Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Testet UEVR og Spyro med Index. Stor forskjell på stabilitet!

Den litt plagsomme luggingen i bildet jeg opplevde med virtual desktop og Quest er nå helt borte. Så tydelig at jeg burde ha kabel på Quest. Og jeg tror ikke det er noe galt med streaming kvaliteten heller på virtual desktop og wi-fi 6e tilkoblingen. Tallene er stabile og lave når jeg måler.

Og så var det Index vs. Quest 3 da... Tror jeg på mange måter foretrekker Index fortsatt. Spyro var mye mer smooth i 144hz og FOV på Index er jo herlig i forhold til den litt klaustrofobiske FOVen på Quest 3. Jeg synes fortsatt oppløsningen på Index er god nok.

Så tror det blir Index til PCVR og Quest 3 for Standalone hos meg.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Dr.Peedee said:

Til dere som har testet UEVR greia - jeg har sett noen videoer der de snakker så fint om at man styrer spillene med VR håndkontrollene. Det har jeg ikke lyst til, jeg vil heller bruke Xbox kontrolleren min. Er det mulig? 

Jepp, det er helt opp til hva man selv har lyst til. Du kobler opp enten VR-kontrollerne, en Xbox kontroller, eller mus/keyboard om man vil. Men dersom man ønsker å bruke kontrollerne liknende andre VR-skytespill for mer immersion, så er det en av de store fordelene med UEVR.

Selv spilte jeg gjennom Abzû med xbox kontroll, det funket kjempebra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig et dumt spørsmål. Får jeg brukt "BOBOVR BD2-P4" på Oculus Quest 3? Tenker da spesifikt på batteriene f.eks.
Bestilte dette til Pico 4 som er returnert, får ikke returnert ansiktsmaske, stropp, batterier og lader.


EDIT: Det var et dumt spørsmål som jeg enkelt kunne funnet ut av selv. Imponerende kit forresten. Det havner på finn.no :)

Endret av MeSs
Lenke til kommentar
Alak87 skrev (1 time siden):

Jepp, det er helt opp til hva man selv har lyst til. Du kobler opp enten VR-kontrollerne, en Xbox kontroller, eller mus/keyboard om man vil. Men dersom man ønsker å bruke kontrollerne liknende andre VR-skytespill for mer immersion, så er det en av de store fordelene med UEVR.

Selv spilte jeg gjennom Abzû med xbox kontroll, det funket kjempebra.

Supert! Da skal jeg jaggu teste med Pimax Crystal. Blir å sitte i stol for meg og spille så da bruker jeg heller Xbox kontrolleren 

 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Dr.Peedee said:

Supert! Da skal jeg jaggu teste med Pimax Crystal. Blir å sitte i stol for meg og spille så da bruker jeg heller Xbox kontrolleren 

 

Noen spill gjør seg helt klart best i stol med mus og tastatur eller kontroller.

Andre spill, som har brukbar støtte til 6DOF er best med vr kontroller 

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (1 time siden):

Noen spill gjør seg helt klart best i stol med mus og tastatur eller kontroller.

Andre spill, som har brukbar støtte til 6DOF er best med vr kontroller 

Sant :)

Dessverre så har jeg ikke all verdens plass til å bevege meg rundt uten å dælje borti noe der hvor jeg har PC og Crystal nå. Må bære alt ned en etasje for å få bevege meg noe særlig. Orker ikke det da det blir mest flyging allikevel her oppe på «gutterommet» (sa 54 åringen…. ;)  ) 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Dr.Peedee said:

Sant :)

Dessverre så har jeg ikke all verdens plass til å bevege meg rundt uten å dælje borti noe der hvor jeg har PC og Crystal nå. Må bære alt ned en etasje for å få bevege meg noe særlig. Orker ikke det da det blir mest flyging allikevel her oppe på «gutterommet» (sa 54 åringen…. ;)  ) 

Jeg beveger meg lite selv. Jeg har 3 store hundebur, 2 store bor og 20 pappesker der PCen min er. Så om jeg flytter på ting har jeg kanskje 0.3x0.3 gulvplass.

