Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Golf 2011 1.6TDI - uklarheter omkring service

brilleja

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Handlet meg ny bruktbil for ca. to uker siden. Det ble en VW Golf 2011 1.6TDI med 105hk. Bilen er gått ca 52.800km og ble kjøpt av en bruktbilforhandler på østlandet. Etter kjøpet ville jeg forhøre meg rundt angående serviceintervaller, oljeskift osv så jeg kontaktet de forskjellige VW-forhandlerene i Oslo-området.

Sist service skal ha vært på 30.000km i mai 2012, samt en oljeskiftservice på 45.000km i mai 2014. Jeg spurte selger om dette, men fikk beskjed om at neste service skulle skje på 60.000km, og at hvis den skulle ha behøvd en service ville de ha tatt den. VW-forhandlerne sa jo såklart noe annet. Ellers sa de at denne bilen skulle ha vært på service i mai 2015. Er det da slik å forstå at serviceintervallene er hver 30.000km/3 år? 

Etter litt frem og tilbake med selger, sa de seg villige til å ta et oljeskift på bilen etter noen påstander om at de hadde tatt service på den selv.. Jeg sitter altså med en litt dårlig magefølelse her. Bilen fungerer fint, dog litt tungstartet nå i kulda.

Noen tips til hvordan jeg bør gå frem her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Standard kommer de med variabelt serviceintervall. Jeg tror verkstedet sa at gjennomsnittlig intervall var på 25 tusen, men dette kommer an på bruken din av bilen, hvor langt og hvordan du kjører.

Se etter et fastnøkkelsymbol i instrumentet når du starter. Ellers kan du trykke på den ene knappen i instrumentet merket med fastnøkkel og det vil stå hvor mange dager eller kilometer det er til service. Det kan også stå dato for når service skal tas.

Skrevet

Standard kommer de med variabelt serviceintervall. Jeg tror verkstedet sa at gjennomsnittlig intervall var på 25 tusen, men dette kommer an på bruken din av bilen, hvor langt og hvordan du kjører.

Se etter et fastnøkkelsymbol i instrumentet når du starter. Ellers kan du trykke på den ene knappen i instrumentet merket med fastnøkkel og det vil stå hvor mange dager eller kilometer det er til service. Det kan også stå dato for når service skal tas.

Takk for svar! Var å sjekka nå nettopp og der sto det "22400km or 157 days", men dette kan vel restartes av hvem som helst så vet ikke hvor stor tro jeg har på den i forhold til servicehefte. Jeg får ta en telefon og hørre i morgen.

Skrevet

Service intervall lampa kan "resettes" av hvem som helst. Dette kan gjøres på to måter; du holder to eller flere av knappene i dashbordet inne samtidig i 10 sekunder, uten at jeg husker helt hvilke knapper. Måte nummer to er ved å bruke VCDS eller lignende diagnose program for VAG biler og velge "SRI reset" funksjonen. Begge metoder er unnagjort på under ett minutt, og kan som sagt gjøres av hvem som helst.

Er du i tvil så er det serviceheftet du skal forholde deg til, med dato og stempel fra verkstedet som utførte sist service. Ville aldri stolt på en bruktbil forhandler om sier han har utført oljeskift selv. Med oljeskift kommer også skifte av alle filtre, som drivstoff filter, oljefilter, luftfilter og kupefilter. Letteste er vel kanskje å åpne luftfilterboksen for å sjekke luftfilteret. Viser det seg at dette er veldig møkkete tyder vel det på at servicen ikke er gjort skikkelig, eller ikke i det hele tatt.

Skrevet

Dette har jeg sagt mange ganger og det er fint å se at noen deler oppfatning med meg. 

Longlife er noe stort tull og det blir senere eiere som får svi for manglende vedlikehold når bilen blir eldre.

