Gå til innhold

Rykte: Canon roadmap 2016


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har det dukket opp litt spesifikasjoner på 5DmkIV som virker ganske pålitelige.

 

Canon EOS 5D Mark IV Specifications:

  • 30mp
  • Compact Flash/SD Card Slots (No CFast)
  • 24/30fps @ 4K
  • 60fps @ 1080
  • 120fps @ 720
  • USB 3
  • Cable release port moved to the front of the camera where the “Mark XX” badge was.
  • A lot more touchscreen functionality than the EOS-1D X Mark II
  • Other ergonomic changes, such as a new “locking switch” on the rear of the camera.
Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Oppdatert spesifikasjoner på 5DmkIV

 

Canon EOS 5D Mark IV Specifications:

  • 30.4mp
  • 7fps
  • Compact Flash/SD Card Slots (No CFast)
  • Built-in Wifi
  • 24/30fps @ 4K
  • 60fps @ 1080
  • 120fps @ 720
  • 4:2:2
  • 8bit 500mbps MJPEG
  • USB 3
  • Cable release port moved to the front of the camera where the “Mark XX” badge was.
  • A lot more touchscreen functionality than the EOS-1D X Mark II
  • Other ergonomic changes, such as a new “locking switch” on the rear of the camera.

Canon-5D-Mark-IV-camera-168x168.jpg

Lenke til kommentar

Oppdatert spesifikasjoner på 5DmkIV

 

Canon EOS 5D Mark IV Specifications:

  • 30.4mp
  • 7fps
  • Compact Flash/SD Card Slots (No CFast)
  • Built-in Wifi
  • 24/30fps @ 4K
  • 60fps @ 1080
  • 120fps @ 720
  • 4:2:2
  • 8bit 500mbps MJPEG
  • USB 3
  • Cable release port moved to the front of the camera where the “Mark XX” badge was.
  • A lot more touchscreen functionality than the EOS-1D X Mark II
  • Other ergonomic changes, such as a new “locking switch” on the rear of the camera.

Canon-5D-Mark-IV-camera-168x168.jpg

 

Jeg regner med at det er noe mer nytt enn det dette ryktet sier. Om canonistene ikke skal gå i fistel må de få noe mer enn dette.

 

Sikkert noe vi ikke ser ut fra spekket her, ellers er det vel bare flere megapixler som kan lokke noen få. Men likevel enda et stykke fra Nikon D810, selv om Canon gjerne tenker 5Ds/r til den "kampen". 

 

I så fall, hvem er 5D MkIV tenkt for ?

Lenke til kommentar

Sikkert noe vi ikke ser ut fra spekket her, ellers er det vel bare flere megapixler som kan lokke noen få. Men likevel enda et stykke fra Nikon D810, selv om Canon gjerne tenker 5Ds/r til den "kampen". 

 

Forskjellen i oppløsning fra 36-30 Mp er helt ubetydelig. 8% større avstand mellom pikslene, eller sagt på en annen måte, du kan lage en 9% større kopi fra D810 enn fra 5D/MkIV, med samme oppløsning. 

Lenke til kommentar

 

Sikkert noe vi ikke ser ut fra spekket her, ellers er det vel bare flere megapixler som kan lokke noen få. Men likevel enda et stykke fra Nikon D810, selv om Canon gjerne tenker 5Ds/r til den "kampen".

 

 

Forskjellen i oppløsning fra 36-30 Mp er helt ubetydelig. 8% større avstand mellom pikslene, eller sagt på en annen måte, du kan lage en 9% større kopi fra D810 enn fra 5D/MkIV, med samme oppløsning.

For min del er en oppløsning større enn 16mp ubetydelig, men det er en annen sak. Men at noen kan la seg distrahere av de oppgitte 30mp er helt sikkert. Men ut fra spekket er jeg usikker på hvorfor det har tatt så lang tid med denne "nye" 5D'en.

Derfor antar jeg vi får se noe annet nytt enn det spekket gir utrykk for. Ellers er det vel ikke så stor grunn for oppgradering for dem som allerede har 5D MKIII.

Lenke til kommentar

I så fall, hvem er 5D MkIV tenkt for ?

 

Det vil vel være naturlig å forvente at 5D IV er laget for å appellere til de samme som kjøpte 5D III. Og stemmer spesifikasjonene ser det jo ut til at Canon har satset på akkurat det. Dvs. et allround kamera som ikke er spesialisert på samme måte som 1D X II eller 5Ds, men fikser alt rimelig bra. Ser ut som 5D IV blir litt bedre enn Mk III på nesten alt, og det burde gjøre det veldig salgbart - 5D III er jo fortsatt et veldig bra kamera.

Lenke til kommentar

 

I så fall, hvem er 5D MkIV tenkt for ?

 

mkIV er for allround brukeren akkurat som mkIII, for å klare det så må mp og fps være akseptable så det er nok grunnen for "bare" 30mp.

 

 

Ja, det skjønner jeg godt, men jeg tenker at vi kanskje får se mer av det som Rowdy tenker over her. Ellers er vel et bilde mer pr. sekund og 10 mp ekstra ikke akkurat det helt revolusjonerende.

