Gå til innhold

Private skoler er i ferd med å ødelegge det norske karaktersystemet


samba123

Anbefalte innlegg

De norske privatskolene, bla. NTG og BI, og den off. institusjonen NHH, er i ferd med å ødelegge hele det norske karaktersystemet. Forsetter trenden kan vil vi få amerikanske tilstander. De private skolene opererer slik for å fronte seg selv.

 

Karakterene kollapset (BI):
 
Karakterene til privatskoleelever (NTG) stupte på eksamen:
 
Hva kan gjøres for å bremse utviklingen? Det burde ikke være mulig å kjøpe seg gode karakterer.
Endret av nilssonn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

De norske privatskolene, bla. NTG og BI, er i ferd med å ødelegge hele det norske karaktersystemet. Forsetter trenden kan vil vi få amerikanske tilstander. De private skolene opererer slik for å fronte seg selv.

 

Karakterene kollapset (BI):
 
Karakterene til privatskoleelever (NTG) stupte på eksamen:
 
Hva kan gjøres for å bremse utviklingen? Det burde ikke være mulig å kjøpe seg gode karakterer.

 

Edit: Ignorer det eg skrev. Missforstod hele problemstillingen.

Endret av Ragnar115
Lenke til kommentar

De norske privatskolene, bla. NTG og BI, er i ferd med å ødelegge hele det norske karaktersystemet. Forsetter trenden kan vil vi få amerikanske tilstander. De private skolene opererer slik for å fronte seg selv.

 

Karakterene kollapset (BI):

http://www.dn.no/talent/2015/06/18/2152/Utdannelse/karakterene-kollapset

 

Karakterene til privatskoleelever (NTG) stupte på eksamen:

http://www.nordlys.no/nyheter/karakterene-til-privatskoleelever-stupte-pa-eksamen/s/1-79-7000779

 

Hva kan gjøres for å bremse utviklingen? Det burde ikke være mulig å kjøpe seg gode karakterer.

Tja kjøre alle eksamenene til ett og samme organ for retting?

Dermed ville det blitt likt vurdert, uavhengig av skole.

 

Problemet hadde vel kanskje vært selve variasjonen i prøven?

Lenke til kommentar

Her bør man gjøre en forskjell på videregående skoler og universiteter (eventuelt høyskoler). På BI betaler man faktisk nesten 100 000 kroner per år og det er vanskelig å rettferdiggjøre normalfordeling (Gauss-kurven) da. Heldigvis er det ikke snakk om helsefag eller andre livsnødvendige fag.

 

For vgs, bør man vurdere å innføre noe ala høgskoleprovet i Sverige, altså en årlig eksamen som kan gjelde for hele vgs når man skal søke seg inn på universitetet. Det kan sammenlignes med SAT. En annen metode er å bruke privatistmetoden med eksamener i alle fag frem til vitnemål. Jeg gjorde dette og hadde 23 fag (med 18 som eksamen) gjennom egenutdanning. Allerede på videregående skole nivå var jeg svært lite populær blant lærerne og dette var en måte jeg kunne få garantert rettferdige karakterer på. Det er noe som fungerer, men man bør da senke belastningen litt. Kanskje kan man ha 10 eksamener og bestått/ikke bestått i de andre fagene. Fagene kan være: Matematikk, Engelsk, Norsk, Naturfag, Samfunnsfag osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Felles retting virker som en naturlig begynnelse på høgskolenivå. Det er vanskeligere på videregående, siden det må være en jevn oppfølging gjennom hele året. Men man kunne eventuelt starte med sanksjoner mot skoler som konsekvent gjør det vesentlig dårligere på eksamen enn i standpunkt. Når det er snakk om over to karakterer i matematikk, for eksempel, så er det dramatisk.

 

Det vil tjene privatskolene, spesielt på høgskolenivå, at de ikke får rykte på seg for å være steder hvor man bare kjøper seg en utdanning. Arbeidsgivere plukker tross alt opp slike ting.

Lenke til kommentar

 

De norske privatskolene, bla. NTG og BI, er i ferd med å ødelegge hele det norske karaktersystemet. Forsetter trenden kan vil vi få amerikanske tilstander. De private skolene opererer slik for å fronte seg selv.

 

Karakterene kollapset (BI):

http://www.dn.no/talent/2015/06/18/2152/Utdannelse/karakterene-kollapset

 

Karakterene til privatskoleelever (NTG) stupte på eksamen:

http://www.nordlys.no/nyheter/karakterene-til-privatskoleelever-stupte-pa-eksamen/s/1-79-7000779

 

Hva kan gjøres for å bremse utviklingen? Det burde ikke være mulig å kjøpe seg gode karakterer.

