Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Hvordan tror dere AMD Zen vil være sammenlignet med:

 

https://www.pcper.com/reviews/Processors/Intel-Core-i7-7700K-Review-Kaby-Lake-and-14nm/Power-Consumption-Perf-Dollar-Closi

 

power-idle.png

power-load.png

 

56 watt uten skjermkort på lav belasting.

og 146.8 watt med skjermkort på høy belasting er ikke ille.

Men kunne vært bedre.

 

Lurer litt på om det er uten skjermkort eller 80 plus platium PSU. Da denne testen gir lavere strømbruk en min pc FX 8350.Eller i7 2600k.

"og 146.8 watt med skjermkort på høy belasting er ikke ille. Men kunne vært bedre." 

 

 Ikke helt med her LMH1... Du er klar over at et mid-range skjermkort trekker omtrent like mye strøm som det du skriver om her? Og hva mener du at det kan bli bedre, når RX1070 og 1060 trekker nesten det samme av watt alene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen som vet enda hvor bra/dårlig, hvor mye av ditt og datt en ryzen CPU bruker, er jo lite vits i å spekulere i watt bruk uansett, hvem bryr seg om slikt utenom Fredrik Hauge?

En mainstream 4 core CPU med ett mid-high range skjermkort bruker da neppe mer enn 250-350 watt når man spiller og det gjør den i kanskje 2-3 timer, er ikke mye forskjell på strømregninga man ser uansett, dropp 1 cola flaske i helga og du har til den ekstra 10ern det koster.

 

Pro tip, kjøp deg en watt måler på biltema/jula/clas ohlson.

 

Litt morsomt å se at sandy bridge er nest best på watt usage under load ifølge den grafen der.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Det er ingen som vet enda hvor bra/dårlig, hvor mye av ditt og datt en ryzen CPU bruker, er jo lite vits i å spekulere i watt bruk uansett, hvem bryr seg om slikt utenom Fredrik Hauge?

En mainstream 4 core CPU med ett mid-high range skjermkort bruker da neppe mer enn 250-350 watt når man spiller og det gjør den i kanskje 2-3 timer, er ikke mye forskjell på strømregninga man ser uansett, dropp 1 cola flaske i helga og du har til den ekstra 10ern det koster.

 

Pro tip, kjøp deg en watt måler på biltema/jula/clas ohlson.

 

Litt morsomt å se at sandy bridge er nest best på watt usage under load ifølge den grafen der.

En 8-kjerna Zen vil ha en TDP på 95w, mens en 6-kjerna vil få 65w... En 4-kjerna zen vil trolig få en TDP på 45w.

Lenke til kommentar

For alle som lurer på mest mulig informasjon rundt Ryzen, bruk https://www.reddit.com/r/Amd/.

 

Men ta alt med EN STOR KLYPE SALT. Samt slutt å skriv ting som om de er fakta, når ingen vet enda og AMD cherrypicker som alle andre store selskap.

 

For dere som ikke skjønner hva det betyr, så betyr det tenk litt selv, ikke hopp på hype-train.

 

SPECULATION:

Personlig mener jeg at dersom AMD ikke har tatt igjen Intel på IPC fra Broadwell, så har de egentlig tapt.

Benchmarks fra Zen8C/14 VS 6900K på samme clockspeed viser at AMD muligens har tatt igjen Broadwell. Hvor mye mer er usikkert. 

Om de har klart det, da er det å låse segmentene og konkurrere på pris. Gå for marketshare. De har så lav marketshare at det kan egentlig bare gå en vei.

 

------

Som sagt, kun spekulering. Men amd-redditen har en del flinke folk som jobber seg fram til mye forskjellig data. 

 

Edit: Skriveleif

Endret av iNorway
Lenke til kommentar

Personlig mener jeg at dersom AMD ikke har tatt igjen Intel på IPC fra Broadwell, så har de egentlig tapt.