Lenke til kommentar

 

 

I så fall, hvem er 5D MkIV tenkt for ?

 

mkIV er for allround brukeren akkurat som mkIII, for å klare det så må mp og fps være akseptable så det er nok grunnen for "bare" 30mp.

 

 

Ja, det skjønner jeg godt, men jeg tenker at vi kanskje får se mer av det som Rowdy tenker over her. Ellers er vel et bilde mer pr. sekund og 10 mp ekstra ikke akkurat det helt revolusjonerende.

 

Og revolusjonere er ikke det Canon gjør på etablerte modeller, en fornuftig oppgradering er mer økonomist for en bedrift på et etablert produkt.

 

Men generelt er nok mkIV en oppgradering på alle områder selv om de ikke er revolusjonerende, den største forskjellen er nok wifi og gps samt gjort enkelte av de forbedringene som brukere har forespurt om.

Lenke til kommentar

 

 

 

I så fall, hvem er 5D MkIV tenkt for ?

 

 

mkIV er for allround brukeren akkurat som mkIII, for å klare det så må mp og fps være akseptable så det er nok grunnen for "bare" 30mp.

 

Ja, det skjønner jeg godt, men jeg tenker at vi kanskje får se mer av det som Rowdy tenker over her. Ellers er vel et bilde mer pr. sekund og 10 mp ekstra ikke akkurat det helt revolusjonerende.

Og revolusjonere er ikke det Canon gjør på etablerte modeller, en fornuftig oppgradering er mer økonomist for en bedrift på et etablert produkt.

 

Men generelt er nok mkIV en oppgradering på alle områder selv om de ikke er revolusjonerende, den største forskjellen er nok wifi og gps samt gjort enkelte av de forbedringene som brukere har forespurt om.

Revolusjonerende var kanskje ikke det rette ordet, men du skjønner sikkert hva jeg mener

Lenke til kommentar

Nå har det kommet en ny liste med spesifikasjoner.

 

Specifications: (Google Translated)

  • effective 30.4MP CMOS sensor
  • dual pixel AF CMOS
  • ever possible to no post-processing of the adjustment dual pixel RAW file
  • AF 61 points
  • 150,000-pixel RGB + IR photometry sensor
  • anti-flicker
  • continuous shooting 7 frames / sec
  • ISO100-102400 (extended sensitivity)
  • touch panel
  • dust and water specification
  • video 30Fps 4K
  • can cut out the JPEG still image of 8MP from 4K video
  • for the slow motion 120fps of HD video
  • time-lapse movie
  • GPS built-in
  • Wi-Fi, NFC
  • media SD / SDHC / SDXC and CompactFlash TypeII
  • USB3.0 terminal, HDMI terminal
  • size X 116.4Mm X 150.7Mm 75.9Mm
  • weight 890g

5d4digi-728x403.jpg

Lenke til kommentar

Her er listen og det man antar Canon vil lansere neste uke.

 

Products to be announced next week.

  • Canon EOS 5D Mark IV
  • Canon EOS 5D Mark IV w/24-105mm f/4L IS II
  • Canon EOS 5D Mark IV w/24-70mm f/4L IS
  • Canon BG-E20 Battery Grip
  • Canon W-E1 Wifi Adaptor
  • Canon EOS 7D Mark II w/W-E1
  • Canon EOS 7D Mark II w/18-135mm f/3.5-5.6 IS USM
  • Canon EF 24-105mm f/4L IS II
  • Canon EF 16-35mm f/2.8L III
Lenke til kommentar

Er ikke sikker men fant et par antakelser.

 

 

That expression Google translated as "ever possible to no post-processing of the adjustment dual pixel RAW file" is "これまでに無い後処理の調整が可能なデュアルピクセルRAWファイル" which might be better translated as "Editable Dual Pixel RAW files (a feature which was previously unavailable up to now)"

Still not completely clear on what this means, but I wonder if this is the new feature they're talking about. It claims it's a never before done feature.

 

Thanks! I was about to send that to a Japaense buddy for translation. Thats kinda what I thought it said more or less. What we may be looking at there (now Im almost positive) is the long rumored Dual ISO function that ML created in for the 5D3 but now applied by Canon itself with their DPAF sensors, which frankly is a total no-brainer perfect marraige of tech and firmware. I would have to believe this will absolutely get added to the DX2 via firmware since it too already has all the hardware in place to do this. They probably just didnt have it perfected in time for its release and saved it for a huge aplash with the 5D4

Lenke til kommentar

Googlet litt mer. Det ser ut som at de har to sensels per pixel. En gjetning kan være at det blir mulig å bruke data fra begge pikslene i behandlingen av råfilen, slik at det blir noe som ligner på 60 Mpix i stedet for 30. ???

Jeg mener at det stemmer at det er to sensler per pixel. For å få til AF i en og samme samme piksel så må det være to sensels under mikolinsa.

 

En mulighet er jo kanskje å øke oppløsningen litt - men hvorfor ikke legge til elektronikk som gir de to senslene forskjellig "gain" under fotograferingen? Det gir økt dynamikk

 

(har editert)

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...