Tja kjøre alle eksamenene til ett og samme organ for retting?

Dermed ville det blitt likt vurdert, uavhengig av skole.

 

Problemet hadde vel kanskje vært selve variasjonen i prøven?

 

 

Det er jo nettopp det som er poenget med artikkelen? At karakterene er dramatisk mye dårligere når det rettes eksternt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Her bør man gjøre en forskjell på videregående skoler og universiteter (eventuelt høyskoler). På BI betaler man faktisk nesten 100 000 kroner per år og det er vanskelig å rettferdiggjøre normalfordeling (Gauss-kurven) da. Heldigvis er det ikke snakk om helsefag eller andre livsnødvendige fag.

 

 

Hvorfor er det vanskelig å forsvare normalfordeling om det er skolepenger? Og er det strengt tatt det artikkelen handler om? Den handler om at interne sensorer er "for snille" kontra eksterne.

 

AtW

Lenke til kommentar

Når staten tar seg av utdanning, er resultatet at vi må detaljregulere hver eneste sak, og alle store debatter om utdanningsreformer blir preget av dette. Skolefrukt eller ikke? Fraværsgrense eller ikke? Lang liste...

 

Hva med å bare privatisere skolevesenet for fullt? Få statens hender vekk fra utdanning, og la lokale aktører ta seg hånd om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Store forskjeller i vurderingspraksisen er til dels et problem, men ikke spesielt i privatskoler og privatskoler er heller ikke ansvarlige. Det henger sammen med finansieringsmodellen, der høyskoler og universiteter får finansiering per studiepoeng som produseres. Tanken er at det skal motivere utdanningsinstitusjonene til å få flere studenter raskere gjennom utdannelsen. Ulempen er at det også gir et incentiv til å legge lista lavt, slik at flest mulig studenter består eksamen.

Lenke til kommentar

 

 

De norske privatskolene, bla. NTG og BI, er i ferd med å ødelegge hele det norske karaktersystemet. Forsetter trenden kan vil vi få amerikanske tilstander. De private skolene opererer slik for å fronte seg selv.

 

Karakterene kollapset (BI):http://www.dn.no/talent/2015/06/18/2152/Utdannelse/karakterene-kollapset

 

Karakterene til privatskoleelever (NTG) stupte på eksamen:http://www.nordlys.no/nyheter/karakterene-til-privatskoleelever-stupte-pa-eksamen/s/1-79-7000779

 

Hva kan gjøres for å bremse utviklingen? Det burde ikke være mulig å kjøpe seg gode karakterer.

 

Tja kjøre alle eksamenene til ett og samme organ for retting?

Dermed ville det blitt likt vurdert, uavhengig av skole.

Problemet hadde vel kanskje vært selve variasjonen i prøven?

 

Det er jo nettopp det som er poenget med artikkelen? At karakterene er dramatisk mye dårligere når det rettes eksternt.

 

AtW

Nettopp! Og som svar til ts så er det det som er løsningen! Da kan en ikkje kjøpe seg en bedre karakter ved å betale seg inn på en skole! Lenge leve rettferdigheten!

Lenke til kommentar

 

Her bør man gjøre en forskjell på videregående skoler og universiteter (eventuelt høyskoler). På BI betaler man faktisk nesten 100 000 kroner per år og det er vanskelig å rettferdiggjøre normalfordeling (Gauss-kurven) da. Heldigvis er det ikke snakk om helsefag eller andre livsnødvendige fag.

 

 

Hvorfor er det vanskelig å forsvare normalfordeling om det er skolepenger? Og er det strengt tatt det artikkelen handler om? Den handler om at interne sensorer er "for snille" kontra eksterne.

 

AtW

 

Fordi min kjære NTNU-venn, de er en privat organisasjon som har et produkt å selge. Bedre karaktersnitt medfører flere studenter villige til å kjøpe deres produkt.

 

Du snakker ut i fra forhånds-bestemte verdier du har om hvordan universiteter skal oppføre seg, men dette gjelder kun for statlige institusjoner. Her kan du argumentere for at verdien av karakterene fra BI blir lavere ut i fra karakter inflasjonen der, men dette er noe som arbeidsgiver må forholde seg til. 

