Gå til innhold

Galt eller genialt (regel for bensinpris, utland, kan overføres Norge)?


flink_gutt

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en tråd om emnet bensinpriser tidligere (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1705375) og jeg har ikke glemt at jeg skal tilbake med kommentar til noen tall der. (men venter fortsatt på noen andre tall før regnestykkene jeg har tenkt å bruke i eksemplene kan gjøres ferdige, siden offentlige kontorer sjelden ekspederer folk på 24 timer tar de tallene nok litt tid å få). Nå gjelder likevel saken noe litt annet, selv om det er i samme "fagfelt", så å si.

 

Som flere nevnte på den andre tråden hopper prisene på bensin og diesel i Norge opp og ned som yoyoer. Her vi bor nå fastsetter myndighetene en maksimalt tillatt pris å ta for hver uke og så skjer følgende. Først setter alle prisen til presis det hver mandag morgen, så leker man spioner på hverandre resten av uken: Setter noen prisen ned følger andre etter så fort de klarer å løpe til egne pumper og det samme om noen setter prisen opp igjen, ellers røres ikke prisen før neste mandag når ny maksimalt tillatt pris er satt for den uken.

 

Nå har myndighetene i vårt "fylke" funnet ut de er lei den leken og bestemt følgende fra og med 4. april:

  1. Maksimalpris for uken skal gjøres kjent mandag kl 0630 (altså automatisk i nyhetene kl 0630/0700/0730/0800 + formiddagsavisene). Det er imidlertid et "markedsvarsel" og ingen prisendringer er tillatt da, men da vet oljeselskapene, bensinstasjonene og folk flest rammene for uken.

  2. Alle bensinstasjoner i en "kommune" (som er større enn i Norge) skal endre (elelr beholde) prisen presis på det tidspunktet "kommunestyret" bestemmer, men alltid på mandag og alltid mellom kl 0945 og kl 1130. (I vår kommune er det bestemt at bensinstasjonene skal slukke prisskiltene kl 11:10:00 og slukke pumpene sine mellom kl 11:10:00 og kl 11:10:30 og så åpne pumpene og tenne prisskiltet igjen med ukens nye pris tidligst kl 11:10:45 og senest kl 11:11:00. Noen steder der bensinstasjoner ligger veldig nært hverandre er det gitt nøyere bestemmelser også, f eks kan to stasjoner med EN eiendom mellom bare forandre sine pristavler kl 11:10:57 eller 11:10:58 om de ikke skal få seks måneders bruttosalg i "konkurrasevridningsbot" og gå konkurs.) Den prisen en stasjon da endrer til/beholder blir så "fastsveiset" for den bensinstasjonen frem til neste mandag kl 11:10:00, uansett hvilken pris andre stasjoner i nærheten samtidig bestemmer for den samme uken.

    (Jeg skal legge til at her er det to typer bensinstasjoner. 1. De som er klart og tydelig eid av oljeselskapene (="oljeselskap XXX, avd YYY"), med en bestyrer som har blanding av fast-/provisjonslønn og gjør presis det han får beskjed om hos sin sjef. 2. De selvstendige, som eier alt selv og har bensin- og oljeleveringsavtale med oljeselskapet for en måned om gangen (selv om de vanligvis blir fornyet i mange år) og betaler avtalt pris på leveringsdag. (Som oftest sies den å være maksimalpris tillatt til kunde den dagen minus avgifter minus X kr/% forhandlerrabatt og evt pluss/minus "prisjustering ved levering akkurat i dag".) Eneste oljeselskapene eier i siste tilfellene er skilt, etiketter på pumpene og en del reklamemateriell, resten er bensinstasjonfirmaets egen eiendom, så det tar altså i praksis 15-20 dager for en slik stasjon å åpne med nytt bensinmerke om oljeselskap og bensinstasjon plutselig ikke liker å gå i takt mer. Det er klart flere selvstendige enn oljeselskapseide, men de oljeselskapseide er i gjennomsnitt minst 5 % større når det gjelder bensinsalg (fordi de - særlig et par selskap - tenker mer "bensin/olje/kiosk" (hvor de ofte legger vekt "kunden skal helst vite mer presis hva han får hos oss enn hos McDonald's" slik at både betjening og kiosker ser ut ut som de kommer fra en tredimensjonal kopimaskin), mindre "bilrekvisita/servicehall + kanskje verksted/bruktbilsalg/nærbutikk/veikro/motell") og har ofte også bedre rabattløsninger for firmaer med kontorer flere steder eller ofte kjører litt videre enn "t/r på dagen"). La oss derfor si ca 50/50 når det gjelder bensin-/dieselmengden man selger.)

