Gå til innhold

Bank godtar ikke samboer som medlåntaker


Tullballj

Anbefalte innlegg

Jeg eier et hus alene på papiret, og jeg og min samboer ønsker å refinansiere for å pusse opp litt hjemme. Dette er for å unngå å bruke annen kapital. Banken min vil ikke refinansiere boliglånet mitt med mindre min samboer står som medeier i huset hos statens kartverk, og hun blir oppført som medlån taker på boliglånet. Vi har regnet litt på det, og det vil koste flere titalls tusen kroner i dokument avgift hvis vi skal tinglyse hun som med eier. Vi har fra før en samboer kontrakt fra advokat hvor vi har spesifisert at hun er medeier i huset selv om lånet står på meg, og at jeg ikke kan leie ut, selge eller gjør noe uten at vi er enig. Hvis det blir brudd har hun rett på å få løst ut sin andel til markedspris.

 

Spørsmålet mitt for å gjøre det litt enkelt, er om noen kan tipse meg om en god bank som er villig til å akseptere hun som medlåntaker uten at vi må tinglyse skjøtet og betale dokumentavgift? Alle banker kan vel ikke kreve at man skal tinglyse skjøtet for å refinansiere med samboeren sin?

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem bank har du nå ? En kammerat og fruen refinansierte huset og som du sier, for og nettop pusse opp, og han eier huset alene og hans navn er på lånet, med de har det samme som deg, en kontrakt ved advokat som har samme punktene du nevner. Og nå har de lånet sammen, De fikk dette i DNB. Eneste forskjellen er vell at han leier ut en leilighet, vet ikke om du har det eller om det har noe og si når det kommer til din problemstilling.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Jeg har Obos banken. Jeg får sjekke rundt med forskjellige banker. Hvis ikke banken min vil hjelpe meg får jeg flytte lånet til en bank som vil godta hun som medlån taker. Syns det er rart at de krever at skjøtet må tinglyses på nytt med hennes navn for at vi skal få ta opp lån sammen. Kan høre med Dnb. Hvis folk har andre tips til banker mottas det med takk. Har en svært gunstig rente i dag, så vil ikke betale mer enn nødvendig.

Lenke til kommentar

 

Helt uproblematisk å få samboer som medlånstaker i DnB. Bytt bank, uten at jeg sier bytt til dnb.

Sikker på at de godtar samboer som medlåntaker uten at samboer er hjemmelshaver?

 

Viktig presisering. Må ærlig si jeg ikke husker det. Dnb var villig til en del forhandling, men den der må gjerne være på plass ja.

Lenke til kommentar

 

Helt uproblematisk å få samboer som medlånstaker i DnB. Bytt bank, uten at jeg sier bytt til dnb.

Sikker på at de godtar samboer som medlåntaker uten at samboer er hjemmelshaver?

 

Ser i utgangspunktet ikke problemet her. Sett fra bankens side får de samme sikkerhet og bedre betjeningsevne.

 

Om det er en god deal for samboeren som setter seg i gjeld uten å få noen formell eierandel, det er en helt annen sak.

Lenke til kommentar

 

 

Helt uproblematisk å få samboer som medlånstaker i DnB. Bytt bank, uten at jeg sier bytt til dnb.

Sikker på at de godtar samboer som medlåntaker uten at samboer er hjemmelshaver?

 

Ser i utgangspunktet ikke problemet her. Sett fra bankens side får de samme sikkerhet og bedre betjeningsevne.

 

Om det er en god deal for samboeren som setter seg i gjeld uten å få noen formell eierandel, det er en helt annen sak.

 

Banken får nøyaktig samme sikkerhet ja, det har jeg også skrevet lengre oppe. Spørsmålet er hvorfor de ikke godtar det likevel. Banken til trådstarter aksepterer det ikke, og jeg vet flere andre som har opplevd samme problem.

 

Samboeren står på sin side nøyaktig like sikkert i nesten enhver situasjon. Det er kun hvis hjemmelshavers andre kreditorer tar utlegg i huset eller hjemmelshaver går konkurs at samboeren ikke er sikker. Om man stoler på økonomien til sin samboer er det dermed helt uproblematisk å ikke tinglyse kjøpet. En urådighetserklæring kan tinglyses uten å betale dokumentavgift og vil hindre et salg av leiligheten uten samboerens samtykke, og forholdet mellom partene kan reguleres i kontrakt slik at en sikrer seg ved samlivsbrudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

--

Banken får nøyaktig samme sikkerhet ja, det har jeg også skrevet lengre oppe. Spørsmålet er hvorfor de ikke godtar det likevel. Banken til trådstarter aksepterer det ikke, og jeg vet flere andre som har opplevd samme problem.

 

Samboeren står på sin side nøyaktig like sikkert i nesten enhver situasjon. Det er kun hvis hjemmelshavers andre kreditorer tar utlegg i huset eller hjemmelshaver går konkurs at samboeren ikke er sikker. Om man stoler på økonomien til sin samboer er det dermed helt uproblematisk å ikke tinglyse kjøpet. En urådighetserklæring kan tinglyses uten å betale dokumentavgift og vil hindre et salg av leiligheten uten samboerens samtykke, og forholdet mellom partene kan reguleres i kontrakt slik at en sikrer seg ved samlivsbrudd.

 

Og ved død? Vil ikke det kunne bli en kinkig situasjon dersom han dør og arven går til livsarvinger/foreldre? Det må vel i så fall som et minimum skrives testament. Dersom det er barn inne i bildet vil det kunne bli virkelig utfordrende.

Lenke til kommentar

 

 

--

Banken får nøyaktig samme sikkerhet ja, det har jeg også skrevet lengre oppe. Spørsmålet er hvorfor de ikke godtar det likevel. Banken til trådstarter aksepterer det ikke, og jeg vet flere andre som har opplevd samme problem.

 

Samboeren står på sin side nøyaktig like sikkert i nesten enhver situasjon. Det er kun hvis hjemmelshavers andre kreditorer tar utlegg i huset eller hjemmelshaver går konkurs at samboeren ikke er sikker. Om man stoler på økonomien til sin samboer er det dermed helt uproblematisk å ikke tinglyse kjøpet. En urådighetserklæring kan tinglyses uten å betale dokumentavgift og vil hindre et salg av leiligheten uten samboerens samtykke, og forholdet mellom partene kan reguleres i kontrakt slik at en sikrer seg ved samlivsbrudd.

 

Og ved død? Vil ikke det kunne bli en kinkig situasjon dersom han dør og arven går til livsarvinger/foreldre? Det må vel i så fall som et minimum skrives testament. Dersom det er barn inne i bildet vil det kunne bli virkelig utfordrende.

 

Det trengs ikke skrive testament nei, det holder med en avtale. Tinglysning har null og niks å si i din situasjon.

Lenke til kommentar

Var flere banker som sa at det ikke er noe problem, så da gjenstår det å se hvem som gir det beste tilbudet. Ser faktisk ut som vi kan spare penger i mnd. også. Takk for svar :)

 

Hvordan blir det med skatteoppgjør når begge står som lånetakere? Tidligere har jeg bare delt det vi eventuelt får igjen på skatten. Tenker på om jeg eventuelt må justere skatteprosenten min slik at jeg ikke får restskatt. Tidligere har jeg alltid fått igjen siden jeg står som eier alene og delt det med henne.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...