 

Dette er en useriøs forventning. Så AMD har ligget flere titalls prosenter i IPC, strømforbruk og gudene vet hva bak Intel i årevis. Og en tre år lang ansettelse av tidligere Intel-ingeniør Jim Keller, hvis team Zen-arkitekturen kan krediteres, skal plutselig sette AMD bare 2-3% (som er det BW er i forhold til SL) bak den mest formidable mikroprosessorutvikleren på denne jord? Den samme utvikleren og dets produkter som AMDs Zen henter mest innflytelse fra? AMD har mye å gå på mtp. CPU-teknologien stillstand de siste årene. Men la oss være litt nøkterne her og holde føttene våre godt plantet på jorden med forventningene våre. Å kreve Broadwell-IPC som et minimum for AMD er urettferdig og urealistisk. AMD sa da vitterlig selv at Zen ville ha 40% forbedringer i IPC over Excavator. Regn ut tallet selv, og se hva du kommer frem til.

 

Nå sier jeg ikke at AMD ikke kommer til å imponere eller ikke kommer til å gi Broadwell-type IPC. Alt kan skje. Akkurat nå vet vi egentlig lite til ingenting. Men å kreve Broadwell-IPC vil si at Ryzen 8-kjerner skal yte det samme som 6900K. Hvorvidt du tror det kommer til å skje er en ting. Men at du mener dette er minstekravet for AMD (altså at de må starte herfra), er helt hinsides.

 

Som sagt, kun spekulering. Men amd-redditen har en del flinke folk som jobber seg fram til mye forskjellig data. 

 

Edit: Skriveleif

 

/r/AMD er det mest partiske stedet å begynne, hvis du skal finne gode analyser om AMD (like mye som å bruke /r/NVIDIA for å finne ut noe saklig om NVIDIA). Innlegg på innlegg med forhåndsplukkede grafer, prislister og tester hvor et bestemt AMD-produkt gjør det bedre enn NVIDIA/Intel, eller latterlige spådommer om AMD-produkter -- Vega-spådommene om dagen er på grensen av idioti -- er sedvane. Forumet er bra for AMD-nyheter, og har inniblant noen gode analyser av deres produkter, eller referanser til slike. Men som i de andre forumene dedikert til de ulike selskapene, er 60-70% av innholdet ren søppel. Vi snakker om et forum som nesten ukentlig gir oppdateringer på hvordan AMD-aksjer har nådd nye høyder, som om det har noe meningsfull innvirkning på deres liv...

 

Uten å gå altfor hardt ut mot ett selskap, er dette som sagt tilfelle i de andre subredditene og (/r/Intel, /r/NVIDIA). De er stort sett kuber for fanboysvermen til å masturbere hverandre, mens de snakker om hvor gode det gitte selskapet og dets produkter er.

Endret av La Menthe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

La Menthe: "Som sagt, kun spekulering"


 

Men ja, skjønner hva du mener. Grunnen til den forventningen er egentlig bare det at hvor lenge klarer AMD å holde seg i live selv om de ligger så sinnsykt langt bak? Selv om de har hatt Excavator å jobbe med nå de siste 5(?) årene har de vel fortsatt hatt folk i arbeid på å finne neste steg, da den prosessorarkitekturen var ganske dårlig sammenligned med Intel.

 

Klarer faktisk ikke å tenke meg fram til at et så stort selskap ikke har tenkt lengre fremover.

Lenke til kommentar

Arbeidet med Zen startet i 2012, rett etter ansettelsen av Keller. Han dro fra selskapet i 2015, etter at Zen var mer eller mindre ferdigstilt. Vi snakker altså om tre år her. Tre år med en av industriens største legender/innovatører bør være tilstrekkelig nok til å få til noe veldig bra. Vi snakker om den samme personen som hjalp Apple til å gjøre deres mobilprosessorer til de høytytende og strømsparende markedslederne som de har vært de siste årene. En A10-prosessor i dag gir dobbel så høy entrådet ytelse som en SD820, med lavere strømforbruk.

 

Men Zen er en helt ny mikroarkitektur med det som ser ut som flere likheter/innflytelse fra Intel enn AMDs egne prosessorer. IPC lik Broadwell (eller mer) vil være mer en overraskelse enn en faktisk forventning. Selv håper jeg du har rett, da jeg, som den tek-nerden jeg er, leter etter en god grunn til å oppgradere min fullt fungerende 2600K.

 

AMD er faktisk ikke så stor som du tror. Til sammenligning har Intel et R&D-budsjett som er hele 15 ganger, eller 1500%, høyere. 

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Jeg vil tro det er helt motsatt.

 

Skal AMD komme seg inn i massene igjen er de nødt til å konkurrere på pris.

