Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Henge opp TV på gipsvegg, trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Har planer om å henge opp en Sony 55 tommers LED tv på en gipsvegg. Lurer da på hvordan jeg kan gjøre dette på en sikker og trygg måte?

Leser en rekke steder at man skal finne stendere, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal finne disse uten et eget apparat for dette..

Lurer derfor på om det vil holde med gipsplugg ala dette rett i gipsveggen?

http://www.clasohlson.com/no/Gipsplugg-med-skrue/40-9228

 

Det fulgtemed monteringsfester som heter M6 til TV, som kan festes med en veggmonteringsbrakett som heter su-wl450.. Ser at hvis jeg velger å feste den heelt inntil veggen kan jeg ikke bruke noen av kablene bak og jeg kan derfor ikke bruke optisk inngang som er rett bak tv.. Lurer derfor på om noen har forslag til et bra slim vegg-feste som ikke er så altfor dyrt.

 

Lurer også på om det er vanskelig å skjule kablene inni gipsveggen? Eller vil det være en bedre løsning å bare ta en kabelkanal utenpå veggen ned fra TV?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er relativt enkelt å skjule kabler i veggen dersom denne ikke er isolert. Er den det kan det bli vanskeligere å få kablene gjennom. Du skal slite med å finne stendere nøyaktig uten eget utstyr for dette, med mindre du kan se noen skjøter.

 

Jeg ville i det minste brukt hulromsanker, de tåler en god del mer enn gipsplugg hvis de installeres riktig. Spesielt dersom du har to lag gips. Hvor mange lag du har, må du vite på forhånd.

 

M6 er nok bolten som skal inn i TVn din, og har ingen sammenheng med selve feste av veggfeste til vegg :)

Lenke til kommentar

Har planer om å henge opp en Sony 55 tommers LED tv på en gipsvegg. Lurer da på hvordan jeg kan gjøre dette på en sikker og trygg måte?

Leser en rekke steder at man skal finne stendere, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal finne disse uten et eget apparat for dette..

Lurer derfor på om det vil holde med gipsplugg ala dette rett i gipsveggen?

http://www.clasohlson.com/no/Gipsplugg-med-skrue/40-9228

 

Det fulgtemed monteringsfester som heter M6 til TV, som kan festes med en veggmonteringsbrakett som heter su-wl450.. Ser at hvis jeg velger å feste den heelt inntil veggen kan jeg ikke bruke noen av kablene bak og jeg kan derfor ikke bruke optisk inngang som er rett bak tv.. Lurer derfor på om noen har forslag til et bra slim vegg-feste som ikke er så altfor dyrt.

 

Lurer også på om det er vanskelig å skjule kablene inni gipsveggen? Eller vil det være en bedre løsning å bare ta en kabelkanal utenpå veggen ned fra TV?

 

Jeg ville ikke brukt en slik skrue du linker til. Altså de kan fungere, har det selv på ene TV'en, men det er kun latskap da det var de som stod i veggen når vi flyttet hit og det virket som de satt godt, i tillegg fikk jeg plassert en solid treskrue i stender som alene ville holdt TV'n. 

 

Jeg vil anbefale deg å bruke disse: http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/spiker-og-skruer/pluggere-og-ekspanderere/gipsekspanderere/ekspanderende-gipsanker-365112/

Du må finne ut om du har enkel eller dobbel gips. Sjansen er stor for at det er enkelt lag, i hvert fall om det er innervegg. Ta 6mm diameter. 3 slike burde holde. Viktig at du strammer nok så den sitter stabilt og fester seg godt på bakveggen. Du kan finne stender med å banke, kjøpe stenderfinner til noen få hundrelapper, eller prøvebore med et tynt bor der TV'n skal henge. Du burde jo klare å finne den med banking. 

 

Slike plugger holder en stor TV helt uten problemer, men det krever at du gjør det riktig. Selv om veggfestet ditt er under 60cm i bredden burde du klare å i hvert fall feste 1 solid treksrue i stender, og det holder i massevis om du har 2-3 slike gipsanker i tillegg.

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre som er ganske sikkert er å prøve å måle fra dørkarm eller hjørne. 

Senter på stender skal være på hver 60cm. 

 

Er det et nytt hus så er det nok sånn, men på eldre så trenger det ikke være det. 

 

Ta f.eks et laminatbord om du finner stendere å lag det sånn at du får skrudd dette i stendere. 

Billigste sort er omtrent 6 mm tykk.  

Så fester du tvfestet i dette etterpå. 

Henger som pokker det :)

Lenke til kommentar

 

Personlig ville jeg ikke tatt sjansen på å henge den i bare gipsen.

Stenderne står med 60 cm mellomrom, bank og lytt.

 

Ikke alltid de gjør det. Og at man får banket seg frem er kun en indikasjon, vanskelig å finne senter. 

 

Banker du på hver side av en 50mm bred stender skal du klare å treffe såpass innafor kantene at du får skikkelig feste med en treskrue.

 

Finn stedene på hver side hvor lyden blir merkbart annerledes, og midten er omtrent midt mellom disse.

Forbor med en mindre diameter, og du ser jo at du får trespon ut med boret.

Lenke til kommentar

Det er en relativt tynn innervegg, så vil gå utifra at det bare er ett lag (?).

Har prøvd å banke på veggen, men sliter veldig med å høre/føle hvor stenderen ligger.. Leiligheten er 2 år gammel, så er vel standard med 60cm mellom hver av de. Tviler på at det er noe isolasjon i veggen, da veggen er såpass tynn og er en innervegg, men tror jeg kan finne info på dette på en USB stick som fulgte med leiligheten..

