Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Må bare forhøre meg her om noen har vært borte i samme problem som meg og kan komme med noen tips?

 

Nesten hver gang jeg skal skru på det nye systemet mitt så får ikke skjermen signal. Jeg blir deretter nødt til å hardboote maskinen. Noen få ganger kommer signalet andre bootup men andre ganger bruker jeg bortimot 10 forsøk, helt random. Det er så utrolig irriterende at jeg holder på å bli sprø. Utenom dette så kjører systemet stabilt og cpu ligger på 3,9GHz @ 1.34v.

 

Systemet: Asrock Fatality X370 itx, R7 1700, 1x8GB Corsair Vengence 3200MHz CL16 (kjøpte brukt og den ene sticken er ødelagt), 256GB Evo 960, SFX600, GTX 1080 Evga SC, Kraken X52, NCase M1.

Hvilken bios bruker du, den siste? Hadde samme problem på eldre bios, var en del bugs med "cold boot" 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Snip

 

 

Hvilken bios bruker du, den siste? Hadde samme problem på eldre bios, var en del bugs med "cold boot" 

 

 

Takker for svar folkens:

 

TL1000S: Det forekommer også singaltap til skjerm under stock/optimized bios, men kanskje det skjer mer sjeldent?! Skal helt klart teste ut stock settings i bios en stund og heller benytter Master til å klokke for å se om det utgjør noen forskjell på hyppigheten av feilen. Eneste minuset er at man alltid må huske å aktivere profilen ved startup dessverre. Må også faktisk teste ut F-Stream til AsRock for å klokke. Ser at det programmet har

auto apply profile når programmet starter :D

 

HellBound: Bruker siste versjon som er 3.0 (AGESA 1.0.0.6A) fra 21 Juli.

Endret av €tt@n
Lenke til kommentar

Kan meddele det at nå 2 dager uten bios OC, så har jeg ikke slitt i den grad med signal tap til skjerm. Så det virker faktisk som om bios'en til HK'et mitt er synderen her. Bruker nå bare F-Stream (AsRock software) på OC med auto apply av profil og autorun ved oppstart av Windows^^.

 

Takker for tipset TL1000S :D

Lenke til kommentar

Kan meddele det at nå 2 dager uten bios OC, så har jeg ikke slitt i den grad med signal tap til skjerm. Så det virker faktisk som om bios'en til HK'et mitt er synderen her. Bruker nå bare F-Stream (AsRock software) på OC med auto apply av profil og autorun ved oppstart av Windows^^.

 

Takker for tipset TL1000S :D

 

Hei du! Utifra erfaringer jeg nå har med 2-3 hovedkort med X370 og AB350 ITX Gaming (alle sammen ASRock Gaming ITX) så virker det som minne er synderen. Jeg investerte i g.skill 4133Mhz og kjører igjen på 3900Mhz med 1800X og 3466Mhz på rammen i min maskin. Fungerer golden :)

 

Kjørte før med Crucial 2133Mhz på 2800Mhz og det fungerte fint på Ryzen 7, men Ryzen 3 var ikke så gira på det...

Lenke til kommentar

 

Håper det blir litt som ryzen. At diverse patcher og drivere gir solide ytelsesøkninger over tid.

 

Minner meg om et gammelt ordtak... Den som venter på AMD, venter som regel forgjeves....

 

Ang ryzen er jeg ikke helt enig. De ligger riktignok litt under Intel i spill, men takket være patcher i f.eks AOTS, ROTR og noen andre har ytelsa steget betraktelig siden lansering. Spesielt om man bruker raskt minne er ytelsa svært like i flere spill, og når GPU når sitt tak er ytelsa lik.

Lenke til kommentar

 

 

Håper det blir litt som ryzen. At diverse patcher og drivere gir solide ytelsesøkninger over tid.

Minner meg om et gammelt ordtak... Den som venter på AMD, venter som regel forgjeves....

Ang ryzen er jeg ikke helt enig. De ligger riktignok litt under Intel i spill, men takket være patcher i f.eks AOTS, ROTR og noen andre har ytelsa steget betraktelig siden lansering. Spesielt om man bruker raskt minne er ytelsa svært like i flere spill, og når GPU når sitt tak er ytelsa lik.

Generelt i spill som er cpu bound, så er forskjellen 20-30% om begge systemer er klokket "max"

 

Tenker da på kabylake/skylake x VS Ryzen.

 

Stock er det mindre forskjell, da stock ytelse på f.eks x299 cpuene er svært konservativ i forhold til potensialet.

 

Holder på å teste Threadripper 16core nå, så får se om den nærmer seg mere enn Ryzen 1800x.

Lenke til kommentar

Nizzen: Ja, med OC er Intel kongen, MEN husk at svært mange som handler både Ryzen og Intel ikke driver med overklokking. For Intels vedkommende er det jo bare få hovedkort i tillegg til få CPUer som støtter OC overhodet. Driver du med OC og i hovedsak spiller er Intel en no-brainer i de fleste tilfeller, meeen om du ikke OCer og gjør litt annet på si\evt tar opptak mens du spiller er nok Ryzen en bedre deal for mange. Jeg tipper sistnevnte grupper er større enn førstnevnte.

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Nizzen: Ja, med OC er Intel kongen, MEN husk at svært mange som handler både Ryzen og Intel ikke driver med overklokking. For Intels vedkommende er det jo bare få hovedkort i tillegg til få CPUer som støtter OC overhodet. Driver du med OC og i hovedsak spiller er Intel en no-brainer i de fleste tilfeller, meeen om du ikke OCer og gjør litt annet på si\evt tar opptak mens du spiller er nok Ryzen en bedre deal for mange. Jeg tipper sistnevnte grupper er større enn førstnevnte.

