Gå til innhold

Bygge PC som er klar til neste generasjon av GPUer


Anbefalte innlegg

Hei, min gamle datamaskin synger på siste vers og jeg tenker å bygge en ny datamaskin så fort som mulig. I utgangspunktet er det ikke noe særlig i den gamle maskinen jeg har lyst til å bruke i den nye da den drar litt på åra.

 

Jeg hadde imidlertid egentlig håpet på å vente til neste generasjon av skjermkort kommer (som jeg har forstått vil være til sommeren. I hvert fall for AMD). Dessverre er min såpass gåen at jeg trenger å bygge en ny så fort som mulig.

 

På grunn av dette tenker jeg å kjøpe inn alle komponenter jeg trenger utenom skjermkort og bruke mitt gamle skjermkort inntil neste generasjon er ute. Mitt nåværende skjermkort er AMD Radeon HD6970. Når neste generasjon av skjermkort kommer tenker jeg å skaffe noe på toppen av mellomprissjiktet. Ingen planer om SLI eller noe sånt.

 

Foruten skjermkort tar jeg utgangspunkt i anbefalingene for den kraftigste datamskinen anbefalt i tråden "

Den Perfekte PC-pakke (Desember 2015)". Datamaskinen blir da som følgende:

 

Kabinett: Fractal Design Define S
Hovedkort: 
MSI Z97-G43
Prosessor: Intel Core i5 4690K
Skjermkort: Først 
AMD Radeon HD6970, deretter nytt skjermkort til sommeren.
Minne: Corsair Vengeance Pro Red 2400MHz 16GB
Lagring: Samsung 850 EVO 500GB SSD
Kjøler: Cooler Master Hyper 212 EVO
Strømforsyning: EVGA SuperNova G2 750W

 

Datamaskinen kommer til å bli brukt til gaming, VR og spillskaping til VR i Unreal Engine (inkludert 3D-modellering i ZBrush og Maya).

 

Høres dette ut som en fornuftig plan fra de datakyndige her på forumet? Er det noen andre komponenter som har store oppgraderinger rundt hjørnet som jeg også burde vente på? Vil noen av komponentene jeg nå velger skape problemer når jeg skaffer nytt skjermkort? Alle konstruktive innspill mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HD6970? Har du det fra før av? Eller bør du heller kjøpe R9 280x brukt eller 290x i starten og heller oppgradere til sommern.

GTX 770 burde ikke koste så mye brukt i dag.

Ts sier han allerede har det skjermkortet, og vil vente med å oppgradere til sommeren til amd sin nye serie (polaris heter den vel?) eller nvidia Pascal.

 

"På grunn av dette tenker jeg å kjøpe inn alle komponenter jeg trenger utenom skjermkort og bruke mitt gamle skjermkort inntil neste generasjon er ute. Mitt nåværende skjermkort er AMD Radeon HD6970. Når neste generasjon av skjermkort kommer tenker jeg å skaffe noe på toppen av mellomprissjiktet. Ingen planer om SLI eller noe sånt."

Lenke til kommentar

Ville egentlig anbefalt deg 6600k, z170 og ddr4, koster ikke mye ekstra og er nyere og litt bedre. Kan også beholde ram'en til neste bygg.

 

Beklager jeg skulle lest hovedposten litt grunndigere.

 

Men leser man angående:

Antiferromagnetisme «Ubrukelig» egenskap kan gi tusen ganger raskere dataminne

 

 

Så ser man dette kan gjøre usb 3.1 minnepinner ganske raske, får windows 10 på plass Readyboost v2

Kan være at man ikke trenger raske rambrikker i fremtiden.

I windows vista, ble ikke det særlig utnyttet fordi man hadde usb 2 stort sett.

Men det er ikke problem i dag.

 

Mener å kjøpe nytt for fremtiden er ikke sikkert å være særlig invistering.

Kjøp heller det du trenger i dag, så får du bytte om 2-3 år igjen.

