Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skoda Superb st.vogn, Style utgave, 1,8 TSi 180 hk DSG (2016)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja det er helt klart derfor jeg vurderer en fabrikk ny bil (evt. dem.vogn), spesielt med tanke på hva jeg har fra før av.

 

Slik det ser ut for øyeblikket, så er det vel egentlig bare Superb (og evt. Mondeo) som gir meg det jeg egentlig er ute etter som min neste bil (altså som ny bil og innenfor mitt budsjett), men og det er et stort MEN. Jeg er vel egentlig ikke helt klar for prisen på noe rundt +/- 500.000,- for en bil, men skal en ha en bil i dette segmentet her så er det faktisk det koster......... 

Lenke til kommentar

Var akkurat slik jeg også tenkte når jeg kjøpte Fotonisse.

Var håpløst å finne brukte stasjonsvogner med 4x4 og automat som ikke var diesel eller hadde gått jorda rundt.

Da jeg handlet med krav om stasjonsvogn med 4x4, bensinmotor og automat var det ikke noe problem.. Det var opptil flere E500 4Matic på markedet.

Men de har stort sett skinn, det er det jo folk her som ikke liker..

Lenke til kommentar

 

Var akkurat slik jeg også tenkte når jeg kjøpte Fotonisse.

Var håpløst å finne brukte stasjonsvogner med 4x4 og automat som ikke var diesel eller hadde gått jorda rundt.

Da jeg handlet med krav om stasjonsvogn med 4x4, bensinmotor og automat var det ikke noe problem.. Det var opptil flere E500 4Matic på markedet.

Men de har stort sett skinn, det er det jo folk her som ikke liker..

 

 

Jeg skal som nevnt ikke ha skinn, men jeg er heller ikke interessert i en bil som hverken er eldre eller ahr kjørt flere km enn den jeg allerede har. Og når enn da har et budsjett og forholde seg til, så er det dessverre ikke så mange modeller å velge i mellom.

 

Har ingen interesse (ei heller kunnskap) av å ‹‹skru bil›› selv, så derfor vil jeg ha en ny bil med fabrikk garanti. Det betyr jo selvfølgelig ikke en problemfri bil, men det betyr at det blir reparert og i orden igjen. Jeg vet også at det er noe jeg betaler mye for, men jeg gjør heller det og har min ‹‹trygghet›› i det, enn å kjøpe noe som er mye nærmere å begynne med utskifting av slitasjedeler........

Lenke til kommentar

 

Var akkurat slik jeg også tenkte når jeg kjøpte Fotonisse.

Var håpløst å finne brukte stasjonsvogner med 4x4 og automat som ikke var diesel eller hadde gått jorda rundt.

Da jeg handlet med krav om stasjonsvogn med 4x4, bensinmotor og automat var det ikke noe problem.. Det var opptil flere E500 4Matic på markedet.

Men de har stort sett skinn, det er det jo folk her som ikke liker..

Har lyst på en relativt ny bil. Og en e500 av relativt ny dato anser jeg ikke som verdt pengene.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg skal som nevnt ikke ha skinn, men jeg er heller ikke interessert i en bil som hverken er eldre eller ahr kjørt flere km enn den jeg allerede har. Og når enn da har et budsjett og forholde seg til, så er det dessverre ikke så mange modeller å velge i mellom.

 

Har ingen interesse (ei heller kunnskap) av å ‹‹skru bil›› selv, så derfor vil jeg ha en ny bil med fabrikk garanti. Det betyr jo selvfølgelig ikke en problemfri bil, men det betyr at det blir reparert og i orden igjen. Jeg vet også at det er noe jeg betaler mye for, men jeg gjør heller det og har min ‹‹trygghet›› i det, enn å kjøpe noe som er mye nærmere å begynne med utskifting av slitasjedeler........

 

Du har ikke vurdert leasing, da? Da får du jo ny bil med garanti, og en relativt problemfri avhending etter noen år.

Lenke til kommentar

Klart, man kan jo gå for noe enklere..

En 2014-modell E300 kan man få for under 700k, da uten skinnseter.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=68674942

 

Ganske velutstyrt er den også.

 

 

Flott bil, men når jeg synes at rett i overkant av 500k for en helt ny bil er i overkant av hva jeg vil betale for en bil, så blir jo dette altfor mye for mitt budsjett.

Lenke til kommentar

 

Klart, man kan jo gå for noe enklere..

En 2014-modell E300 kan man få for under 700k, da uten skinnseter.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=68674942

 

Ganske velutstyrt er den også.

 

 

Flott bil, men når jeg synes at rett i overkant av 500k for en helt ny bil er i overkant av hva jeg vil betale for en bil, så blir jo dette altfor mye for mitt budsjett.

 

Min spådom er at man kan få den for rundt 630k.

 

For min del ville det vært enkelt å velge mellom nybil til 500k eller en 2 år gammel E-klasse til drøyt 100k mer..

