Gå til innhold

HVORFOR man vil ha jobben?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Under jobb-intervju så kan man få spørsmålet om "hvorfor ønsker du egentlig å arbeide i vår bedrift?"

 

Man vil vel ha seg ein jobb, nettopp for å arbeide og tjene en del penger.

Men det er kanskje ikke akkurat dette, som bedriften har lyst til å høre? Så hva sier man da?

 

Fortell gjerne om hvordan du fikk høre om bedriften (venner, media, jobbsøkerportal, bedriftspresentasjoner på skolen etc.), hva som fanget interessen din (stort/lite selskap, internasjonalt, muligheter for etterutdanning, jobb i utlandet, selskapets verdier) og hva dette gjorde med inntrykket ditt av bedriften. 

 

Til slutt kan du oppsummere dette med en enkelt setning, en slags siste "appell". 

 

Det er viktig å ikke alltid besvare spørsmål 100%, dvs. at du ikke svarer "jeg trenger penger og dere er de eneste jeg har fått intervju hos", men heller underbygge positive momenter som de nevnt ovenfor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Under jobb-intervju så kan man få spørsmålet om "hvorfor ønsker du egentlig å arbeide i vår bedrift?"

 

Man vil vel ha seg ein jobb, nettopp for å arbeide og tjene en del penger.

Men det er kanskje ikke akkurat dette, som bedriften har lyst til å høre? Så hva sier man da?

 

Det kommer selvsagt litt an på jobben, men særlig for stillinger som krever mye kompetanse – og gjerne svært høy utdannelse – bør man kunne forvente bedre grunner enn at man vil «tjene en del penger».

Lenke til kommentar

Det er vell forholdsvis sjeldan at du er på jobbintervjuet fordi du ikkje har hatt nokon andre muligheiter. Om ikkje anna så har du vell gjort nokre vurderingar i forhold til kvar du sendte søknadane.

 

Uansett, i utgangspunktet så er det ikkje så mykje eit spørsmål om kva du liker med firmaet som det er eit spørsmål om kva du veit om firmaet.

Dersom du har gjort litt reseach på forhånd så kan du godt liste opp ting som selskapets miljøprofil, kompetanse innanfor fagfeltet, samfunnsansvar, osv.

Eit slikt svar viser at du i den minste har tatt deg tid til å sjå nærmare på firmaet og at det ikkje berre er ein arbeidsplass der du skal slå ihjel 8 timar per dag for å kunne hente ut lønn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dKc7vp3W

Er jo kjempekoselig når du må lyge så det renner av deg om at du ser for deg at du kan være et positivt tillegg til arbeidsmiljøet, at du brenner for arbeidet og ønsker å klatre i karriærestigen, bare så du blir vurdert til å jobbe i kassen på Rema.

 

Mastergradsjuka tar oss med storm, sist jeg søkte på en deltidsjobb i tillegg til studier så var de bedre kandidatene folk med bachelor og master til en supporttelefonjobb. Hjelpes.

Lenke til kommentar

Er jo kjempekoselig når du må lyge så det renner av deg om at du ser for deg at du kan være et positivt tillegg til arbeidsmiljøet, at du brenner for arbeidet og ønsker å klatre i karriærestigen, bare så du blir vurdert til å jobbe i kassen på Rema.

 

Mastergradsjuka tar oss med storm, sist jeg søkte på en deltidsjobb i tillegg til studier så var de bedre kandidatene folk med bachelor og master til en supporttelefonjobb. Hjelpes.

Nå tror jeg faktisk ikke at en med bachelor eller master stiller noe sterkere til en slik jobb som ikke krever noen kompetanse. De vil vel gjerne ha noen som blir en stund. En med utdannelse hopper vel på en bedre jobb så fort som mulig.

Lenke til kommentar

Det er "overkvalifisert-myten", ja. Men hvis noen trives. går de ikke nødvendigvis videre bare fordi de kan få mer et annet sted.