• Liker 2
Skrevet

Helt enig med dere at longlife olje bare er tull. Det holder helt fint frem til garantien fra fabrikken går ut, altså 5 år. Men etter 5 år med 30 000km mellom hvert oljeskift  er motoren betydelig slitt. Har en pappa som har gnidd dette inn hos meg i alle år, og han har nok også et poeng. Husker han importerte en 2006 modell Audi A4 3.0TDI fra Tyskland for mange mange år siden, ettersom møller ikke solgte B7 karosseriet av A4 med 3 literen ny her i Norge. Han har skiftet olje på bilen hver 10 000km, og flushet girkassa i gjennomsnitt to ganger i året. Bilen har nå gått 230 000km og den har enda ikke hatt ett eneste feilslag.

Skrevet

Hører folk sier det, men nekter egentlig å tro at dette er en feil som oppstår på grunn av feilproduksjon fra fabrikk. Jeg tror dette har direkte sammenheng mellom hvordan folk passer på bilen sin (altså oljeskift). Reg kjede går hele tiden i motorolje for å få smøring, og dersom folk ikke er nøye nok med oljeskiftene sine, og kun tar oljeskift hver 30 000km kan jeg godt tenke meg at kjedet blir ødelagt.

Skrevet

Hører folk sier det, men nekter egentlig å tro at dette er en feil som oppstår på grunn av feilproduksjon fra fabrikk. Jeg tror dette har direkte sammenheng mellom hvordan folk passer på bilen sin (altså oljeskift). Reg kjede går hele tiden i motorolje for å få smøring, og dersom folk ikke er nøye nok med oljeskiftene sine, og kun tar oljeskift hver 30 000km kan jeg godt tenke meg at kjedet blir ødelagt.

audi vil nok ikke si at det er produksjonsfeil, men den konstruksjonen ble endret på senere motorer... vektreduksjon sier audi.

longlife eller ikke.. vanlig at kjedestrammeren ryker på de øverste kjedene, og kjedet /kjedene hopper over. (det er 4 kjeder på de første v6 motorene, både bensin og diesel)

registered er plassert I bakkant av motor, innenfor svinghjulet

en arbeidskollega av meg fikk registerhavari på en slik (2,4 bensin). pris: 47.000 for nytt register, 4 dagers jobb, siden motor måtte ut.

bilde av gen 1 og 2

2012_audi_a6_105_1024x768.jpg

Skrevet

audi vil nok ikke si at det er produksjonsfeil, men den konstruksjonen ble endret på senere motorer... vektreduksjon sier audi.

longlife eller ikke.. vanlig at kjedestrammeren ryker på de øverste kjedene, og kjedet /kjedene hopper over. (det er 4 kjeder på de første v6 motorene, både bensin og diesel)

en arbeidskollega av meg fikk registerhavari på en slik (2,4 bensin). pris: 47.000 for nytt register, 4 dagers jobb, siden motor måtte ut.

bilde av gen 1 og 2

Er nok mulig dette stemmer altså, men synes det høres litt merkelig ut. Forresten, når begynte audi med kjede på 2,4 bensin? Min gamle 01 modell 2,4 hadde reim.

Skrevet

bilde av gen 1 og 2

Er nok mulig dette stemmer altså, men synes det høres litt merkelig ut. Forresten, når begynte audi med kjede på 2,4 bensin? Min gamle 01 modell 2,4 hadde reim.

2004

Skrevet

For min Volvo så er service intervallet hver 25.000 km eller 1 gang i året etter hva som kommer først. Det samme har det vært på de forskjellige firmabilene jeg har hatt, X antall kilometer eller 1 gang i året.

At bilen er tungstartet i kulden er nok ikke noe å tenke over. De aller fleste biler er det så lenge de ikke bruker motorvarmer. (I hvertfall min erfaring)

Skrevet (endret)

For min Volvo så er service intervallet hver 25.000 km eller 1 gang i året etter hva som kommer først. Det samme har det vært på de forskjellige firmabilene jeg har hatt, X antall kilometer eller 1 gang i året.

)

Men det er vel oljeskift på 15 får man virkelig håpe da? Har 20 tusen på min bil men da er oljen helt grusom. Bytter på 10 tusen.

Når dieselbiler er tungstartet er det billigst å starte med å bytte dieselfilteret - som nok er passelig dårlig etter 52 tusen.

Endret av Complexity

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...