Gå til innhold

RYKTE: Apple kan ha utviklet trådløs lader som virker på avstand


Anbefalte innlegg

 

 
Så hvis Apple skulle utvikle noe som gir trådløs lading rundt i hele rom/hus og som kun fungerer på Apple-utstyr, hva er problemet med det? Da får ikke kunder av andre produsenter ladet sine dingser trådløst i de rommene da. Som nå. De må lade med sin egen kabel. Som nå. Ingenting er endret, bortsett fra de som er kunder av Apple, de får i så fall ladet sine dingser trådløst, noe som er en fordel for dem. Men det betyr ikke nødvendigvis at det er en ulempe for de andre...(?)

 

 

Det burde jo ikke være særlig vanskelig å forstå hva som er problemet med det? Da må man ha flere sett trådløse sendere for dekke forskjellige typer utstyr, hva er det som er komplisert å skjønne? Og det som sagt ikke "som nå", trådløs lading per i dag er i stor grad kompatibelt mellom modellene hos de som benytter trådløs lading.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Så hvis Apple skulle utvikle noe som gir trådløs lading rundt i hele rom/hus og som kun fungerer på Apple-utstyr, hva er problemet med det? Da får ikke kunder av andre produsenter ladet sine dingser trådløst i de rommene da. Som nå. De må lade med sin egen kabel. Som nå. Ingenting er endret, bortsett fra de som er kunder av Apple, de får i så fall ladet sine dingser trådløst, noe som er en fordel for dem. Men det betyr ikke nødvendigvis at det er en ulempe for de andre...(?)

 

Det burde jo ikke være særlig vanskelig å forstå hva som er problemet med det? Da må man ha flere sett trådløse sendere for dekke forskjellige typer utstyr, hva er det som er komplisert å skjønne? Og det som sagt ikke "som nå", trådløs lading per i dag er i stor grad kompatibelt mellom modellene hos de som benytter trådløs lading.

 

AtW

Det er først og fremst et problem for deg og dine likesinnede som er problemorienterte og ser problemer i alle nye løsninger. For oss andre som er løsningsorientert er heller ikke dette tema noe stort problem...

Lenke til kommentar

 

Jo, det betyr noe, akkurat som dette hadde betydd noe om vi måtte hatt forskjellig stikkkontakt for alt forskjellig utstyr i huset...

 

AtW

Hvis du reiser litt rundt i verden, så må du det... :)

 

 

I huset skrev jeg. Ikke overalt i verden. Videre så er det ikke sånn om man reiser rundt heller, støtter en stikkontakt noe av utstyret ditt, så støtter det gjerne alt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jo, det betyr noe, akkurat som dette hadde betydd noe om vi måtte hatt forskjellig stikkkontakt for alt forskjellig utstyr i huset...

 

AtW

 

Hvis du reiser litt rundt i verden, så må du det... :)

 

I huset skrev jeg. Ikke overalt i verden. Videre så er det ikke sånn om man reiser rundt heller, støtter en stikkontakt noe av utstyret ditt, så støtter det gjerne alt.

 

AtW

Bare husk at produsentene utvikler noe for det globale markedet, ikke noe som først og fremst skal virke i DITT hus. Men altså overalt i verden med massevis av ulike strømløsninger. Dermed eksisterer det nok dessverre ikke noen global standard for dette.

 

For all del, du må gjerne konstruere et problem av denne saken. Det er i så fall ikke det første ikke-problemet du klarer å lage et problem av.

 

Vi andre løser nok dette eventuelle trådløse ladesystemet på en helt grei måte, enten det blir proprietære systemer innenfor et system eller om bransjen skulle klare å komme frem til en global standard, noe jeg syns virker lite sannsynlig.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jo, det betyr noe, akkurat som dette hadde betydd noe om vi måtte hatt forskjellig stikkkontakt for alt forskjellig utstyr i huset...

 

AtW

Hvis du reiser litt rundt i verden, så må du det... :)

 

I huset skrev jeg. Ikke overalt i verden. Videre så er det ikke sånn om man reiser rundt heller, støtter en stikkontakt noe av utstyret ditt, så støtter det gjerne alt.

 

AtW

Bare husk at produsentene utvikler noe for det globale markedet, ikke noe som først og fremst skal virke i DITT hus. Men altså overalt i verden med massevis av ulike strømløsninger. Dermed eksisterer det nok dessverre ikke noen global standard for dette.

 

For all del, du må gjerne konstruere et problem av denne saken. Det er i så fall ikke det første ikke-problemet du klarer å lage et problem av.

 

Vi andre løser nok dette eventuelle trådløse ladesystemet på en helt grei måte, enten det blir proprietære systemer innenfor et system eller om bransjen skulle klare å komme frem til en global standard, noe jeg syns virker lite sannsynlig.

