Gå til innhold

Nå vil Netflix nekte deg å bruke VPN


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Nå har vel filmbransjen over mange år indirekte sagt at "vi er ikke interessert i å tjene enorme pengesummer på en gang"

 

 

Feil.

Det er det de gjør i dag.

De selger feks. rettighetene til en TV-serie til en kanal i Norge, til en kanal i Sverige, til en kanal i Danmark osv.

Skulle de ha solgt globale rettigheter til bare Netflix, ville de ha tapt store "enorme pengesummer".  Alternativt måtte de ha tatt så godt betalt til Netflix at prisen for Netflix hadde blitt enorm.

Lenke til kommentar

 

Innholdsleverandørene burde snart våkne og forstå at vi ikke lengre lever på VHS/DVD-tiden. Verden kan ikke lengre segmenteres opp i flere markeder - vi har et globalt marked.

 

Innholdet ER tilgjengelig for kunden (via "andre kanaler"). Det eneste innholdsleverandørene gjør her, er å fjerne muligheten til å betale.

 

Og som noen hos NRK-beta sa i en blogg: "Eneste måten å beskytte eget innhold på nett, er ved å være den beste leverandøren av det". Dette er noe de som produserer innhold burde ta innover seg.

 

god tankegang det med "global marked", men det er dessverre ikke sån det fungerer.

Så lenge det er forskjellige lovgivning I forskjellige land så vil det alltid fære noe forskjell.

Film/TV bransjen er ja veldig spesiellt her, det har disstribusjonsavtaler I alle land som er veldig forskjellig.

At kunden kan "skaffe seg " innholdet på andre måtter er ja ikke poenget her.

Det er ikke slik det fungerer i dag nei, men det betyr ikke at det er slik det alltid kommer til å være. Husk at det til syvende og sist er kundene som påvirker avgjørelsen om hvorvidt dette er en god ide eller ikke. Om de finner ut av at de vil tjene mer penger på å slippe filmer og serier til hele verden samtidig, enn de vil gjøre på å slippe de litt etter litt, så vil de gjøre de nødvendige endringene.

 

Pengene bestemmer. Og det de tjener mest penger på, er det de kommer til å gjøre. Verre er det ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Nå har vel filmbransjen over mange år indirekte sagt at "vi er ikke interessert i å tjene enorme pengesummer på en gang"

 

 

Feil.

Det er det de gjør i dag.

De selger feks. rettighetene til en TV-serie til en kanal i Norge, til en kanal i Sverige, til en kanal i Danmark osv.

Skulle de ha solgt globale rettigheter til bare Netflix, ville de ha tapt store "enorme pengesummer".  Alternativt måtte de ha tatt så godt betalt til Netflix at prisen for Netflix hadde blitt enorm.

 

Om utvalget hadde blitt 100% bedre og alle nye filmer/serie osv skulle jeg gjerne betalt mye mere i md. La oss si 299? 20m brukere er det mye penger mere, betaler i dag kun 79kr. Som jeg sa, filmbransjen er så 1980 da vi ikke hadde raskt nett, om du skjønner hva jeg mener :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med farten Netflix har begynt å produsere globalt innhold så aksepterer jeg at jeg kun kan se det norske biblioteket.

House of Cards, Jessica Jones, Agent Carter, Marco Polo, Daredevil, Arrested Development, Shadow Hunters, Hemlock Grove osv osv (og med veldig mange nye serier+filmer på vei). Du får en bra tjeneste som er langt bedre enn noen av de andre som blir tilbudt i Norge for en latterlig lav pris i forhold til en standard kanal pakke med bare drittkanaler. Ja, den amerikanske versjonen har mer innhold, men veldig mye av det innholdet er urgamle filmer fra 80 tallet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sorry. Gjør alle det blir det ikke bedre. Jeg gjør det ikke, har vært bruker der siden de kom til norge :)

Hva er bedre?

 

Jeg skjønner tankegangen din. Men fra mitt ståsted så blir det å fortsette å betale for en tjeneste som blir dårligere som å kaste penger ut vinduet. Ikke bare det, men det sender også et feil signal til filmbransjen. Fortsetter alle å betale som før så blir det som å gi filmbransjen tommel opp og de vil bare fortsette med sitt forhistorisk syn. Merker de et kraftig hugg i inntekter og ser samtidig at piratnedlastninger øker så sender det etter min mening et bedre signal om at de må begynne å komme seg over til det nye millennium.

 

Det er selvfølgelig synd at Netflix da blir en aktør i mellom som må ta støyten, men slik er det bare. Jeg kommer i vert fall til å si opp mitt abonnement.