Når jeg spilte robocop i går, så jeg bare rett foran PCen med stolen rett bak knærne mine. Så null mulighet for å flytte på meg. Men jeg kan lene meg, og jeg bevege armene så jeg kan leke med pang pengene. Men jeg tror du kan like greit bare sitte. Du gjør jo ikke noen fancy ting som lading osv. Du bare holder armene foran deg. Funker helt fint.

Bare i spill med manual lading hvor du må hente magasiner fra belte føler jeg du må stå.

Lenke til kommentar

Når er det verdt å bruke openxr? Er det mest ment til Simulator spill? Eller vil det gi en performance boost i alle spill? Og er det egentlig verdt det med et Steam native headset som Index eller Vive?


Er det noe som må lastes ned og installeres eller er openxr innebygget et sted? Hvordan aktiverer jeg det?

 

Lenke til kommentar

I forbindelse med Apple Vision Pro har jeg begynt å tenke litt annerledes på VR og bruksområder. Nå har jeg ikke tenkt å kjøpe Vision Pro med det første, men det slo meg litt dette med å kunne ha en bærbar 100 tommer skjerm til noe så enkelt som hjemmekontor bare liggende i sekken.

Er teknologien der at det er smidig? Er det noen som har prøvd i praksis hvordan det er? Hyttekontor kan jo fort plutselig funke ganske bra, og ikke minst kan jeg godta ganske høyt budsjett på noe som også kan brukes til "fornuftige" ting.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Enceladus said:

Når er det verdt å bruke openxr? Er det mest ment til Simulator spill? Eller vil det gi en performance boost i alle spill? Og er det egentlig verdt det med et Steam native headset som Index eller Vive?


Er det noe som må lastes ned og installeres eller er openxr innebygget et sted? Hvordan aktiverer jeg det?

 

Aner ikke hvordan openxr funker på index, men på generell basis har man merkbar bedre ytelse i openxr vr openvr/steamvr.

Ikke alle spill funker med openxr og ikke alle spill som man bruker injector på funker med openxr(blant annet robocop) 

Er ikke sikker på hvordan openxr skal gjøres med index.

Med G2 brukte jeg openxr programmet og open xr toolkit. Med Crystal bruker jeg open xr for Crystal samt open composite som switcher mellom steamvr og openxr.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gunfreak said:

Aner ikke hvordan openxr funker på index, men på generell basis har man merkbar bedre ytelse i openxr vr openvr/steamvr.

Ikke alle spill funker med openxr og ikke alle spill som man bruker injector på funker med openxr(blant annet robocop) 

Er ikke sikker på hvordan openxr skal gjøres med index.

Med G2 brukte jeg openxr programmet og open xr toolkit. Med Crystal bruker jeg open xr for Crystal samt open composite som switcher mellom steamvr og openxr.

Takk for info. Jeg googlet og tror jeg fant svaret med Index. Ifølge folka på reddit så trenger ikke Index bruke openxr: https://www.reddit.com/r/ValveIndex/comments/vkq5dj/are_we_able_to_use_openxr_to_bypass_steamvr_with/?xpromo_edp=enabled

 

Regner med det samme også gjelder Vive headsets.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nimrad said:

I forbindelse med Apple Vision Pro har jeg begynt å tenke litt annerledes på VR og bruksområder. Nå har jeg ikke tenkt å kjøpe Vision Pro med det første, men det slo meg litt dette med å kunne ha en bærbar 100 tommer skjerm til noe så enkelt som hjemmekontor bare liggende i sekken.

Er teknologien der at det er smidig? Er det noen som har prøvd i praksis hvordan det er? Hyttekontor kan jo fort plutselig funke ganske bra, og ikke minst kan jeg godta ganske høyt budsjett på noe som også kan brukes til "fornuftige" ting.

