Gå til innhold

[Løst] Feil hos DNB/Norwegian?


mesterbenji

Anbefalte innlegg

Har opplevd litt rot med DNB i det siste, hovedsakelig I løpet av de siste 3 dagene men også tidligere.

 

Hadde betalt for en tur med norwegian til london den 24 januar, sum på 499kr, greit nok liksom, summen gikk ut av konto på stedet.

 

Men sånt kan man fort glemme vekk når man har automatisk konto system satt opp i banken, så sjekker mobil banken og oppdager at jeg plutselig har rundt 500kr mer en jeg trodde på konto, OI tenkte jeg det var da kjekt, tenkte det var en sen paypal overføring fra kjæresten, venn eller lignende og lot det ligge og tenkte meg selv stor fornøyd med hvor god jeg hadde vært med pengene mine denne måneden.

 

Men så I dag litt etter slått midnatt skal jeg overføre penger på paypal og får beskjed om at kortet mitt ble avslått, tenkte for meg selv "jaha, men det kan da ikke stemme jeg som har vært så flink" og jo da riktig nokk hadde norwegian billetten etter den matten jeg har gjort i hodet, blitt betalt for, tatt ut av konto for 7 dager siden, satt inn på konto igjen etter 5 dager og så tatt tilbake ut igjen dagen etter? 

 

Har jeg noen lovlig rett til og si meg i mot slikt rot og muligens kreve penger tilbake for tull fra DNB/Norwegian sin side? er enormt vanskelig og holde styr på personlig finans når man har penger på konto for en betaling det står at du har utført liksom

 

For og gjøre det hele litt mer klart, 499kr ut av konto den 24 januar, 499 kr inn på konto den 27 januar og så ut igjen mellom den 28 og 29ende januar, alt uten at Norwegian betalingen faktisk ble fjernet eller endret under siste transaksjoner eller transaksjons oversikt.

 

Legger til litt mer informasjon, rente dato er den 28'ende januar, faktura dato den 24 januar, vet ikke om dette har noe og si men uansett synes jeg det er latterlig at pengene skal kunne gå tilbake inn på min disponsible saldo mellom disse periodene altså

Endret av mesterbenji
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel strengt tatt ikke banken som har med dette å gjøre. Visa er et enkeltstående system er det ikke? Som bare er koblet opp mot kontoen på samme måte som PayPal er koblet mot Visakortet.

 

Har opplevd det selv, ble en tusenlapp i minus, og det var pga måten Visa behandler betalinger.

 

Edit; Jeg ringte banken og nettbutikken og de sa det samme begge to, var pga Visa's betalingssystem :) Usikker på om dette gjelder andre betalingsmetoder som f.eks. Mastercard. Gjelder ikke Bankaksept hvertfall.

Endret av Belphegor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Uproblematisk. Sørg for å ha orden i dine egne sysaker heller.

 

Er også uproblematisk for banken å holde denne infoen intern og legge inn funksjon for dette. Ikke alle som har like god kontroll på økonomien dessverre, ref kjent tv program på TV3. Sier dog ikke at TS er i denne "klassen" :)

 

Luksusfellen?

Lenke til kommentar

Dette er helt normalt, skjer veldig ofte ved kjøp på nett. Som Audun skriver har du ikke betalt før helt til slutt. Burde dog være en grei sak for DNB og andre banker forsåvidt og holde denne informasjonen intern om en ønsker det. 

 

Nei, det kan de ikke. Det er nemlig Visa som trolig har gjort en reservasjon av beløpet. En reservasjon skal kontomessig håndteres som en betaling (dvs pengene er båndlagt). Opphevelse av reservasjon skal håndteres slik at pengene er tilgjengelig. DnB kan jo ikke vite hva opphevelsen skyldes, kan jo være en avbestilling. Så de kan ikke holde informasjonen internt, den skal vises.

 

Problemet i dette tilfellet er at det er lengre tid enn vanlig mellom oppheving av reservasjon og endelig betaling - og trådstarter får derfor en periode hvor saldo faktisk ikke er reell. Problemet ligger trolig hos VISA.

 

Men uansett bør hverken Norwegian, VISA, andre kortleverandører eller DnB ha systemer/rutiner som gjør at kunden kan bli stående litt "sjakkmatt". Er penger disponert - ja da bør de være disponert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Uproblematisk. Sørg for å ha orden i dine egne sysaker heller.

