svak motor, var det ikke lurt å bruke en extender, selv et litt tungt grep kunne være problematisk. Jeg hadde flydd  3år med ca 20cm extender og følte jeg mista litt fin kontroll, spesielt på helikoptere.

Siden jeg nå går fra 4nm til 12nm dro jeg frem extenderen. Moza er kompatibel med thrustmaster og virpil. Så så nå har jeg en moza base, med 15 eller 20cm extender (husker ikke helt) fra virpil og et thrustmaster grep. Moza basen er stor og med en extender går den langt ned. Jeg jobber et par timer på torsdag med å sette sammen en monstertech table clamp for Brunner basen med en billig table clamp jeg kjøpte til H8 shifteren min.  Jeg ende opp med å clampe clampen på den andre clampen, og skru fast basen til plata til H8 shifteren. Ikke noe av dette er egentlig kompatibelt, men med ren flaks og et enormt lager med umbraco nøkler, muttere og skruer fra både fly og bil simulator kits. Fikk jeg festa det. Jeg skal på bil tema og få utstyr til å permenant skru fast de to aluminums bjelkene.

I dag gjorde jeg software biten og tok en liten test tur.

Allrede når jeg tok av merket jeg forskjell fra brunner, med AB9 får jeg feedback på underlaget. Om det er realistisk vet jeg ikke. Men jeg har jo simshaker padden som også gir feedback på dette.

Skrevet

Oh boy er mye drama i VR community nå!

Mange reaksjoner på Meta sine nedleggelser av studioer og greier.

Hva tenker dere? Bra eller dårlig?

Eneste jeg er litt bekymret for er at hardware utviklingen stopper. Ellers påvirker ikke dette meg mye. 

Steam Frame er jo her snart og jeg spiller jo uansett mest VR mods. For Sim folk betyr jo heller dette lite til ingenting. Mulig at dette blir en god mulighet for Steam, Valve og åpne systemer med mer mods og slikt. 

Skrevet

Også har vi dette dramaet:

Her er det både dårlig og godt nytt.

Det blir vanskeligere å spille Cyberpunk i VR. 

Og yeey! Baldurs Gate 3 får VR mod!

Skrevet

Jeg tror at det kan være negativt når "easy access " vr som Quest blir borte. Når man ikke bare lengre kan gå på "elkjøp" og skaffe det. Vil VR blir extremt niche. Men med tanke på hva de har gjort med VR spill er det bra. Quest holder utviklingen av spill tilbake. Personlig sliter jeg ned å spille VR spill som ser like tomme og abstrakte ut som VR spill gjorde i 2016. Nesten hvilken som helst Gaming PC kjøpt de siste 10 åra kan dra Half-Life Alyx, er ingen unnskyldning å drive å lage VR spill som får Duke nukem 3d til å se ut som Red Dead Redemption 2. 

Ellers er det litt smålig å ta ut mod gra CDPR, de skal liksom være "good guys" 

Men samtidig så tar vel hab Ross fremdeles betalt for mods og da skjer slikt 

Skrevet

Her tenker jeg Luke Ross får ta på seg mesteparten av skylden. Slik jeg forstår har CDPR sagt at de ikke har noe i mot VR modden, og at de synes det er kult at det er engasjement rundt det, men de vil ikke at det skal ligge bak en betalingsmur. Det er den de har valgt å stoppe. Luke Ross på sin side velger dessverre å ikke fortsette å slippe modden gratis, men heller fjerne den fra internettet. Det er veldig smålig, og selv om jeg forstår det fra et økonomi perspektiv, er det fortsatt ikke hans spill som han skal tjene penger på. En mod er og blir en mod, noe som er gjort av fans på eget insj. Om man ønsker å sponse de med en kaffe nå og da tenker jeg det er hyggelig og bra, men om det blir lagt bak en månedlig subscription på 150 NOK, så skjønner jeg de reagerer.

Håper vi får noen som lager en veldig bra VR-mod senere (eller at de lager det offisielt, det hadde vært drømmen!)

• Liker 1
Skrevet
21 minutes ago, Alak87 said:

Her tenker jeg Luke Ross får ta på seg mesteparten av skylden. Slik jeg forstår har CDPR sagt at de ikke har noe i mot VR modden, og at de synes det er kult at det er engasjement rundt det, men de vil ikke at det skal ligge bak en betalingsmur. Det er den de har valgt å stoppe. Luke Ross på sin side velger dessverre å ikke fortsette å slippe modden gratis, men heller fjerne den fra internettet. Det er veldig smålig, og selv om jeg forstår det fra et økonomi perspektiv, er det fortsatt ikke hans spill som han skal tjene penger på. En mod er og blir en mod, noe som er gjort av fans på eget insj. Om man ønsker å sponse de med en kaffe nå og da tenker jeg det er hyggelig og bra, men om det blir lagt bak en månedlig subscription på 150 NOK, så skjønner jeg de reagerer.

Håper vi får noen som lager en veldig bra VR-mod senere (eller at de lager det offisielt, det hadde vært drømmen!)

VRO er jo laget med bittelitt hjelp fra utviklerne av Ready or Not. Men moden er hovedsakelig utviklet av en mann, ansatt av Mike from Virtual Reality Oasis. So indirekte har jo patreon folka betalt for utviklingen av modden og jeg tror du kan gi donasjoner. Men selve moden er gratis.

Selv har jeg aldri gått for noen Luke Ross mods. En jeg liker ikke at han krever penger. Og 2. Jeg vil ha 6DOF støtte. Basically for en Luke Ross mod betaler du for det du får gratis med UEVR Injector når det kommer til unreal  engine spill

Skrevet (endret)

Det er fritt frem å lage et alternativ til Luke Ross hvis en ønsker det. Hvis folk vil ha det gratis eller på en annen måte så sett i gang da! Det er fritt frem for andre moddere her. 

Men det blir en stor jobb! Jeg forstår veldig godt hvorfor han tar betalt.

Han lager mods for individuelle spill til ulike grafikk motorer. Det er ikke det samme som en universell mod som UEVR som er til en engine som allerede har innebygget VR støtte fra Epic.

Jeg er veldig glad for at Luke Ross velger å gjøre den jobben. Det har gitt meg mye glede! Og trolig ville det ikke skjedd uten hans arbeid og med en slik kvalitet. (igjen, så er det bare å lage et alternativ hvis en ikke liker Luke Ross, sett i gang da vel!) Cyberpunk er kanskje noe av det peneste og artigste i VR. Jeg betaler gjerne for det. Ikke er det dyrt heller. Litt over 100 lappen for en mod som støtter mange spill og som jeg får beholde for alltid.

Jeg er også veldig happy med BG3 i VR! Det er veldig pent grafisk med funksjonell UI og veldig god støtte for Xbox gamepad. Det er nesten som om spillet var et native third person VR spill.

Endret av Enceladus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...