 

 

Det virker som du har litt problemer med å innse at dette er snakk om trådløs lading, det er ingen spesiell grunn til at det ikke skal fungere like mye overalt i verden som feks trådløs internett. Hadde du syntes det var et problem? Å måtte ha en trådløs ruter for hver enhet?

 

Hva mener du med at "vi andre løser dette på en grei måte"? Det er ikke du og jeg som løser dette og lager disse produktene.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jo, det betyr noe, akkurat som dette hadde betydd noe om vi måtte hatt forskjellig stikkkontakt for alt forskjellig utstyr i huset...

 

AtW

Hvis du reiser litt rundt i verden, så må du det... :)

 

 

Vi har faktisk en standard , det er snakk om type N : http://www.worldstandards.eu/electricity/plugs-and-sockets/n/

 

Årsaken til at dette ikke har skjedd enda er denne : http://www.worldstandards.eu/electricity/why-no-universal-plug/

 

Apple derimot ønsker å gjøre ting vanskeligere for kundene sine om de skal ha lyst til å bytte til annet utstyr , noe som har blitt påpekt flere ganger. Derfor har det vært vanskelig å :

 

*Overføre filer fra en iOs mobil til en Android mobil ( kontakter , bilder , osv osv ). Selv om europeiske teleoperatører har bedt Apple om å gjøre ting enklere så har Apple nektet å utvikle et hjelpemiddel til å gjøre nettopp dette.

 

Uansett må jeg nesten påpeke at dere to begynner å nærme dere off topic så hold diskusjonen saklig og on topic.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har faktisk en standard , det er snakk om type N : http://www.worldstandards.eu/electricity/plugs-and-sockets/n/

 

Årsaken til at dette ikke har skjedd enda er denne : http://www.worldstandards.eu/electricity/why-no-universal-plug/

 

Apple derimot ønsker å gjøre ting vanskeligere for kundene sine om de skal ha lyst til å bytte til annet utstyr , noe som har blitt påpekt flere ganger. Derfor har det vært vanskelig å :

 

*Overføre filer fra en iOs mobil til en Android mobil ( kontakter , bilder , osv osv ). Selv om europeiske teleoperatører har bedt Apple om å gjøre ting enklere så har Apple nektet å utvikle et hjelpemiddel til å gjøre nettopp dette.

 

Uansett må jeg nesten påpeke at dere to begynner å nærme dere off topic så hold diskusjonen saklig og on topic.

 

At teleoperatører har bedt Apple gjøre det enklere å flytte data var et rykte som ikke stemte:

http://www.imore.com/apple-reportedly-working-tool-help-iphone-owners-transfer-data-android?_ga=1.53595432.1047652254.1444420936

 

Det er da heller ingen problemer forbundet med dette. Epost i iCloud kan aksesseres via IMAP, kontakter kan eksporteres i vCard standardformatet, bilder er tilgjengelige i filbehandleren på maskinen telefonen synkroniseres med osv.

Lenke til kommentar

 

Apple derimot ønsker å gjøre ting vanskeligere for kundene sine om de skal ha lyst til å bytte til annet utstyr...

Dette er bare tull, og det er jeg ganske sikker på at du vet. Det er ikke spesielt mye vanskeligere å bytte fra iOS til Android som det er å bytte fra Android til iOS.

 

Apple gjør alt de kan for å ta vare på sine egne kunder, og lykkes svært godt med dette. Jeg syns jo det burde være de andre sin sak i hovedsak å ta vare på sine kunder.

Lenke til kommentar

 

 

Apple derimot ønsker å gjøre ting vanskeligere for kundene sine om de skal ha lyst til å bytte til annet utstyr...

Dette er bare tull, og det er jeg ganske sikker på at du vet. Det er ikke spesielt mye vanskeligere å bytte fra iOS til Android som det er å bytte fra Android til iOS.

 

Apple gjør alt de kan for å ta vare på sine egne kunder, og lykkes svært godt med dette. Jeg syns jo det burde være de andre sin sak i hovedsak å ta vare på sine kunder.

 

Android er mange firmaer, Apple er ett firma

Er jo en grunn til at Apple har blitt pålagt å tilrettelegge til å bruke samme kontakt som Android i det Europeiske markedet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så i USA kan du ikke koble en 2000W ovn i veggen og få nok energi ut? Morsomt hvor ivrige amerikanerene er til å holde på dårlige standarder. Gjelder og for måleenheter.