 

Bensinstasjonene hyler og er begynt å snakke om Nord-Korea II, men "transportministeren" i "fylket" her er helt overbevist om at dette vil gi en helt annen konkurranse enn man har i dag. Da kan man ikke "følge hverandre" mer, da må hver enkelt ta sin egen avgjørelse og leve med det de selv avgjør en uke samme hvordan konkurrenten santidig tenker og hva konkurrenten samtidig gjør. Som han sier: Alle kan ha samme innpris om de gjør like god innkjøpsjobb. Nå får stasjonene se til å begynne å konkurrere, ikke som i dag bare spille en omgang Svarte-Per, unngå å få Svarte-Per selv, le et minutt av den som fikk Svarte-Per denne gangen og så stokke kortstokken på ny som om ingenting har skjedd. Det man nå gjør kan man ikke rette på om tre minutter dersom man skulle finne ut det var visst ikke så lurt likevel, det må man ta konsekvensen av en uke.

 

Hva mener dere, hvorfor er dette galt, genialt eller noe midt mellom? Hadde det vært noe for Norge at bensinstasjonene KUN kunne endre prisene sine f eks lørdag kl 1340, uansett hva andre gjorde da og uansett hvor dyr/billig avgjørelsen man tok gjorde stasjonen forhold tl nabobensinstasjonen?

 

Og dersom noen nå hyler om at dette er helt umulig i Norge pga EU/EØS: Tror man sa en nyhetssending i dag at et EU-land allerede vurderte uttesting av ideen noen uker i sommer og at Østerrike som vel også er med i EU/EØS? - visst alt hadde bestemt prisendringer kun var tillatt mandag-fredag kl 1200-1215 allerede fra i april eller mai. Kan man der så kan vel Norge også - om man vil kunne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du heller kan tenke litt på er dette:

 

Finnes det tilfeller av prissammarbeid blandt aktørene som selger drivstoff langs veien i Norge?

 

Det kan det nemlig se ut som flere plasser i landet. Det er likevel tvilsomt da dette organet har flere øyne på seg.

Endret av Strato
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du heller kan tenke litt på er dette:

 

Finnes det tilfeller av prissammarbeid blandt aktørene som selger drivstoff langs veien i Norge?

 

Det kan det nemlig se ut som flere plasser i landet. Det er likevel tvilsomt da dette organet har flere øyne på seg.

 

Se ut som er én ting, men de klarer ikke bevise noe.

Lenke til kommentar

Noen steder der bensinstasjoner ligger veldig nært hverandre er det gitt nøyere bestemmelser også, f eks kan to stasjoner med EN eiendom mellom bare forandre sine pristavler kl 11:10:57 eller 11:10:58 om de ikke skal få seks måneders bruttosalg i "konkurrasevridningsbot" og gå konkurs.

 

Sikkert kjekt å jobbe på ein slik bensinstasjon, om du bommer med eit sekund (basert på kontrollørens klokke?) så er det din feil at bensinstasjonen går konkurs?

 

Ei slik løysning vil kreve ei voldsom detaljstyring sidan konsekvensane ved små feil blir svært store.

Når heile framtida til arbeidsplassen står i fare dersom ein ikkje klarer å bytte pris på skiltet akkurat kl 11:10:57 på mandagar så skal du være heilt sikker på at det blir nødvendig å ha mange fleire ansatte og systemer for å unngå feil.

Lenke til kommentar

Høres ut som at du bor i Nord-korea og gjør du ikke det vil det lovforslaget der aldri gå igjennom

 

Folk som sammenlikner slike reglelforeslag med Nord-Korea er ganske blåste spør man meg (som ingen har gjort). Å regulere ting for å prøve å få til noe som gagner samfunnet som helhet er ikke noe galt, stort sett alltid positivt. Om ideène er gode og om de fungerer er en helt annen ting og hvis dette hadde vært i Nord-Korea så hadde det ikke vært noen diskusjon eller forslag i det hele tatt.

