Gå til innhold

Morrowind gjenskapt i Skyrim ser helt fantastisk ut i ny trailer


Anbefalte innlegg

Noen ganger lurer jeg på hva kritikerne egentlig vil...:

 

Har vært fan av Elder Scrolls siden starten, og spilte faktisk gjennom RedGuard også. For meg var Morrowind toppen, og det har bare gått nedover derfra. Men samtidig må det jo nevnes at Morrowind slett ikke var så perfekt som mange husker. Ikke glem at journalen (quest systemet) var så ræva at Bethesda ble nødt til å endre det radikalt i første expansion. Kort sagt kom alt av quest-informasjon på løpende bånd i journalen. Dette gjorde det svært vanskelig å holde oversikt over hvilke quests man hadde, hvor langt man var kommet og så videre.

 

Men uansett, jeg ble skuffet over Oblivion, og enda mer over Skyrim, og det dessverre mange grunner til det. For å ta noen høydepunkter/lavmål (etter som man ser det):

 

1. I Morrowind hadde jeg det mye moro med å lage min egen magi. Det gjorde det morsomt å spille som trollmann, siden man kunne tilpasse magien til spillestilen sin. Dette er helt borte i Skyrim, og så vidt jeg husker også i Oblivion.

 

2. Morrowind startet med sprø hus, gigantiske biller man kunne ri på (dvs fast travel), vi kunne spasere gjennom en skog av store sopper, og så videre. Allerede i Oblivion var alt dette fjernet, og erstattet med svært generisk middel-alder fantasy. I Skyrim har de byttet det ut med vikinge-fantasy, så det er enda færre monstre osv.

 

3. I Morrowind hadde vi egne byer med argonians, khajit osv. I Skyrim er det knapt noen sånne å se noe sted, og de fleste lever i små telt utenfor byer og gjemt borte i ødemarken. Man skulle nesten tro Bethesda prøver å bli kvitt dem. Det ville spart dem for mye arbeid med modellene, klær, rustninger osv hvis alle spillerne var mennesker.

 

4. I Morrowind ble jeg tatt på fersken da jeg stjal i en butikk og kastet i fengsel. Neste gang klarte jeg å stjele en del ting, men da jeg pøvde å selge det tilbake til butikkeieren oppdaget han det med en gang. Dermed kom vaktene. I Skyrim rundstjal jeg en hel butikk rett foran øynene på butikkeieren, og solgte alt deretter tilbake til ham uten at han merket noe som helst.

 

5. Verdenen i Skyrim er stor, det går jeg med på. Men allerede i Oblivion fikk vi en verden som var litt mindre enn i Morrowind, fordi de påsto de fokuserte mer på detaljer enn størrelse. I Skyrim gikk de tilbake til kvantitet over kvalitet. Brukte likevel en god del tid på å utforske i Skyrim, men møtte strengt tatt bare tre, fire forskjellige fiender. Enten banditter, noen alvegreier (eller hva de nå var), zombier og lite annet. Eneste var utendørs, der jeg møtte en og annen ulv. That's it.

 

Kunne nok fortsatt til langt på natt, men dere ser poenget. Morrowind var rimelig bra, fordi det føltes som et ekte rollespill der jeg faktisk betydde noe. I Skyrim har ingenting vi gjør noen som helst betydning. Jeg giftet meg, dro vekk i flere måneder med en annen dame, kom til slutt hjem, og kjerrina ante ikke at jeg hadde vært borte engang. Jeg hjalp noen med å denge en drage, og to sekunder etter hadde de glemt dragen. Jeg utforsket hule etter hule, men de var så godt som identiske. Jeg oppgraderte utstyret mitt, uten at det gjorde noe særlig fra eller til. Alt ble bare tomt og meningsløst. Dette har ingenting med at Skyrim er på konsoll. Selv Morrowind var jo på konsoll. Det har mer med at alt ner nedtonet, så Skyrim føles mer som et rent actionspill i en stor, åpen verden. Hvis det er nok for å kalle det er rollespill, er vel GTA, Spider-man og Sunset Overdrive også rollespill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for et godt svar!

Det er svært sjelden det blir diskusjon på diskusjon.no om dagen. Som oftest er det slik:

Det er et tema hvor person A uttaler seg til tema og person B uttaler deg til tema, men svært sjelden at noen debatterer A sine argumenter eller B sine argumenter. Eller at A eller B forklarer sine påstander/standpunkt. Hvis det er noen som poster 2 ganger i samme tråd er det ofte at det snakkes forbi hverandre. Derfor fint både å se et svar og at du backer opp / forklarer meningene dine!

 

Har vært fan av Elder Scrolls siden starten, og spilte faktisk gjennom RedGuard også. [klipp]

Respekt av det. Selv prøvde jeg bare Redguard, men det er jo også en litt annen sjanger (Adventure). Spilte Battlespire da som kom på samme tid omtrent.

