Gå til innhold

Private skoler er i ferd med å ødelegge det norske karaktersystemet


samba123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Forelesere på NTNU får bare kandidatnummeret når de retter eksamen, og kan ikke garantere at man får noen karakter, fordi de vet ikke hvem de er. Når tallkarakterer ble brukt på NTNU, så var karakteren 2 en god karakter.

 

AtW

Men dei veit kva studieretning du kjem frå. Det må ein jo skrive på eksamensinnleveringa.

 

 

Joa, men det er jo sjeldent presist nok til å identifisere en enkeltperson?

 

AtW

Lenke til kommentar

Fordi min kjære NTNU-venn, de er en privat organisasjon som har et produkt å selge. Bedre karaktersnitt medfører flere studenter villige til å kjøpe deres produkt.

 

Men bryr de som sitter og retter prøvene seg om dette? Sitter de og aktivt tenker at "nå må jeg gi bedre karakter enn denne besvarelsen burde hatt så skolen min får flere studenter"? Er det mye ledig kapasitet på BI som de er desperate etter å fylle opp?

Lenke til kommentar

Forelesere på NTNU får bare kandidatnummeret når de retter eksamen, og kan ikke garantere at man får noen karakter, fordi de vet ikke hvem de er. Når tallkarakterer ble brukt på NTNU, så var karakteren 2 en god karakter.

 

AtW

De vet hvor du sitter når du sitter på enerom. Jeg har snakket med professorer om dette. 

 

Det fungerer slik alle innleveringene som kommer fra de som sitter i fellesrom og bruker 4 timer kommer i en stor bunke. 

For de som sitter på enerom og får en halv time ekstra tid, så kommer besvarelsen separat. 

 

Karakteren 2 er her da E, eventuelt D.

 

PS! Ifølge mine undersøkelser er det som oftest en til tre personer som sitter på enerom hver gang jeg er der, men ikke alle er fra samme emne...

 

EDIT:

 

1545753_10204828185131641_66409113507946

 

Dette bildet er tatt fra en professor på NTNU. Her har han rettet en rekke med eksamener fra 2015. Se på den øverste konvolutten, dette er en fra en som sitter på alenerom. De større bunkene er fra større felles-rom hvor det sitter mange studenter.

 

I tillegg til det bildet, har jeg selvsagt snakket personlig med professorer som har bekreftet overfor meg at det er slik det fungerer (som jeg skrev ovenfor).

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar

 

 

Det er jo nettopp det som er poenget med artikkelen? At karakterene er dramatisk mye dårligere når det rettes eksternt.

Nå sier jo BI i artikkelen at de bruker eksterne sensorer. Lyver de?

 

På NTNU og en kjemi-eksamen jeg hadde var hovedsensor foreleser og ekstern sensor var en doktorgradstudent fra NTNU (samme institutt).

Lenke til kommentar

 

Fordi min kjære NTNU-venn, de er en privat organisasjon som har et produkt å selge. Bedre karaktersnitt medfører flere studenter villige til å kjøpe deres produkt.

 

Men bryr de som sitter og retter prøvene seg om dette? Sitter de og aktivt tenker at "nå må jeg gi bedre karakter enn denne besvarelsen burde hatt så skolen min får flere studenter"? Er det mye ledig kapasitet på BI som de er desperate etter å fylle opp?

 

Jeg tror det er mer hvor vanskelig eksamen er, for eksempel er matematikk-eksamen på siviløkonom-utdanningen lettere enn matematikk på videregående skoler.

 

I tillegg har de andre retningslinjer for retting. Man kan for eksempel gi ekstrapoeng for forsøket, se bort fra endel slurve-feil og slike ting. Dette varierer også fra professor til professor for de statlige universiteter, og gjør det nok her også.

 

PS! Kan vi vennligst ikke gjøre dette om til meg igjen, vi vet at mange NTNU-studenter blir provoserte av at jeg kritiserer institusjonen og forsøker å latterliggjøre meg etter beste evne. Men jeg vil bare si at jeg ikke hater NTNU eller noe sånt, men jeg har blitt behandlet som en spedalsk i 3.5 år nå og siden dette kan hende andre studenter ville jeg påpeke dette for framtidige studenter.