Tror ikke det er særlig nyttig før apple vision pro ankommer. Den har betydelig bedre teknologi med flere sensorer enn nåværende headsets i en grei og liten formfaktor.

Quest 3 sin AR er artig den, men ikke veldig praktisk anvendelig siden den mangler øyesporing slik vision pro har og AR bildet er noe støyende.

Vision pro er her vel mot slutten av Januar?

Lenke til kommentar

UEVR var imponerende, helt mindblowing at det fungerer så bra ut av boksen for så mange spill.

Spiller Ready or Not i VR nå, helt ny opplevelse og fungerer strålende. Blir sikkert enda bedre når man får støtte for kontrollere. 

 

 

 

Lenke til kommentar
41 minutes ago, MrL said:

UEVR var imponerende, helt mindblowing at det fungerer så bra ut av boksen for så mange spill.

Spiller Ready or Not i VR nå, helt ny opplevelse og fungerer strålende. Blir sikkert enda bedre når man får støtte for kontrollere. 

 

 

 

Ja de roter rundt, virker som problemet er som med harsh doorstop, så lina opp sikter. Noen med quest sliter vist også med noen greier.

Etter hva jeg har skjønt har folk bestemt seg for prøve å lage full vr mod til ready or not. Med hele sulamitten, manuel lading osv.

Har det fremdeles gøy med robocop, det funker bra selv om det krever latterlig mye. Eneste problemet er spillet krasjer ved cutscenes. Så du spiller i VR, kommer til cutscene og spillet krasjer. Du må starte spillet og må gjøre det på nytt i flat screen(og det er ofte et stykke siden forrige auto save) komme forbi cutscene så kan man injecte vr igjen 

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (12 minutter siden):

Ja de roter rundt, virker som problemet er som med harsh doorstop, så lina opp sikter. Noen med quest sliter vist også med noen greier.

Etter hva jeg har skjønt har folk bestemt seg for prøve å lage full vr mod til ready or not. Med hele sulamitten, manuel lading osv.

Har det fremdeles gøy med robocop, det funker bra selv om det krever latterlig mye. Eneste problemet er spillet krasjer ved cutscenes. Så du spiller i VR, kommer til cutscene og spillet krasjer. Du må starte spillet og må gjøre det på nytt i flat screen(og det er ofte et stykke siden forrige auto save) komme forbi cutscene så kan man injecte vr igjen 

Blir sikkert morro med full mod, men å sitte med mus og tastatur fungerte overraskende godt og - og ikke minst gjør at jeg kan spille lenger når man sitter.

Robocop prøvde jeg og, også dritartig - der har man jo støtte for motion controls. Ikke perfekt, men latterlig bra til å være en mod som fungerer til alt. Selv uten manuell lading etc. er dette bedre enn flere VR spill. Har ikke opplevd krash enda men ikke prøvd så mye. 

 

 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
7 minutes ago, MrL said:

Blir sikkert morro med full mod, men å sitte med mus og tastatur fungerte overraskende godt og - og ikke minst gjør at jeg kan spille lenger når man sitter.

Robocop prøvde jeg og, også dritartig - der har man jo støtte for motion controls. Ikke perfekt, men latterlig bra til å være en mod som fungerer til alt. Selv uten manuell lading etc. er dette bedre enn flere VR spill. Har ikke opplevd krash enda men ikke prøvd så mye. 

 

 

På discord har folk fått til ca. 6dof og de bruker voice attack. Så de kan rope order så gjør AI en osv. Så du kan bruke stemmen til å beordre laget til til å breache så kan du rope hands over your head. Ganske mye innlevelse da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (På 5.1.2024 den 2:36 PM):

Takk for info. Jeg googlet og tror jeg fant svaret med Index. Ifølge folka på reddit så trenger ikke Index bruke openxr: https://www.reddit.com/r/ValveIndex/comments/vkq5dj/are_we_able_to_use_openxr_to_bypass_steamvr_with/?xpromo_edp=enabled

 

Regner med det samme også gjelder Vive headsets.

