Gå til innhold

Oppussing av hus, valg av system?


Anbefalte innlegg

Hei, har tenkt litt over muligheter jeg har i mitt hus som skal pusses opp i forhold til hjemmeautomasjon. Er elektriker selv, og har erfaring med DALI-styring i forbindelse med jobb, men ser for meg noe mer billig og enkelt til å ha hjemme.

 

Huset: ca. 140 kvadratmeter fordelt på 2 etasjer samt en kjeller på ca. 70 kvadratmeter (som er tenkt å bygges om til en egen leilighet for utleie). Alle normale rom inkludert samt et tenkt medierom (film/spill) og en garasje som et eget bygg. Verandaen har tak, så lys og varme der kan også tenkes.

 

Det jeg lurer på er om det er noen systemer i denne skalaen som krever egen bus til sensorer og lignende? Og i så måte hvilket system som folk med erfaring kan anbefale.

 

I og med at huset skal pusses opp så har jeg mer enn nok mulighet til å legge røranlegget slik jeg vil ha det, og jeg har god mulighet/plass til eventuelt sentralutstyr (server-pc/diverse releer o.l.).

 

Så jeg vil sette pris på alt av innspill/tips/anbefalinger i forhold til valg av system og omfang (tenker primært lys og varme men er åpen for mer da det er snakk om en enebolig), og eventuelle oppsett og priser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo unektelig mest fleksibelt så vidt jeg vet, men har ingen personlig erfaring. Er det noe du vil anbefale? Pris er ikke så veldig tungtveiende, et stabilt og fleksibelt system er bedre da.

 

Er ikke KNX programvare lisensert? Eller finnes det open source/gratis-alternativer?

Endret av El-Ateisten
Lenke til kommentar

Det er jo unektelig mest fleksibelt så vidt jeg vet, men har ingen personlig erfaring. Er det noe du vil anbefale? Pris er ikke så veldig tungtveiende, et stabilt og fleksibelt system er bedre da.

 

Er ikke KNX programvare lisensert? Eller finnes det open source/gratis-alternativer?

 

Spørs hvilken programvare du snakker om, for å styre systemet, nei, for å programmere hver hardware-del. Ja, men det slipper du gratis/billig unna om du vil. (uten å piratkopiere)

 

AtW

Lenke til kommentar

Og vil forsåvidt anbefale det også, noen vil sikkert si det er dyrt, men når jeg kjøpte (riktignok med litt lavere euro enn nå), betalte jeg ca 700 pr dimmerkurs, og kanskje 200 per relekurs? Det er i samme område som de andre høykvalitetssystemene folk vil anbefale. Det er en ekstra kostnad å trekke rør osv pga topologien dog, setter du den som null pga din situasjon så er det absolutt noe å tenke på, det er det nærmeste man kommer en standard, og det er støtte av de fleste store aktører i markedet (ABB, Gira, Jung, Berker, Hager, Siemens, MDT osv)

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, det er nok mulig det beste alternativet. Vil det med andre ord si at for lys så vil det lønne seg å trekke hver "kurs" (eller sone under samme styring) til skapet samt selvfølgelig bus rundt til sensorer fra samme skap? Kommer nok til å basere meg i stor grad, om ikke fullstendig, av LED belysning men jeg vet ikke om det har noen konsekvenser prismessig på dimmeutstyret.

 

Vet du forresten om det finnes media-sentre som kommuniserer via KNX? Tenker i forhold til det planlagte mediarommet mitt så kommer det til å bli rimelig lydisolert, og en indikasjon på når noen ringer på eller kommer inn i huset hadde vært fint. Type dempet lyd eller lys dimmes opp eller noe lignende.

Lenke til kommentar

Ja, det er nok mulig det beste alternativet. Vil det med andre ord si at for lys så vil det lønne seg å trekke hver "kurs" (eller sone under samme styring) til skapet samt selvfølgelig bus rundt til sensorer fra samme skap? Kommer nok til å basere meg i stor grad, om ikke fullstendig, av LED belysning men jeg vet ikke om det har noen konsekvenser prismessig på dimmeutstyret.

 

Vet du forresten om det finnes media-sentre som kommuniserer via KNX? Tenker i forhold til det planlagte mediarommet mitt så kommer det til å bli rimelig lydisolert, og en indikasjon på når noen ringer på eller kommer inn i huset hadde vært fint. Type dempet lyd eller lys dimmes opp eller noe lignende.

 

Jeg har gjort det, altså trukket vær kurs tilbake til sikringsskapet og styrer det derfra, samt KNX-bussen ut til alle brytere osv, men bussen trenger du ikke å trekke i stjerne da, bare fra bryter til bryter.

 

Svaret på det er ja, direkte eller indirekte, enten ved at du har software på PCen som kommunisere med knx, eller at du har knx-utstyr som tar imot http-commands fra en PC, eller at du har en dedikert styringserver som både kommuniserer med KNX og http-kommandoer eller annen type nettkommando.

