Gå til innhold

Kablet nettverk. Utstyr, tips og triks?


Anbefalte innlegg

Varme- og støyproblemet er noe som kommer til å løse seg de neste årene.

Det er uansett temmelig korttenkt å investere i Cat5-nettverk i et hus som skal bestå i mer enn ti år fremover, for tekniske personer vil 1 Gb/s garantert bli for tregt innen ti år. Når folk gjør kablingen selv så er det uansett arbeidet som er den store investeringen, og valg av Cat6 vs. Cat5 er en marginal kostnadsforskjell.

 

Merk at jeg ikke sier at kjøper skal investere i 10 Gb/s-switcher nå, men at kabel-infrastrukturen bør dimensjoneres for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

med 3-5 watt per port så må ein 8 porters 10GBase-T switch ha minst 40w(sikkert 60-80w totalt). Då blir det støy.

3 watt på 8 porter et 24 watt, og 5 watt per port er 40 watt. Det blir ikke minst 40w da ;)

Så 40w totalt på en svitsj med 8 porter, tror ikke det lager så mye støy. 

 

 

for tekniske personer vil 1 Gb/s garantert bli for tregt innen ti år. 

Det er allerede for tregt  :tease:

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

 

med 3-5 watt per port så må ein 8 porters 10GBase-T switch ha minst 40w(sikkert 60-80w totalt). Då blir det støy.

3 watt på 8 porter et 24 watt, og 5 watt per port er 40 watt. Det blir ikke minst 40w da ;)

Så 40w totalt på en svitsj med 8 porter, tror ikke det lager så mye støy.

 

Du skal ta med prosessor også. Blir nok eit par watt der også.

Og selv om det bare skulle bli 40w, så tenkt deg den lille boksen og ein "gammeldags" 40w lampe. Det blir varmt.

Lenke til kommentar

De største SSD'ene som NESTEN kan skrives til med 10 Gbit/s (Intel 750 SSD 1,2 TB) tar rett over et sekund å fylle med en slik hastighet, så jeg skjønner godt at 10 Gbit er for tregt allerede. :roll:

Det er greit å argumentere for/mot 10G på privaten, men ha i det minste matta på plass.

 

10Gbit kan maksimalt overføre ~1,25Gbyte i sekundet. Som vil si at det tar rundt 960 sekunder, eller 16 minutter å fylle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Cat6 er ein bortkasta investering. Cat6A er det som kalles "framtidsretta", men me har venta i 10 år på at det skal koma på forbrukarmarkedet og det er enda "ingenting". Med andre ord, det vil heller aldri koma. CAT5e er bra nok.

 

Er cat5e og cat5e alltid det samme, eller må man ta hensyn til om de er krysset eller ikke? Og hva er solic (solid?) core? Link til en nettbutikk?

Lenke til kommentar

Solid core er bare at inni alle 8 trådene er det bare en kabel, det du må ha for å feste de i boks på vegg. 

Fester du løse kontakter eller bokser på flertrådet (inni alle 8 ledere) så detter de bare av om du i det hele tatt får festet de. 

 

Det største problemet er å kjøpe en lang rull for å lage løse kabler, det er her det gjøres mest feil.

Og motsatt den andre vegen hvor man kjøper 50m ferdigkabel, klipper pluggen og legger denne i vegg. 

 

https://www.komplett.no/product/119969/datautstyr/kabler/nettverkskabler/installasjonkabel-utp-cat5e-100m-trommel

Her står det 

 

 

Installasjonkabel UTP CAT5E 100m trommel
AWG24, uten plugger, grå, solid wire
Endret av War
Lenke til kommentar

Cat6 kan kjøre 10 gigabit over 55 meter. Bedre enn cat5e som ikke kan det i det hele tatt ;)

 

10gigabit over cat5e kan nok fungere, men det er ingen garanti for hvor langt og hvor bra.

Har kjørt 10 gigabit med cat5 som har vært tvinna rundt strømkabelen til en server. Gikk helt fint.

Ikke dermed sagt at det er å anbefale.

Lenke til kommentar

elektroimportøren.no har ferdig trukket UTP cat6 kabel i k-rør.

http://www.elektroimportoren.no/ferdigtrukket-k-roer-16-utp6-lszh-kat-6-rull-100-meter/1226446/Product.html?Event=pathlist

 

jeg kommer nok til å kjøre denne løsning og legge bak lister, driver med oppussing så nye lister skal investeres i uansett så får å få det minst mulig med synligkabel rundt omkring i huset fant jeg dette som beste løsning.alt blir koblet opp til et patchpanel i "sikringsrommet"

 

Men stjeler denne tråden litt fordi jeg står litt fast, da på oppkobling på patchpanelet, da jeg har 2 forskjellige leverandører idag som leverer internett til meg(bor på landet og internettkapasiteten er labert idag) fram til fiberlinje kommer på plass, hvordan er oppkobling mot patchpanel for dette? evt så for jeg leve med en leverandør på patch og en på switch. ene går nemlig pr tele og andre pr coxial.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...