 

Er også uproblematisk for banken å holde denne infoen intern og legge inn funksjon for dette.

 

Hæ? Hvordan skal denne informasjonen holdes intern? Banken har ikke noe valg her, det er kortselskapene som har utarbeidet systemet, og brukerstedet som bestemmer hvor mye som skal reserveres og hvor lenge. Hvis brukerstedet og/eller kortselskapet opphever reservasjonen kan ikke banken ikke gi deg pengene tilbake, for det er jo tross alt dine penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Uproblematisk. Sørg for å ha orden i dine egne sysaker heller.

 

Er også uproblematisk for banken å holde denne infoen intern og legge inn funksjon for dette.

 

Hæ? Hvordan skal denne informasjonen holdes intern? Banken har ikke noe valg her, det er kortselskapene som har utarbeidet systemet, og brukerstedet som bestemmer hvor mye som skal reserveres og hvor lenge. Hvis brukerstedet og/eller kortselskapet opphever reservasjonen kan ikke banken ikke gi deg pengene tilbake, for det er jo tross alt dine penger.

 

 

Nå vet jeg ikke hvordan dette fungerer internt, men det er uansett bankens applikasjon som viser summene. Bør være en løsning der en slipper å vise at pengene kommer "inn" igjen. Altså at de lager en funksjon slik at reserverte beløp fjernes umiddelbart og kommer kun inn igjen ved kansellering eller noe i den dur.  Bør ikke by på store problemer. 

Lenke til kommentar

.Problemet i dette tilfellet er at det er lengre tid enn vanlig mellom oppheving av reservasjon og endelig betaling - og trådstarter får derfor en periode hvor saldo faktisk ikke er reell. Problemet ligger trolig hos VISA.

 

Men uansett bør hverken Norwegian, VISA, andre kortleverandører eller DnB ha systemer/rutiner som gjør at kunden kan bli stående litt "sjakkmatt". Er penger disponert - ja da bør de være disponert.

 

Det er opp til kunden å sette seg inn i brukeravtaler og vilkår, folk som "klager" eller ikke forstår hvorfor X skjer bør ta seg en bolle. Det er en grunn til at jeg faktisk leser en del brukeravtaler og vilkår ;) Ingen jeg har vært borti frem til nå har arbeidet utenfor vilkårene man godtar, de aller fleste gir faktisk ting til kunden som det står i vilkårene at de ikke er pliktig til.

Lenke til kommentar

 

 

 

Uproblematisk. Sørg for å ha orden i dine egne sysaker heller.

 

Er også uproblematisk for banken å holde denne infoen intern og legge inn funksjon for dette.

 

Hæ? Hvordan skal denne informasjonen holdes intern? Banken har ikke noe valg her, det er kortselskapene som har utarbeidet systemet, og brukerstedet som bestemmer hvor mye som skal reserveres og hvor lenge. Hvis brukerstedet og/eller kortselskapet opphever reservasjonen kan ikke banken ikke gi deg pengene tilbake, for det er jo tross alt dine penger.

 

 

Nå vet jeg ikke hvordan dette fungerer internt, men det er uansett bankens applikasjon som viser summene. Bør være en løsning der en slipper å vise at pengene kommer "inn" igjen. Altså at de lager en funksjon slik at reserverte beløp fjernes umiddelbart og kommer kun inn igjen ved kansellering eller noe i den dur.  Bør ikke by på store problemer. 

 

Som sagt, når pengene av-reserveres så er de dine og du står fritt til å bruke dem. Da har ikke bankene noe rettslig grunnlag for å nekte deg tilgang til pengene, og de kan naturligvis ikke gjøre dem utilgjengelige for deg.

Systemet kan for så vidt designes slik du beskriver, ved at man fjerner hele reservasjons-løsningen eller utvider den vesentlig. Men det er på ingen måte opp til den enkelte bank, da må i så fall Visa/Mastercard gjøre grunnleggende strukturendringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Som sagt, når pengene av-reserveres så er de dine og du står fritt til å bruke dem. Da har ikke bankene noe rettslig grunnlag for å nekte deg tilgang til pengene, og de kan naturligvis ikke gjøre dem utilgjengelige for deg.

