Gå til innhold

Apple fikser Error 53 og ber kundene om unnskyldning


Anbefalte innlegg

Ser ut som et greit kompromiss dette her. Tipper Apple helst ville beholdt sjekken, men når ting ble som det ble er neppe risken stor ved å fjerne den så lenge sensoren er disablet og kun funker som knapp frem til en eventuell ny knapp monteres.

 

Det virker også som om den forklaringen mange sikkerhetseksperter kom med om delt nøkkel (og som jeg baserte meg på) ikke var helt rett - den delte nøkkelen brukes tydeligvis kun ifm fingeravtrykk.

Ahh… Leste ikke dette før nå.

 

I lys av ny info er jeg enig i at dette her nok er et greit kompromiss.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det var (og er fortsatt) nok av fanboys som mener at mobiltelefoner med "uautorisert" skjerm/sensorbytte bør selvdestruere. Naturlig nok var det også mange som syns det var å gå alt for langt.

Så klart, men hvem var det her inne som mente at mobilene burde selvdestrueres? Det var det jeg lurte på.

 

De som rettferdiggjorde error 53. Du har ikke sett en eneste av de?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Ble akkurat som forventet dette :)

Må si meg enig der. Kunne ikke helt se for meg at Apple ikke ville gjøre noe med dette.

 

Mente denne tråden ;)

 

Hva mener du? :p

 

 

Så klart, men hvem var det her inne som mente at mobilene burde selvdestrueres? Det var det jeg lurte på.

De som rettferdiggjorde error 53. Du har ikke sett en eneste av de?

 

Åjo, hvis man skiller grått/hvitt fra svart/hvitt så har man ingen problemer med dette. Hvis man derimot ønsker å svartmale visse personer så kan man prøve på det.
Lenke til kommentar

At dette var en feil er det jo ingen tvil om. Men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor noen skulle stille inn årstallet til 1970 i utgangspunktet, så dette var jo egentlig bare en bagatell og en feil ingen i utgangspunktet skulle blitt rammet av. Skjønner ikke hvorfor det skal bli så stor debatt rundt noe så lite som dette...

 

Dette er ikke samme sak. Skjønner det er litt vanskelig å holde følge med apple sine problemer for tiden. Error 53, 1970 buggen og problemer med laderne og sikker flere jeg ikke har fått med meg. Ikke enkelt dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Leser vi samme tråd?

Hehe... du er jo den som virkelig gikk i forsvar for apple, og nå viser det seg at hele problemet skylder en feil. En feil Apple kommer til å rette opp i. Men du har nok rett i at dette var et bevisst valg av Apple. Men ikke av de "sikkerhetsgrunnene" du tror på. Det dreide seg om penger, penger og mere penger. Men Apple gikk over streken denne gangen, og kun de fanatisk troende aksepterte dette, noe som fikk Apple til å reversere sin "onde plan". ?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dét får være din teori. 

 

Jeg tror det som har skjedd er at en eller annen ingeniør har hatt som oppgave å lage integritetssjekker ved oppdatering, også har han tatt litt hardt i. Og nå har Apple rydda opp.

 

Jeg mener fortsatt det hadde vært (og er) riktig å bricke en telefon som har fått ukjent hardware inn i sikkerhetsloopen. Men man må si fra om at dette er en feature, og det gjorde ikke Apple. Dette har ingenting med at det er Apple å gjøre, hadde Samsung gjort det samme hadde det også vært positivt. Vi ser jo på FBI sine eskapader i USA nå at det er viktig å tenke på hva som skjer med data ved oppdatering av OS. 

 

(Det var forresten feil det jeg sa i forrige tråd om at nøkkelen på Touch-id-brikka var en integrert del av nøkkelsettet for disken, den er bare en integrert  del av nøkkelen for å låse opp krypteringsnøkler når Touch-id er brukt)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Apple håndterte dette dårlig fra starten, men konseptet med å ikke tillate programvaren sin å kjøre på ikke-sikre enheter er fortsatt riktig. Er det så umulig å ha to tanker i hodet samtidig? Det må ikke være sånn at alt Apple gjør er feil eller alt Apple gjør er rett, det finnes mellomting.

 

At Apple sier det var en "feil" tror jeg du skal ta med en klype salt. Det var en feilvurdering, men neppe utilsiktet. De visste at funksjonen var der, men de tenkte nok ikke godt nok igjennom konsekvensene. Sånn er det  hele tiden når man lager software, og det er langt fra den første feilvurderingen til Apple.

Lenke til kommentar

Apple håndterte dette dårlig fra starten, men konseptet med å ikke tillate programvaren sin å kjøre på ikke-sikre enheter er fortsatt riktig. Er det så umulig å ha to tanker i hodet samtidig? Det må ikke være sånn at alt Apple gjør er feil eller alt Apple gjør er rett, det finnes mellomting.

 

At Apple sier det var en "feil" tror jeg du skal ta med en klype salt. Det var en feilvurdering, men neppe utilsiktet. De visste at funksjonen var der, men de tenkte nok ikke godt nok igjennom konsekvensene. Sånn er det  hele tiden når man lager software, og det er langt fra den første feilvurderingen til Apple.

 

Selv om mobilen ikke er sikret med fingeravtrykk så betyr ikke det at den ikke er sikker. Hørt om passord? Er mulig å ha to tanker i hodet samtidig vet du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, så det å ta med fingeravtrykkssensoren i denne integritetssjekken var å dra det for langt, som jeg har skrevet ca. 10 ganger nå. 

 

Dette handler forresten ikke om hvorvidt telefonen er sikret med passord, men hvorvidt koden bak er urørt eller ikke, en helt annen ting. Men å sjekke om fingeravtrykkssensoren er den originale er ikke en nødvendig del av integritetssjekken ved oppdatering. Sånn, 11 ganger. 

 

Apple har gjort en feil her, og fikset den. Men ikke vent at de kommer til å begynne å ta hensyn til tredjepartsreparatører, det gjør de neppe. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...