 

Men uansett, jeg ble skuffet over Oblivion, og enda mer over Skyrim, og det dessverre mange grunner til det. For å ta noen høydepunkter/lavmål (etter som man ser det):

 

1. I Morrowind hadde jeg det mye moro med å lage min egen magi. Det gjorde det morsomt å spille som trollmann, siden man kunne tilpasse magien til spillestilen sin. Dette er helt borte i Skyrim, og så vidt jeg husker også i Oblivion.

 

Jepp, dette var det i Daggerfall også (og muligens Arena, som jeg ikke har spilt selv).

Helt enig at det er skuffende at dette ble tatt ut og noe som konsollifisering må ta det meste av skylden for. Valid point for nedadgående kurve absolutt.

 

Samtidig skal det sies av Oblivion var første i serien med "håndplassert grafikk", slik at noe randomgenerering gjorde et slikt system mulig i Morrowind.

 

2. Morrowind startet med sprø hus, gigantiske biller man kunne ri på (dvs fast travel), vi kunne spasere gjennom en skog av store sopper, og så videre. Allerede i Oblivion var alt dette fjernet, og erstattet med svært generisk middel-alder fantasy. I Skyrim har de byttet det ut med vikinge-fantasy, så det er enda færre monstre osv.

 

Flere argumenter her. Personlig har jeg lav terskel for humor i rpg. Kanskje det er en av grunnene til Morrowind ikke er mitt favoritt TES (men selvsagt en god runner up). Med de store billene, soppene etc. greier jeg ikke å leve meg inn spillet så godt. Det med humor gjorde at jeg knapt har spilt Shivering Isles, og var en av grunnene til at jeg ikke kjøpte Fallout 3.

 

Jeg pleier å trekke paralellen til film. Det er vanskelig å leve seg inn i Monthy Pythons Riddere av det runde bord, men man får jo seg noen lattere da.

 

Så derfor savner ikke jeg dette elementet i Oblivion eller Skyrim.

 

Så til dette med færre monstre. Ja det er færre monstere og i Oblivion var det litt i underkant få, men samtidig var ikke monstrene i Daggerfall og Morrowind svært intelligente. Slik at færre monstre og bedre AI var en grei trade off synes jeg.

 

 

3. I Morrowind hadde vi egne byer med argonians, khajit osv. I Skyrim er det knapt noen sånne å se noe sted, og de fleste lever i små telt utenfor byer og gjemt borte i ødemarken. Man skulle nesten tro Bethesda prøver å bli kvitt dem. Det ville spart dem for mye arbeid med modellene, klær, rustninger osv hvis alle spillerne var mennesker.

 

Jeg er ikke noen ekspert på TES lore, men grunnen til at det er få (eller ingen) byer med Khajit og Argonians i Cyrodiil (Oblivion) og i Skyrim er politiske grunner tipper jeg. Cyrodiil er jo Imperials sitt primære territorie og de står veldig sterkt der, så alle andre kulturer får ikke fotfeste der uten videre. Særlig Khajit er jo veldig uorganiserte også så de er lett match for Imperials og skyfle bort militært og politisk. Nords er vel noe mer kranglete/egenrådige enn Imperials, men jeg tipper de samme argumentene kan brukes om Skyrim. Det blir liksom ikke plass til Khajit og Argonians der en tøff borgerkrig imellom Nords og Imperials pågår. Skyrim har vel ikke akkurat klimaet som Khajit liker heller.

 

 

 

4. I Morrowind ble jeg tatt på fersken da jeg stjal i en butikk og kastet i fengsel. Neste gang klarte jeg å stjele en del ting, men da jeg pøvde å selge det tilbake til butikkeieren oppdaget han det med en gang. Dermed kom vaktene. I Skyrim rundstjal jeg en hel butikk rett foran øynene på butikkeieren, og solgte alt deretter tilbake til ham uten at han merket noe som helst.

Et annet godt argument. Det tror jeg vi må skrive på mangel på tid til QA, betatesting og polering.

 

 

5. Verdenen i Skyrim er stor, det går jeg med på. Men allerede i Oblivion fikk vi en verden som var litt mindre enn i Morrowind, fordi de påsto de fokuserte mer på detaljer enn størrelse. I Skyrim gikk de tilbake til kvantitet over kvalitet. Brukte likevel en god del tid på å utforske i Skyrim, men møtte strengt tatt bare tre, fire forskjellige fiender. Enten banditter, noen alvegreier (eller hva de nå var), zombier og lite annet. Eneste var utendørs, der jeg møtte en og annen ulv. That's it.

 

Snøalver ja. 

