Gå til innhold

Stasjonær maskin til bilde- og videoredigering


Anbefalte innlegg

Kona har innvilget innkjøp eller oppgradering av dagens pc her i huset. Sitter nå med dette:

- Htpc-kabinett (Antec fusion):

- GigaByte GA-E7AUM-DS2H (link)

Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4GB CL5

- Intel Core 2 Quad Q9400
- NVIDIA GeForce GTX 650 

- Corsair VX450W (link)

 

Bruker Pinnacle Studio til videoredigering og vil ha en langt bedre opplevelse når jeg redigerer. Har mulighet til å bruke mellom 7-12 000,-.

 

Spørsmålet er om jeg skal bytte ut innholdet i dagens kabinett eller gå for et nytt og prøve å bli kvitt dagens pc? 

 

Ser Multicom har en demopc til 12495,-, som for meg seg meget heftig ut. Er dette noe en kan bruke til dette formålet? Evt. hva bør jeg se på? Og vil det skjermkortet som jeg har, kunne brukes videre når det ikke er snakk om annet enn redigering og ikke noe spilling? Kan jeg vet. se på en ferdigmaskin hos komplett eller multicom, og velge bort skjermkortet og bruke det jeg har? 

En bør vel ha en ganske stor SSD til OS og til bruk når en redigerer video? Har allerede noen harddisker i dagens maskin, som gjerne kan være med over til en evt. ny maskin. 

 

Det ble muligens et noe rotete innlegg, men håper noen kan komme med konkrete tips. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett hva du velger er det oppgradering flere vil anbefale sokkel 1366, sokkel 2011 eller sokkel 2011-3 til videoredigering, bør være ATX miditower kabinett eller større i få fall.

 

Demo maskinen er stiv priset kjøp heller på finn.no eller sjekk et annet sted du burde få med GTX 960 til den prisen.

 

antec2.jpg

Er det noe slik maskinen ser ut inni kan du sikkert velge EVGA G2 PSU 750 watt eller bedre.

Tror generielt sett det er vanskelig å selge den maskinen du har nå, prøv med maks 2000 kr så kanskje om du er heldig, selg den som billig kontor maskin som kan dra lette spill.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Og vil det skjermkortet som jeg har, kunne brukes videre når det ikke er snakk om annet enn redigering og ikke noe spilling?

Det ser ut som om senere versjoner av Pinaccle (16+) bruker GPU, så det kommer an på hvilken versjon du har.

 

 

Jeg ønsker vel i utgangspunktet å bruke så ny utgave som mulig. Har idag 15, men det henger sammen med dårlig maskin...

 

Så om jeg bruker en nyere versjon, vil jeg kunne gjenbruke kortet jeg har idag? 

Lenke til kommentar

Og hvordan er oppgraderingsmulighet for den typen CPU? Ser at det står 4. generasjon i7...

 

Edit:
Prøver å sette sammen en noenlunde samme maskin på komplett.no og det kan da virke som dette ikke er et veldig dårlig tilbud. Selv om det ikke står noe om hvilken SSD, GPU, HDD det er osv...

Endret av finfyr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...