Gå til innhold

Nyutdannet IT-konsulent anskaffelse av utstyr


Anbefalte innlegg

Dette innlegget handler om dette med anskaffelse av utstyr til bruk i bedriften.
​Om meg.

Jobber i Oslo, nyutdannet IT-Konsulent (fagbrev IKT-servicefag) - Microsoft Certified Professional)
Alder: 20
Eksamen (70-410)
Skal ta (70-411) snart.

Hovedfokus på automatisering, (PowerShell)
​Jobbet med MDT, build and capture

Den første dagen møtte jeg pulten min, med en PC-skjerm (24 tommer) og en dårlig - gammel dell 4 GB.
​Spurte raskt om dette var midlertidig og da fikk jeg beskjed om at jeg får en bedre pc etter hvert.
​Men det var BARE fordi jeg sa det, når jeg leste i saksystemet angående ny ansatt (meg)
​Stod det, vanlig pc (tynnklient)

​Følte meg nesten litt tråkket på, har ikke hørt noe siden, men jeg har klart å karvet til meg en skjerm til slik at det er litt bedre å jobbe, siden jeg jobber med IT utstyr, tok jeg en dell 16 GB, for testing, men den ble min hovedmaskin.

​Planen var å sette opp system center LAB, slik at jeg kan hjelpe bedriften med de mangler de har.
​Det oppsettet som er i dag er ikke veldig lekkert, og bra gjennomført.
​BIOS, mangler og man må installere oppdateringer manuelt etter deployment.
Man kan heller ikke lese logger på serveren, man må fysisk gå inn på c disken til deployet Client om den feiler.

​Skal snart ha et oppfølgingsmøte med sjefen, i tråd med hvordan ting går.
​IT-sjefen har ikke så mye peiling på IT, og hva man trenger av ressurser osv.
​Jeg må forsøke å forklare at om man gjør endringer i prod, så får det fatale konsekvenser uten å teste først, og siden vi ikke har et testmiljø, trenger jeg en lokal maskin med nok ressurser.

​Det er allerede en utviklings maskin for programmererne som er standard og det er Dell Precision 7510.

​Dette hadde holdt lenge, bilde lagt til av specs.
​Hvordan kan jeg argumentere meg frem til dette.
​Slik det er nå kjører jeg teamviewer fra jobb - hjemme maskin, XPs 32 GB minne.
​Hvor jeg har satt opp et sccm test miljø.

​Hjelp meg dere der ute.

​Må kanskje ta flere sertifiseringer, så jeg ikke blir ansett som en løpegutt.

post-216903-0-24411300-1453993274_thumb.png

Endret av Hardwareman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har helt rett, det er VELDIG innenfor rimelighetens grenser, de ser bare utgifter ikke gevinster.
​Eller så er det ikke nok forståelse av nødvendigheten for slikt utstyr.
​Hva mener du jeg bør gjøre, du som jobber som IT-sjef.
​Har du noen tips, siden jeg er ganske ny i gamet, og vil ikke virke (masete) men jeg må legge det frem slik at de forstår at jeg ikke får gjort jobben uten bedre utstyr.
Og at det er katastrofalt og ikke ha et testmiljø, noe vi ikke har. Men da må jeg kunne få en maskin å teste med. (utviklingspc)
Utviklerne som jobber der har det beste utstyret, men det er fordi de håver inn penger, mens driften er ikke sett på, på den måten det burde. Og jeg har sett dette etter bare en mnd.
Skal i prat med sjefen grunnet prøve tid oppfølging samtale.

​Kanskje du har noen tips å komme med.

Lenke til kommentar

Du bør i hvert fall prøve å "samle sammen" hvor mye din kompetanse kan medføre i besparelser for bedriften, helst nokså måteholdent, så du mest sannsynlig overgår anslaget uten vanskeligheter.

 

Skal du være litt "cocky", kan du si at du anser jobben din er å gjøre deg selv overflødig - men at det ser ut som du har jobb i lang tid fremover :-)

 

Du kan gjerne trekke noen analogier til "mer forståelige" bransjer. Det hjelper ikke å ha den raskeste rallybilen i verden, om traileren som skal kjøre rundt med den kjører av veien på vei til neste løp. Floskler som "en kjede er ikke sterkere enn det svakeste ledd" er også lett forståelige for folk flest, og kan faktisk være til hjelp...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ansatte de deg i utgangspunktet?

Ble du ansatt for å gjøre en spesifikk del av avdelingens jobb, eller for å tenke store linjer og 'sette opp testmiljø' for forbedringer osv?

 

Der er jo tydeligvis en IT-sjef i bedriften, så gjør akkurat den jobben han sier du skal gjøre, med det verktøyet han gir deg.

 

kan du be om et møte med ham på et tidspunkt, der du forklarer hvordan du synes bedriften burde gjøre ting!

Så får han iallfall beskjed i forkant av 'katastrofen'...

