Gå til innhold

Den "Store" unRAID tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk testet litt mer i går, fikk til slutt installert Ubuntu i en VM, men ble ikke så veldig imponert over fjernstyringen.

VNC koblingen var ikke spesielt stabil hos meg og fungerte ikke å få det opp i andre VNC programmer heller.

Ser ut som dette ikke kan erstatte lokale VMer for min del.

 

Men det er nok helt konge til å kjøre flere spillmaskiner fra samme hardware, eller nas og windows fra samme box vist man har dedikert skjermkort og kobler alt lokalt.

 

Men, Plex fungerte helt kanon :D

 

Skal teste ut freenas i kveld, lenge siden jeg prøvde det, ser det er skjedd en god del forandringer der.

Lenke til kommentar

lol, da gjør du noe feil... Jeg vet ikke hva du mener at det ikke kan erstatte "lokale VM'er". Det er jo en lokal VM (da mener jeg på samme LAN,ergo lokalt).. Med mindre du kjører remote da.. Jeg vet heller ikke hva du mener med at den ikke var stabil(?). Men hvis du tenker på at det blir lag eller noe sånt ved krevende oppgaver så blir det gjerne det uten en dedikert GPU, det sier seg selv. Spessielt hvis du kjører remote, selv med GPU passthrough over en remote kobling vil det bli lag ved krevende oppgaver. Jeg vet ikke hvordan det er med ubuntu,men i windows over RDP så kan jeg kjøre 1080p (uten GPU passthrough) helt fint. Du burde prøve andre RDP programmer. Og for å koble til må du aktivere en bridge kobling og angi denne i VM innstillingene. Ellers får du ikke koblet til.

 

Hvis du kjører VM til vanlig på samme hardware i ditt vanlige OS, så skal det være ingen forskjell på å kjøre det fra unraid for å si det sånn. Det eneste du trenger en GPU til er hvis du skal kjøre krevende oppgaver, ellers er det akkurat som å kjøre VM på hvilket som  helst OS uten GPU passthrough..

 

Edit: Når jeg tenkte meg om så mener du sikkert remote som fra en annen maskin, men fra samme LAN. Når jeg hører/tenker remote så tenker jeg automatisk på utenfor mitt eget LAN. På mine windows vm'er er det akkurat som å jobbe lokalt selv om jeg kobler til fra en annen maskin med mindre jeg skal gjøre krevende oppgaver, da merker jeg det selvfølgelig.

Endret av strike_84
Lenke til kommentar

lol tilbake :p

Med lokalt mener jeg at den virtuelle maskine kjører på samme hardware som jeg har skjerm, mus, tastatur koblet til.

Koblingen hos meg over lan via den innebygde vnc viseren var ofte pixelert, musen var ute av sync osv som gjorde det umulig å håndtere den.

 

Kan kanskje ha noe med at i3 prosessoren jeg kjører boxen på ikke er sterk nok eller noe sånt også, men jeg prøvde en gang Vmware esix på samme hardware uten like store problemer.

Lenke til kommentar

Jeg har en i3 cpu selv i en av mine servere og det funker fett, så den skal klare biffen den! Men prøv å aktiver bridge i network settings,endre til bridge koblingen i vm'en slik at den får en IP fra routeren din. Deretter kan du koble til vm'en fra et RDP program du kjører lokalt, ved å putte inn "maskin navnet" evt må du skaffe IP'en fra VM'en ved å kjøre vnc fra unraid først f.eks om du skal koble til med IP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da skal jeg prøve det :)

 

 

Edit: Fungerte litt bedre nå med bridge, og får koblet til med eks tightvnc men hele bildet er bare grått....

Noe annet er også rart her, for vist jeg gjør litt for mye på en gang fryser alt seg og disk-arrayet går i offline :(

Endret av Svar
Lenke til kommentar

Det skjer veldig random...... men aldri vist maskinen bare står idle.

Men ser ut som det kanskje kan ha noe med at disken går for varm.

Så plutselig at unraid maste om at den var for varm på 45grader.

Skal se hva som skjer vist jeg får på en vifte.