Husk det muligens ikke blir så stor utvikling på CPU siden 2007.

 

Da må man nok over på grafen eller fiberoptisk lys for å klare raskere ytelse per klokkefrekvens.

Det vil neppe skje før 2020 vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Ville egentlig anbefalt deg 6600k, z170 og ddr4, koster ikke mye ekstra og er nyere og litt bedre. Kan også beholde ram'en til neste bygg.

 

Ok, takker så mye for anbefalinger. Høres dette også greit ut for andre som eventuelt måtte lese tråden?

 

 

HD6970? Har du det fra før av? Eller bør du heller kjøpe R9 280x brukt eller 290x i starten og heller oppgradere til sommern.

GTX 770 burde ikke koste så mye brukt i dag.

 

Ja, som sagt har jeg allerede HD6970.

 

 

Ville egentlig anbefalt deg 6600k, z170 og ddr4, koster ikke mye ekstra og er nyere og litt bedre. Kan også beholde ram'en til neste bygg.

 

Beklager jeg skulle lest hovedposten litt grunndigere.

 

Men leser man angående:

Antiferromagnetisme «Ubrukelig» egenskap kan gi tusen ganger raskere dataminne

 

 

Så ser man dette kan gjøre usb 3.1 minnepinner ganske raske, får windows 10 på plass Readyboost v2

Kan være at man ikke trenger raske rambrikker i fremtiden.

I windows vista, ble ikke det særlig utnyttet fordi man hadde usb 2 stort sett.

Men det er ikke problem i dag.

 

Mener å kjøpe nytt for fremtiden er ikke sikkert å være særlig invistering.

Kjøp heller det du trenger i dag, så får du bytte om 2-3 år igjen.

Husk det muligens ikke blir så stor utvikling på CPU siden 2007.

 

Da må man nok over på grafen eller fiberoptisk lys for å klare raskere ytelse per klokkefrekvens.

Det vil neppe skje før 2020 vil jeg tro.

 

 

Spennende artikkel, men siden det dreier seg om ny, grensesprengende forskning tar det selvfølgelig en stund før det blir implementert. Neste generasjon av GPUer (Pascal og Polaris) er relativt sett rett rundt hjørnet, så jeg føler ikke det er dumt å vente med å kjøpe skjermkort til disse kommer. Jeg forstår ikke helt hva du mener med at å kjøpe nytt for fremtiden ikke er sikkert å være en særlig investering. Hva anbefaler du meg å kjøpe i dag?

Lenke til kommentar

Du kan jo vurdere å kjøpe brukt hovedkortoppsett lik du hadde i første tråden. Og heller vurdere å kjøpe nytt når det virkelig kommer en oppgradering der. Muligen EVGA\Asus har bedre hovedkort for overklokking. Selv om man kun låser opp prosessoren kan noen hovedkort ha begrensinger hvor mye.

 

Det er sagt DDR4 ikke gir voldsom ytelseforbedring i spill og du har 16 GB ram, så du burde være sikker på du har ytelse nok for spill.

Eneste man ikke vet er hvor bra overklokking blir og maskin din muligens vil trekke litt mere strøm en skylake om du får overklokket den en del.

 

Nå skal det også sies at DX 12 muligens støtter bedre 8 kjerne cpu, GTA 5 gjør det allerde, så du får vurdere som sokkel 2011-3 er noe for deg eller ikke. Særlig om du har planer å gjøre store invisteringer på nvidia GTX 1080 eller R9 480x eller noe slik.