Lenke til kommentar

Det blir bedre av at mange avslutter abonnementet. Da tvinger man frem en alternativ løsning. Skulle Netflix gå dukken vil det i det minste være en lekse for fremtiden.

 

Rundt 20 millioner av Netflix sine brukere er forøvrig kinesere som er helt avhengig av VPN for å komme inn på siden overhodet. Jeg kan ikke se noen grunn til at ikke alle disse skulle si opp abonnementet.

 

Men det gjenstår å se hvordan dette innføres i praksis. Det kan godt være det blir en ganske symbolsk blokkering som lett kan omgås, akkurat som så mange andre blokkeringer som er blitt innført på nettet. Vi kommer ikke til å si opp abonnementet før alle løsninger er prøvd - så langt funker det som før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Nå har vel filmbransjen over mange år indirekte sagt at "vi er ikke interessert i å tjene enorme pengesummer på en gang"

 

 

Feil.

Det er det de gjør i dag.

De selger feks. rettighetene til en TV-serie til en kanal i Norge, til en kanal i Sverige, til en kanal i Danmark osv.

Skulle de ha solgt globale rettigheter til bare Netflix, ville de ha tapt store "enorme pengesummer".  Alternativt måtte de ha tatt så godt betalt til Netflix at prisen for Netflix hadde blitt enorm.

 

 

 

Det var ikke det jeg hadde i tankene, men mer kinoslippgodset. Betyr det noe å lansere det treigere rundtomrking i verden for inntjeningen, eller kunne de like godt tjent pengene på to dager og syltet pengene på bok?

Lenke til kommentar

 

 

 

Nå har vel filmbransjen over mange år indirekte sagt at "vi er ikke interessert i å tjene enorme pengesummer på en gang"

 

Feil.

Det er det de gjør i dag.

De selger feks. rettighetene til en TV-serie til en kanal i Norge, til en kanal i Sverige, til en kanal i Danmark osv.

Skulle de ha solgt globale rettigheter til bare Netflix, ville de ha tapt store "enorme pengesummer". Alternativt måtte de ha tatt så godt betalt til Netflix at prisen for Netflix hadde blitt enorm.

 

Det var ikke det jeg hadde i tankene, men mer kinoslippgodset. Betyr det noe å lansere det treigere rundtomrking i verden for inntjeningen, eller kunne de like godt tjent pengene på to dager og syltet pengene på bok?

I bransjen så er det slik at symbolsk sett så er en film framstilt som dårlig visst de lanserer den på DVD/Blu-ray samtidig som kino.

Lenke til kommentar

Jeg bruker DNS unblocker (UnoTelly) til Netflix. Nå kommer jeg ikke inn på siden lenger. Det ser tilsynelatende ut som Netflix er nede, noe som ikke er tilfelle, siden jeg kommer inn på norsk Netflix via ordninær DNS.

Flere som opplever problemer nå? 

 

Jeg kom til Spania på lørdag, og kunne heller ikke få inn Netflix da eller på søndag formiddag. Men på ettermiddagen kom jeg fint inn igjen. Vet ikke om det kommer av at jeg kun ser på Norsk Netflix, men om det er tilfelle så er jeg fornøyd. Ville selvsagt vært enda bedre om jeg slapp dette regions sperre tullet, men jeg må jo ha noe allikevel for å kunne se Viaplay og Sumo. Og €5,- i måneden kan jeg for så vidt leve med.

Lenke til kommentar

Filmbransjen er jo ikke 1980 som flere klager på...

Den er 1890 :p

Distribusjonen skal helst ikke skje noe kjappere enn ett esel klarer å bære filmrullen fra kino til kino :p

 

Men de bedrer seg stadig...

Angående rettighetene, er det ikke nødvendigvis TV og streaming rettigheter som kolliderer for mye....

Men f.eks TV2 og co kjøper rettigheter for å streame enkelte programmer via den der dårlige sumoløsningen sin, og det skaper problemer.

Hadde vært mye greiere med globale rettigheter på streaming, og ikke noe sånn jævla monopol for de forskjellige....

 

PS: VPN for amerikansk netflix er i praksis det samme som å finne noe i piratbukta.

En ser noe rettighetshaveren mener en ikke har noen rett til å se.

 

Eneste som kan forbedre dette er å boikotte alle kanaler som helst vil ha gamle regionsløsningen, og være netflix kunder som ønsker å kunne tilby diverse globalt.

Jo mer makt de får ovenfor rettighetshaverene, desto mer fart blir det i sakene.

Lenke til kommentar

Da blir det tilbake til gamle tider, da.

Dette blir å skyte seg selv i foten. Idioter.