 

 

PS: prøvde å installere riggen med freenas, men den likte ikke SanDisk USB pinnene mine, søkte litt å så andre som hadde hatt lignende problemer med freebsd og sandisk

Lenke til kommentar

Høres merkelig ut ja, 45 grader skal ikke gjøre noe fra eller til (tror jeg). Jeg er utrolig dårlig på debugging av unraid av den enkle grunn at alt har bare fungert uansett hva jeg har gjort, så har aldri trengt å debugge. Men ta deg en tur på unraid forumet så finner du kansje noe, hvis ikke så får du garantert hjelp hvis du poster problemet der.



@Svar hadde jeg skulle startet å debugge problemet ditt på hvilken som helst maskin/OS så hadde jeg begynt med å kjøre memtest i 24 timer. Får du feil der så er det mest sannsynlig årsaken til problemet ditt. Memtest er en del av pakken du lastet ned og la på usb pinnen din. Så da er det bare å restarte å starte memtest, du trenger en skjerm og et tastatur tilkoblet da hvis du ikke har det fra før.



Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Det skjer veldig random...... men aldri vist maskinen bare står idle.

Men ser ut som det kanskje kan ha noe med at disken går for varm.

Så plutselig at unraid maste om at den var for varm på 45grader.

Skal se hva som skjer vist jeg får på en vifte.

 

 

PS: prøvde å installere riggen med freenas, men den likte ikke SanDisk USB pinnene mine, søkte litt å så andre som hadde hatt lignende problemer med freebsd og sandisk

Den skrur av array på 50 (?) grader. Du kan stille denne høyere om den leser av feil verdier. Hvis dette er tilfelle burde du lage en post om det på unraid forumet så det blir fikset :)
Lenke til kommentar

Systemet skrur auto av arrayet vist det blir for varmt?

Hvor står det i manualen?

 

Forklarer mye vist det er tillfellet dog.

Ser ut som jeg bommet, det var kun melding den gå når temperaturen ble høy. 

 

post-261786-0-75292500-1455121645_thumb.png

 

Manual? Det aller meste står hvis du trykker på help i høyre hjørne, omtrent alt er godt forklart der. Bruker bare manualen hvis jeg ønsker å lese litt mer om noe (evt unraid forumet/google)

Lenke til kommentar

Begynner å lure på om det kan være noe med USB pinnen.

Maskinen nekter å starte med den i, fryser helt kommer ikke forbi bios.

Samme selv om pinnen er helt tom og formatert også.

Skjer ikke med andre pinner og den fungerer helt fint på andre maskiner.

 

 

Edit: Kansje jeg fant mer ut av hvorfor den plutselig fryser, kan kansje ha noe med Ubuntu å gjøre, samme problemet på min W10 maskin med virtualbox, noen ganger helt random fryser ubuntu VMen

 

Edit2: Ok, installerte W10 på maskinen bare for å sjekke noe, og etter at den fikk stått på uten at jeg gjorde noe restartet den av selv selv etter en 30-40min.....noe veldig rart her ja

Endret av Svar
Lenke til kommentar

Memtest i 24 timer..

kjørte den i ett par timer, etterfulgt av 6timer med test av HDD (fant gode gamle UBCD)

Fant ingen feil, nullstilte litt bios instillinger, av en eller annen grunn så var CPU underclokket, satte den der den skal være, installerte W10 igjen og nå har maskinen vært stabil siden, så langt ihvertfall.

Lenke til kommentar

 

Memtest i 24 timer..

 

kjørte den i ett par timer, etterfulgt av 6timer med test av HDD (fant gode gamle UBCD)

Fant ingen feil, nullstilte litt bios instillinger, av en eller annen grunn så var CPU underclokket, satte den der den skal være, installerte W10 igjen og nå har maskinen vært stabil siden, så langt ihvertfall.

Tenkt til å teste unRAID igjen for å se om det var feilen? :)
Lenke til kommentar

 

 

Memtest i 24 timer..

kjørte den i ett par timer, etterfulgt av 6timer med test av HDD (fant gode gamle UBCD)

Fant ingen feil, nullstilte litt bios instillinger, av en eller annen grunn så var CPU underclokket, satte den der den skal være, installerte W10 igjen og nå har maskinen vært stabil siden, så langt ihvertfall.

Tenkt til å teste unRAID igjen for å se om det var feilen? :)

 

 

Jupp, bootet opp på en annen USB og satte opp i ei fei med Plex og ett par episoder av en serie før jeg dro på jobb i dag.

Har nå 3 trial nøkkler på hver sin USB :p

 

Ser ikke ut som man lengere kan utvide trialen og må betale etter 30 dager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...