Systemet kan for så vidt designes slik du beskriver, ved at man fjerner hele reservasjons-løsningen eller utvider den vesentlig. Men det er på ingen måte opp til den enkelte bank, da må i så fall Visa/Mastercard gjøre grunnleggende strukturendringer.

 

 

joda det er nok noen rettslige problemer ift hvem som "eier" pengene og slikt, men å bare utvide til å vise klart at du har x antall kroner på vei ut eller noe slikt for å gjøre det forståelig for de som ikke forstår det. Bør være grei skuring sånn programmeringsmessig :) 

Lenke til kommentar

 

.Problemet i dette tilfellet er at det er lengre tid enn vanlig mellom oppheving av reservasjon og endelig betaling - og trådstarter får derfor en periode hvor saldo faktisk ikke er reell. Problemet ligger trolig hos VISA.

 

Men uansett bør hverken Norwegian, VISA, andre kortleverandører eller DnB ha systemer/rutiner som gjør at kunden kan bli stående litt "sjakkmatt". Er penger disponert - ja da bør de være disponert.

 

Det er opp til kunden å sette seg inn i brukeravtaler og vilkår, folk som "klager" eller ikke forstår hvorfor X skjer bør ta seg en bolle. Det er en grunn til at jeg faktisk leser en del brukeravtaler og vilkår ;) Ingen jeg har vært borti frem til nå har arbeidet utenfor vilkårene man godtar, de aller fleste gir faktisk ting til kunden som det står i vilkårene at de ikke er pliktig til.

 

 

Dette har da intet med brukeravtaler å gjøre. Dette har med at rutiner/system er slikt designet at "kunden" har "mer penger" på konto enn han egentlig har et tidsrom. Selv om det i dette tilfellet ikke har skjedd noe galt fra Norwegian, VISA eller DnB sin side, er  akkurat dette ikke helt heldig. Når man har et tilfelle med reservasjon av beløp og senere heving av reservasjon/endelig betaling - bør heving av reservasjon/endelig betaling skje forholdsvist synkront.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

.Problemet i dette tilfellet er at det er lengre tid enn vanlig mellom oppheving av reservasjon og endelig betaling - og trådstarter får derfor en periode hvor saldo faktisk ikke er reell. Problemet ligger trolig hos VISA.

 

Men uansett bør hverken Norwegian, VISA, andre kortleverandører eller DnB ha systemer/rutiner som gjør at kunden kan bli stående litt "sjakkmatt". Er penger disponert - ja da bør de være disponert.

 

Det er opp til kunden å sette seg inn i brukeravtaler og vilkår, folk som "klager" eller ikke forstår hvorfor X skjer bør ta seg en bolle. Det er en grunn til at jeg faktisk leser en del brukeravtaler og vilkår ;) Ingen jeg har vært borti frem til nå har arbeidet utenfor vilkårene man godtar, de aller fleste gir faktisk ting til kunden som det står i vilkårene at de ikke er pliktig til.

 

 

Dette har da intet med brukeravtaler å gjøre. Dette har med at rutiner/system er slikt designet at "kunden" har "mer penger" på konto enn han egentlig har et tidsrom. Selv om det i dette tilfellet ikke har skjedd noe galt fra Norwegian, VISA eller DnB sin side, er  akkurat dette ikke helt heldig. Når man har et tilfelle med reservasjon av beløp og senere heving av reservasjon/endelig betaling - bør heving av reservasjon/endelig betaling skje forholdsvist synkront.

 

Et system som evner å skille mellom reservasjon og endelig betaling er utelukkende en fordel, så lenge det brukes riktig. Norwegian synes å misbruke det, og det er vel der problemet ligger. Å fjerne muligheten for å reservere uten å faktisk sende penger ut av konto fordi enkelte brukersteder misbruekr systemet er uheldig. 

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan dette fungerer internt, men det er uansett bankens applikasjon som viser summene. Bør være en løsning der en slipper å vise at pengene kommer "inn" igjen. Altså at de lager en funksjon slik at reserverte beløp fjernes umiddelbart og kommer kun inn igjen ved kansellering eller noe i den dur.  Bør ikke by på store problemer.

Pengene reserveres for så så lenge, og så trekkes de når de trekkes. Om de trekkes før reserveringen er gått ut kommer de ikke inn på konto i mellomtiden.

