Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det negativt å si imot sjefen og eventuelt, hvordan skal man forholde seg?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Selvom sjefen sjøl gjør grove feil selv? Har på følelsen av at sjefen min tar alt ting utover meg og er "ute" etter å finne feil og mangler! Jeg hadde en sjef som jeg kom godt overens med, roste meg for den jobben jeg gjorde og lærte meg veldig mye. dessverre så ble denne personen flyttet til et høyere nivå pga de gode resultatene og ble derfor erstattet med en sjef som ikke har så god erfaring og er relativt ny innenfor dette feltet!

 

Denne nye sjefen og jeg har rett og slett ikke samme tankegang(som jeg hadde med min tidligere sjef) og har for å si det mildt sagt: kjørt bedriften til grunne(minus etter minus) Jeg selv føler at jeg kunne ha gjort en bedre jobb, både økonomisk og fremgang.

 

Blir det derfor feil av meg å gå til styret og påpeke dette?

 

(Flytt om dette ikke har noe med katogorien)

 

 

 

Anonymous poster hash: 2673e...5df

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Blir det derfor feil av meg å gå til styret og påpeke dette?

Tja. Ønsker du jobben hans eller en ny sjef?

Begge, for å være helt ærlig. Dog, syvende sist, jobben hans! Likevel så vil jeg jo ikke være en kødd for å få denne personen sparket eller snakke ned om denne personen I og med at denne personen er ny.

Problemet ligger mer på at jeg føler at denne personen ikke vil ty til min hjelp eller de erfaringene jeg har lært av min forrige sjef og hvordan han gjorde det. Det virker ut som at han vil gjøre på sin egen måte og ignorere mine erfaringer og kjennskap til markedet.

 

Anonymous poster hash: 2673e...5df

Lenke til kommentar

For det fyrste, er du sikker på at det er du som har rett og sjefen som tar feil?

 

Ein sjef skal tross alt balansere behova for å ha ei virksomheit som går i pluss, samtidig som ein må tilfredsstille diverse lovkrav og forpliktelsar. Utan å skulle påstå at du ikkje har rette kompetansen til å forstå utfordringane så fins det mange eksempler der sjefen må iverksette uøkonomiske tiltak for å ikkje bryte lova. Som f.eks ved å dele opp arbeidsdagen i fleire skift for å tilfredsstille arbeidsmiljølova sine krav til lengde på arbeidsdagen, sjølv om eit skift i teorien kunne gjort jobben åleine.

 

I tillegg skal ein god sjef passe på at arbeidstakarane trives godt nok i jobben til å holde seg til samme arbeidsgivar. Sjølv om det kan være økonomisk gunstig på kort sikt å kjøyre dei ansatte hardt, så vil det ikkje være lønnsomt på lengre sikt sidan det er dyrt å drive med opplæring av nyansatte.

 

Så sjekk fyrst opp slik at du er sikker på at det din nye sjef gjer er feil.

Deretter så er den rette tjenestevegen å gå til sjefen din med dine bekymringer, men du kan også ta det eit nivå høgare opp dersom dette er nødvendig. Men då må du som sagt være sikker i di sak. Dersom du klager på sjefen din til toppledelsen utan at du får medhold så har du nok brendt dine muligheiter til seinare opprykk. 

 

 

 

I norge er det høg takhøgde for kunne påpeike feil som sjefen gjer. I mange andre land er det eit sterkt hierarki der ein aldri kan seie imot sjefen, men i norge er vi langt mindre formelle og toleransen for å komme med andre forslag er stor. I alle fall så lenge du ikkje nekter å gjere jobben dersom sjefen til slutt velger ei anna løysning.

Det er derfor i stor grad også forventa at du påpeiker feil som sjefen gjer då det å berre stå og passivt sjå på blir sett på som illojalt.

 

Det er ikkje gitt at det er alle virksomheiter som vil sette pris på at du går rett til toppledelsen i staden for å prøve å løyse problemet på eit lavare nivå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Selvom sjefen sjøl gjør grove feil selv? Har på følelsen av at sjefen min tar alt ting utover meg og er "ute" etter å finne feil og mangler! Jeg hadde en sjef som jeg kom godt overens med, roste meg for den jobben jeg gjorde og lærte meg veldig mye. dessverre så ble denne personen flyttet til et høyere nivå pga de gode resultatene og ble derfor erstattet med en sjef som ikke har så god erfaring og er relativt ny innenfor dette feltet!

 

Denne nye sjefen og jeg har rett og slett ikke samme tankegang(som jeg hadde med min tidligere sjef) og har for å si det mildt sagt: kjørt bedriften til grunne(minus etter minus) Jeg selv føler at jeg kunne ha gjort en bedre jobb, både økonomisk og fremgang.

 

Blir det derfor feil av meg å gå til styret og påpeke dette?

 

(Flytt om dette ikke har noe med katogorien)

 

 

 

Anonymous poster hash: 2673e...5df

Om du går direkte til hele styret vil styret måtte velge mellom deg og din sjef.

 

Faktum at du ikke rykket opp når din gamle sjef ble flyttet tyder vel på at du ikke er helt klar for sjefsstolen enda, og dermed er det kanskje tvilsom om valget går i din favør.

 

Prøv å jobbe med nye sjefen og forklare hvorfor du anser at man kan oppnå bedre resultater ved å gjøre ting på en annen måte. De aller fleste vil sette pris på dette om det ikke blir fremsatt på en måte som ligner personlig kritikk (uten noe løsningsforslag), men forstås som konstruktive forslag på hvordan noe kan gjøres bedre (dog la sjefen ta valget mellom alternativene).

 

Om det da ikke fungerer ville jeg tatt en prat med min gamle sjef for å prate litt om din situasjon, og om eventuelt du bør søke deg bort derifra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...