 

Jeg forsøker da å si at problematikken om snille sensorer er egentlig bare gyldig på videregående nivå fordi elevene der konkurrerer med elever fra ordinære skoler som må forholde seg til sensorer fra fylkeskommunene (enten lærere [standpunkt] eller eksterne sensorer [eksamen]). På universitetsnivå er det slik at man går inn i arbeidslivet etterpå og det er opp til arbeidsgiver hvor mye vedkommende vektlegger karakterene fra BI. 

Lenke til kommentar

 

 

Her bør man gjøre en forskjell på videregående skoler og universiteter (eventuelt høyskoler). På BI betaler man faktisk nesten 100 000 kroner per år og det er vanskelig å rettferdiggjøre normalfordeling (Gauss-kurven) da. Heldigvis er det ikke snakk om helsefag eller andre livsnødvendige fag.

 

 

Hvorfor er det vanskelig å forsvare normalfordeling om det er skolepenger? Og er det strengt tatt det artikkelen handler om? Den handler om at interne sensorer er "for snille" kontra eksterne.

 

AtW

 

Fordi min kjære NTNU-venn, de er en privat organisasjon som har et produkt å selge. Bedre karaktersnitt medfører flere studenter villige til å kjøpe deres produkt.

 

Du snakker ut i fra forhånds-bestemte verdier du har om hvordan universiteter skal oppføre seg, men dette gjelder kun for statlige institusjoner. Her kan du argumentere for at verdien av karakterene fra BI blir lavere ut i fra karakter inflasjonen der, men dette er noe som arbeidsgiver må forholde seg til. 

 

Jeg forsøker da å si at problematikken om snille sensorer er egentlig bare gyldig på videregående nivå fordi elevene der konkurrerer med elever fra ordinære skoler som må forholde seg til sensorer fra fylkeskommunene (enten lærere [standpunkt] eller eksterne sensorer [eksamen]). På universitetsnivå er det slik at man går inn i arbeidslivet etterpå og det er opp til arbeidsgiver hvor mye vedkommende vektlegger karakterene fra BI. 

 

 

Ok, trodde du snakket om ting på et akademisk/kvalitetsmessig nivå. Det er dog ikke samfunnets bekymring om BI tjener nok penger (direkte), men om karakterer er sammenliknbare, arbeidslivet er ikke så velinformert at det gjør noe.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Jeg forsøker da å si at problematikken om snille sensorer er egentlig bare gyldig på videregående nivå fordi elevene der konkurrerer med elever fra ordinære skoler som må forholde seg til sensorer fra fylkeskommunene (enten lærere [standpunkt] eller eksterne sensorer [eksamen]). På universitetsnivå er det slik at man går inn i arbeidslivet etterpå og det er opp til arbeidsgiver hvor mye vedkommende vektlegger karakterene fra BI. 

 

 

På videregående nivå trenger ikke sensorer være så ekstreme. Det går ut ifra om hvordan kandidaten presiserer. Selvom hvor sammenliknbare de er. På universitet syns de er for "snille", der burde være litt eksterne. Det er karakterne fra universitet som vil være tellende når du søker etter jobb, men kanskje du har for høye karakterer og ikke kan det en som kan (som har fått dårligere karakterer enn den personen). Så ville dette være helt irriterende og sprekkende for arbeidsgiveren. Da vil de gjerne gi deg noe som kan være uinteressant for den personen som har høyere karakter og som ikke kan noe det han/hun skulle vite om. Men alikevel, så går det ikke utover private skoler. Det går utover SELVE deg. 

 

Det kan også være urettferdige for noen, men sånn er bare systemet. Eneste som vi kan gjøre, er å diskutere, kommentere, argumentere påstander som blir gitt på nettet.

Endret av MT-Sci
Lenke til kommentar

Her bør man gjøre en forskjell på videregående skoler og universiteter (eventuelt høyskoler). På BI betaler man faktisk nesten 100 000 kroner per år og det er vanskelig å rettferdiggjøre normalfordeling (Gauss-kurven) da. Heldigvis er det ikke snakk om helsefag eller andre livsnødvendige fag.

 

For vgs, bør man vurdere å innføre noe ala høgskoleprovet i Sverige, altså en årlig eksamen som kan gjelde for hele vgs når man skal søke seg inn på universitetet. Det kan sammenlignes med SAT. En annen metode er å bruke privatistmetoden med eksamener i alle fag frem til vitnemål. Jeg gjorde dette og hadde 23 fag (med 18 som eksamen) gjennom egenutdanning. Allerede på videregående skole nivå var jeg svært lite populær blant lærerne og dette var en måte jeg kunne få garantert rettferdige karakterer på. Det er noe som fungerer, men man bør da senke belastningen litt. Kanskje kan man ha 10 eksamener og bestått/ikke bestått i de andre fagene. Fagene kan være: Matematikk, Engelsk, Norsk, Naturfag, Samfunnsfag osv

 

Mener du at det skal være mulig å kjøpe seg gode karakterer, eller misforstår jeg? Dette er veldig problematisk da mange av studentene på BI søker seg over til NHH, og motsatt.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan du ikke heller fortelle oss hva som skjedde med deg på NHH?