 

Det som har skjedd her er at reserveringen har gått ut før pengene er trukket. Det er uheldig, men banken har null mulighet for å vite om pengene noen gang vil bli trukket. De kan ikke se inn i fremtiden.

 

 

 

men å bare utvide til å vise klart at du har x antall kroner på vei ut eller noe slikt for å gjøre det forståelig for de som ikke forstår det
Det er slik system er designet! Reserveringen viser at man har x antall kroner på vei ut. Nå reserveringen går ut har man faktisk ikke kroner på vei ut, og det ville vært galt å vise det.

 

Feilen her ligger sannsynligvis ikke hos banken, men hos Norwegian, som har reservert for for kort tidsrom. De burde reservert for en uke (jeg tror det er maks).

 

 

 

For og gjøre det hele litt mer klart, 499kr ut av konto den 24 januar, 499 kr inn på konto den 27 januar og så ut igjen mellom den 28 og 29ende januar
Helt usannsynlig. Pengene har vært på kontoen til 28. januar. De har imidlertid vært reservert fra 24 til 27 januar.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Som sagt, når pengene av-reserveres så er de dine og du står fritt til å bruke dem. Da har ikke bankene noe rettslig grunnlag for å nekte deg tilgang til pengene, og de kan naturligvis ikke gjøre dem utilgjengelige for deg.

Systemet kan for så vidt designes slik du beskriver, ved at man fjerner hele reservasjons-løsningen eller utvider den vesentlig. Men det er på ingen måte opp til den enkelte bank, da må i så fall Visa/Mastercard gjøre grunnleggende strukturendringer.

 

 

joda det er nok noen rettslige problemer ift hvem som "eier" pengene og slikt, men å bare utvide til å vise klart at du har x antall kroner på vei ut eller noe slikt for å gjøre det forståelig for de som ikke forstår det. Bør være grei skuring sånn programmeringsmessig :)

 

 

Men pengene er ikke på vei ut selv om reservasjon er opphevet. Det skjer ikke før det trekket skjer. Banken, DnB, sin eneste informasjon er at reservasjon er opphevet - så 1 time, 5 timer, 12 timer, 48 timer sener får de informasjon om at reelt trekk er på vei. Så det finnes ingen teknisk mulighet for banken å vise noe slikt, da de ikke har den informasjonen.

 

@Emancipate:

 

Takk for meget god oppklaring av hvordan systemet konkret virker. Trodde det var noe slikt, men var ikke sikker.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

 

Nå vet jeg ikke hvordan dette fungerer internt, men det er uansett bankens applikasjon som viser summene. Bør være en løsning der en slipper å vise at pengene kommer "inn" igjen. Altså at de lager en funksjon slik at reserverte beløp fjernes umiddelbart og kommer kun inn igjen ved kansellering eller noe i den dur.  Bør ikke by på store problemer.

Pengene reserveres for så så lenge, og så trekkes de når de trekkes. Om de trekkes før reserveringen er gått ut kommer de ikke inn på konto i mellomtiden.

 

Det som har skjedd her er at reserveringen har gått ut før pengene er trukket. Det er uheldig, men banken har null mulighet for å vite om pengene noen gang vil bli trukket. De kan ikke se inn i fremtiden.

 

 

 

men å bare utvide til å vise klart at du har x antall kroner på vei ut eller noe slikt for å gjøre det forståelig for de som ikke forstår det
Det er slik system er designet! Reserveringen viser at man har x antall kroner på vei ut. Nå reserveringen går ut har man faktisk ikke kroner på vei ut, og det ville vært galt å vise det.

 

Feilen her ligger sannsynligvis ikke hos banken, men hos Norwegian, som har reservert for for kort tidsrom. De burde reservert for en uke (jeg tror det er maks).

 

 

 

For og gjøre det hele litt mer klart, 499kr ut av konto den 24 januar, 499 kr inn på konto den 27 januar og så ut igjen mellom den 28 og 29ende januar
Helt usannsynlig. Pengene har vært på kontoen til 28. januar. De har imidlertid vært reservert fra 24 til 27 januar.

 

 

takk for oppklaring, da ser jeg åpenbart problemstillingen, men en form for debug tag hadde vært fint. altså reservasjon utgått eller noe slik. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...