Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

 

 

Jepp Ct. Om du klokker som fann er 3200 bedre. Men vi som ikke gjør det er det penger i dass.

PS: 5w er mye om du her 10 maskiner :)

Bruker ca 2.7w med alt på, nå i disse varme tider ligger jeg på ca 12,1500 watt.

Hur massa watters när det är kallt  då?

 

2700 watt. Da starter jeg opp alt.

 

Tänkte mer på att du skrev varma tider ja. För mig lät det som att det var varmt ute/inne på det du skrev. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jepp Ct. Om du klokker som fann er 3200 bedre. Men vi som ikke gjør det er det penger i dass.

PS: 5w er mye om du her 10 maskiner :)

Bruker ca 2.7w med alt på, nå i disse varme tider ligger jeg på ca 12,1500 watt.

 

Penger i dass er relativt Kjetil. Du overklokker skjermkorta dine og kjører viftene på dem på 100%, alt for å få noen få PPD mer enn stock til foldinga. Jeg orker ikke den støyen, for meg er det bortkastet.

 

Folk kjøper raske RAM brikker for å få mer ytelse. For noen er 15 fps mer i ett spill verdt det. Benchmarks trenger vi for å vise den forskjellen, for ja når man faktisk spiller så er det vanskelig å se den forskjellen, selv om den er der. Om den extra ytelsen er verdt det får være opp til hver og en. En slags sweetspot i dag virker å være DDR4 3200 Mhz CL14 brikker, så man må ikke kjøpe de dyreste der ute heller :)

 

Jepp, takker og det er jo okay. Klokke gpuene mere er ca 100watt opp. Test selv, lite forskjell i watt. Men ca 500-1.2mil mere på det du vet? Men ferdig nå :green:

Lenke til kommentar

 

 

 

Jepp Ct. Om du klokker som fann er 3200 bedre. Men vi som ikke gjør det er det penger i dass.

PS: 5w er mye om du her 10 maskiner :)

Bruker ca 2.7w med alt på, nå i disse varme tider ligger jeg på ca 12,1500 watt.

Hur massa watters när det är kallt  då?

 

2700 watt. Da starter jeg opp alt.

 

Tänkte mer på att du skrev varma tider ja. För mig lät det som att det var varmt ute/inne på det du skrev. 

 

Hehe. Er 26,4c inne nå. Orker ikke varmen og jeg sparer penger i strøm.

Lenke til kommentar

Du merker ikke nødvendigvis forskjellen på 67 og 78 fps, men når den i visse spill er 54 og 62 vil du begynne å merke den. Når 3200 MHz koster omtrent det samme og gir 5-25% bedre ytelse i spill på high end gpuer mot kanskje 3 watt ekstra forbruk så vil de fleste si det er verdt det. Ville du virkelig kjøpt Ryzen 1600X og 1080 og 2133-minne når 3200 koster omtrent det samme?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du merker ikke nødvendigvis forskjellen på 67 og 78 fps, men når den i visse spill er 54 og 62 vil du begynne å merke den. Når 3200 MHz koster omtrent det samme og gir 5-25% bedre ytelse i spill på high end gpuer mot kanskje 3 watt ekstra forbruk så vil de fleste si det er verdt det. Ville du virkelig kjøpt Ryzen 1600X og 1080 og 2133-minne når 3200 koster omtrent det samme?

Bedre binna brikker bruker ofte mindre strøm også. Samme som cpuer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du merker ikke nødvendigvis forskjellen på 67 og 78 fps, men når den i visse spill er 54 og 62 vil du begynne å merke den. Når 3200 MHz koster omtrent det samme og gir 5-25% bedre ytelse i spill på high end gpuer mot kanskje 3 watt ekstra forbruk så vil de fleste si det er verdt det. Ville du virkelig kjøpt Ryzen 1600X og 1080 og 2133-minne når 3200 koster omtrent det samme?

Jaha. https://www.komplett.no/product/866398/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/kingston-value-ddr4-2133mhz-8gb#

 

1080 har jeg mange av, ryzen 1800x kjøper jeg for å teste.

