Gå til innhold

Canon 1Dx mkII lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut til at vi nå får det teknologiske "paradigmeskiftet" mange har ventet på for Canon FF sensorer. Det sies ihvertfall at den nye sensoren har "gapless" mikrolinser og integrert AD konverter.

Jeg trodde også Canon hadde brukt gapless mikrolinser i mange år nå.

 

BSI er vel det som er hot nå ...

Lenke til kommentar

 

Ser ut til at vi nå får det teknologiske "paradigmeskiftet" mange har ventet på for Canon FF sensorer. Det sies ihvertfall at den nye sensoren har "gapless" mikrolinser og integrert AD konverter.

Jeg trodde også Canon hadde brukt gapless mikrolinser i mange år nå.

 

BSI er vel det som er hot nå ...

 

 

Du har visst rett i det Tomsi, 1DX mk1 hadde var også "gapless".

Lenke til kommentar

Det er plass til wifi-enhet i enhver telefon, og det funker til og med i de som har metallhus.

Telefoner har allerede en antenne innebygget i chassiet (en mobiltelefon er jo tross alt først og fremst en radiosender - eller var det i hvert fall inntil nylig), og bruker nok andre chipset enn de som typisk brukes i andre applikasjoner. De fleste Wifi-chipsetene som brukes i kameraer er komplette SoCer som inkluderer antennen i brikken. Jeg sier ikke at det er umulig å bygge inn wifi-funksjonalitet i et metallhus (Samsung har jo gjort det i NX1), men du må bruke andre og sikkert også dyrere brikkesett, i tillegg til å ha gjennomføringer for antennen i chassiet (som vil si enda mer som må værtettes). De mener kanskje ikke at det er verdt å legge de ekstra ressursene i det utfra hvor mange som bruker det.

 

Noen som vet hvor Samsung har plassert WiFi-antennen på NX1?

 

Karbonfiberarmert termoplast og magnesium. Sikkert ikke mye dårligere enn de som er i ren magnesium.

FYI: Ingenting av det som vanligvis omtales som "magnesiumkonstruksjon" er ren magnesium. Det er legeringer av magnesium og i hovedsak aluminium (med gjerne noen andre metaller for å oppnå ønskede egenskaper). Endret av Sutekh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De mener kanskje ikke at det er verdt å legge de ekstra ressursene i det utfra hvor mange som bruker det.

Jeg kjøper den ikke :)

 

Det er lettere å få solgt den nye trådløse senderen (til en også ganske drøy pris) ved å kutte støtte ut fra kameraet. Om signalene blir så forstyrret av konstruksjonen vil det være vanskeligere å si: " Hei! vil du ha med denne dingsen her til 5000,- som gjør at wifi-signalene strekker 50 meter ekstra?!?".

 

Det er nok profitten som bestemmer her. Og hadde jeg styrt dette hadde jeg nok gjort det på akkurat samme måte ;)

 

Det er litt sykt at for 2 og en halv slike sendere kan man nesten få en Canon 6D med batterigrep! FF kamera med både GPS og wifi! Dog ikke ac-standarden.

 

Eller at for én får du nesten en 750 D - også med wifi!

Lenke til kommentar

Det er nok profitten som bestemmer her.

Selvfølgelig er det profitten som bestemmer. De implementerer det ikke fordi det koster dem ressurser (uten at det nødvendigvis er noe stort salgsargument for mesteparten av brukergruppen), og kan tjene mer på å selge en adapter til de som faktisk har bruk for det.
Lenke til kommentar

Faktum er at produsentene ikke tjener mye på slike kamerahus som dette; utviklingskosten er brutal og produksjonskostnadene er også relativt høy. At de ønsker å få inn noen kroner ekstra på wifi, samt gjøre det mulig for de som ikke har behov å spare penger på dette så er det helt forståelig.

 

Står selv på liste for 2 * Nikon D5 med en WT6-wifi sender på hver.

 

Edit:

Hadde jeg ikke rullet i Nikon optikk er jeg faktisk ikke sikker på om jeg ville gått for Nikon eller Canon (andre alternativ finnes ikke med tanke på utstyrsutvalg og servicenivå). 1DX mk2 ser ut til å være et veldig bra kamera. D4s vs 1Dx (den gamle) er relativt jevnt løp. Fordeler og ulemper på begge sider.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg kan se begrunnelsen for dem som ønsker CF som en "billig" backup for jpg filer når dem tar bilder i raw format på CFAST 2.0 kort.

 

Men alt i alt hadde det vel kanskje vært best å ha valgfriheten. To CF, to CFAST eller en av hver. Så kan hver enkelt kjøpe den varianten dem har behov for. D5 kommer jo med egen utskiftbar modul.

 

Total kostnad er helt sikkert minimal når vi snakker kamera til over 60 000,-.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at to CFAST eller to CF ville vært det beste alternativet. For Nikon D5 produserer de opp 90% med kun XQD, noe som antyder forventningen i markedet. Modulen kan også byttes i ettertid om man finner ut at man har gjort feil valg ved innkjøp.

 

Akkurat det jeg ville de skulle gjøre på D4, nå kommer det - så det nytter å klage :)

Derfor noe overrasket over at Canon gjør samme feil med 1DX mk2 etter alt støyen de siste 4 årene.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Derfor noe overrasket over at Canon gjør samme feil med 1DX mk2 etter alt støyen de siste 4 årene.

 

Antar Canon ønsker å gi kunder med masse CF-kort en mykere overgang på samme måte som Nikon gjorde. For noen er det en fordel, for andre en ulempe.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Antar Canon ønsker å gi kunder med masse CF-kort en mykere overgang på samme måte som Nikon gjorde. For noen er det en fordel, for andre en ulempe.

+1

 

Total kostnad er helt sikkert minimal når vi snakker kamera til over 60 000,-.

 

For en som har behov for 6-8-10 nye minnekort så blir det fort 15-20.000,- det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...