 

Jeg kan se litt av poenget med type-N, da den kan levere rundt 800W mer og tar mindre plass enn de pluggene vi har i Europa samtidig som de er jordet. Likevel ser jeg ikke at den ekstra nytten er så stor. Hvis de faktisk ville hatt noe standardisert burde de tatt en eksisterende kabel som tillater mye strøm (altså en som er 16A og 220-240V) og er den mest brukte. Som i praksis hadde vært den vi bruker i Europa.

 

 

Så ellers på der tek hadde fått ryktet fra. Kilden sier ganske tydelig at Apple arbeider med partnere i USA og Asia med trådløs lading for sine produkter. i 99% av tilfellene betyr "arbeider med" at de har en kravspesifikasjon som de sender ut og kjøper av den som klarer å oppfylle den best. Utviklingen skjer av et annet selskap, så pakkes produktet inn i Apple sin plast, og er deretter et "Apple" produkt. Merkelig at det er sånn i teknologi at folk tenker på den måten. Når Statoil lager en plattform er det jo ikke en eneste person som kommer og påstår at det faktisk var Statoil som lagde plattformen. Alle vet at det er tilfellet, Statoil har jo ikke verft og bygger plattformen. Når det kommer til teknologi så kan ethvert selskap tilsynelatende gjøre alt derimot. Til tross for at vi har folk som sier at entry-cost for å komme inn i den og den bransjen er så høy at vi sannsynligvis aldri kommer til å få flere konkurrenter inn i den og den bransjen. Da er det ganske åpenbart at det selskapet som faktisk lagde produktet er det selskapet som faktisk kan lage det, ikke det som satte logoen sin utpå.

 

Ellers som andre har sagt er det jo ikke noe nytt dette. Samsung har jo f.eks hatt trådløs overføring av strøm lenge i sine telefoner, og mer enn at du må ha telefonen akkurat oppå en flate eller akkurat riktig posisjon. Det er kjent under navnet S Pen og kommer i Note serien, som forøvrig er tekonologi fra Wacom. Det er ikke Samsung sin teknologi.

 

Jeg ser poenget med det at du må legge telefonen nøyaktig. Det er absolutt en forbedring om du trenger å bare legge den sånn ca. i et område der laderen er. Den burde ikke være så nøye på det. Henge den i taket derimot? Lading over 1-3 meter? Ja, det er nok mulig å få til, men da må laderen stilles. Hvis du stiller laderen på over 10W effekt så kan du få masse problemer med at du leverer altfor mye strøm. Si at effektiviteten på 2 meter er 10%. Du vil lade med 10W slik at det går raskt. 10% av 10W er jo tross alt 1W. Altså er det ikke noe lading i det hele tatt. Du må ha mobilen din ligge et døgn da. Så 10W, hva blir det i originaleffekt? Det blir 100W. Noen som ser problemer? Hva skjer om du tar den ned fra taket og legger mobilen din med metall rett på en flate som induserer 100W rett i mobilen din? Jeg tror forsikring på et slikt produkt vil koste 10 ganger så mye som en husforsikring! Hvis du koker opp grøt så kunne du jo tatt den av plata og latt iPhone laderen din holde varmen på grøten!

 

Så en lader må altså gi nesten like bra strøm ved 1 cm og 200-300 cm. Ellers lader den enten veldig trengt ved større avstander som gjør den svært upraktisk, ellers så blir den farlig i bruk ved korte avstander, eller i nærheten av andre ting den kan indusere strøm til. Som betyr, du må fortsatt ha den på den lille flaten din. Om du vil binne den opp i en snor og henge mobilen din 10 cm over. Det kan du godt gjøre for min del....., men realistisk sett vil folk fortsatt legge den på lade-flaten. Akkurat som før. Det at flaten kan bli mer fleksibel med hvor du legger telefonen, at den skal kunne lade selv om den ligger på kanten osv ville jo være nyttig og naturlig evolusjon. Det å dekke et rom med lading? Urealistisk på dette stadiet. Galaxy S6 blir allerede varm av å lades med en effekt på rundt 10W. Det er en grunn til at Samsung ikke lader den raskere, og de har flate av glass på bak og forside. Det finnes en grense for hvor mye effekt telefonen sikkert kan ta imot. Dermed en grense på hvor mye effekt som kan sendes ut. Selv om du kan skru opp effekt for å kompensere for energitap pga av lengde, så vil du gjøre laderen din til en potensiell brannfare. Jeg tror Apple har tapt nok penger på potensielle brannfarlige ladere i det siste. Det å gi folk valget om de skal skru den på 1,2,3,4,5,6,7,8 eller 9 (5W-100W) er nok og uaktuelt. Det er nok ikke noe Samsung ville gjort en gang, og hvertfall ikke Apple. Det er et valg de aldri ville gitt kundene sine. (Jeg synes det er bra, for dette hadde vært et potensielt farlig valg, og er nok grunnen til at ingen andre gir valget heller).