 

Jeg tror jeg er i stand til å føle med deg ettersom jeg selv var i en tilsvarende situasjon på NTNU. La meg fortelle hvordan jeg ble behandlet, så kan du redegjøre for din situasjon. For meg begynte det med første året: jeg hadde et stort synsproblem og hadde en syk mor som jeg pleiet, så jeg var usikker på jeg kunne klare å studere skikkelig. Jeg studerte da som emnestudent. Når de andre på mitt studium fant ut jeg hadde tenkt å søke meg inn (jeg ville ha kommet inn garantert), så begynte de med sjikaneringen. Med seg hadde de noen Norgespatriot-lignende folk som også mislikte at jeg var på skolens premisser. Dette varte i et år før jeg anmeldte det. Etter dette roet det seg ned.

 

Men det var kun for studentene, etter en stund begynte folk som Hilde Lea Lein og trakassere meg. Hun garanterte meg at jeg skulle få karakteren 2, på eksamensdagen (jeg sitter på enerom) sa hun rett ut at hun ville at jeg skulle slutte på NTNU. Dette vedvarte med henne og andre professorer som mente at jeg ikke var god nok til å studere sivilingeniør. 

 

Vi spoler da til semester 4 og emnet halvlederteknologi. Her kom jeg opp i mot endel merkelig oppførsel både fra professor og studenter. Dette kan karakteriseres som åpenbar juks (i motsetning til koking som er å kopiere øvinger). Jeg har tidligere vist med Ørstajenta-kontoen hva som har skjedd i det emnet. De rett og slett knuste de andre studentene fra andre studieretninger. Her ble jeg også offer for studentassistenter som forsøkte å konvertere meg fordi de mente at jeg hadde feil religion (noe som var bakgrunnen til en annen tråd jeg lagde med KRIK-studenter). Også disse kristne mente at jeg ikke hørte til der.

 

Til slutt kom vi frem til dette semesteret, hvor jeg etter mine avsløringer om halvleder-teknologi emnet, visstnok skulle bli gjort til eksempel i to nye emner. Jeg fikk nå negativ spesial-behandling i to nye emner: nanomaterialer (kjempe-emne) og TFY4310 (med rita de sousa dias). Begge professorer er nært tilkoblet Crayonano-miljøet gjennom introduksjonemnet TFE4220 (for professor i nanomaterialer) og doktorgradsstudentene Vidar Tonaas Fauske og Julie-et eller annet. 

 

Presset ble så stort (sammen med det sterkt svekkede synet etter en ulykke i sommer) at jeg bestemte meg for å slutte.

 

Har du opplevd noe lignende ved NHH? Hvis du har, er det legetimt å mislike institusjonen. Hvis ikke, så er det ikke det.

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar

Hvorfor kan du ikke heller fortelle oss hva som skjedde med deg på NHH?

 

Jeg tror jeg er i stand til å føle med deg ettersom jeg selv var i en tilsvarende situasjon på NTNU. La meg fortelle hvordan jeg ble behandlet, så kan du redegjøre for din situasjon. For meg begynte det med første året: jeg hadde et stort synsproblem og hadde en syk mor som jeg pleiet, så jeg var usikker på jeg kunne klare å studere skikkelig. Jeg studerte da som emnestudent. Når de andre på mitt studium fant ut jeg hadde tenkt å søke meg inn (jeg ville ha kommet inn garantert), så begynte de med sjikaneringen. Med seg hadde de noen Norgespatriot-lignende folk som også mislikte at jeg var på skolens premisser. Dette varte i et år før jeg anmeldte det. Etter dette roet det seg ned.

 

Men det var kun for studentene, etter en stund begynte folk som Hilde Lea Lein og trakassere meg. Hun garanterte meg at jeg skulle få karakteren 2, på eksamensdagen (jeg sitter på enerom) sa hun rett ut at hun ville at jeg skulle slutte på NTNU. Dette vedvarte med henne og andre professorer som mente at jeg ikke var god nok til å studere sivilingeniør. 