 

Der står det følgende:

Oppbygning av std. innvendig vegg i leiligheten er:

·       1x13mm gipsplate

·       70mm stålstenderverk

·       1x13mm gipsplate

Lenke til kommentar

 

 

Personlig ville jeg ikke tatt sjansen på å henge den i bare gipsen.

Stenderne står med 60 cm mellomrom, bank og lytt.

 

Ikke alltid de gjør det. Og at man får banket seg frem er kun en indikasjon, vanskelig å finne senter. 

 

Banker du på hver side av en 50mm bred stender skal du klare å treffe såpass innafor kantene at du får skikkelig feste med en treskrue.

 

Finn stedene på hver side hvor lyden blir merkbart annerledes, og midten er omtrent midt mellom disse.

Forbor med en mindre diameter, og du ser jo at du får trespon ut med boret.

 

Eller for å være enda sikrere (jeg må ærlig si at jeg synes det er vanskelig å være sikker på hvor midten av stenderen er kun ved banking): Bor med et 2mm bor der du tror stenderen er. Kommer det ut sagflis er du sikker. Bor så flere hull bortover i begge retninger til det ikke kommer ut sagflis lenger. Da finner du med rimelig stor sikkerhet senter av stenderen. Dette gjøres et sted det allikevel vil dekkes av veggfestet.

Lenke til kommentar

Det er en relativt tynn innervegg, så vil gå utifra at det bare er ett lag (?).

Har prøvd å banke på veggen, men sliter veldig med å høre/føle hvor stenderen ligger.. Leiligheten er 2 år gammel, så er vel standard med 60cm mellom hver av de. Tviler på at det er noe isolasjon i veggen, da veggen er såpass tynn og er en innervegg, men tror jeg kan finne info på dette på en USB stick som fulgte med leiligheten..

 

Der står det følgende:

Oppbygning av std. innvendig vegg i leiligheten er:

·       1x13mm gipsplate

·       70mm stålstenderverk

·       1x13mm gipsplate

 

70mm stålstenderverk faktisk? 

 

Den var jo en smule ny for meg men.. 

Har de limt gipsen på da? 

 

For øvrig er dette normal tykkelse på innervegg. 

Isolasjon fåes i mange tykkelser.. Har selv endret planløsning og isolert alle.. 

Men normen er ikke å isolere innervegger på nye ting dessverre selv om det er MYE bedre å gjøre det

Endret av ARJ
Lenke til kommentar
 

 

Det er en relativt tynn innervegg, så vil gå utifra at det bare er ett lag (?).

Har prøvd å banke på veggen, men sliter veldig med å høre/føle hvor stenderen ligger.. Leiligheten er 2 år gammel, så er vel standard med 60cm mellom hver av de. Tviler på at det er noe isolasjon i veggen, da veggen er såpass tynn og er en innervegg, men tror jeg kan finne info på dette på en USB stick som fulgte med leiligheten..

 

Der står det følgende:

Oppbygning av std. innvendig vegg i leiligheten er:

·       1x13mm gipsplate

·       70mm stålstenderverk

·       1x13mm gipsplate

 

70mm stålstenderverk faktisk? 

 

Den var jo en smule ny for meg men.. 

Har de limt gipsen på da? 

 

 

 

Nei, platene skrus som vanlig. Mye raskere og lettere (fysisk) å arbeide med, og har noen fordeler mtp brann og akustikk.Værre for miljø og skrufasthet

 

Skal jeg da borre dette ankeret inn i denne stålstenderen da? Er det mulig?  :huh:

 

Nei da er ikke stenderne noe spesielt viktig å finne. Bruk gipsanker/hulromsanker, og få de festet skikkelig. Ikke stram for hardt, da drar du den tvers igjennom platen.

Lenke til kommentar

Stålstendere har jeg ikke vært borti.

Hvis dette er slike valsa U-bjelker ville jeg nok brukt et anker. Bedre at ankeret henger i dette enn på et (relativt) lite areal på baksiden av gipsen.

 

Kan være fordel å få den i stenderne ja, er enig i det.. Men tror det kan bli vanskelig å få boret opp uten å bare bøye stenderen lenger inn i veggen. De tåler jo ikke mye før det bøyes

Lenke til kommentar

Har selv en 55" LG TV på gipsveggen her hvor jeg bor.

 

Når det kommer til kabler, så kan du bare borre et 60mm hull bak TVen og nede ved listene, så ka ndu skjule kabelen bak veggen, så lenge den ikke er isolert.

 

Fungerer ypperlig.

ciyhb1t.png

 

 

Bare banke i veggen, så kjenner man fort om det er stender eller ikke. speselt på gipsvegger.

Lenke til kommentar

Har du brukt stenderne eller bare brukt anker i veggen? Og hvordan er det å tette igjen disse hullene når jeg evt. flytter ut igjen? Er det mye arbeid? Og er det bare helt tomt hulrom inne i veggen? (gitt at det ikke er isolasjon)

 

Sånn veggen din er spesifisert er det tomrom ja, og da har du kun vertikalen stendere. Mellom de kan du bare senke ned kabler som du finner igjen i neste hull nedover.

 

Du tetter ved å fylle hullet med en plugg av ca samme størrelse som den du tar ut. så må du sparke, pusse og male. Sannsynligvis må hele veggen males.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...