Lenke til kommentar

Kanskje en liten påminnelse om overskriften i tråden er greit...:)

 

RYKTE: Apple kan ha utviklet trådløs lader...

 

På samme måte som en annen diskusjon fra noen uker tilbake...:

 

RYKTE: Apple jobber med å løfte kvaliteten på musikkstreaming...

 

Legg merke til ordet "rykte".

 

Så jeg sier som i musikk-tråden; vi får nå se hva som eventuelt måtte dukke opp. Kommer det en ny løsning på trådløs lading så tipper jeg Apple kommer med noe som fungerer bra. Hvert fall for oss som er så heldige å være Apple-kunder...;)

Lenke til kommentar

Angående standarder så ser jeg ikke alt hatet Apple får her. De er virkelig ikke så forferdelige når det kommer til standarder. Apple bruker en god del standarder, men ikke når Apple ikke synes de er gode. Eksempelvis micro-USB. Den er ikke en god og moderne standard på noen måte. Derfor lagde de sin egen. De bruker jo f.eks Thunderbolt. Det er langt bedre enn USB. DP brukes og som er mye bedre enn HDMI. Dessuten bruker Thunderbolt og DP samme port. DP finnes jo i mange high end produkter, spesielt innen bedriftsmarkedet. USB og HDMI er typiske dumme forbruker-standarder. Apple vil ikke ha noe med sånne å gjøre. De vil ha det beste. Se f.eks Dell sine Ultrasharp og deres XPS serie. Massevis av Thunderbolt og DP der. Faktisk har XPS 15 nå en USB type C plugg med både USB og Thunderbolt, som og inkluderer DP, PCI-E osv som er mange av fordelene med Thunderbolt. 

 

Jeg ville helt klart, uten noen tvil sagt at Apple hovedsaklig bruker egne standarder for å få det beste hvis det ikke er noe tilfredsstillende tilgjengelig. Er det noe tilgjengelig, selv om det er lite brukt, som Thunderbolt, så brukes det. Det finnes tilfeller der de gjør ting for å hindre folk i å bytte. Skal ikke si noe imot det, men ville og sagt at f.eks Samsung gjør det til en viss grad. Apple mye mer selvfølgelig. Akkurat med porter derimot så gjelder fortsatt det jeg sa over her.

 

Ellers angående Apple og kunder. Apple gjør på ingen måte alt for å ta vare på kunder. Det er det de vil fremstilles som, men det er svært naivt å tro på det. De har en balanse. De bryr seg akkurat så mye de må i forhold til deres buisness filosofi. De gjør mange valg som de er veldig klar over at er negativt for forbrukere og brukere, og har som eneste formål å bringe mer profitt inn.  Jeg sier ikke det er negativt. Det er bare sånn det er, og å tro noe annet er naivt. Spesielt siden det er ganske lett å se bevisene og resultatene av dette.

Lenke til kommentar

Kanskje en liten påminnelse om overskriften i tråden er greit... :)

 

RYKTE: Apple kan ha utviklet trådløs lader...

 

På samme måte som en annen diskusjon fra noen uker tilbake...:

 

RYKTE: Apple jobber med å løfte kvaliteten på musikkstreaming...

 

Legg merke til ordet "rykte".

 

Så jeg sier som i musikk-tråden; vi får nå se hva som eventuelt måtte dukke opp. Kommer det en ny løsning på trådløs lading så tipper jeg Apple kommer med noe som fungerer bra. Hvert fall for oss som er så heldige å være Apple-kunder... ;)

 

Alle skjønner det er et rykte. Noen synes ikke rykter er interessant og kommenterer det ikke, andre synes det kan være interessant å debattere. Som illustrert, så er det vanligvis ikke noe behov for å minne om slike selvfølgeligheter, det står som du sier i store bokstaver i overskriften.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ellers angående Apple og kunder. Apple gjør på ingen måte alt for å ta vare på kunder. Det er det de vil fremstilles som, men det er svært naivt å tro på det. De har en balanse. De bryr seg akkurat så mye de må i forhold til deres buisness filosofi. De gjør mange valg som de er veldig klar over at er negativt for forbrukere og brukere, og har som eneste formål å bringe mer profitt inn.  Jeg sier ikke det er negativt. Det er bare sånn det er, og å tro noe annet er naivt. Spesielt siden det er ganske lett å se bevisene og resultatene av dette.

Vel, ingen produsenter er perfekte. Men av alle de forskjellige produsentene jeg har vært kunde hos i mine drøyt 30 år med dataprodukter så er nok Apple uten sammenligning det beste jeg har hatt.

 

Det betyr litt for hvordan jeg opplever min datahverdag...:)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...