 

Husk at 90% av gamere ikke er aktive brukere av hardware forumer, men alle har en eller annen gang hørt at de må holde seg unna AMD. Vi her inne vet jo at AMD nå kan vise seg å bli kjempebra, men det vet ikke gameren som har blitt informert i årevis om at AMD er dårlig. AMD må skape blest med gode priser og god ytelse om de skal klare å bygge seg opp et godt renomé og rykte blant gamere igjen :)

Jeg bygde vel min første PC på den tiden da Athlon 64 var the shit, så jeg ble jo da heller fôret et bilde av at AMD var konge og Intel var ganske lame. Jeg sitter nå på en i5-2500 (ikke k ...) som fortsatt holder koken, men jeg håper virkelig AMD innfrir her. Neste oppgradering blir nok til AMD kun av prinsipp med mindre Ryzen flopper fullstendig.

Lenke til kommentar

Hatt mye forskjellig jeg ikke kan huske, men første PCen jeg satt sammen selv hadde en AMD Duron :) (Husker ikke modell, åra flyr).

Denne ble etterfulgt av en Athlon 64 3200 som jeg mener å huske jeg kjørte på 2.4GHz eller noe der omkring. 

 

Etter dette har det gått i Intel. C2D E6600, C2Q Q6600, i7 2600K.

 

Hadde vært moro med AMD igjen, men de må se og få sluppet Ryzen!

Lenke til kommentar

Nåja, hva prisen blir får vi se ;)

 

Trenger ikke kjempe om ytelse? Jeg tenker på å oppgradere til en i7 7700K. Altså den ytelsen jeg vil ha/kan ta meg råd til. Om ikke AMD leverer noe til rundt samme pris (litt mer eller litt mindre) som yter likt eller bedre, så blir det Intel på meg igjen.

Om AMD leverer en prosessor som yter 5-10% dårligere, til en pris som er 20% lavere, så blir det AMD på meg^^

Lenke til kommentar

Det er knusktørt med hardware-nyheter om dagen, så er kanskje på tide med noen rykter.

I følge denne kinesiske kilden, vil vi ikke se noe 4C/8T Ryzen-prosessor før på slutten av sommeren. Han nevner en innledningsvis lansering av Ryzen 8C/16T (som han gir en estimert prisantydning på €520-720), men nevner ingenting om andre utgaver av prosessoren. Ryzen skal presenteres på GDC, og bli tilgjengelig i midten av Mars.

 

Hvor troverdig kilden og infoen er, er usikkert. Hvorfor vil AMD lansere hele seks typer forskjellige brikkesett, med totalt 15stk. hovedkort fra hver produsent, om det er sammen med bare en prosessor? Men så har vi heller ikke sett noe til noen andre prosessor enn nettopp denne...

 

Har en fullt fungerende 2600K fra fem år tilbake, som jeg ventet på å oppgradere. Med all hypen de siste par månedene, spørs det om tålmodigheten rekker enda flere måneder. Å be meg vente noen ytterligere måneder vil provosere fram en reaksjon Sirius Black verdig:

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Ja, har vært helt stille en stund nå, venter selv mer info så..

 

Prismessig kan de vel ikke lansere en eventuell Ryzen 6c/12t for så mye mer enn 4000,-, da det er det prisnivået 6800K ligger på (så lenge Ryzen ikke er bedre, såklart -- AMD lanserer ikke en bedre prosessor til en billigere pris). Dette må også ses i sammenheng med deres 4c/8t, som må konkurrere med den nyere 7700K, som koster rundt 3500,-. Selv hadde jeg håpet på 3500,- for 6c/12t og 3000,- eller mindre for for 4c/8t. 

 

Men først gjenstår det å se hvorvidt vi får noe annet enn deres "entusiastprosessor" i mars. Jeg håper virkelig den, nokså obskure, kinesiske kilden tar feil. 

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

http://hexus.net/tv/show/2017/01/AMD_s_chief_technical_officer_interviewed?sf52081299=1

 

Et lite intervju med  "AMD's chief technical officer"

 

Egentlig bare repetisjon av det vi vet tidligere, utenom at nå snakker han om at den 40% IPC økelsen fra bulldozer var et minimums-estimat, og at IPCen blir bedre enn tidligere vist. Håper så inderlig at det ligger sannhet i det.

Endret av iNorway
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...