Myte? Kanskje? Selv er jeg en elektriker uten sertifikat nå. Jeg ville vært skeptisk til å ansette meg på for eksempel Rema, da jeg nok blir å finne meg jobb som elektriker igjen så fort jeg får lappen. Nå fikk jeg meg forsåvidt jobb i butikk, så kanskje en myte.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dKc7vp3W

Ideen er jo at det er folk med bedre bevis på at de er 'skoleflinke' og pålitlige som ikke finner relevant arbeid til utdannelsen. Når de da søker jobb på Rema 1000, så velger du jo heller han med bachelor og papirer på å være flink kontra han som ikke har noe.

 

Sier ikke dette er noe regel og rein fakta over alt, men det skjer og det kan være tidvis litt plagsomt om du har veldig lyst på den Rema 1000 jobben!

Lenke til kommentar

Ideen er jo at det er folk med bedre bevis på at de er 'skoleflinke' og pålitlige som ikke finner relevant arbeid til utdannelsen. Når de da søker jobb på Rema 1000, så velger du jo heller han med bachelor og papirer på å være flink kontra han som ikke har noe.

 

Sier ikke dette er noe regel og rein fakta over alt, men det skjer og det kan være tidvis litt plagsomt om du har veldig lyst på den Rema 1000 jobben!

Men om han som ikke har bachelor har gode attester? Så er jo det et bevis på at man kan jobbe.

Lenke til kommentar

Myte? Kanskje? Selv er jeg en elektriker uten sertifikat nå. Jeg ville vært skeptisk til å ansette meg på for eksempel Rema, da jeg nok blir å finne meg jobb som elektriker igjen så fort jeg får lappen. Nå fikk jeg meg forsåvidt jobb i butikk, så kanskje en myte.

 

Det finnes mange som etter å ha tatt utdanning finner ut at dei helst vil ha ein enklare jobb enn det dei utdanna seg til.

 

I det offentlege så har faktisk ikkje arbeidsgiver lov til å ikkje gi jobben til ein søkar som er "overkvalifisert", der skal ein ansette den best kvalfiserte. Og ein med f.eks. bachelor i økonomi vil ha ei langt betre forutsettning for å være ein god kassaarbeidar enn ein søkar som ikkje har utdanning.

Lenke til kommentar

 

I det offentlege så har faktisk ikkje arbeidsgiver lov til å ikkje gi jobben til ein søkar som er "overkvalifisert", der skal ein ansette den best kvalfiserte. Og ein med f.eks. bachelor i økonomi vil ha ei langt betre forutsettning for å være ein god kassaarbeidar enn ein søkar som ikkje har utdanning.

 

 

Det er ikke helt riktig. Dersom det er gode grunner til å anta at søkeren vil forlate stillingen innen kort tid, eller det er særlig behov for kontinuitet, kan man indirekte legge overkvalifisering til grunn for hvem som innstilles. Dette blir en individuell vurdering, og er gjerne mer relevant for lederstillinger.

Lenke til kommentar

 

Det er "overkvalifisert-myten", ja. Men hvis noen trives. går de ikke nødvendigvis videre bare fordi de kan få mer et annet sted.

Myte? Kanskje? Selv er jeg en elektriker uten sertifikat nå. Jeg ville vært skeptisk til å ansette meg på for eksempel Rema, da jeg nok blir å finne meg jobb som elektriker igjen så fort jeg får lappen. Nå fikk jeg meg forsåvidt jobb i butikk, så kanskje en myte.

 

Sant nok. Myten går mer ut på at folk f.eks. ikke vil ansette folk med master til en "bachelor-jobb". Litt av problemet er at mange ikke tør annet enn å ta master, og så får de ikke jobbene de egentlig har lyst på fordi de er overkvalifisert. En kompis av meg har lyst til å bruke hendene, men siden han var så dum å ta master i faget sitt må han sitte på kontor. Feltjobbene går til bachelorer.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...