 

Det er fortsatt over tre år nybilgaranti igjen også så vidt jeg kan forstå..

 

Men klart, er 500k max er det jo det.. Det er bare at dette er så utrolig mye mer bil enn man får for 500k om man kjøper nytt.

Lenke til kommentar

Skoda har gjort det veldig godt de siste årene og leverer biler med forbløffende kvalitet og god driftsikkerhet.
Det største minuset som jeg har lagt merke til, er de utrolig høye bruktbil prisene. Dette slår så negativt ut at de fleste like gjerne kjøper seg en ny bil istedenfor. Dermed forblir bruktbilene usolgt.  Har prøvekjørt DSG kassen og giringen er utrolig bra! Men går rykter om at de girkassene blir kostbare å reparere etter 5-6 års tid på veien. 

Lenke til kommentar

Ser også for meg en Superb, kanskje til neste år. Håper å finne en pent brukt.

 

Når det gjelder utstyr: panoramasoltak vurderer jeg som unødvendig. Andre som er enige i dette? Hva slags utstyr tenker folk er "must have"? Jeg tenker hvertfall hengerfeste og Webasto/parkeringsvarmer...

 

Når det gjelder driftsikkerhet er vel det beste utgangspunktet å se på statististikker, feks fra forrige utgave Superb, og ikke anektdoter fra ymse kjentfolk og bilmekanikere (blir lite representativt. Forøvrig har jeg hatt Skoda Octavia 2011-modell i tre år nå, gått 100k. Måtte gjøres noe med girkassen en gang (Mechatronic?) ellers bare litt småpirk, alt dekket av reklamasjon/garanti (skal riktignok inn til EU-godkjenning snart, uten mer reklamasjonsrettt/garanti!).

Lenke til kommentar

 

Min spådom er at man kan få den for rundt 630k.

 

For min del ville det vært enkelt å velge mellom nybil til 500k eller en 2 år gammel E-klasse til drøyt 100k mer..

 

Det er fortsatt over tre år nybilgaranti igjen også så vidt jeg kan forstå..

 

Men klart, er 500k max er det jo det.. Det er bare at dette er så utrolig mye mer bil enn man får for 500k om man kjøper nytt.

 

 

 

Mye bil for pengene, det er det ingen tvil om. Men det er likevel ingen bil for oss, for det blir langt over vårt budsjett. Hadde håpet å komme i land med ca 450k totalt, men har budsjett opp mot 500k. Der er jeg nå ca med Superb (rett i overkant, pga utstyret jeg har valgt), men over det er ikke aktuelt.

Lenke til kommentar

Skoda har gjort det veldig godt de siste årene og leverer biler med forbløffende kvalitet og god driftsikkerhet.

Det største minuset som jeg har lagt merke til, er de utrolig høye bruktbil prisene. Dette slår så negativt ut at de fleste like gjerne kjøper seg en ny bil istedenfor. Dermed forblir bruktbilene usolgt.  Har prøvekjørt DSG kassen og giringen er utrolig bra! Men går rykter om at de girkassene blir kostbare å reparere etter 5-6 års tid på veien. 

Har prøvd den litt mer nå, og det er uten tvil en flott bil. Har ikke prøvet den med bensin enda, kun diesel. Så med bensinmotor som jeg ønsker, vet jeg ikke helt hvordan den vil være. 

Dette er en bil som hele familien likte, og den har jo plass i overflod, så det er ikke umulig at det er en slik bil vi ender opp med til slutt.

Lenke til kommentar

Ser også for meg en Superb, kanskje til neste år. Håper å finne en pent brukt.

 

Når det gjelder utstyr: panoramasoltak vurderer jeg som unødvendig. Andre som er enige i dette? Hva slags utstyr tenker folk er "must have"? Jeg tenker hvertfall hengerfeste og Webasto/parkeringsvarmer...

 

Når det gjelder driftsikkerhet er vel det beste utgangspunktet å se på statististikker, feks fra forrige utgave Superb, og ikke anektdoter fra ymse kjentfolk og bilmekanikere (blir lite representativt. Forøvrig har jeg hatt Skoda Octavia 2011-modell i tre år nå, gått 100k. Måtte gjøres noe med girkassen en gang (Mechatronic?) ellers bare litt småpirk, alt dekket av reklamasjon/garanti (skal riktignok inn til EU-godkjenning snart, uten mer reklamasjonsrettt/garanti!).

 

Soltak er ikke noe for meg, men det er selvfølgelig ikke fasiten for andre.

 

 

Jeg velger heller,

 

  • Vinterpakke
  • Businesspakke 2
  • Baksetepakke
  • Bagasjeromspakke
  • Canton Lydanlegg
  • Oppvarmet frontrute
  • Innfellbart tilhengerfeste
  • Reservehjul i full str.
  • Knapp for nedfelling av bakseter
  • Met.lakk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...