Lenke til kommentar

Ok, etter å følge Bjonness406 sine anbefalinger har jeg foreløpig endt opp med følgende (endringer merket i blått):

 

Kabinett: Fractal Design Define S
Hovedkort: 
ASUS Z170-K S-1151 ATX
Prosessor: Intel Core i5 6600K
Skjermkort: Først AMD Radeon HD6970 (eier dette alt), deretter nytt skjermkort til sommeren.
Minne: Corsair Vengeance LPX 16GB 2400MHz DDR4 Ikke-ECC
Lagring: Samsung 850 EVO 500GB SSD
Kjøler: Cooler Master Hyper 212 EVO
Strømforsyning: EVGA SuperNova G2 750W

 

Ser dette ok ut? Jeg er litt usikker på de fine distinksjonene mellom varianter av Z170-skjermkort og DDR-4-minne, så fortell meg gjerne om jeg kan velge noe mer fornuftig her. Jeg planlegger å kjøpe dette fra Dustin. Ser ut til å bli likke billig der som noe annet enkelt sted.

 

LMH1: Hvilken tråd refererer du til når du snakker om brukt hovedkortoppsett? Om du tenker på min tråd fra 2014 er det til en annen pc som jeg ikke kan robbe for komponenter. Jeg skal ikke kun bruke maskinen til spill, men også til spillutvikling, samt 3D-modellering med ZBrush og Maya. Mener du fortsatt DDR4 er litt overkill? Har ikke i utgangspunktet planer om overklokking.

 

Edit: Er litt skeptisk til hovedkortet her. Burde jeg fleske ut en ekstra 500-lapp for noe som en MSI Z170A-G45 GAMING, eller er det bare unødvendig?

Endret av Illuminaughty
Lenke til kommentar

Skal du ikke overklokke kan du velge hva du foretrekker selv, Asus\EVGA av litt dyrere hovedkort pleier å være bra på overklokking.

MSI kan variere fra hovedkort til hovedkort.

 

Selv fikk jeg mest lyst på Z170X hvis jeg skulle vurdert LGA 1151. Mest for overklokking og bruke med OSX.

 

 

GIGABYTE has produced an excellent product in the Z170X-Gaming G1 motherboard. It is likely one of the best motherboard designs and executions we have ever seen from the company. The FCLK issues that we are seeing with MSI and GIGABYTE are resident here as well, but I have a feeling that this situation will not last for long. In that same vein, the Z170X-Gaming G1 also was not the edge-of-the-envelope overclocking motherboard that we expected either. As with FCLK, I think that GIGABYTE is only a bit of BIOS maturation away from changing that as well. That said, our stock overclocking of 4.5GHz was easily achieved and showed to be fully stable at low temperatures. If a $470 Z170 motherboard with one of the best and deepest feature sets we have ever seen interests you, we have no issue with telling you to make sure that the Z170X-Gaming G1 is on your short list. As far as halo products go, the GIGABYTE Z170X-Gaming G1 is an extremely good motherboard with just a couple of caveats making it come in just short of excellent.

 

Angående brukt hovedkortoppsett tenkte jeg heller å se på finn om du finner noe der.

Nå må maskinen ikke være det beste av det beste, særlig med tanke på pris.

 

Edit: fant prisen på Gigabyte GA-Z170X-Gaming G1 det er helt sykt å betale 6000 kr bare for hovedkort.

Håper prisen blir dumpet til halv pris, siden var eneste jeg ser noe poeng å oppgradere fra lga 1155.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Skal du ikke overklokke kan du velge hva du foretrekker selv, Asus\EVGA av litt dyrere hovedkort pleier å være bra på overklokking.

MSI kan variere fra hovedkort til hovedkort.

 

Selv fikk jeg mest lyst på Z170X hvis jeg skulle vurdert LGA 1151. Mest for overklokking og bruke med OSX.

 

 

GIGABYTE has produced an excellent product in the Z170X-Gaming G1 motherboard. It is likely one of the best motherboard designs and executions we have ever seen from the company. The FCLK issues that we are seeing with MSI and GIGABYTE are resident here as well, but I have a feeling that this situation will not last for long. In that same vein, the Z170X-Gaming G1 also was not the edge-of-the-envelope overclocking motherboard that we expected either. As with FCLK, I think that GIGABYTE is only a bit of BIOS maturation away from changing that as well. That said, our stock overclocking of 4.5GHz was easily achieved and showed to be fully stable at low temperatures. If a $470 Z170 motherboard with one of the best and deepest feature sets we have ever seen interests you, we have no issue with telling you to make sure that the Z170X-Gaming G1 is on your short list. As far as halo products go, the GIGABYTE Z170X-Gaming G1 is an extremely good motherboard with just a couple of caveats making it come in just short of excellent.