 

Jeg liker at det er litt få typer fiender i Skyrim. Akkurat som i Norge far vi ikke så mange typer dyr, men tropiske strøk som Amazonas har mange. Siden Skyrim har samme klima som oss, synes jeg det passer.

 

 

Kunne nok fortsatt til langt på natt, men dere ser poenget. Morrowind var rimelig bra, fordi det føltes som et ekte rollespill der jeg faktisk betydde noe. I Skyrim har ingenting vi gjør noen som helst betydning. Jeg giftet meg, dro vekk i flere måneder med en annen dame, kom til slutt hjem, og kjerrina ante ikke at jeg hadde vært borte engang. Jeg hjalp noen med å denge en drage, og to sekunder etter hadde de glemt dragen. 

Nok et godt argument, jeg skal ikek si imot på det.

 

Amazonas har mange. Siden Skyrim har samme klima som oss, synes jeg det passer.

 

 

Jeg utforsket hule etter hule, men de var så godt som identiske. Jeg oppgraderte utstyret mitt, uten at det gjorde noe særlig fra eller til. Alt ble bare tomt og meningsløst. Dette har ingenting med at Skyrim er på konsoll. Selv Morrowind var jo på konsoll. Det har mer med at alt ner nedtonet, så Skyrim føles mer som et rent actionspill i en stor, åpen verden. [klipp]

Itemization ifra Daggerfall skulle jeg gjerne hatt tilbake. Og ja det var mye like våpen etc. i Skyrim.

 

Micromangement på konsoll er noe hassle. Så jeg tror konsoll må ta endel av skylden for det.

 

Oppgradering av ustyret. Levelscaling problemet (her er adet allerede skrevet endel hyllemeter på nett). Dette synes jeg de har fått bra til i Fallout 4. Både at du kan gå rundt hvor du vil og at du blir op iløpet av spillet (våpen var litt vel dårlig og combat litt vel slitsomt i betynnelsen i av spillet, men på den måten har de greid å løse svakhentene med det utskjelte levelscaling systemet, i og med at man egentlig både har levelscaling og et element av at man levler litt mer enn fiendene.

Lenke til kommentar

Har lest gjennom posten din, og er nok enig i mye av det. Klima, politikk osv har mye av skylden. Men er det et godt argument når det gjelder spill? Vi vet det er lite khajit og argonians i Cyrodill pga politikken osv, men er ikke nettopp det en god grunn til å ikke sette spill der? Ta Morrowind som et eksempel. Jeg skjønner du ikke likte billene, soppskogen og alt det der, men jeg liker dem fordi de gir spillet mye mer personlighet, og gjør det ganske unikt i forhold til det meste annet. Oblivion foregår i en helt standard fantasyverden, så er det noe særlig forskjell om man spiller Oblivion, Two Worlds, Risen eller Dragon Age? Alle verdenene der er jo alt for like. Vi ser de samme tingene, møter samme type folk, sloss mot samme type fiender.

 

Jeg ser også poenget ditt hvorfor det er så få type fiender i Skyrim, men igjen, det gjør bare at spillet blir kjedelig i lengden. Hva er vitsen med en gigantisk verden, hvis man har sett alt den har å tilby etter ti minutter? Jeg vil utforske en stor verden og finne nye ting jeg aldri har sett før, møte fiender jeg aldri har møtt før og finne våpen og rustning jeg aldri har sett før. Oblivion er en versting på dette området. Man kan skylde på klimaet så mye man bare vil, men hele poenget der var jo at porter til helvete (eller Oblivion, som det heter i Elder Scrolls) dukket opp over alt, og demoner hoppet ut. Hvorfor var da alle demonene jeg møtte de samme monstrene jeg møtte i Morrowind? Var rimelig skuffet første gang jeg hoppet inn i en portal til Oblivion og møtte en Clanfear, for å si det sånn. Det krydde jo av dem i Morrowind. Ikke fordi de var demoner av noe slag, men fordi de hører hjemme i Elder Scrolls-universet. Hele greia med portalene til Oblivion og demonene lot dem bli svært kreative, så vi kunne fått alt fra demon-vaskebjørner til svære zombie-drager til ildsprutende havfruer, og mye mer. I stedet fikk vi de samme fiendene vi allerede har sloss mot i Morrowind. Hva var da poenget med portalene i første omgang?

 

Det samme gjelder Skyrim. Vikingefantasy er jo en ting, men de kunne lett ha vært svært kreative og laget en drøss nye fiender vi aldri har sett før. Noen kunne vært inspirert av virkeligheten (isbjørner?), mens andre kunne ha vært fri fantasi. De kunne ha gjort så godt som hva de ville, om det så var å lage en 100 meter høy robot-drage, men neida. I stedet for å være kreative i Oblivion eller Skyrim, endte de opp med å virke ganske late.

