Gå til innhold

FEATURE: Er du fremdeles hekta på Fallout 4? Vi vet kanskje hvorfor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin analyse av hva som gjør spillet gøy på trass av manglene. Men det er litt uklart som AtW sier hva som gjør at dette skiller spillet ifra andre. Er du opptatt av disse tingene fordi det har blitt mindre historiefokusert denne gangen?

 

Godt spilldesign handler jo veldig ofte nesten utelukkende om operant betinging. Ser ikke hva som gjør at du vil trekke frem FO4 i den sammenhengen.

 

Mulig jeg er litt defensiv nå, siden jeg digger spillet, men jeg har også problemer med påstanden om at historiedelen er dårlig. Det er klart at det ikke er som å lese en god bok, men det funker mer enn godt nok til at jeg var engasjert og underholdt underveis.

Lenke til kommentar

Interessant nok hadde mange av disse høyt prisede effektene motsatt virkning på meg, og føltes mer som en dårlig forklart hindring i spillet som jeg måtte bruke tåpelig mye tid på å komme meg gjennom.

 

Ikonografien er et perfekt eksempel på nettopp dette; Fra et designer-standpunkt er dette noe av det mest idiotiske jeg har sett i et spill på lenge. Ønsker du å finne ut hva hver enkelt egenskap gjør før du bruker dine hardt opptjente ferdighetspoeng på noe du kanskje ikke har mest bruk for? Da må du se gjennom hver eneste en med musa over ikonet, mens du hører på de forferdelige lydeffektene. Og nåde være om du ikke har hukommelse til å huske alle sammen slik at du med en gang vet hva du skal se etter ved neste oppgradering, for da må du gjøre alt på nytt.

 

Det at ikonene ikke har NOEN andre elementer tilknyttet seg; Ikke står det navn, ikke står det noe som helst om hva den enkelte ferdighet gjør, ikke er det spesielt mye som skiller de fra hverandre i strukturen, gjør at du tvinges til å bruke unødvendig tid på å lete. Og er det noe jeg virkelig ikke kan fordra i spill, så er det å lete etter ting i menyer.

 

Legg på at spillets "samlemani"-tendenser føltes alt for mye i fokus, at Power Armor enten er ubrukelig eller konstant alt ettersom hvor mye INT du har, at man må hoppe gjennom alle mulige slags tåpelige hindre for å rette opp bugs (eks. at våpenet forsvinner når det føler for det, eller at det kan ta opptil et minutt å bytte fra ett våpen til et annet), at spillet er utrolig treigt med lange, kjedelige animasjoner du må se på hver eneste gang, at byggesystemet er unødvendig tungvindt (og hvorfor kan du ha en påslått TV, men ikke mulighet for å gjenopprette TV-signal?) og at spillets historie går så til de grader på trynet mot slutten.. Jeg traff forresten på en fin bug i nest siste oppdrag, hvor jeg måtte inn i Railroad sitt hovedkvarter. Der var døren stengt, og kunne ikke åpnes igjen..

 

Så nei, jeg er egentlig veldig lite hekta på Fallout 4. Så snart jeg var ferdig med historien (Institute), slapp jeg mikken og gikk av scenen med en "hvem faen bryr seg"-følelse.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er interessant om det å like Fallout 4 kan tilskrives å ha mentale utfordringer. Det vil jo forklare en del, men mulig det også er en egenskap vi har tatt med oss fra apene, så kanskje det er de av oss som ikke trigges av disse mekanismene som mangler noe av det som menneskene har tilarvet seg fra naturens side da vi fremdeles var aper. Det kan også være at barn har lettere for å bli trigget av slike virkemidler fordi hjernen deres fungerer på en annen måte. Hadde vært interessant om det ble forsket mer på dette området, for jeg kan ikke i min villeste fantasi forstå hvordan noen kan like så banalt spilldesign.

Lenke til kommentar

"Er interessant om det å like Fallout 4 kan tilskrives å ha mentale utfordringer"

 

Haha! God one.

Jeg innbiller meg selv at jeg er relativt normaltfungerende. (Håper jeg...)

 

Nohanna: Det du ser på som hindre (samlemanien) er noe andre ser på som morsomme utfordringer vet du.

 

Personlig koste jeg meg med å bruke tid på, og fabulere om hva som var lurt å gjøre på skilltreet.

Og gjør velger man noe dumt så får du jo sjansen til å velge riktig ved neste level.

 

Men bugs er selvfølgelig aldri ok. Jeg spilte på pc, så jeg kunne gå inn i konsollen den ene gangen jeg møtte en bug som faktisk hindret meg i et oppdrag. Men jeg har sett Brahmin kuer på utrolig mange rare steder...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bethesdas håndtverk er shabby. Jeg har alltid likt spillene deres, men jeg må helt ærlig si at jeg nå i ettertid ser hvor elendig alt har blitt (og blir verre) etter hver utgivelse siden Oblivion. De har de samme problemene og bugsa som var den gang, og mer til.