 

Angående brukt hovedkortoppsett tenkte jeg heller å se på finn om du finner noe der.

Nå må maskinen ikke være det beste av det beste, særlig med tanke på pris.

 

Edit: fant prisen på Gigabyte GA-Z170X-Gaming G1 det er helt sykt å betale 6000 kr bare for hovedkort.

Håper prisen blir dumpet til halv pris, siden var eneste jeg ser noe poeng å oppgradere fra lga 1155.

 

Ok, supert. Takker så mye. Da tror jeg at jeg har nok informasjon til at jeg kan bastille.

Lenke til kommentar

Ok, etter å følge Bjonness406 sine anbefalinger har jeg foreløpig endt opp med følgende (endringer merket i blått):

 

Kabinett: Fractal Design Define S

Hovedkort: ASUS Z170-K S-1151 ATX

Prosessor: Intel Core i5 6600K

Skjermkort: Først AMD Radeon HD6970 (eier dette alt), deretter nytt skjermkort til sommeren.

Minne: Corsair Vengeance LPX 16GB 2400MHz DDR4 Ikke-ECC

Lagring: Samsung 850 EVO 500GB SSD

Kjøler: Cooler Master Hyper 212 EVO

Strømforsyning: EVGA SuperNova G2 750W

 

Ser dette ok ut? Jeg er litt usikker på de fine distinksjonene mellom varianter av Z170-skjermkort og DDR-4-minne, så fortell meg gjerne om jeg kan velge noe mer fornuftig her. Jeg planlegger å kjøpe dette fra Dustin. Ser ut til å bli likke billig der som noe annet enkelt sted.

 

Edit: Er litt skeptisk til hovedkortet her. Burde jeg fleske ut en ekstra 500-lapp for noe som en MSI Z170A-G45 GAMING, eller er det bare unødvendig?

Ser bra ut dette  :thumbup:

 

Eneste jeg ville gjort var å bytte hovedkort til et som støtter sli, ikke nødvendig, men jeg syns personlig det er kjekt å ha muligheten :D 

Lenke til kommentar

 

Ok, etter å følge Bjonness406 sine anbefalinger har jeg foreløpig endt opp med følgende (endringer merket i blått):

 

Kabinett: Fractal Design Define S

Hovedkort: ASUS Z170-K S-1151 ATX

Prosessor: Intel Core i5 6600K

Skjermkort: Først AMD Radeon HD6970 (eier dette alt), deretter nytt skjermkort til sommeren.

Minne: Corsair Vengeance LPX 16GB 2400MHz DDR4 Ikke-ECC

Lagring: Samsung 850 EVO 500GB SSD

Kjøler: Cooler Master Hyper 212 EVO

Strømforsyning: EVGA SuperNova G2 750W

 

Ser dette ok ut? Jeg er litt usikker på de fine distinksjonene mellom varianter av Z170-skjermkort og DDR-4-minne, så fortell meg gjerne om jeg kan velge noe mer fornuftig her. Jeg planlegger å kjøpe dette fra Dustin. Ser ut til å bli likke billig der som noe annet enkelt sted.

 

Edit: Er litt skeptisk til hovedkortet her. Burde jeg fleske ut en ekstra 500-lapp for noe som en MSI Z170A-G45 GAMING, eller er det bare unødvendig?

Ser bra ut dette  :thumbup:

 

Eneste jeg ville gjort var å bytte hovedkort til et som støtter sli, ikke nødvendig, men jeg syns personlig det er kjekt å ha muligheten :D

 

Ok, ser den. Var som sagt usikker på hovedkortet. Har du noen spesifikk anbefaling, eller er det litt samma hva bare det støtter SLI. Takk igjen for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...