Om man kjører ryzen på stock med "stock" minne, så yter ryzen enda verre :p.

Så det er sagt. Ryzen yter bra om man gjør noen grep. Kall det overklokking ;)

Lenke til kommentar

Om man ser på toppmodellene ja, men om man ser på i5 R5 så kommer sistnevnte totalt sett bedre ut uten OC i spill om man velger minne som kan kjøre på 2933\3200. https://www.youtube.com/watch?v=2_fAzBB_oAQ Etter patcher, bedre chipsetdrivere, bioser osv vinner R5 1600(X) over sine konkurrenter i Witcher 3, Crysis 3, ROTR, matcher i Division og AC, og taper kun i FC primal. Jeg tipper ting hadde sett greit ut for selv minne med 2666 og. Om du legger i 1500 til for en 1700X\7700K vinner sistnevnte, men om du vil bruke litt mindre penger og skal ha et 1060\1070ish skjermkort så er R5 bedre enn i5 i spill i tillegg til å fullstendig overkjøre i5 i alt annet for samme pris.

 

Med en 1060ish gpu er det stort sett irrelevant hvilken cpu du velger da gpu er flaskehals, og der hvor den ikke er det i lavere oppløsninger, er fps uansett svært høy. Om Ryzen greier 160 fps og Intel greier 180 har det lite å si for 99% av oss.

 

Kjører du 1080+ er Intel valget, men det er snakk om få som velger dette. 1060 er vell pr dags dato det mest brukte skjermkortet for steambrukere, 3 ganger så stort som 1080, så for flertallet gir faktisk R5 mer for pengene enn selv i7 i de aller fleste spill :)http://wccftech.com/steam-hardware-survey-2017-nvidia-amd-intel-gpu-cpu/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nizzen: Ja, med OC er Intel kongen, MEN husk at svært mange som handler både Ryzen og Intel ikke driver med overklokking. For Intels vedkommende er det jo bare få hovedkort i tillegg til få CPUer som støtter OC overhodet. Driver du med OC og i hovedsak spiller er Intel en no-brainer i de fleste tilfeller, meeen om du ikke OCer og gjør litt annet på si\evt tar opptak mens du spiller er nok Ryzen en bedre deal for mange. Jeg tipper sistnevnte grupper er større enn førstnevnte.

Om man kjører ryzen på stock med "stock" minne, så yter ryzen enda verre :p.

Så det er sagt. Ryzen yter bra om man gjør noen grep. Kall det overklokking ;)

 

Av det jeg leser så er forskjellen ikke så mye bedre.

Se denne. Kanskje du skjønner da at ikke alle har oc som hobby :)

https://www.youtube.com/watch?v=D_Yt4vSZKVk

Lenke til kommentar

 

Nizzen: Ja, med OC er Intel kongen, MEN husk at svært mange som handler både Ryzen og Intel ikke driver med overklokking. For Intels vedkommende er det jo bare få hovedkort i tillegg til få CPUer som støtter OC overhodet. Driver du med OC og i hovedsak spiller er Intel en no-brainer i de fleste tilfeller, meeen om du ikke OCer og gjør litt annet på si\evt tar opptak mens du spiller er nok Ryzen en bedre deal for mange. Jeg tipper sistnevnte grupper er større enn førstnevnte.

Om man kjører ryzen på stock med "stock" minne, så yter ryzen enda verre :p.

Så det er sagt. Ryzen yter bra om man gjør noen grep. Kall det overklokking ;)

 

 

Så du definerer å sette riktig XMP profil på minnet som overklokking? Selv om det pr. definisjon skulle være det, så er det mer slik at hvermansen definerer overklokking som å øke frekvensen på CPU/GPU.

De ander ikke det å sete riktig XMP profil på minnet som overklokking.

 

Og som folk nevner allerede, de færreste gidder å overklokke, selv om det i dag har blitt relativt enkelt og trygt.

 

Jeg er en av de som bare ønsker den raskeste hastigheten ut av boksen. Orker ikke styre med overklokking, selv om det var noe jeg drev mer med før i tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Nizzen: Ja, med OC er Intel kongen, MEN husk at svært mange som handler både Ryzen og Intel ikke driver med overklokking. For Intels vedkommende er det jo bare få hovedkort i tillegg til få CPUer som støtter OC overhodet. Driver du med OC og i hovedsak spiller er Intel en no-brainer i de fleste tilfeller, meeen om du ikke OCer og gjør litt annet på si\evt tar opptak mens du spiller er nok Ryzen en bedre deal for mange. Jeg tipper sistnevnte grupper er større enn førstnevnte.

Om man kjører ryzen på stock med "stock" minne, så yter ryzen enda verre :p.

Så det er sagt. Ryzen yter bra om man gjør noen grep. Kall det overklokking ;)

Så du definerer å sette riktig XMP profil på minnet som overklokking? Selv om det pr. definisjon skulle være det, så er det mer slik at hvermansen definerer overklokking som å øke frekvensen på CPU/GPU.

De ander ikke det å sete riktig XMP profil på minnet som overklokking.

 

Og som folk nevner allerede, de færreste gidder å overklokke, selv om det i dag har blitt relativt enkelt og trygt.

 

Jeg er en av de som bare ønsker den raskeste hastigheten ut av boksen. Orker ikke styre med overklokking, selv om det var noe jeg drev mer med før i tiden.

Ut av boksen gjør nok de fleste. Altså ikkje gå inn i bios i det heletatt.

 

Samme for meg, bare gir tips om hvordan for mest ytelse for pengene ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...