Gå til innhold

Hvordan bli brannkonstabel i fremtiden?


Anbefalte innlegg

Hei og godt nyttår!

Har tenkt nå en stud på å bli brannmann/brannkonstabel og funnet ut at dette er det perfekte yrke for meg. Jeg er en 16 år gammel gutt som går på VG 1 (studiespesialisering) og tenker å bli brannkonstabel i fremtiden. Slik jeg har forstått det må du først bli ansatt i et brannvesen før du kan ta offentlig utdanning/videre kurs og fagbrev er ønskelig men ikke nødvendig. Har hørt rykter om at det skal starte en offentlig fagskole for brannkonstabler i 2018. Men har et par spørsmål som jeg ikke finner svar på og håper noen kan svare sjappest mulig:

 
1. Vil man måtte ha fagbrev for å komme inn på denne fagskolen? (Holder det med generell studiekompetanse?) Hvis ikke, hva er det beste jeg kan gjøre nå som jeg har startet på studiekompetanse? Må jeg ta fagbrev? Evt. På hvilken måte vil det være mulig å konkurrere om disse plassene da når noen har karakterer i fag andre ikke har?
 
2. Hvordan er utdanningsløpet for meg: tenker å tjenestegjøre førstegangstjenesten som brannkonstabel etter endt videregående. Kan jeg søke meg rett inn på fagskolen etter forsvaret og endt studiekompetanse?
 
Takker for kjappest mulig svar da dette kan ha stor innvirkning på om jeg må bytte studieretning i år.
Alle svar settes pris på!
 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår det er kravene i dag ja men hva når fagskolen kommer i 2018 når jeg skal inn. Må du fortsatt ha fast stilling før du kommer inn fagskolen eller kan alle søke seg rett inn med karakterer (som f.eks på politihøgskolen)? Og hvordan kan en som har gått f.eks elektro kunne sammenlignes karaktermessing med en som har gått studiespesialisering?

Lenke til kommentar

Er veldig i tvil men det eneste jeg har funnet er denne powerpointen her som på side 22 om Helhetlig Utdanningsmodell som jeg tolker det kan man både ha fagbrev, generell studiekompetanse eller realkompetanse. Har jeg tolket dette riktig? Forstår fortsatt ikke hvordan en med fagbrev og en med generell studiekompetanse kan konkurrere om samme plass. 

Endret av Annonym183
Lenke til kommentar

Brannkonstabelutdanninga er planlagt som ein teknisk fagskule (og parallellt er det planlagt ei ledarutdanning på høgskulenivå).

 

Dei nøyaktige kvalifikasjonskrava er så vidt eg veit ikkje bestemt endå, men det er nærliggande å tru at ein legg seg på standardkrava for teknisk fagskule.

Altså at ein enten må ha fagbrev, eller generell studiekompetanse pluss relevant praksis. 

 

Eg trur det då blir slik at ein fyrst og fremst bør ha eit fagbrev for å komme inn på skulen, men at personar med minst vidaregåande opplæring samt 5+ års erfaring frå eit brannvesen også vil kunne søke.

Personar med generell studiekompetanse pluss snekkar efaring vil nok ikkje få skuleplass då dette ikkje er relevant praksis innanfor brannyrket.

 

Grunnen til nokon med generell studiekompetanse pluss erfaring kan konkurrere med nokon som har eit fagbrev er at summen utgjer omtrent lik utdanningsgrad då begge delar er utdanning på vidaregåande nivå. Dei med fagbrev har litt mindre teori men meir intensiv praktisk erafring, medan dei med studiekompetanse har hatt meir teori, men ofte meir tilfeldig yrkesrelevant praksis.

 

I tillegg så er det lite ønskelig å støte frå seg personar som i dag jobbar som deltidsbrannmann, men som burde ha meir opplæring. Det er langt lettare å vidareutdanne ein person som alt har ein del praktisk erfaring frå brannyrket, enn det er å lære f.eks. ein snekkar eller mekanikar om brannbekjemping då dette er eit nytt emne for dei.

Lenke til kommentar

Er det noen tekniske fagskoler som kan sammenlignes med den nye brann-fagskolen som vil komme? (og hva er kravene der?) Trenger et ja/nei svar på spørsmålet om du MÅ ha fagbrev for å komme inn på fagskolen pga. må evt. bytte studie før fristen som snart går ut. Noen som vet hvem jeg kan kontakte for å få svar på dette spørsmålet?

Lenke til kommentar

Det er ikke noe fasitsvar på dette. I NOU 2012:8 fremhever utvalget som ønsket at brannutdanningen skulle legges på fagskolenivå at den burde være tilgjengelig også for personer uten generell studiekompetanse. Dette ble brukt som et argument for å unngå høgskolenivået, og kan indikere at personer med generell studiekompetanse også vil kunne komme inn på en brannfagskole. Utvalget fremhever imidlertid at relevant fagutdanning skal være den primære opptaksvegen, og dette ble tatt godt imot av høringsinstansene. Det er derfor grunn til å tro at departementet vil legge seg på samme linje.

 

Jeg vil derfor anta at en relevant yrkesutdanning vil være viktigst.

 

Hvis du vil ha det nærmeste du kommer et fasitsvar må du kontakte DSB - Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...