 

Diverse land = Skal vi se, er dette greit? Vi tester det ut hvertfall. Funka dårlig, da gjør vi noe annet. Nord-Korea = Fuck you, bazinga.

Lenke til kommentar

Herr Brun, hvorfor er dette en helt forferdelig idé, og hvorfor er prisregulering en uting alle taper på? Jeg kan selvfølgelig se at dersom markedet var helt perfekt behøvde det ingen regulering (og da må man jo ha noen til å passe på, altså ekstra utgift "noen" må betale), men er dette markedet helt perfekt? Noen ting jeg har funnet på https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1705375 forteller meg at det ikke er spesielt sannsynlig. Jeg mistenker her at det som skjer ved mer regulering er omrtrent "ekstrak kostnader pga kontrollen blir 0,10 kr/liter, kunder tjener 0,40 kr/liter, bensinstasjoner/oljeselskap taper 0,50 kr/liter". I så fall er ikke dette noe alle taper på, akkurat som Belphegor også er inne på.

 

Strato, det du nevner tenker jeg på hver gang jeg tenker på norske bensinpriser. Jeg kommer ellers med litt mer om dette på den andre tråden neste gang jeg er på nettet (fikk i hvert fall noen tall jeg trenger i dag, slik at jeg nå kan gi en fornuftig kommentar der neste gang når jeg har regnet litt).

 

Dubios, du skriver: "Høres ut som at du bor i Nord-korea og gjør du ikke det vil det lovforslaget der aldri gå igjennom". Vel, for det ene bor jeg ikke i Nord-Korea - da hadde jeg ikke noe internett jeg kunne skrive på - og for det andre har det lovforslaget gått gjennom, med solid flertall også. (I Nord-Korea har ellers ikke bensin noen pris heller, der får man den gratis om man har en http://www.globalpetrolprices.com/common_images/articles/36/North-Korean-fuel-coupon-1.png og uten å få en slik tilhører man dem som tar bussen....)

 

soleis, hva mener du med "den minimumsprisen som har vore gjeldande her"? Har man fått minimumspris i Norge etter nyttår, eller er det ikke Norge du tenker på?

 

The Avatar, slike løsninger vil ikke kreve mange flere ansatte, og årsak: Skifte av pris på lysmast kan i dag settes like automatisk som en alarm på mobiltelefonen, det er et spørsmål om en investering til noen tusen kroner. Altså: Pris gjøres klar før dette, men kunngjøres akkurat DA på begge stasjoner - og altså kan man ikke se hva konkurrenten bestemte og så sette egen pris ut fra det.

 

belphegor, du sier: "Diverse land = Skal vi se, er dette greit? Vi tester det ut hvertfall. Funka dårlig, da gjør vi noe annet". Omtrent slik tenker mydighetene her også, bortsett fra at de er nesten sikre på at dette er greit - og så tester de ut i vårt "fylke".

 

Jan_InnleggNO: Markedet får bestemme? Se hva jeg skrev til Strato og Herr Brun

Lenke til kommentar

Problemet er ikke regulering, problemet er dustete detaljregulering som dette.

Sånt som dette er idioti: "I vår kommune er det bestemt at bensinstasjonene skal slukke prisskiltene kl 11:10:00 og slukke pumpene sine mellom kl 11:10:00 og kl 11:10:30 og så åpne pumpene og tenne prisskiltet igjen med ukens nye pris tidligst kl 11:10:45 og senest kl 11:11:00. Noen steder der bensinstasjoner ligger veldig nært hverandre er det gitt nøyere bestemmelser også, f eks kan to stasjoner med EN eiendom mellom bare forandre sine pristavler kl 11:10:57 eller 11:10:58 om de ikke skal få seks måneders bruttosalg i "konkurrasevridningsbot" og gå konkurs."

 

Det er bare å skape byråkrati og trøbbel for alle, og en totalt elendig løsning. 

 

"Alle må melde inn neste ukes pris i lukket konvolutt før midnatt søndag, og oppdatere skilter når de åpner mandag" er f.eks en fungerende måte å oppnå det samme på. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...