Lenke til kommentar

 

 

Forelesere på NTNU får bare kandidatnummeret når de retter eksamen, og kan ikke garantere at man får noen karakter, fordi de vet ikke hvem de er. Når tallkarakterer ble brukt på NTNU, så var karakteren 2 en god karakter.

 

AtW

Men dei veit kva studieretning du kjem frå. Det må ein jo skrive på eksamensinnleveringa.

 

 

Joa, men det er jo sjeldent presist nok til å identifisere en enkeltperson?

 

AtW

 

Eg tolka det som at diskrimineringa var mot alle studentar frå andre studieretningar, ikkje berre mot Sandy Kofaux.

 

De rett og slett knuste de andre studentene fra andre studieretninger.

Lenke til kommentar

 

Forelesere på NTNU får bare kandidatnummeret når de retter eksamen, og kan ikke garantere at man får noen karakter, fordi de vet ikke hvem de er. Når tallkarakterer ble brukt på NTNU, så var karakteren 2 en god karakter.

 

AtW

De vet hvor du sitter når du sitter på enerom. Jeg har snakket med professorer om dette. 

 

Det fungerer slik alle innleveringene som kommer fra de som sitter i fellesrom og bruker 4 timer kommer i en stor bunke. 

For de som sitter på enerom og får en halv time ekstra tid, så kommer besvarelsen separat. 

 

Karakteren 2 er her da E, eventuelt D.

 

PS! Ifølge mine undersøkelser er det som oftest en til tre personer som sitter på enerom hver gang jeg er der, men ikke alle er fra samme emne...

 

 

Karakteren 2 har aldri vært E eller D, du blander med videregående, 2 er en B på NTNU. (på siving), og selv om foreleseren gir deg en dårlig karakter, så kan man klage, og en annen sensor vil rette, og karakteren vil rettes opp om det er en helt urettferdig karakter.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

De norske privatskolene, bla. NTG og BI, er i ferd med å ødelegge hele det norske karaktersystemet. Forsetter trenden kan vil vi få amerikanske tilstander. De private skolene opererer slik for å fronte seg selv.

 

Karakterene kollapset (BI):
 
Karakterene til privatskoleelever (NTG) stupte på eksamen:
 
Hva kan gjøres for å bremse utviklingen? Det burde ikke være mulig å kjøpe seg gode karakterer.

 

 

 

Hva er agendaen din mot NHH/BI/økonomistudenter generelt? 

Lenke til kommentar

Trådstarter er relativt saklig, hvorfor er alle så opptatt av agendaen hans? Hvem bryr seg?

 

AtW

 

 

Om man ser på historikken hans, så kommer det frem at han er veldig opptatt av å snakke nedsettende om spesielt NHH gang etter gang. Det er ganske merkelig, synes ikke du? 

Endret av ArvidGold
Lenke til kommentar

 

Trådstarter er relativt saklig, hvorfor er alle så opptatt av agendaen hans? Hvem bryr seg?

 

AtW

 

 

Om man ser på historikken hans, så kommer det frem at han er veldig opptatt av å snakke nedsettende om spesielt NHH gang etter gang. Det er ganske merkelig, synes ikke du? 

 

 

For å være helt ærlig, så driter jeg i det, sålenge han er saklig, og det er noe jeg synes kan være interessant å diskutere.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Trådstarter er relativt saklig, hvorfor er alle så opptatt av agendaen hans? Hvem bryr seg?

 

AtW

 

 

Om man ser på historikken hans, så kommer det frem at han er veldig opptatt av å snakke nedsettende om spesielt NHH gang etter gang. Det er ganske merkelig, synes ikke du? 

 

 

For å være helt ærlig, så driter jeg i det, sålenge han er saklig, og det er noe jeg synes kan være interessant å diskutere.

 

AtW

 

 

 

Akkurat denne saken er grei nok å diskutere, fair enough. Men kombinert med resten? Det er tydeligvis et eller annet som ikke er helt bra.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...