 

Vi spoler da til semester 4 og emnet halvlederteknologi. Her kom jeg opp i mot endel merkelig oppførsel både fra professor og studenter. Dette kan karakteriseres som åpenbar juks (i motsetning til koking som er å kopiere øvinger). Jeg har tidligere vist med Ørstajenta-kontoen hva som har skjedd i det emnet. De rett og slett knuste de andre studentene fra andre studieretninger. Her ble jeg også offer for studentassistenter som forsøkte å konvertere meg fordi de mente at jeg hadde feil religion (noe som var bakgrunnen til en annen tråd jeg lagde med KRIK-studenter). Også disse kristne mente at jeg ikke hørte til der.

 

Til slutt kom vi frem til dette semesteret, hvor jeg etter mine avsløringer om halvleder-teknologi emnet, visstnok skulle bli gjort til eksempel i to nye emner. Jeg fikk nå negativ spesial-behandling i to nye emner: nanomaterialer (kjempe-emne) og TFY4310 (med rita de sousa dias). Begge professorer er nært tilkoblet Crayonano-miljøet gjennom introduksjonemnet TFE4220 (for professor i nanomaterialer) og doktorgradsstudentene Vidar Tonaas Fauske og Julie-et eller annet. 

 

Presset ble så stort (sammen med det sterkt svekkede synet etter en ulykke i sommer) at jeg bestemte meg for å slutte.

 

Har du opplevd noe lignende ved NHH? Hvis du har, er det legetimt å mislike institusjonen. Hvis ikke, så er det ikke det.

 

 

Hahahah, deg igjen ja.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan du ikke heller fortelle oss hva som skjedde med deg på NHH?

 

Jeg tror jeg er i stand til å føle med deg ettersom jeg selv var i en tilsvarende situasjon på NTNU. La meg fortelle hvordan jeg ble behandlet, så kan du redegjøre for din situasjon. For meg begynte det med første året: jeg hadde et stort synsproblem og hadde en syk mor som jeg pleiet, så jeg var usikker på jeg kunne klare å studere skikkelig. Jeg studerte da som emnestudent. Når de andre på mitt studium fant ut jeg hadde tenkt å søke meg inn (jeg ville ha kommet inn garantert), så begynte de med sjikaneringen. Med seg hadde de noen Norgespatriot-lignende folk som også mislikte at jeg var på skolens premisser. Dette varte i et år før jeg anmeldte det. Etter dette roet det seg ned.

 

Men det var kun for studentene, etter en stund begynte folk som Hilde Lea Lein og trakassere meg. Hun garanterte meg at jeg skulle få karakteren 2, på eksamensdagen (jeg sitter på enerom) sa hun rett ut at hun ville at jeg skulle slutte på NTNU. Dette vedvarte med henne og andre professorer som mente at jeg ikke var god nok til å studere sivilingeniør. 

 

Vi spoler da til semester 4 og emnet halvlederteknologi. Her kom jeg opp i mot endel merkelig oppførsel både fra professor og studenter. Dette kan karakteriseres som åpenbar juks (i motsetning til koking som er å kopiere øvinger). Jeg har tidligere vist med Ørstajenta-kontoen hva som har skjedd i det emnet. De rett og slett knuste de andre studentene fra andre studieretninger. Her ble jeg også offer for studentassistenter som forsøkte å konvertere meg fordi de mente at jeg hadde feil religion (noe som var bakgrunnen til en annen tråd jeg lagde med KRIK-studenter). Også disse kristne mente at jeg ikke hørte til der.

 

Til slutt kom vi frem til dette semesteret, hvor jeg etter mine avsløringer om halvleder-teknologi emnet, visstnok skulle bli gjort til eksempel i to nye emner. Jeg fikk nå negativ spesial-behandling i to nye emner: nanomaterialer (kjempe-emne) og TFY4310 (med rita de sousa dias). Begge professorer er nært tilkoblet Crayonano-miljøet gjennom introduksjonemnet TFE4220 (for professor i nanomaterialer) og doktorgradsstudentene Vidar Tonaas Fauske og Julie-et eller annet. 

 

Presset ble så stort (sammen med det sterkt svekkede synet etter en ulykke i sommer) at jeg bestemte meg for å slutte.

 

Har du opplevd noe lignende ved NHH? Hvis du har, er det legetimt å mislike institusjonen. Hvis ikke, så er det ikke det.

Dette må vere den fælaste NTNU-historia eg nokon gong har høyrt. Du hadde religiøse studassar som utstøtte deg fordi du ikkje var kristen?

 

Kva meiner du med karakteren "2"? Talkarakterar har eg endå ikkje sett på NTNU.

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...