Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Windows er kanskje blitt bedre, men dette er nylige data der jeg testet min 9900k med Micron rev. E mot B-die og prøvde så å skru av SMT: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1tM3BiDqnQ7i0hc3pIzJZVMKLrEHGUlOGjDLuvfYVVEU/edit?usp=sharing

 

Som du ser oppdaget jeg nok en gang en forbedring ved å skru av SMT, spesielt minimum framerate.

 

EDIT:

Dessuten testet jeg 3900X uten Precision Boost, det var låst 4350 MHz på 1.35V

Ofte er det mulig å senke CL på Micron E-die mer om du ljører opp srkundær å tertiær, de har mindre å si for ytelsa. Jmf bullzoudvideoen (13-18-18@3400) litt senere i tråden kan det hende 15-19-19-36 går an, til og med 14-20-20-38 kan kanskje gå. I spill vil begge disse som oftest gi bedre ytelse enn 15-18-18-34. Har ikke ryzen selv, så vet ikke helt hvordan det påvirker de, bare coffee lake nå, der spiller timing 2, 3 og 4 liten rolle i spill, nr.1 utgjør mye. Hovedforskjellen på E-die og B-die hva spillytelse angår er nok tRFC som B-die er kongen av. Hynix CJR yter omtrent som E-die, men må ofte ha litt slappere CL, oftere CR2, men kan kjøre lavere tRFC. På 3600 greier B-die ofte rundt 300, CJR rundt 450 og E-die rundt 550, litt avhengig av lotteriet :)

 

Interessant at SMT-buggen fremdeles er så fremtredende i endel spill. Mye har blitt bedre siden 9900K launch da 9700K slo den i nær sagt alle spill, nå vinner 9900K som oftest, men ikke alltid. WH er vell blant verstingene.

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Ofte er det mulig å senke CL på Micron E-die mer om du ljører opp srkundær å tertiær, de har mindre å si for ytelsa. Jmf bullzoudvideoen (13-18-18@3400) litt senere i tråden kan det hende 15-19-19-36 går an, til og med 14-20-20-38 kan kanskje gå. I spill vil begge disse som oftest gi bedre ytelse enn 15-18-18-34. Har ikke ryzen selv, så vet ikke helt hvordan det påvirker de, bare coffee lake nå, der spiller timing 2, 3 og 4 liten rolle i spill, nr.1 utgjør mye. Hovedforskjellen på E-die og B-die hva spillytelse angår er nok tRFC som B-die er kongen av. Hynix CJR yter omtrent som E-die, men må ofte ha litt slappere CL, oftere CR2, men kan kjøre lavere tRFC. På 3600 greier B-die ofte rundt 300, CJR rundt 450 og E-die rundt 550, litt avhengig av lotteriet :)

 

Interessant at SMT-buggen fremdeles er så fremtredende i endel spill. Mye har blitt bedre siden 9900K launch da 9700K slo den i nær sagt alle spill, nå vinner 9900K som oftest, men ikke alltid. WH er vell blant verstingene.

Dette ble testet på en 9900k

 

Strammet alltid inn i rekkefølgen CL, RCD og RP, RAS, RC, RFC, RRDS/RRDL/FAW, WR, CWL, RTP, CKE, REF, og så de tertiære timingen.

Startet på 18-22-22-44 1.45V for rev. E, og bootet opp til maksimal frekvens, så timinger, før testing kjørte jeg 10 minutter GSAT (120 minutter for B-die 4000 MHz)

 

Det jeg ikke testet før brikkene gikk i retur var lavere ring ratio, har faktisk klart å få post på 4400 MHz med 46 ring ratio (ikke sjans til å komme inn i Windows)

Lenke til kommentar

Dette ble testet på en 9900k

 

Strammet alltid inn i rekkefølgen CL, RCD og RP, RAS, RC, RFC, RRDS/RRDL/FAW, WR, CWL, RTP, CKE, REF, og så de tertiære timingen.

Startet på 18-22-22-44 1.45V for rev. E, og bootet opp til maksimal frekvens, så timinger, før testing kjørte jeg 10 minutter GSAT (120 minutter for B-die 4000 MHz)

 

Det jeg ikke testet før brikkene gikk i retur var lavere ring ratio, har faktisk klart å få post på 4400 MHz med 46 ring ratio (ikke sjans til å komme inn i Windows)

Ok, høres ut som du har gjort en god jobb med brikkene :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det med saken å gjøre? Tror du ikke jeg har vært borti doa varer fra asus eller?  :rofl:

 

Dette er ikke mitt. Typisk at det er noe som er doa når jeg skal kline sammen en maskin for noen andre. Får det liksom ikke ferdig og får rydda opp nå. Kjerringa blir muggen. Jeg blir pisst. Vond syklus.

Du får gjøre som meg, server noe godt til kjerringa sammen med noe alkohol og sørg for at dere har en natt hun ikke glemmer, så fikser du pc problemene etterpå :p , bruker i alle fall å få bort min frustrasjon når ting feiler.

Lenke til kommentar

Sprøtt hvor utviklingen tar oss.

Noen som tror at vi kommer til å se noen endring i hastigheten på cpu'ene våre snart? Savner virkelig et annet og kjappere materiale enn det som brukes i dag og det fantes mange lovnader bare for 10-12 år siden... Sukk...

Er spent å se om Amd greier å forbedre IPC enda mer med neste generasjon og om de har noen flere triks i lommene...

Lenke til kommentar

Sprøtt hvor utviklingen tar oss.

Noen som tror at vi kommer til å se noen endring i hastigheten på cpu'ene våre snart? Savner virkelig et annet og kjappere materiale enn det som brukes i dag og det fantes mange lovnader bare for 10-12 år siden... Sukk...

 

Er spent å se om Amd greier å forbedre IPC enda mer med neste generasjon og om de har noen flere triks i lommene...

5Ghz dagene er nok forbi for godt for å si det sånn videre. IPC og andre forbedringer er veien videre ja, det blir flere og flere kjerner også. Transistorene vil ikke greie så høye frekvenser når det blir mindre og mindre. En løsning de snakker om er å printe flere transistorer over hverandre når de kommer på 1nm så de tåler mere varme osv.  

 

Finner ikke igjen den artikkelen men leste noe sånt :p

 

Edit: Tror kanskje det var denne 

 

https://semiengineering.com/transistor-options-beyond-3nm/

Endret av -=HellBound=-
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...