Åpne bibilioteket til hele verden istedet, da vinner de kunder.

Dette taper de på. Iværtfall meg, fra den dagen US-databasen er borte.

See ya, Netflix, when you have grown a brain!

Jeg skjønner at du ikke helt forstår hva som skjer her. Netflix gjør ikke dette for å være slemme mot brukerne sine, men fordi de må.

 

De kjøper rettigheter pr. land, noe rettighetshaverne krever. Hvis de tilbyr dette materialet utenfor det området de har kjøpt rettigheter for, kan rettighetshaver si opp kontrakten på grunn av kontraksbrudd. Med andre ord, Netflix gjør bare det de må gjøre for å forhindre at tilbudet blir dårligere.

 

En annen ting er at ingen mister noe av det tilbudet de har hatt til nå. Tilbudet vokser for hver dag. At noen "jukser" med VPN/Proxy for å se den amerikanske versjonen, er irrelevant da det er i mot Netflix sin EULA. Å bli sinna på Netflix fordi man ikke lenger får mulighet til å jukse seg til noe man i utgangspunktet ikke får lov til, er idiotisk.

 

Til slutt, hvis de som tror de mister noe innhold sier opp tilbudet (fordi de ikke lenger får mulighet til å bryte reglene) så er det disse abonnentene som skyter seg selv i foten. Netflix får mindre penger å kjøpe rettigheter for, og tilbudet blir dårligere. Hvis de da en gang velger å returnere til Netflix, så er det et dårligere Netflix enn om færre hadde sagt opp abonnementet. Hvis de fortsatt eksisterer da.

 

For det er bare Netflix og seg selv man straffer. Filmbransjen driter i det, de selger sine rettigheter uansett, men det blir bare spredt over flere tjenester, og vi brukere ender med å måtte betale for enda flere innholdstjenester enn i dag for å få se det vi vil se.

Lenke til kommentar

 

Jeg bruker DNS unblocker (UnoTelly) til Netflix. Nå kommer jeg ikke inn på siden lenger. Det ser tilsynelatende ut som Netflix er nede, noe som ikke er tilfelle, siden jeg kommer inn på norsk Netflix via ordninær DNS.

Flere som opplever problemer nå? 

Jeg kom til Spania på lørdag, og kunne heller ikke få inn Netflix da eller på søndag formiddag. Men på ettermiddagen kom jeg fint inn igjen. Vet ikke om det kommer av at jeg kun ser på Norsk Netflix, men om det er tilfelle så er jeg fornøyd. Ville selvsagt vært enda bedre om jeg slapp dette regions sperre tullet, men jeg må jo ha noe allikevel for å kunne se Viaplay og Sumo. Og €5,- i måneden kan jeg for så vidt leve med.

 

Jeg har fått flere titler tilgjengelig :p

 

Men denne hele saken, har de hatt i ToS hele tiden. Når er de bare tvunget til å følge regelen!

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det var ikke det jeg hadde i tankene, men mer kinoslippgodset. Betyr det noe å lansere det treigere rundtomrking i verden for inntjeningen, eller kunne de like godt tjent pengene på to dager og syltet pengene på bok?

 

I bransjen så er det slik at symbolsk sett så er en film framstilt som dårlig visst de lanserer den på DVD/Blu-ray samtidig som kino.

 

 

 

Jo, ja ok da. Men, det går jo an å legge inn nødvendig antall dager Bluray-karantene, etter kinoslippet da. Så da spør jeg igjen. Vil bransjen lide av å tjene inn kinokronene på noen få dager framfor å spre det over flere måneders kinovisning rundt omkring i verden, til fullpris billetter?

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det var ikke det jeg hadde i tankene, men mer kinoslippgodset. Betyr det noe å lansere det treigere rundtomrking i verden for inntjeningen, eller kunne de like godt tjent pengene på to dager og syltet pengene på bok?

I bransjen så er det slik at symbolsk sett så er en film framstilt som dårlig visst de lanserer den på DVD/Blu-ray samtidig som kino.

 

Jo, ja ok da. Men, det går jo an å legge inn nødvendig antall dager Bluray-karantene, etter kinoslippet da. Så da spør jeg igjen. Vil bransjen lide av å tjene inn kinokronene på noen få dager framfor å spre det over flere måneders kinovisning rundt omkring i verden, til fullpris billetter?

Jeg synes ihvertfall at for det første så burde DVD bli utryddet fra markedet. Det tjener ingen å måtte kjøpe så dårlig kvalitet i 2016.

 

For det andre synest jeg at Blu-ray burde komme ut 1-2 måneder etter release på kino og for serier 1-2 måneder etter at det har blitt vist på TV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...