Lenke til kommentar

 

Du merker ikke nødvendigvis forskjellen på 67 og 78 fps, men når den i visse spill er 54 og 62 vil du begynne å merke den. Når 3200 MHz koster omtrent det samme og gir 5-25% bedre ytelse i spill på high end gpuer mot kanskje 3 watt ekstra forbruk så vil de fleste si det er verdt det. Ville du virkelig kjøpt Ryzen 1600X og 1080 og 2133-minne når 3200 koster omtrent det samme?

Jaha. https://www.komplett.no/product/866398/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/kingston-value-ddr4-2133mhz-8gb#

 

1080 har jeg mange av, ryzen 1800x kjøper jeg for å teste.

Tar å siterer meg selv her. Ikke store forskjellen.

 

Ikke store forskjellen mellom 2400 og 3200 minne da.

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3707489

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3294849

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må bare forhøre meg her om noen har vært borte i samme problem som meg og kan komme med noen tips?

 

Nesten hver gang jeg skal skru på det nye systemet mitt så får ikke skjermen signal. Jeg blir deretter nødt til å hardboote maskinen. Noen få ganger kommer signalet andre bootup men andre ganger bruker jeg bortimot 10 forsøk, helt random. Det er så utrolig irriterende at jeg holder på å bli sprø. Utenom dette så kjører systemet stabilt og cpu ligger på 3,9GHz @ 1.34v.

 

Systemet: Asrock Fatality X370 itx, R7 1700, 1x8GB Corsair Vengence 3200MHz CL16 (kjøpte brukt og den ene sticken er ødelagt), 256GB Evo 960, SFX600, GTX 1080 Evga SC, Kraken X52, NCase M1.

Lenke til kommentar

http://www.tomshardware.com/reviews/intel-core-i7-5960x-haswell-e-cpu,3918-13.html 2133 vs 2800 krever 0.15W ekstra i timen. 3200 bruker kanskje 0.2W ekstra? Om maskina da står på 10 timer om dagen i et år bruker en slik setup ca 700W årlig ekstra, 70 øre for tidvis vesentlig lavere ytelse. Om du bruker maskinene 24/7 koster det 2 kroner. Om du har 100 maskiner får du jo et par øl på byen ;) evt nesten 1 øl om du bruker 100 maskiner 10 t daglig ;)

 

Edit: mulig forskjellen er betydelig større med ryzen, da gir det mer mening.

Endret av Cowboystrekk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hehe. Derfor ryzen 1800x. Billigere og mindre strøm. 6800(3700/ 5960x3700) :)

Har jo 32GiB. Da vil det koste meg mindre :)

Hva bruker du egentlig maskinene til? Jeg ble litt nysjerrig? Litt uvanlig at man kjører tipp end cpu og gpu og nerfer systemet med ram? Om dde ikke brukes til spill eller minnekrevende program forstår jeg det bedre :)

 

Bruker de til folding. 8 x 3770K, en 5960 og en 6800 og 12 1080.

Watt betyr mye om du har nok hw.

Kjører kun 4 gpu. Blir for varmt med alle på nå.

Det er grunne for å vurdere 2x 1800x. Forskjell på 2x 140w og 95

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Må bare forhøre meg her om noen har vært borte i samme problem som meg og kan komme med noen tips?

 

Nesten hver gang jeg skal skru på det nye systemet mitt så får ikke skjermen signal. Jeg blir deretter nødt til å hardboote maskinen. Noen få ganger kommer signalet andre bootup men andre ganger bruker jeg bortimot 10 forsøk, helt random. Det er så utrolig irriterende at jeg holder på å bli sprø. Utenom dette så kjører systemet stabilt og cpu ligger på 3,9GHz @ 1.34v.

 

Systemet: Asrock Fatality X370 itx, R7 1700, 1x8GB Corsair Vengence 3200MHz CL16 (kjøpte brukt og den ene sticken er ødelagt), 256GB Evo 960, SFX600, GTX 1080 Evga SC, Kraken X52, NCase M1.

Hva om du setter tilbake til stock (reset i Bios), og ser om problemene med hardboots/reboots forsvinner?

 

Dersom problemet er borte da, foreslår jeg at du lar det være slik og heller overklokker via AMD's utility.. Til "stabilt" [email protected].

 

Verdt å prøve ihvertfall.

 

PS.

Mitt Ryzen system (første gen hk/bios) var plent umulig å få til noe "stabil" overklokk via bios.

Omtrent samme symptomer som du beskriver.

Så jeg gjorde all oc/benching via AMD's utility.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...