Endret av ozone
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nyutdannet og nyansatt, er ikke alle som setter pris på at man stikker hodet frem slik du gjør. Virker allerede som om det ikke er den mest oppegående sjefen, som antagelig setter enda mindre pris på slikt. Kanskje spesiellt ikke at du tilsynelatende vil omvelte driften.

Kunne vært en idè å få litt erfaring og bli litt husvarm først?

 

Har vært borti flere vanlig ansatte som vil endre alt i driften, det har aldri fungert særlig bra...

 

Mtp. utstyr så spørst det jo litt på hva du er satt til å gjøre, selv er det ikke så lenge siden jeg byttet ut min 4 år gamle laptop i noe nyere, hovedsakelig fordi den begynte å streike. Til jobben jeg gjør fungerer den utmerket, og jeg jobber også med drifting.

Lenke til kommentar

Jeg forstår deres synspunkter rundt dette, og jeg respekterer det.
​Nå er det forskjellig type drift, og noen applikasjoner krever mer ressurser enn normalt.
​Sann som for eksempel SCCM.

​Legger meg på hjerte det dere sier med at jeg stikker hodet frem, og det forsøker jeg å kontrollere, derfor jeg søker litt råd med noen som kan ha vært i litt samme situasjon.

​Jeg er helt enig i at jeg skal bli litt varm i trøya først, men slik jeg har sett ting nå så fungerer ikke alt like bra.
​Og som det kommer frem i kommentarene her, så er det kanskje ikke den mest oppdaterte "IT sjefen" men oppegående vil jeg si.

​Jeg ønsker bare å hjelpe, og snart er det jeg som skal ta over veldig mange oppgaver.
​Nettverk, brannmur, Linux, Microsoft servere, og også Deployment som jeg har begynt å se litt på, og som jeg har tidligere erfaring med.
Og selv om jeg ikke er helt varm i trøya, så er jeg ikke en grønnsak innen IT. 
Det kan også ses positivt på at man tar litt "tak" og sier i fra ting som kan gjøre annerledes, men at man gir det litt tid.

Det kan fort bli dårlig stemning av det, om det blir ansett som "mas" 

​Hva mener du ozone i kommentaren, når du sier at sjefen skal få beskjed på forhånd før katastrofen, tenker du fordi det ikke finnes noe test miljø?

​Eller mener du at jeg er alt for fersk, kan misforstå kommentaren din, så fint om du forklarer det på en annen måte.

​Fortsett gjerne diskusjonen.

​  :ph34r:  :dremel:

Lenke til kommentar

Hvor mange jobber i firmaet?

Dersom det er en liten bedrift kan det hende at vinninga går opp i spinninga mtp. System Center.

 

At du som IT-konsulent får en tynnklient på 4gb som arbeidsmaskin er dog helt horribelt.

 

 

Men om andre har spurt, hva er arbeidsoppgavene dine? Generell drift og utvikling av internsystemer?

Ble du ansatt for å gjøre en mer spesifikk jobb?

Lenke til kommentar

Nei.
​Jeg ble ikke ansatt for å gjøre en spesifikk jobb.
​Men etter at jeg har vist at jeg kan, har jeg å en annen ansvaret for driften.
Han slutter om 3 mnd, og han skal lære meg opp frem til april.

Jeg tar basically over oppgavene hans, med ansvar for alt.
Nettverk, brannmur, Linux, AD, Dhcp, DNS, Windows, u name it.
Og i tillegg skal jeg gjøre Config mgr, mye bedre, konfigurere programvare senteret osv.
Men hovedsakelig automatisere deployment prosessen.

Han vil gå over til konsulent, å bli kalt inn ved behov.

Opprinnelig Stillings annonse:

Bygge opp og vedlikeholde infrastruktur-funksjoner på fysiske og virtuelle servere

  •  Ivareta datasikkerhet i infrastruktur/klienter/servere internt og eksternt
  •  Vedlikehold av routere, switcher og kabling
  •  Dokumentasjon og tilrettelegging av IKT systemer
  •  Brukerstøtte

 

  • Det står brukerstøtte, det er noe brukerstøtte, altså ansatte kan komme internt å spørre om de lurer på noe, meg personlig mener det burde vært en annen ordning på det, men det får vi ta etter hvert.
    Hvorfor jeg sier det er fordi at de nevnte oppgavene krever veldig mye, og om man er dypt inni et PowerShell script så er det kjedelig å bli avbrutt med at java ikke fungerer i nettbank for en ansatt.
    Ikke det at jeg ikke liker å gi support.


     

 

Endret av Hardwareman
Lenke til kommentar

​Hva mener du ozone i kommentaren, når du sier at sjefen skal få beskjed på forhånd før katastrofen, tenker du fordi det ikke finnes noe test miljø?

​Eller mener du at jeg er alt for fersk, kan misforstå kommentaren din, så fint om du forklarer det på en annen måte.

 

Det jeg mente var at hvis du ikke får det slik du vil med tanke på utstyr og arbeidsforhold, så har du iallefall sagt fra! (Hvis ting skulle slutte å virke fordi han ikke lyttet til deg)  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...