Og man merker veldig godt når man spiller på pc, at spillet er designet for konsoll og porta over i hastverk (spesielt merker man dette på byggesystemet).

Overall helt greit spill, men jeg syns ikke det fortjener så mye fame som de alltid får.

Det er på tide å begynne å stille krav til Bethesda.

 

(fun fact: første gang jeg kjørte Skyrim, så døde jeg av en vogn med kålhuer rett etter introen - true story. ragdolls bugga seg og drepte meg gg)

Lenke til kommentar

(fun fact: første gang jeg kjørte Skyrim, så døde jeg av en vogn med kålhuer rett etter introen - true story. ragdolls bugga seg og drepte meg gg)

 

Haha! Jeg har ikke spilt Fallout 4 men jeg måtte nesten kommentere på dette. Kjøpte Skyrim på steam salg, har prøvd det på konsoll men fikk lyst til å se hva pc versjonen hadde å tilby. Kort tid uti introen begynte vognen jeg satt i å få epileptisk anfall. Dette fortsatte helt til vognen stoppet. Den stoppet da ikke i landsbyen hvor den skulle men på kanten av et stup, og der ble den stående. Prøvde å starte spillet 3-4 ganger til, men siden jeg aldri kom meg forbi introen pga forskjellige bugs ga jeg opp. Imponerende dårlig, dette er tidlig 2000 talls nivå når det kommer til bugs Bethesda!  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes Fallout 4 er dritkjedelig. Kjempe repetativt og dårlig quest/story-design. Spilt 50+ timer riktignok, men halvparten av det er pga crafting/building-systemet. Bare halvveis i storyen og orker ikke å starte spillet...

 

Må legge til at jeg synes Skyrim er langt gøyere. Kunne startet en ny fil der og sikkert spilt flere timer.

Lenke til kommentar

 

Synes Fallout 4 er dritkjedelig. Kjempe repetativt og dårlig quest/story-design. Spilt 50+ timer riktignok, men halvparten av det er pga crafting/building-systemet. Bare halvveis i storyen og orker ikke å starte spillet...

 

Må legge til at jeg synes Skyrim er langt gøyere. Kunne startet en ny fil der og sikkert spilt flere timer.

Problemet med FO4 er for få quests og de repeternde sender deg til de samme stedene hele tiden i stedn for å få deg til å utforske.

Kombinert med et idiotisk dialog system som gjør quest og histoien dårligere.

 

Craftignen er temmelig gøy, utforske i FO4 er bedre, de har laget mange interesange steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes kanskje det kunne vært gjort litt klart hvordan dette skiller seg så veldig fra andre spill i sjangeren (evt ikke), for det synes jeg ikke det virker som det gjør?

 

AtW

 

Hei. Jeg påstår ikke at F4 er bedre enn andre spill, kun at Bethesda har blitt my mer effektiv innen dette feltet, og at de i større grad enn tidligere designer med operamt betinging i bakhodet^^ Jeg var interessert i å analysere dette spillet, ikke sjangeren som en helhet. Paralleller blir likevel trukket.

 

Samtidig mener jeg at et spill som F4 har noe unikt ved seg som et direkte resultat av sammenkomsten av operant betinging, og motoren spillet er skapt i. Denne versjonen av Creation engine er tross alt en av de mer særegne motorene på markedet. Muligens den eneste av dens slag (ikke sikker, men har ikke sett andre selskaper gjøre det Bethesda gjør, for utenom Obsidian that one time).

Lenke til kommentar

Er interessant om det å like Fallout 4 kan tilskrives å ha mentale utfordringer. Det vil jo forklare en del, men mulig det også er en egenskap vi har tatt med oss fra apene, så kanskje det er de av oss som ikke trigges av disse mekanismene som mangler noe av det som menneskene har tilarvet seg fra naturens side da vi fremdeles var aper. Det kan også være at barn har lettere for å bli trigget av slike virkemidler fordi hjernen deres fungerer på en annen måte. Hadde vært interessant om det ble forsket mer på dette området, for jeg kan ikke i min villeste fantasi forstå hvordan noen kan like så banalt spilldesign.

 

Selv om jeg tviler sterkt på det du beskriver som mentale utfordringer, så er det gjort en god del forskning på hvordan spill påvirker menneskehjernen ja. Særlig barn og tenåringer blir visstnok ekstra oblivious over effekten betinging har på de. Et av de største grunnene til "spillavhengighet" d der. Mange av effektene har jo uansett en sterk påvirkningskraft på underbevisstheten. Mulig du ikke legger merke til at det påvirker deg når du spiller spill;)

Lenke til kommentar

Fenomenet artikkelen beskriver kalles klassisk betinging, ikke operant.

 

Nja. Artikkelforfatteren gjør det i starten, f.eks. her: «Et lydklipp kan eksempelvis få en hund til å sikle fordi den har blitt hjernevasket til å tro at den straks får mat». Men etter dette ser det ut som han heller mener noe mer i retning av operant betingning. Altså at spilleren gjør ting i spillet fordi det belønnes. Slurvete arbeid av artikkelforfatteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...