Gå til innhold

tilstedeværelse... Aktivitestsbånd... Mobil


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Antar Netatmo sin feature også er avhengig av deres cloud, og således fungerer svært dårlig når du er uten nett.

 

Ikke så ofte man er uten nett lenger, men verdt å tenke på hvis man helautomatiserer alt som kan krype og gå.

Endret av Slettet-A7VIlhBsZy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har funnet Wireless iBeacon Receiver som snakker MQTT, og dermed kan integreres i HomeSeer (og mye annet). Så er det "bare" scripte/programmere litt triangulering.

 

 

The Wireless iBeacon Receiver can work as Bluetooth 4.0 receiver. It will scan the iBeacon device nearby and post to the remote server side. The device work as Wi-Fi station status. It will connect the Wi-Fi AP and connect to internet

 

 

Den har imidlertid en stor ulempe:

 

Configure SSID and password by iPhone SmartConfig

"iPhone"? Ingen fornuftige mennesker bruker vel iPhone'r. :p

 

 

... the search continues.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå trodde jeg en liten stund at du hadde funnet en løsning. :(

Jeg skal iallfall prøve meg. Det er ikke sikkert det brukes en iPhone til konfigurering.

 

Så må jeg prøve å finne noen som selger det. Siden man må ha noen (minst 3) så er det jo greit om det ikke koster noen hundre dollar pr stykk.

 

 

EDIT: Jeg fant, jeg fant! ... og bestilte de to siste. ;)

Bruker jo TI SImpleLink Wifi Starter, så det finnes i det minste en Android-app til det.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Jo, men utstyret er forholdsvis dyrt. Og så må man ha en egen aktiv RFID tag, tror ikke jeg får kona til å ha med seg enda en dings. Fordelen med Bluetooth er at den kan scanne Fitbit'ene våre uten problemer, og de har vi jo på oss uansett døgnet rundt.

 

Men det finnes de som bruker det for å sjekke om bilen står parkert eller om søppelspannene er på plass. :)

Lenke til kommentar

Så lenge man har aktiv lytter trenger man vell ikke noe annet enn et passivt kort i lommeboka.??

 

Kommer det ikke Ann på hva du skal bruke det til.

For og se om bilen eller du er hjemme er jo BT bra. Men det vanskeligste m nærværssensor slik jeg forstår d er hvilket rom i huset du befinner deg i. Å der ser jeg ikke hvordan BT kan hjelpe?? Hvis jeg ikke husker feil er vell BT 10-30 meter

 

Mulig jeg tar feil her.

Er selv interessert og finne en billig og bra måte åg gjøre dette på.

for og slippe pir og andre sensorer

Endret av h33t
Lenke til kommentar

Så lenge man har aktiv lytter trenger man vell ikke noe annet enn et passivt kort i lommeboka.??

Passiv RFID har kun en rekkevidde på noen få centimeter, så det hjelper lite, dessverre.

 

For og se om bilen eller du er hjemme er jo BT bra. Men det vanskeligste m nærværssensor slik jeg forstår d er hvilket rom i huset du befinner deg i. Å der ser jeg ikke hvordan BT kan hjelpe?? Hvis jeg ikke husker feil er vell BT 10-30 meter

Bluetooth type 2 har typisk en rekkevidde på 10 m, noe som i utgangspunktet er mer enn tilstrekkelig i en normal enebolig, spesielt siden man må ha flere enn én mottaker for å kunne triangulere.

 

Vi snakker her om Bluetooth Low Energi, også kjent som kun BLE, og det er det som brukes i Fitbit'er andre slike dingser. Jeg og fruen har altså en tracker på oss allerede nå, trenger ikke noe nytt. BLE-scanning gir MACen til enheten og signalstyrken.

 

Ideen er enkel nok. En scan gir signalstyrken, som gir nesten er direkte relatert til avstanden til mottakeren. Med to mottakere får man to avstander. Hvis man tegner disse avstandene som sirkler rundt mottakeren, vil disse to sirklene krysse i to punkter. Et av disse punktene er galt. Det er det man trenger den tredje mottakeren til.

 

... i praksis er det nok ikke like enkelt. Men det er verdt et forsøk! :)

Lenke til kommentar

det går sikkert helt bra, hvis du bare tenker positivt, og er villig til og lære. så får man til det meste :tease:

Indeed, my youngPadawan. ;)

 

 

 

fant noe lignende ibeacon  som du linka till: http://estimote.com

Jeg har sett denne før, og tror ikke det er det samme produktet.. Den sender ikke MAC og signalstyrke til en server fortløpende.

 

Utgangspunktet for Estimote er at du skal skrive en app som kan bruke de utplasserte iBeacons til å gi en mer nøyaktig posisjon. Kalkuleringen skjer i selve mobiltelefonen, og er derfor ikke like interessant når man er hjemme (dvs. ikke en gang jeg har mobilen med meg døgnet rundt når jeg er hjemme).

 

 

Og uansett er det "iOS only" som gjør det fullstendig ubrukelig. ;)

 

 

EDIT: DinSide har en sak om det her: http://www.dinside.no/935985/beacons-sender-varsler-til-mobiltelefonen-din

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

wifi deteksjon funker ikke for meg da jeg ofte deaktiverer dette på telefonen.

 

Men jeg har de siste dagene hatt veldig god erfaring med Geofence.

 

Bruker DomoFence som kan lastes ned her (Android):

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.zilverline.domofence&hl=no

Info: https://www.domoticz.com/wiki/DomoFence

 

Den bruker rett og slett Domoticz API og sender en JSON til Domoticz som setter en svitsj av/på etter om jeg er hjemme eller ei.

Bruker ikke urimelig mye strøm heller da den bruker lokasjonsdata fra google (som jeg tror den får fra mobilmaster osv)

 

satt radius til ca 100 meter, "Bortemodus" blir aktivert innen et minutt etter jeg kjører ut av innkjørselen, og "Hjemmemodus" aktiveres ca når jeg parkerer bilen, hittil dønn stabilt.

(oppsett: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1684712&page=23&do=findComment&comment=23077988

Alternativ klient "EgiGeoZone Geofence" som kan kalle på egendefinert url (for de som bruker andre hjemmeautomasjonsystemer)

https://play.google.com/store/apps/details?id=de.egi.geofence.geozone&hl=no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...