Spill som er laget for å bruke OpenXR bruker OpenXR, f.eks Microsoft Flight Simulator og DCS (beta). OpenXR virker å bli mere utbredt. :) SteamVR kjører da OpenXR slik at spillet kan kjøres på hva enn slags headsett som er plugget i, også Vive og Index.

Virker som folk tror SteamVR er synonymt med OpenVR. Det er feil. OpenVR og OpenXR er runtimes. SteamVR kan kjøre både OpenXR spill og OpenVR spill. Og er spillet laget slik at det bruker OpenXR, ja så bruker det OpenXR, og det får du gjennom SteamVR hvis du bruker Vive eller index også. 

Ta f.eks min Pimax Crystal. Jeg kan spille både OpenXR spill og OpenVR spill. Det kan jeg gjøre via SteamVR, som støtter begge disse format.

MEN - SteamVR krever litt ekstra ressurser - så voila - det finnes et program til Pimax Crystal som lar meg velge om jeg vil kjøre OpenXR spillene gjennom SteamVR eller mer direkte gjennom Pimax eget program for OpenXR støtte. Det programmet heter PimaxXR, men navnet er uviktig. Det lar meg altså velge hva som skal brukes for å spille OpenXR spillene, SteamVR eller PimaxXR selv. SteamVR suger energi så folk velgert derfor PimaxXR ta seg av dette. 

Dessverre finnes det ingen slik løsning for OpenVR spillene (som det er en del av der ute, tror Project Cars 2?, Half life Alyx er eksempler) - da må jeg kjøre disse OpenVR spillene gjennom SteamVR. Men fordi det ikke finnes noen annen løsning for OpenVR spill enn å kjøre OpenVR i SteamVR så blir det sånn da.

Eller ? Finnes en "lureløsning" - Open Composite, som "oversetter" OpenVR til OpenXR, og igjen gir meg valget mellom å kjøre det "oversatte" OpenXR spillet i SteamVR eller la PimaxXR bestemme at det skal kjøres av PimaxXR og hoppe over SteamVR (slik beskrevet ovenfor).

Meg bekjent så finnes det ingen andre program til Vive og Index for å kjøre både OpenXR krevende spill og OpenVR krevende spill enn nettopp SteamVR. Neppe noen stor greie med disse headsettene uansett.

For Quest 3 og Pico 4 - så finnes det nå innebygget i Virtual Desktop programmet støtte for OpenXR  runtime slik at man slipper SteamVR for å kjøre disse spillene. Må bare finne riktig "kryss av boks" å huke av i menyene. Ikke testet selv. OpenVR  runtime støtte finnes ikke i Virtual Desktop, så for disse vil man trenge SteamVR kjørende. 

Dette var nok riiimelig forenklet, men å si at man f.eks velger mellom SteamVR og OpenXR blir som å si at man velger mellom Yamaha surround forsterkeren sin og Dolby Atmos lydsignal når man ser en film ....   

Yamahan spiller jo av Dolby Atmos - og andre format selvsagt, og velger det formatet som kreves, Dolby Atmos, DTS X eller gud veit hva. Har man en Denon forsterker i tillegg som av en eller annen grunn kun spiller av Dolby Atmos (og ikke DTS X) - ja da kan du velge mellom Yamaha og Denon til hvem som skal spille av Atmos signalet.  Men har filmen kun et DTS X lydspor, da får du ikke brukt Denonen, men må bruke Yamahan til å spille av DTS signalet . Les DTS X da lik OpenVR i sammenligningen, Atmos da lik OpenXR i denne smule søkte sammenligningen. :)

Denne var ikke så spesifikt til deg Enceladus, eller linken din forsåvidt. Men litt generelt om OpenVR, OpenXR  og SteamVR. Mange blander sammen disse. Det blir så hyppig gjort at veldig mange ikke er klar over det, og det gjøres rundt på forum hele tiden så når man linker til tråder som omhandler performance i forskjellige VR spill så ... da dukker feilen veldig ofte opp. 

Endret av Dr.Peedee
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...