 

AtW

Lenke til kommentar

Takk for raske og fine svar forresten, og det ser ut som en fin måte å løse ting på. Som sagt er ikke plass for sentralutstyr noe problem da jeg har et stort vegghengt 19" datarack liggende på lur. Virker like greit å ha alt utstyr samlet på ett sted og spre det ut derfra, i stedet for å basere seg på piller bak brytere her og der. Blir noe mer rør å trekke, men for min del er ikke det noe problem så lenge det er greit planlagt på forhånd. Som er hovedtanken bak tråden, å få en godt planlagt layout før man begynner selve jobben.

Lenke til kommentar

Jeg kan representere motstykket til AtW her og si at du faktisk får mye kjekt (og relativt billig) i trådløs variant også. Nå er jo du elektriker selv, og jeg regner med du liker å trekke ledninger, men jeg er så fornøyd med Z-wave at jeg nok ikke kommer til å trekke hvert punkt til sikringsskapet for å styre det der når vi går i gang med oppussingen selv.

 

Klassisk trend er at elektrikerne velger KNX, mens andre (som jeg) velger annerledes.

Utenom AtW, da, han er unntaket som bekrefter regelen.;)

Lenke til kommentar

Jeg valgte selv å gå for X-Comfort. hadde holdt meg langt unna KNX hvis man ikke kan det godt fra før.

 

X-Comfort har 2 typer man kan styre i fra app, enten Eaton sin egen, eller Sensio sin versjon.

Har Sensio selv, men skal selge den, da jeg personlig ikke er fornøyd. Men er utrolig fornøyd med X-Comfort, og greier meg godt uten app. (Mitt mål var varmestyring, men får det ikke helt til, så jeg går heller tilbake til Nobø sitt som jeg er utrolig fornøyd med, men det har ikke styring for lys)

 

Sensioen har utrolige muligheter for all mulig styring, inkludert TV osv. Men man bør ha det største dypeste kurset på det.

Jeg har 1 dags kurs, og får til mye, men så vidt jeg har skjønt så er fordypningskurset det man trenger for å tilpasse utformingen av appen osv enda mer.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg blandet erfaring med DALI, men nå skal det sies at problemene oppstår på store anlegg (50-60 routere) og at jeg er stort sett selvlært. Tror ikke KNX blir så veldig mye annerledes, man lærer mye av å prøve seg fram selv.

 

Vil helst gå for trådbundet da jeg tross alt er elektriker ;). Og jeg synes det er greit i min situasjon, man er tryggere med alle muligheter åpne.

 

Edit: skrivefeil.

Endret av El-Ateisten
Lenke til kommentar

Jeg valgte selv å gå for X-Comfort. hadde holdt meg langt unna KNX hvis man ikke kan det godt fra før.

 

X-Comfort har 2 typer man kan styre i fra app, enten Eaton sin egen, eller Sensio sin versjon.

Har Sensio selv, men skal selge den, da jeg personlig ikke er fornøyd. Men er utrolig fornøyd med X-Comfort, og greier meg godt uten app. (Mitt mål var varmestyring, men får det ikke helt til, så jeg går heller tilbake til Nobø sitt som jeg er utrolig fornøyd med, men det har ikke styring for lys)

 

Sensioen har utrolige muligheter for all mulig styring, inkludert TV osv. Men man bør ha det største dypeste kurset på det.

Jeg har 1 dags kurs, og får til mye, men så vidt jeg har skjønt så er fordypningskurset det man trenger for å tilpasse utformingen av appen osv enda mer.

 

Jeg ser veldig få fordeler med X-comfort, det er et propritært system som ikke er spesielt billig.

 

Z-wave har sine fordeler, men til nyinstallasjon så synes jeg kablet fungerer bra, det er ingen batteri og det er i praksis "bombesikkert", det tapes aldri telegram o.l. I tillegg funker alt med hverandre, med trådløse systemer flest kan det plutselig være kompabilitetsproblemer, din sender støtter ikke en gitt enhet osv.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Personlig har jeg blandet erfaring med DALI, men nå skal det sies at problemene oppstår på store anlegg (50-60 routere) og at jeg er stort sett selvlært. Tror ikke KNX blir så veldig mye annerledes, man lærer mye av å prøve seg fram selv.

 

Vil helst gå for trådbundet da jeg tross alt er elektriker ;). Og jeg synes det er greit i min situasjon, man er tryggere med alle muligheter åpne.

 

Edit: skrivefeil.

 

Jeg har ingen erfaring med svært store anlegg, men har omlag 50 enheter i min bolig, og det fungerer fint. KNX har begrenset bådnbredde, så det støtter kanskje bare 30-50 telegram i sekundet, så med svært store anlegg må man nok dele det opp med såklate "Line-couplere" osv, men i vanlig hus fungerer det fint. (et rele med feks 12 utganger eller dimmer med 4 er bare en 1 KNX-enhet)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...