Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elektrisitet. Paralllellkobling og seriekobling. Trenger hjelp.

Anbefalte innlegg

Ja, det står faktisk Spenningsfall i oppgaven. Vanligvis så har jeg bare sett at det står spenning eller spenningen over, i oppgavene. Så det var litt rart.

Men da fikk jeg litt forståelse for dette, og svaret på oppgaven også. Det var flott.

Takk for god hjelp.

:)

Videoannonse
Annonse

Joda, er jo kun i språket det ligger i så fall, jeg synes bare at det blir litt meningsløst å snakke om spenningsfall i en krets med en enkel motstand. Det ligger, slik jeg bruker ordet i hvert fall, implisitt i meningen at spenningen faller på vei/i forhold til noe annet enn seg selv.

Men, men. Bare flisespikkeri fra min side.

Jeg sier ikke at det er helt meningsløst, men i enkelte tilfeller kan det virke mer villedende enn veiledende som forklaring. Si at man har en motstand alene i en krets. Ledermotstand i forhold til poler/faser er uvesentlig. I mitt hode er det mer riktig å snakke om spenningen over denne motstanden, og ikke spenningsfallet over motstanden. For spenningen faller jo ikke i forhold til noe, i den kretsen.

Man vil alltid velge et referansepunkt. I krester som dette velger man sm regel(implisitt) den negative plen som referanse. hvorvidt man velge den positive eller negative polen har lite å si, utregningen blir lik. Men som sagt, spenning over en motstand er spenningsfallet. Et spenningsfall er differansen mellom spenningene på hver ende av mostanden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...