 

Dette er nok i hovedsak hvorfor jeg er skeptisk til neste spill i serien. De har anledning til å lage et spill som er sprøere enn Alice in Wonderland, og virkelig lage et spill man husker fordi det gjør så mye nytt. Vi kan ha flere titalls monstertyper vi aldri har møtt i et spill før, magi vi aldri har sett, områder vi aldri kunne drømt om. Men i stedet blir det nok høyst sannsynlig bare enda mer standard fantasy uten personlighet. Selv i gode, gamle Dungeons & Dragons er det bare å hoppe ned i Underdark, så finner man en hel verden der det kryr av alt mulig som er rimelig unikt til D&D. Hvorfor er det da så lite unikt i Elder Scrolls?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt skrevet post igjen. Jeg tror bare spørsmålene der får henge i luften til evt. noen har gode svar på dem.

 

Jeg kan bare si at jeg er enig i dette med portalene og at jeg tror BGS lærte av til sin TES serie. Jeg tror ikke noen rekker opp handa på neste TESmøte i BGS og foreslår at man burde ha portaler slik som i Oblivion. I MMO er det litt annerledes. I TESO funker disse ankerene greit.

 

Så til dette med Khajit og Argononians. Dette blir mye smak og behag. Hvis man savner disse slik som du har du helt rett i å mene at BGS burde valgt en annen provins. Personlig liker jeg lav fantasy og derfor savner jeg ikke disse klassene. Sånn sett for meg er Skyrim et godt valg.

 

Jeg synes TES spillene i seg selv har mye personlighet og kanskje den beste loren i spill der ute. Men enkelt karakterer mangler mye av det. Det er vel bare Max von Sydows karakterer i Skyrim som har det (pluss leder av Greybeards). I TESO synes jeg det er flere karakterer som har det. Så siden Zenimax sikkert har lært mye av BGS, kanskje BGS kan plukke opp noe ifra Zenimax her.

Lenke til kommentar

Halvparten av tiden må brukes på inventory management og loking i menyene. [klipp]

De største endringene er byggesystemet, som også bare er mediokert i forhold til hva jeg forventer av et av de største mest suksessrike spillselskapene i verden.

[klipp]

Helt enig i kritikken på inventory management i FO4. Her går det mye tid.

Samtdig kan jeg legge til at taste-systemet i byggingen er veldig merkelig. Mye: var det E eller Enter, eller R jeg skulle trykke? Eller var det det Esc eller TAB for å avslutte/komme tilbake i menyen? Samt at knapp-valget er langt fra hverandre. Dette kunne jeg sikkert endret på, men , men. Også knotete med at man i byggeproseessen plutselig legger ting i settlementsens inventory, fordi knapp for å gå tilbake i menystemet er samme knapp.

 

Men alt dette til side, skulle jeg gjerne visst hva BGS skulle gjort for at byggesystemet skulle blitt bra i deres øyne?

Endret av maanemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig i kritikken på inventory management i FO4. Her går det mye tid.

 

Samtdig kan jeg legge til at taste-systemet i byggingen er veldig merkelig. Mye var det E eller Enter, eller R? Eller var det det Esc eller TAB for å avslutte/komme tilbake i menyen. Samt at knapp-valget er langt fra hverandre. Dette kunne jeg sikkert endret på, men , men. Også knotete med at man i byggeproseessen plutselig legger ting i settlementsens inventory, fordi knapp for å gå tilbake i menystemet er samme knapp.

 

Men alt dette til side, skulle jeg gjerne visst hva BGS skulle gjort for at byggesystemet skulle blitt bra i deres øyne?

 

Jepp! Akkurat dette jeg siktet til. Er akkurat som de porta over og bare valgte noen tilfeldige knapper, som ikke er konsistent med f.eks pipboy-menyen. Slike ting gjør at hele greia føles forhastet og lite gjennomtenkt. Tror rett og slett det er dårlig porta...

Har også opplevd mye fler bugs enn i de tidligere Fallout-spillene. Hele områder som ikke rendres riktig, og som krever restart av hele spillet for å fungere igjen...

Lenke til kommentar

Jepp! Akkurat dette jeg siktet til. Er akkurat som de porta over og bare valgte noen tilfeldige knapper, som ikke er konsistent med f.eks pipboy-menyen. Slike ting gjør at hele greia føles forhastet og lite gjennomtenkt. Tror rett og slett det er dårlig porta...

Har også opplevd mye fler bugs enn i de tidligere Fallout-spillene. Hele områder som ikke rendres riktig, og som krever restart av hele spillet for å fungere igjen...

Ja, enig i det at porten virker som hastverksarbeid. Litt merkelig at QA og betatesting ikke har fanget opp dette.

 

Begynte å lure på om du mente at byggesystemet ikke var omfattende nok. Men altså ikke det som ble ment da, skjønner jeg. :)

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...